BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

wassen en poetsen

Leer de tips en trucs om je bimmer goed te reinigen en hou je BMW in Showroom look.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
Adriaandillema
Neutraal
Posts: 1
Joined: 28 Sep 2008 21:11

wassen en poetsen

Post by Adriaandillema »

Hallo,

Hoe kan ik mijn auto voor de winter met betrekking tot lakwerk in optimale conditie krijgen en zolang mogelijk daarvan genieten.
Normaal was ik de auto met een goede autowasshampoo en zet hem daarna in de was, maar het resultaat is vaak maar van korte duur.
Dat kan vast beter.
Suggesties?

Groet,

Adriaan

Apae01
1e Versnelling
Posts: 147
Joined: 20 May 2008 09:36
Location: Lelystad
Age: 54

Re: wassen en poetsen

Post by Apae01 »

Je aanpak klinkt goed, maar je noemt niet welke produkten je gebruikt.
Er zijn veel verschillende merken en soorten was: de ene breng je heel makkelijk op maar houdt niet lang, de andere is meer werk om goed op te brengen maar houdt dan ook flink langer.
Een harde was houdt meestal langer dan een vloeibare, en de duurdere merken als Excalibur, Swissol en Meguiars zijn stukken beter dan de goedkope zoals turtle wax en Aldi, Lidl, etc.
Wat noem je overigens "van korte duur"? van een gemiddelde vloeibare was mag je een of twee maanden werking verwachten, van een harde was een half jaar of zo. Als je de auto vaak in de wasstraat, of met een hogedrukspuit, wast, dan wordt dat minder lang.

wrvk82
Neutraal
Posts: 7
Joined: 02 Oct 2010 19:53
Type Auto: E46 320 cabrio

Re: wassen en poetsen

Post by wrvk82 »

Goed onderwerp dit, maar helaas nog weinig goede info.

Hoe wassen jullie de BMW? Welke producten en middelen worden gebruikt? Hoe onderhouden jullie leren bekleding?

Marina
Neutraal
Posts: 5
Joined: 11 Oct 2010 13:24
Type Auto: E30 325i type 1

Re: wassen en poetsen

Post by Marina »

Probeer na het wassen eens de smooth surface clay van Maguiar's. Je zult naderhand pas voelen dat je auto veel schoner kan worden dan met alleen wassen. Als je het goed afdroogt en dan in de was zet (bijvoorbeeld de wax van Swixxvax), zal de was ook langer houden.

Het schijnt dat de wax Race Glaze 42 echt geweldig, maar die moet je bestellen.

Ik gebruik overigens ook de quick detailer van Maguiar's voor het verwijderen van vliegjes ed.

Detailing4you.nl
Neutraal
Posts: 13
Joined: 18 Sep 2010 19:55

Re: wassen en poetsen

Post by Detailing4you.nl »

Apae01 wrote: van een gemiddelde vloeibare was mag je een of twee maanden werking verwachten, van een harde was een half jaar of zo.
Een half jaar voor een pasta wax lijkt me een beetje aan de lange kant. Ik persoonlijk denk dat er niet veel verschil zit in duurzaamheid van een vloeibare of een pasta wax. Wél vind ik de pasta wax fijner met opbrengen, je smeert hem namelijk minder snel te dik.

wrvk82 wrote: Hoe wassen jullie de BMW? Welke producten en middelen worden gebruikt? Hoe onderhouden jullie leren bekleding?
Voor het onderhouden van de lederen bekleding zou ik eens kijken naar de Meguiars Rich Leather Aloë Cleaner en de Conditioner

Deze leerbehandeling bestaat in principe uit 2 stappen. De eerste stap is het reinigen van het leer met de cleaner. Het makkelijkste werkt de reiniger met een microvezel pad. Deze eerste stap werkt overigens vaak zelfs nog beter met een allesreiniger zoals de APC (All Purpose Cleaner) van Meguiars i.c.m. een zacht borsteltje. Je ziet het vuil letterlijk van het leer lopen.

Wanneer het leer volledig gereinigd is, is het tijd om het leer te 'voeden' met de conditioner. Deze conditioner zorgt ervoor dat het leer zijn originele kleur terugkrijgt en het leer soepel houdt. Vooral die laatste is erg belangrijk, dit voorkomt namelijk dat het leer gaat uitdrogen en uiteindelijk scheuren.

Voor tips en trics tot het onderhouden van jullie auto's wil ik jullie verwijzen naar de 2 stickies die ik zojuist geplaatst heb. Mochten er nog vragen zijn hoor ik dit uiteraard graag!

Patrick-M
Neutraal
Posts: 21
Joined: 19 May 2011 09:38
Type Auto: E21

Re: wassen en poetsen

Post by Patrick-M »

Ik was mijn auto (en motor) altijd grondig met lauw water en Dreft.
Wanneer het te poetsen object droog is poets ik altijd met ordinaire Turtlewax, prima spul.
Voor leer gebruik ik altijd leercreme van de plaatselijke autoboer (Chris Slager)
Daarna gaat de stofhoes eromheen.

Ikke Niet
Neutraal
Posts: 5
Joined: 29 Nov 2011 19:06

Re: wassen en poetsen

Post by Ikke Niet »

Ik doe het altijd 2x per jaar zeer uitgebreid.

Eerst wassen met Meguiar's Ultimate
Daarna kleien met Meguiar's
Daarna (indien nodig) Meguiar's Ultimate Compound
Daarna Meguiar's Ultimate Polish
Tot slot Meguiar's Ultimate Wax

Ik hoor je denken...veel Meguiar's. De reden is zeer simpel. Ja, het is wat duurder, maar het gebruik is vele malen minder waardoor het uiteindelijk goedkoper is. Ook zijn er maar weinig merken die beter zijn tenzij je ineens vele malen duurder gaat.

Ik heb mijn Meguiar's trouwens gekocht bij http://www.cardetails.nl Toen ik laatst weer flink wat besteld had en het thuis kwam zaten er ineens een aantal poetsdoeken bij van hun eigen merk. Deze waren gratis en waren van goede kwaliteit. Die doeken staan echter niet op hun pagina (net nog even gekeken).

WdePundert
3e Versnelling
Posts: 631
Joined: 07 Aug 2011 14:06
Type Auto: 118I
Contact:

Re: wassen en poetsen

Post by WdePundert »

Ook ik heb goede ervaringen met Mequiar's. Is inderdaad uiteindelijk zeker niet duurder. Alleen kleien is wel een rotklus vind ik, maar het resultaat is er daarna wel naar.
Verba volant, scripta manent.

Ikke Niet
Neutraal
Posts: 5
Joined: 29 Nov 2011 19:06

Re: wassen en poetsen

Post by Ikke Niet »

Ik volg altijd het 5 stappenplan van Meguiar;s

http://www.cardetails.nl/contents/nl/d6_Tips_Trucs.html

tt89
Neutraal
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2013 21:19

Re: wassen en poetsen

Post by tt89 »

gaat wel een hoop werk in zitten als ik het zo lees

Edwin.
Neutraal
Posts: 47
Joined: 24 Feb 2013 20:49
Type Auto: 116i 10-2008
Location: Onder de duim van mijn vrouw
Age: 52

Re: wassen en poetsen

Post by Edwin. »

tt89 wrote:gaat wel een hoop werk in zitten als ik het zo lees

Kun je wel zeggen :lol:

[ external image ]

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: wassen en poetsen

Post by 325i »

Ik ben niet zo van de vele middeltjes
Waxen doe ik met System power polish of better shine polish en wassen doe ik in de wasbox met de hogedruk reiniger en droog hem met een zeem.
Prima combinaties en kost niks.
Leder doe ik eigenlijk nooit wat mee meer omdat ik bang ben dat het gaat glimmen van al die middeltjes en meestal hebben mijn autos toch geen leder maar stof en daar heb ik een goede waterzuiger voor een borstel en een emmer met sop of Biotex ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Peke
Neutraal
Posts: 7
Joined: 12 Jun 2013 17:43
Type Auto: BMW 320d E90

Re: wassen en poetsen

Post by Peke »

Wassen doe ik zelf altijd op de oprit met een emmertje heet water, tuinslang en een plaatselijke autowas, net even welke voor handen is ;)

Wat is het verschil als je hem wel of niet in de was zet dan? Ik herinner me van vroeger altijd toen ik pa hielp met in de was zetten dat je altijd kringen hield van die dikke witte zooi. Netjes werd het nooit echt. Konden wij het niet of? :lol:

BMW-E39
Neutraal
Posts: 12
Joined: 09 May 2014 18:09
Type Auto: 523i E39

Re: wassen en poetsen

Post by BMW-E39 »

Kennen jullie het 2-emmer systeem? Dat wast echt super fijn.
Zeker in combinatie met goede shampoo.

paulheyl
Neutraal
Posts: 34
Joined: 04 Sep 2013 18:23
Type Auto: BMW e87 118D

Re: wassen en poetsen

Post by paulheyl »

Het grondig wassen doe ik altijd in de Grandprix wasstraat in helmond en het schoonspuiten in de wasboxen daar.
Mede omdat het verboden is om je auto op de straat te wassen, maar meer omdat ik lui ben :)

Het poetsen heb ik de eerste keer gedaan met een maat van me die destijds een poetsbedrijf aan het opstarten was en hebben de auto gepoetst met meguiars.. dit was een behoorlijk werk, kleien, polijsten, waxen etc etc, maar het resultaat was ernaar.

Nu loopt zijn zaak in Helmond goed en heeft ie veel meer kennis en is hij al enige tijd overgestapt naar andere betere producten zoals die van smartwax en Chemical guys die veel makkelijker te verwerken zijn dan andere producten!
Zie zijn site en FB mocht je wat meer willen weten of je wagen willen laten poetsen www.linderscarcare.nl en https://www.facebook.com/LindersCarCare?fref=ts

Voor het Bimmerfest 2014 ga ik hem weer van top tot teen laten detailen !
Don't forget to live before you Die!
Post Reply

Return to “Wassen, Reinigen & Poetsen”