BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Motorrevisie

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
Deleted User 3786

Motorrevisie

Post by Deleted User 3786 »

Wie weet een goed adresje of kan een prijsopgave doen voor het reviseren van een motor voor een e36 323 touring m52b25 uit 1999. Achtergrondverhaal zie op de forum "voorstellen jpiets".

Jerker

nicolay
3e Versnelling
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2009 00:13
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
Location: Den Dolder
Age: 42

Re: Motorrevisie

Post by nicolay »

Jerker, waarom zou je dat niet doen bij die kerel die ook de diagnose had gesteld? Was toch zijn vak en je had hem toch aangeraden gekregen? Ik vroeg me overigens nog wel af hoe hij de diagnose heeft gesteld dat je nieuwe zuigers nodig hebt. Is dat logisch als je kat vol zit?
Motorenrevisie is overigens een vak apart. Er zijn zat bedrijven die het doen en ik geloof niet dat het erg merkgebonden is, maar dat moet je even checken. Je kunt dus wel beginnen met wat mailtjes sturen en kijken naar bedrijven die een nette indruk maken en zien of je een beetje consistente offertes ontvangt.
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

Topic Author
Deleted User 3786

Re: Motorrevisie

Post by Deleted User 3786 »

Nicolay,

Ik ga het waarschijnlijk ook laten doen bij die vent. Maar omdat ik niet weer voor verassingen wil komen te staan, dacht ik op het forum wellicht een indicatie te krijgen wat het "normaal" gesproken kost. Zijn diagnose heeft ie gesteld toen de kop eraf lag en ie de zuigers gezien heeft. Deze zagen er naar zijn zeggen allemaal niet best uit, en hadden niet de normale kleur. De cilinders lekken ook gezien de bijna nihile compressie in alle cilinders. De zuigerveren zullen ook niet best zijn, zat tevens benzine in m'n olie, kat zat dicht wat waarschijnlijk weer te maken heeft met een niet juiste brandstof/luchtmengsel wat het pingelen weer heeft veroorzaakt in de motor. Verder raakt kat vaak dicht door niet juiste afgestelde motor, lambda, onverbrande brandstof, olie in uitlaatsysteem.

Ik ga morgen waarschijnlijk even kijken hoe alles er bij staat, kan ik zelf ook een kijkje nemen in de motor en de zuigers enzo aanschouwen..ik zal je wel ff laten weten hoe dat is afgelopen. En dan is hopelijk de planning dat ie over een week of 2 weer rijd...kan iig niet wachten.

Ps. ik wacht nog op jouw pics van de touring!

ronald 2002
2e Versnelling
Posts: 313
Joined: 17 Oct 2007 07:44
Location: walcheren zld
Age: 56

Re: Motorrevisie

Post by ronald 2002 »

een complete revisie kost meer dan de wagen waard is,beter is om een goede gebruikte te kopen.
als er 6 nieuwe zuigers in moeten.de cilinders moeten worden geboord als het nog kan(als ze te groot of te veel ovaal zijn kun je niet meer boren en moet je losse cilinderbussen monteren.(sleves)
al je dan ook nog je krukas wilt slijpen met een nieuw setje overmaats lager.
een olie pomp en een distributieset.de kop van nieuwe kleppen en geleiders wilt voorzien
dan schat ik de kosten op een 5000 euro.
dan nog inbouwen en nieuw koppelingtje wat water en koelvloeistof.
kun je beter gaan kijken voor een schade wagen met niet teveel kms en dan de motor overbouwen.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

ray323i
Neutraal
Posts: 16
Joined: 10 Sep 2009 21:45
Type Auto: E36 323i touring

Re: Motorrevisie

Post by ray323i »

Hallo,

Ik zou zeggen zonde van je geld ik heb ook een E36 323i touring en als mij het zelfde zou overkomen dan kocht ik een goed gebruikte, en mijn auto is echt nog in een super staat maar 5.000,- euro ga ik er niet in pompen. En niet alle goed gebruikte motoren zijn slecht dus zou ik die gok nemen ( compressie meten, kleppendeksel demonteren en kijken hoe de staat is enz enz ) ik weet het jij staat nu voor die keuze en ik ben benieuwd waar je voor gaat. Sterkte en ik hoop dat het mee valt.
E36 323i Touring non M-techniek

Topic Author
Deleted User 3786

Re: Motorrevisie

Post by Deleted User 3786 »

Bedankt Ronald en Ray voor jullie reactie.

Ik had/heb de volgende keuze op dit moment:
- reviseren met nieuwe zuigers, honen cilinders, afvlakken kop, pakkingen, filters, olie etc. en grote schoonmaak
- tweedehands motor

Allebei de opties kosten me op dit moment rond de 2500 inclusief toebehoren en wat arbeidsloon. Dan is de keuze toch snel gemaakt als je bij de eerste optie weet dat je de komende jaren motorisch gezien waarschijnlijk geen problemen meer gaat tegenkomen (hij heeft 230k gelopen). Optie 1 geeft perfecte compressie en pk's, alles chemisch gereinigd, nieuwe onderdelen en hopelijk zekerheid en dus een goed gevoel want dat is een beetje weg. Optie 2 is een tweedehands motor waar nog maar van moet blijken wat de daadwerkelijke kilometerstand is want ze hebben allemaal tussen de 120k en 150k gelopen.., en wat is hiervan de technische staat? Ik ga na mijn avontuur maar denk ik voor het zekere deze keer..

En ronald jij hebt het over een complete revisie, dat is gelukkig niet nodig, cilinderwanden zijn nog in orde. Alleen honen vanwege de dan nieuwe cilinders. Cilinders vandaag gezien, en die zagen er echt niet best uit. Leek wel een soort sinaasappelschil, met allemaal kleine gaatjes bovenop de cilinders...

Waarschijnlijk is er toch te lang met een slechte LMM gereden, vandaar het pingelen en de schade.

ronald 2002
2e Versnelling
Posts: 313
Joined: 17 Oct 2007 07:44
Location: walcheren zld
Age: 56

Re: Motorrevisie

Post by ronald 2002 »

als de motor gepingeld(detoneren) heeft cotroleer dan zeker de drijfslanglagerkappen op ovaalheid.

in ieder geval de krukaslagers ook vervangen
2002 '75 +m3 '93+530D'02

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Motorrevisie

Post by 325i »

2500euro is wel serieus geld zeg helemaal als je nagaat dat je voor iets meer een motor koopt met een mooi kratje eromheen die uit Bayeren komt ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
Deleted User 3786

Re: Motorrevisie

Post by Deleted User 3786 »

Dat is zeker f***ing veel geld, en tuurlijk heb je rond dat bedrag wel een andere 6cilinder. Alleen geen touring M afgeleverd, je kunt aan medeforummers vragen hoe lastig het is om een 6cilinder touring te vinden tweedehands, zelfs in Duitsland heb je weinig aanbod. Zoals ie er nu bij staat is het helemaal naar wens, op wat kleine aanpassingen na die ik nog moet doen, maar kleur, motor 2.3, m onderstel, interieur, bijna laatste model 1999 etc. is hoe ik hem graag wil rijden. Dus daar moet je dan wat voor over hebben, en het is dan ook deels een liefhebbers auto waar ik nog jaren verder mee wil, en mooi wil houden.

Een 325 sedan/cabrio zou ik wel kunnen krijgen voor dat geld, maar dan had ik die wel eerder aangeschaft ipv van deze.. :D

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Motorrevisie

Post by 325i »

ik doel er mee op dat je rond de 3mille een splinternieuwe motor kan kopen bij de dealer en om dan 2500euro voor complete revisie te betalen zou ik zelf teveel geld vinden. ;)
Ooit eens uitgezocht om een nieuwe motor te laten komen en die gelijk door kronenburg te laten aanpakken alleen dat laatste was dan wel weer best prijzig.
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

nicolay
3e Versnelling
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2009 00:13
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
Location: Den Dolder
Age: 42

Re: Motorrevisie

Post by nicolay »

Wat? 3000 euro voor een nieuwe (6cilinder) motor bij de dealer?
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

Topic Author
Deleted User 3786

Re: Motorrevisie

Post by Deleted User 3786 »

Doe mij dan ook maar even de naam, adresgegevens, telefoonnummer waar ik dat kan doen, want een gereviseerde via de bmw zit al boven de 4.000,-...dus een totaal nieuwe motor lijkt mij wat stug...maar ik ben benieuwd, en anders nicolay wel ;)

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Motorrevisie

Post by 325i »

via bmw.info systeem staat 3250euro voor de 2.8 met wat garage korting een 3mille.
Uiteraard zijn dit ruil motoren maar een ruil motor gaan naar de fabriek wordt daar opnieuw opgebouwd en wordt dan uitgeleverd.
En dan praat je dus over een nieuw motor volgens de fabriek
Uiteraard even rekening houden dat er minimaal 500 tot 750euro statiegeld op zit zodat je de oude motor ook weer inleverd ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Motorrevisie

Post by 325i »

Net even gekeken en kuch de prijzen zijn behoorlijk omhoog gegaan sinds 4 jaar geleden damn 4195euro voor de 2.8 :roll:
Najah tijden veranderen zullen we maar zeggen :mrgreen:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Dmax
Neutraal
Posts: 11
Joined: 14 Jun 2010 17:56
Type Auto: E36 328 touring

Re: Motorrevisie

Post by Dmax »

Dit draadje was voor mij aanleiding om mij ook hier eens te melden.

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een 328 touring uit 1996,
[ external image ] [ external image ]

sindsdien enige wijzigingen doorgevoerd :mrgreen:
[ external image ] [ external image ] [ external image ]

De auto had de nodige achterstallig onderhoud, daar heb ik het nodig van weggewerkt maar de motor resteert nog.
Ik zit dan ook in een vergelijkbare situatie als jpiets. Daarom meld ik mij in dit draadje.
De auto heeft 250k gelopen, buiten een lekje geen bijzonder olie verbruik. De vraag is alleen wat is de staat van de lagerschalen en kan ik niet beter de bittere pil in één keer slikken?

Gezien de km stand en het gebruik lijkt mij vervangen van de lagerschalen vervangen te adviseren.
Tja en hoe is de koppakking na 250k?

Ik zit niet te springen om onnodig geld uit te geven en indien ik het kan spreiden graag.
Maar als ik nu alleen de lagerschalen doe en over een half jaar de koppakking eruit knalt :roll: :duh:
Niemand heeft een glazen bol, maar wat zou je wel kunnen faseren en wat kun je beter in één keer uitvoeren :?:

Ik ben ook benieuwd naar wie jij de auto brengt jpiets.
Ik woon ook in de omgeving utrecht en via google wekt vooral Bas Roos bij mij het nodige vertrouwen.
Die is allleen wat verder weg tuffen, maar ja kwaliteit is soms wat verder rijden.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”