BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Verschillende soorten profiel banden

Alles wat niet met bmw te maken heeft kan je hier posten.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
rezulteo
1e Versnelling
Posts: 50
Joined: 07 Jan 2013 17:53
Contact:

Verschillende soorten profiel banden

Post by rezulteo »

Door de jaren heen hebben fabrikanten honderden banden ontwikkeld. Rolvlak, rubber, profiel… Een autoband wordt gevormd door verschillende materialen, met unieke eigenschappen. Gebasseerd op het profiel, kunnen we drie belangrijke soorten banden onderscheiden: symmetrisch, asymmetrisch en directioneel. Maar wat is het verschil tussen deze drie soorten banden?

De symmetrische band
Een band met een symmetrisch profiel is bedoeld voor low-aangedreven voertuigen met een sterke beperking op hun veersystemen. Vandaar dat dit profiel zich voornamelijk richt op kleine afmetingen. Vergeleken met de asymmetrische band, kenmerkt deze band zich door een loopvlakprofiel met eenzelfde binnen- en buitenkant. Over het algemeen heeft de symmetrische band een minder technologische inhoud dan de andere twee typen profiel. Het heeft geen montagerichting of draairichting.

De directionele band
[ external image ]
Een paar jaar geleden was deze type band essentieel in de sport scène, uitgedragen door iconische producten zoals de Goodyear GS-D3. De directionele band zorgt voor een goede waterafvoer waardoor het risico op aquaplaning wordt beperkt. Daarnaast biedt het ook een goede tractie. Vergeleken met de asymmetrische band, is de directionele band luidruchtig en minder veelzijdig vanwege een balans van meer ongelijke prestaties. Dit type profiel is sterk vertegenwoordigd in het winter assortiment aangezien de breedte van het loopvlak zich uitstekend leent voor winterse omstandigheden zoals tractie op een besneeuwde ondergrond. Bij het monteren van dit type band moet men de draairichting respecteren, gesymboliseerd door een pijl op de zijkant (zie schema).

[ external image ]

De asymmetrische band
[ external image ]
Het asymmetrische profiel is onvermijdelijk in de sector sportbanden voor op de weg. Geboren in 1965 met de Michelin XAS, heeft het asymmetrische profiel langzamerhand de directionele banden in de sportbanden categorie overschaduwd. De asymmetrische banden zijn gemakkelijk te herkennen aangezien de binnen- en buitenkant van de band verschillende eigenschappen en profielen hebben. Neem bijvoorbeeld de Michelin Pilot Sport Cup, we zien dat het binnenste deel van de band geoptimaliseerd is voor het afvoeren van water. Het buitenste deel van de band, met name in de hoeken, kan als ‘droog’ getypeerd worden voor het verbeteren van de grip. Voor een optimale werking van het rubber gebruiken sommige asymmetrische banden een ander soort rubber voor de binnen- en de buitenzijde van het loopvlak. Met als doel het verkrijgen van een multifucntioneel product. De montage van asymmetrische banden wordt door de meeste bestuurders niet goed begrepen aangezien er sprake is van een rotatierichting en niet een montagerichting. Dit betekent dat de rolvlakken van de linker- en de rechterband niet in dezelfde richting staan. Echter zonder nadelige gevolgen voor het waterafvoer en de prestaties van de band. De linkerband bijvoorbeeld, loost het water eerder naar achteren terwijl de rechterband dit meer naar voren doet (zie het schema hieronder). De zijde met de markering INSIDE dient aan de binnenkant gemonteerd te worden en de zijde met de OUTSIDE markering aan de buitenkant van het voertuig.

[ external image ]

En wat is uw mening/ ervaring over/ met de verschillende soorten profiel? Aan welke geeft u de voorkeur, en waarom?
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: Verschillende soorten profiel banden

Post by Redhead »

Hou jij ff stiekum een consumenten waren onderzoek ;)

Voor mij maakt het niet veel uit. Zoek altijd een goede "middenklasse" band tegen de mooiste prijs.
En het soort profiel dat hij dan heeft, dat boeit mij niet veel.

Heb nu onder mijn BMW Viking Protech II zitten vanaf de vorige eigenaar met een a-symetrisch profiel, want er staat outside op, zodat je de band goed hebt zitten. Rijden vooralsnog goed en stil. Moet nog kijken wat ze in de regen doen om te beoordelen of ze overall goed presteren naar mijn zin.

Onder mijn Ibiza zit Dunlop eco banden en die hebben een standaard profiel. Deze bevallen redelijk. Zijn relatief gehorig en onderstuur heb je op nat wegdek toch wel iets te vlot.
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

Topic Author
rezulteo
1e Versnelling
Posts: 50
Joined: 07 Jan 2013 17:53
Contact:

Re: Verschillende soorten profiel banden

Post by rezulteo »

Beste Redhead,

Neuh wij zijn gewoon benieuwd naar ervaringen met bepaalde merken/ type banden, en daarnaast leren wij de consument graag wat meer over banden 8-)

De ervaring leert dat men banden kiest op basis van eerdere ervaringen mer merk/ type banden, ervaringen/ op aanraden van anderen, rijstijl maar vooral de prijs lijkt doorslaggevend te zijn! Begrijpelijk, maar wij hopen dat de consument dan kiest voor een goede middenklasser en niet voor een goedkope Chinese band :duh:

Ik moet zeggen dat ik nog niet zoveel verhalen heb gehoord over de Noorse Viking banden. Ben ook benieuwd naar de prestaties op nat wegdek, maar hopelijk duurt het nog even voordat je dit mag testen en kunnen we eerst nog ff genieten van mooi weer ;)
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: Verschillende soorten profiel banden

Post by Redhead »

Viking staat te boek als A merk uit noorwegen. Nevenmerk van Gislaved, welke beide weer onder de Conti group vallen.
Dacht zelf dat het een B merk was eerst, maar schijn bedriegt kennelijk :mrgreen:

Maar jullie hebben zelf een testresultaat staan http://www.rezulteo-banden.nl/viking-ba ... eview-1497 :lol:

Ik reed meestal Maloya, Fulda, Vredestein. Die voldoen bij mij aan de wensen voor Prijs/prestatie en zijn ook goed beoordeelde banden op wegligging en nat wegdek. Als mijn wagens Conti eronder hadden was dat het eerste dat er onderuit ging. Die vind ik bij afslijten na 10K vreselijk rumourig en weinig beter dan voordeligere merken.
Maar daarintegen heeft mijn moeder Conti winterbanden die weer vreselijk goed presteren in de sneeuw en ook best goed rijden in het kwakkel seizoen. Dus tja, het kan verkeren.

Veel mensen kiezen met banden een merk dat bekend is, zonder dat ze verder kijken. Als je bijvoorbeeld kijkt wat er in duitsland of scandinavië getest word aan merken kom je nog een hoop merken tegen die hier niemand wat zegt en daar als beste zomer of winterband geldt. En dan neemt men hier zomaar een "eigenmerk band" of een Chinees zwart stuk rubber
zonder blikken of blozen omdat ze volgens de verkoper zo goed zijn... :duh:
Ze zouden beter uitkijken naar goed geteste alternatieven met een voordeliger prijsstelling. Het gaat er dus om dat je weet wat je kiest.

Zelfde met winterbanden.
Heb nu ook [ongevraagd] een setje winterbanden bij de Bimmer gehad van eigenmerk kwikfit :| Durf de weddenschap wel aan dat een knap merk all season of zomerband er niet veel slechter door de sneeuw mee komt. Terwijl de vorige eigenaar voor zelfde of weinig meer een Fulda of Sava eronder had kunnen leggen die een zogenaamd A1 winter merk naar de kroon stijgt.

Vind ik dus valse veiligheid geven met die baggermerken waar een sneeuwvlokje op wordt gestempeld. Bespaar je dan de moeite om winterbanden aan te schaffen is mijn idee.

Maar zoals je wel merkt zal een banden verhaal nog wel wat los kunnen maken bij deze en gene hier.
Zullen er genoeg zijn met hun eigen favoriet en ervaringen die weer hele andere ervaringen met zich meebrengen. :ja:
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Verschillende soorten profiel banden

Post by 325i »

Viking is een goede allround band.
Goede wegligging ook bij nat weer , redelijk weinig slijtage alleen de wang van de banden vind ik personelijk te slap.
Wel goed voor je comfort maar minder goed om lekker een bocht door te kunnen.

Meest tevrede ben ik nog altijd over de Pirelli p zero nero en p zero rosso.
Wat een geweldige banden zijn dat zeg :shock:
Met echt vies nat weer is het gewoon amper te merken dat het wegdek nat is zelfs op een nat circuit echt geweldig.
En droog zijn ze niet van deze wereld z`n grip hebben ze.
En ik heb met erg veel banden gereden van hele dure tot goedkope banden en zelfs semi slicks.
Maar zelfs vond ik een semi niet zo heel veel beter dan de p zero nero.
HEt enige wat ze beter deden was het plakken als ze echt loei heet worden.

De pirelli`s begonnen te smeren na 5 rondes Ring terwijl je dat met de semi`s eigenlijk nooit hebt.
Wellicht op een Mickey mouse baan dat het wat beter lukt om semi`s oververhit te laten raken maar op de Ring lukt dt niet echt.
Alleen een semi kost ongeveer 300% meer dan een Pirelli en dan nog niet gesproken over de slijtage.

Een Pirelli lukt het wel om 250rondes Ring te halen terwijl de semi slicks al ver gaar waren na 75rondes
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: Verschillende soorten profiel banden

Post by Redhead »

Die wangen van de Viking zijn idd erg soepel te noemen. Ik moet ook de druk nog even aanpassen zodat er meer van de schokdempers zelf wordt gevraagd.

Het is overigens een band die vaak op e36 velgen zit. Denk vanwege de maat combinatie destijds. Zijn niet veel merken met dezelfde maatvoering (meer).
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

Topic Author
rezulteo
1e Versnelling
Posts: 50
Joined: 07 Jan 2013 17:53
Contact:

Re: Verschillende soorten profiel banden

Post by rezulteo »

Het onderwerp "banden" zorgt vaak voor grote (en interessante) dicussies :D Maar er is tegenwoordig ook zoveel keuze en het is en blijft een persoonlijke keuze; de een zweert bij Continental, en de ander (zoals Redhead ;) ) monteert dit merk nooit meer op zijn/haar auto. Het is echt afhankelijk van rijgedrag en verwachtingen! Als jij graag wat snelheid maakt en wat rondjes op het circuit wilt maken, ja dan haalt het weinig uit om een simpel zomerbandje te monteren. Maar over het algemeen zijn deze personen wat beter geinformeerd en selectief wat betreft het kiezen van banden. @ 3251, wij hebben vorig jaar de Pirelli PZero reeks mogen testen tijdens de Pirelli Experience. Even het circuit van Dijon-Prenois opgeklommen met een Lamborghini :D Goede band inderdaad!

Onze review wat betreft Viking banden is uitgevoerd door AUTO BILD, de Duitse autoweek om het zo maar te zeggen. Erg betrouwbaar, maar dan nog hoor ik graag ervaringen van automobilisten zelf. Die komen nl vaak met andere punten.
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook
Post Reply

Return to “Off-Topic”