BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

How to Demonteren dashboard en vervangen kachelradiator E36 touring

Alle How to's en DIY(Do It Yourself) vind je hier terug.
Gelieve alleen informatie te verstrekken, voor het oplossen van problemen gebruik dan de overige forums.

Moderators: Moderator Team, Service Team

Post Reply

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

How to Demonteren dashboard en vervangen kachelradiator E36 touring

Post by WillemV »

Bij deze mijn ervaring over het vervangen van de kachelradiator van mijn E36 touring uit "99 met airco.
Het mogelijk dat dit niet voor de andere modellen binnen het E36 segment geldt, maar in de basis moet dit gelijk zijn.

Mocht het zo zijn dat je auto zoetig stinkt en de ramen vettig zijn, dan is de kans groot dat de kachelradiator lekt of dat de o-ringen van de verwarmingspijpjes welke gekoppeld zijn aan de kachelradiator lekken door ouderdom. Bij sommige E36 types kan je volstaan door de middenconsole en het linker stootbord te verwijderen, helaas is dat bij een E36 touring niet aan de orde.

(De)montage van het dashboard van een E36 316i Touring uit “99 met verwarming en airconditioning.
Luitjes,
Voordat je ook maar iets doet ga je er voor zorgen dat je volgende zaken tot je beschikking hebt;
- Afplakband (om labels te maken )
- Pen of potlood
- Afsluitbare plastic zakjes (ikea) (voor de boutjes & schroefjes etc.)
- Ducttape
- Tafel of werkbank
- Doppenset, klein en groot
- Philips kruisschroevendraaier
- Torx setje
- Imbus setje
- Punttangetje
- Kunstof paneel verwijderaars of kunstof schrapers
- Geduld, veel geduld
- Kachelradiator (kijk op http://www.realoem.com/bmw/)

Ik heb voordat ik maar ergens aan begon via google allerlei zaken m.b.t. het verwijderen van het dashboard en de kachelradiator opgezocht.
- http://bmwfans.info/parts-catalog/E36-S ... nditioning
- http://www.r2motorsport.nl/bestanden/airbagstuure36.pdf
- http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f92 ... de-t38712/ (deze is beperkt raadpleegbaar)

Om aan te geven dat het best wel een klus is kan ik jullie aangeven dat ik er ongeveer 18 uur over gedaan heb. Maar hierbij moet ik wel aangeven dat ik alles stap voor stap gedaan heb en er geen haast klus van heb gemaakt. Ook kreeg ik telefonische adviezen van Ruud Peters (Rap BMW specialist).

De start

Allereerst maak je de pluspool los van de accu, dit omdat je ook de airbags moet los koppelen en dat je die niet in je gezicht wilt hebben. Maak na elke stap een foto van je werkzaamheden. Dit scheelt weer als het spul weer in elkaar moet. Ook is het raadzaam om de losgehaalde delen in volgorde van losmaken op de tafel of werkbank te deponeren.

Middenconsole
Maak de achterkant van de middenconsole los. Haal het achterste asbakje eruit en dan de daaronder verstopte schroefjes. Dit stop je allemaal in dat plastic zakje en plak het vast aan bijv. de console. Het achterste deel van de middenleuning moet je ook demonteren, want er zit nog een schroefje verstopt. Het is niet nodig om de leuning te verwijderen, zolang je maar het achterste deel van de middenconsole omhoog kan trekken.
Dan naar de voorkant van de middenconsole, trek ook hier het asbakje eruit en verwijder de schroefjes. Ook deze in een zakje welke je aan de console plakt of apart houdt met daarop een geschreven verwijzing (afplakband en pen). Haal dan de beschermhoezen van de handrem en de versnellingspook eraf. Verwijder dan het alarmknopje en label de bedrading ( je weet dan later nog waar wat zit  )Onder het alarmlampje zit nog een schroefje, die moet je ook verwijderen.
Trek dan met beleid het achterste deel van de middenconsole los van de voorkant van de console.

Hoera, onder de achterste console zit nog een m6 moertje dat je ook los moet halen. Alle schroefjes, moertjes, schakelaar in een zakje en plak dat met ducttape aan je console. Daarna de andere schakelaars e.d. van het voorste deel van de console loshalen en ja wel, ook die in een zakje proppen. Raak het niet kwijt. O ja, ook deze bedrading labellen.
Dan komen de onderdelen van het verticale deel van de console aan de beurt.
Aan de onderkant van de console zit een opbergplek voor een zonnebril o.i.d. Als je met je vinger aan de gaat voelen, dan merk je dat er aan de bovenkant van dat opbergbakje een gaatje zit. Doe daar toch je vinger maar in en trek dan het elektronische gedeelte (je ziet daarin de buitentemp en de tijd). Label ook hier van de bekabeling.

Het spreekt voor zich dat je nu verder naar boven toewerkt. De kachel en airconditioning unit moet er ook uit. En ja hoor, ook hier je bedrading labellen. Let ook even op hoe je de witte stekker eruit hebt gehaald. Bij mij was er geen verschil tussen boven en onder. Markeer dus de bovenkant van de stekker. (Ik kreeg nl. een storing bij de montage en het duurde even voor ik het door had)

Nu de radio en de metalen slede verwijderen of je de al om bekende bekabeling labelt ligt aan jouw.
Aan de bovenkant van de ontstane ruimte waar de radio zat zitten 2 schroefjes. (in zakje doen en later vastplakken aan het ventilatie rooster.
Deze loshalen en ook nu weer in een zakje doen. Via dezelfde ruimte met je hand aan de onderkant van het grote ventilatierooster proberen te verwijderen.
Niet via de bovenkant, want links in de hoek zit een kunststof haakje. Let op, als je het rooster eruit hebt dan merk je dat er aan de achterkant een kabel vastzit. Deze met voorzichtig van het rooster afhalen, met een klein plat schroevendraaiertje één van de lipjes uit open doen en dan het kabeltje verwijderen. De kabel gewoon laten hangen en zeker niet aan de onderkant van de kachelunit loshalen.
Er is nu van boven naar beneden toe een grote ruimte ontstaan. Halverwege de ontstane ruimte zie je aan de rechterkant van de middenconsole een M4 boutje, deze houdt de console op zijn plaats. Ook dit loshalen en in het zakje doen.

Ook nu is het slim om foto’s te maken, dan weet je hoe e.e.a. weer vastgemaakt moet worden.

Rechterkant onder dashboard
Het dashboardkastje moet je nu gaan verwijderen en wel als volgt.
In de beide luchtventilatieroosters zitten aan de bovenkant 2 schroefjes, deze loshalen. Daarna ga ter hoogte van het “slot” links en rechts de schroefjes verwijderen.
Onderaan het kastje zitten links en rechts ook twee schroefjes, welke ook los gehaald moeten worden. Dan het kastje openen en aan de bovenkant het oranje lampje loshalen en het stekkertje van het lampje halen. Daaronder zit een m6 boutje die je los moet halen. O ja, links in het kastje zit ook nog een stekker voor een looplampje, de stekker zachtjes naar achteren drukken.
Dan met beleid het kastje en de bovenste ventilatieroosters uit het dashboard trekken. Klein spul en de schroefjes in een zakje en met ducttape aan het kastje plakken.

Je kunt ook gelijk het onderste stootbord loshalen en uiterst recht het beschermpaneel van het dashboard demonteren (alle schroefjes weer in een zakje en die aan het paneel vastplakken.
Met dopsleutel 13 mm kan je de evt. aanwezige airbag loshalen, let wel op het kabeltje want je moet die van het oranje stekkertje losmaken welke onder het dashboard vastzit aan een beugel.
Deze alleen verwijderen als er tenminste 20 minuten zijn verstreken na het loskoppelen van de accu. Dit omdat je anders een airbag in je gezicht e.d. kan krijgen.

Ook nu is het slim om foto’s te maken, dan weet je hoe e.e.a. weer vastgemaakt moet worden en leg al dit losse spul op de tafel of werkbank.

De linkerkant onder het dashboard. Deze is vrij simpel te demonteren. 1 schroefje zit rechts achteraan en 2 schroefjes zitten er aan de voorkant (even met dat grote hoofd onder je stuur gluren en je ziet ze zitten). Let op er zit een ronde stekker om e.e.a. uit te lezen, deze gewoon in het stoorbord laten zitten. Wel even de kabeltjes labelen en de schroefjes in een zakje doen plus vastplakken met ducttape aan het stootbord.

Stuur en airbag
Voordat je ergens aan begint moet je er zeker van zijn dat de accu al tenminste 20 minuten losgekoppeld is. Dit omdat je anders een airbag in je gezicht e.d. kan krijgen.

Allereerst even het beschermkapje van het stuurhuis loshalen. Er is 1 schroefje en een vierkant blokje dat de boel op zijn plaats houdt. Doe dit in een zakje en plak het vast aan het beschermkapje.
Pal onder het stuur zie je een platte witte stekker en daar achter een oranje stekker. Deze loshalen, want die horen bij de airbag.
Het middelste gedeelte van het stuur, daar zit je airbag en claxon in verdisconteerd, moet los met 2 imbusboutjes aan de achterkant van het stuur zitten die dingen. Als dat gebeurd is voorzichtig het deel met de airbag van het stuur halen en omdraaien. Het gele stekkertje in de midden van de airbag en het “aarde” stekkertje loshalen inclusief een wit kunststof plaatje. De airbag en het kunststof witte plaatje op de tafel deponeren. Nu kan je de bout van het stuur loshalen, wel even een markering aanbrengen hoe het stuur zat en dan het stuur demonteren. Ook deze op de tafel neerleggen. De bout kan gewoon weer in de stuurkolom draaien.

Pauze en koffie

Dashboard
Nu het stuur los gehaald is kan het klokkenhuis verwijderen. Draai met een kleine torx de twee schroefjes aan de bovenzijde van de dashklokken en van de bovenkant van het klokkenhuis kantelen en dan voorzichtig de drie stekkers aan de achterkant van het klokkenhuis demonteren. Ik heb dat van rechts naar links gedaan, maar het blijft een gewroet. Let op dat je schuifjes op de stekkers naar beneden duwt en dan krijg je de stekkers los. Nu is ook dat los en dus op de tafel neerleggen, dan ligt het ding niet in de weg.

Aan de linkerkant van de stuurkolom zitten de dimmers van de km teller en de licht knoppen.
Nadat je onderop het schroefje losgehaald hebben en het kapje eraf gehaald hebt, dan de twee kleine onderdelen naar buiten drukken en de dan de stekkers loshalen (labellen).

Daarna komt de licht schakelaar en het kleine ventilatierooster, deze kan je met beleid naar buiten drukken. De lichtschakelaar d.m.v. het losdraaien van de stekker aan de achterkant en daarnaast de mistlampen schakelaar loshalen. (ik heb ook deze bekabeling gelabeld, maar dat moet je zelf weten. Dan vanaf de onderkant het gehele onderdeel (incl. het ventilatierooster) naar buiten drukken.
Alle kleine onderdelen in een zakje gedaan en op volgorde op de tafel gelegd.

Haal aan beide zijdes het deurrubber voor een deel los en verwijder de kunststof delen bij het raam.
Dan aan de buitenkant van het dashboard een 13 mm bout, haal links en rechts los.
Met behulp van een kunststof schraper de luchtroosters aan de bovenkant van het dashboard losklikken.
Doe dit voorzichtig, daarna met een kleine dopsleutel de drie verstopte boutjes los schroeven.

Als het goed is dan zit het complete dashboard nu eigenlijk los. Door in het midden het dashboard iets op te tillen kan je het zachtjes loswrikken. Ik had eerst het midden en dan de linkerkant losgehaald en daarna de rechterkant. En ja wel hoor, je hebt het dashboard eruit. Hoera. :ja:

Motorcompartiment
Haal de beide ruitenwissers van de auto en daarna de parafan. Onder het rooster, welke enigszins uitsteek, zitten twee schroefjes welke je loshaalt. Daarna aan beide kanten van het luchtrooster zitten ook twee boutjes die los moeten. Dan het geheel eruit tillen. Hieronder zie je de drie slangen welke de auto binnen gaan en ook een 10mm boutje, deze bijna tot aan het eind loshalen.
Laat daarna de koelvloeistof in een bak lopen. Ik heb de onderste slang bij het thermostaathuis los gemaakt en deze naar beneden toe geduwd.

Kachelunit
Het is mogelijk om de gehele kachelunit los te krijgen, maar ik heb voor de volgende oplossing gekozen.
Aan de linkerkant van de unit zie je drie aluminium buisjes de kachel ingaan. Daar zitten ook drie kleine boutjes welke op een later moment losgehaald gaan worden.
Als je op de linker stoel gaat zitten kijk je in het midden tegen een halfrond deksel aan, waar in de midden een kabelboom vastzit. De kabelboom zoveel mogelijk losmaken/naar beneden trekken. Rondom zitten torxschroefjes welke je los moet halen. Alleen…. Ik kreeg dat ene torxschroefje, rechtsboven achter het metalen ondersteuningsdeel, niet los. Na veel gedoe heb ik het kreng los gekregen :evil:, maar je kan ook de kop eraf zagen. Ja niet fraai, maar wel effectief omdat de kap rondom goed vast zit met de andere schroefjes. 

Aangezien de kap achter de metalen buizen/frame zit heb ik de kap eerst naar links gewrikt en toen naar boven toe gekanteld. Om hem daarna tegen de versnellingspook te laten leunen. Je ziet nu eindelijk de lekkende kachelradiator.
In het midden zie je ook een horizontale aluminium onderdeel en aan beide zijden daarvan twee vlinderkleppen. Rechtsboven het kunststof bevestigingsonderdeel loskoppelen en de vlinderkleppen incl. het alu deel loshalen en wegleggen op de tafel of werkbank.
Nu een plasticzak o.i.d. onder de kachel schuiven en wat doeken, dit om de evt. koelvloeistof op te vangen. Nu de drie boutjes bij de drie pijpjes loshalen en de pijpje gezamenlijk loswrikken van de kachelradiator.
Nu komt het op wat creativiteit aan, lees een hoop geklooi, (ik heb een halve cm plastic losgeknipt en deze later met polimax kit weer vast gezet) want je moet eerst de bovenkant van de radiator naar voren halen en dan het ding tussen de metalen buizen naar boven toe wegtillen. Let op dat je niet de koelvloeistof op de vloerbedekking e.d. lekt.
Pak nu de drie nieuwe o-ringen en plaats deze , nadat je de oude verwijdert hebt, op de drie pijpjes.
Dan je nieuwe radiator ter hand nemen en plak de bijgeleverde strips op dezelfde wijze op de radiator als de oude.

Plaats nu de radiator terug en vul deze d.m.v. een slang even vol met koelvloeistof, daarna de drie pijpjes terug zetten en goed vastzetten. Vast is vast……………
Als het mogelijk is dan de boel even afpersen, ik had die mogelijkheid niet en heb de gok genomen dat alles dicht zat. 
Nu het geheel weer terug bouwen.   
Als laatste de koelvloeistof in het systeem doen en ontluchten. Bij mij ging het ontluchten zeer moeizaam en uiteindelijk de voorkant 15 cm omhoog gehaald en tig minuten in de slangen geknepen.

En ja het stinkt nog wel wat als de verwarming aangaat, maar niet meer die enorme stank. Van de zomer wordt de vloerbedekking gereinigd en dan verwacht ik geen geur meer te ruiken.
Succes.
Willem
Post Reply

Return to “Kennisbank”