BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Vergrendeling bijrijders portier werkt niet meer - GM5 of actuator

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
330CiMSportII
Neutraal
Posts: 3
Joined: 07 May 2020 18:43
Type Auto: E46 330Ci

Vergrendeling bijrijders portier werkt niet meer - GM5 of actuator

Post by 330CiMSportII »

Het bijrijders portier van mijn E46 Coupé 2002 gaat niet meer van het slot, dit houdt in de vergrendeling pin komt niet meer omhoog.
Ik weet dat er heel veel informatie te vinden is, ik heb ook heel wat af gelezen maar ik heb het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden, vandaar mijn vraag hier. Ik weet dat het probleem in de GM5 module of de actuator in het portier zit maar ik heb hulp nodig om te bepalen welke van de twee het is door naar de symptomen te kijken.

Eerst de symptomen:
- Op afstand vergrendelen en ontgrendelen van de hele auto met de sleutel werkte al niet toen ik de auto kocht (auto reageerde nergens op)
- Ik kon de auto ontgrendelen met de sleutel in het bestuurdersportier, maar soms ging de vergrendelingspin van het bijrijdersportier niet mee omhoog. Ik vergrendelde en ontgrendelde de auto dan opnieuw waarna deze wel omhoog kwam, totdat deze pas helemaal niet meer omhoog kwam.
- Het bijrijdersportier heeft geen sleutelgat en ook geen afneembaar kapje.
- De centrale vergrendelingsknop aan de binnenkant vergrendelt het bestuurdersportier, maar ontgrendelt de portieren niet.
- Ik kan het bijrijdersportier niet ontgrendelen door van binnenuit aan de deurhendel te trekken.
- Ik hoor geen vergrendelingsmechanisme geluid aan de bijrijders kant.
- Het vergrendelingsmechanisme van het tankklepje werkt
- De raammechanismes werken
- De interieurverlichting werkt

Bij mijn zoektocht kwam ik ook informatie tegen over het opnieuw koppelen van de sleutel, dit heb ik gedaan en dit was het resultaat:
Toen ik de sleutel koppelde werd de auto vergrendeld en hoorde ik het vergrendelingsmechanisme proberen opnieuw te ontgrendelen echter bleef alles vergrendeld. Na het koppelen heb ik alleen de eerste keer, en dit bleef bij 1 keer, het bestuurdersportier kunnen ontgrendelen op afstand met de sleutel, het sluiten op afstand van de auto lukt nu wel iedere keer. Het bijrijdersportier is nog steeds niet te openen.

Ik heb het idee dat heel veel E46 eigenaren (net als ik) moeite hebben met de diagnose stellen bij dit probleem en vaak loopt het uit op een gok tussen de GM5 module of de actuator repareren/vervangen. Ik heb dit probleem ook bij de garage voorgelegd met de vraag om de GM5 module door te meten. De monteur, die zelf een soortgelijk probleem heeft opgelost bij zijn E46 door de relais op de GM5 module te laten vervangen, reageerde zo: Ik ben er gezien de symptomen zo zeker van dat het de GM5 module is dat ik hem niet doorgemeten heb, ik zou gewoon daar beginnen..

Ik ben er zelf niet zo zeker van en dat komt door het volgende:
1. Het bijrijdersportier gaat ook niet open als ik van binnenuit aan de deurhendel trek, ik neem aan dat de deurhendel los staat van de GM5 module (ik hoor bij het bestuurdersportier ook geen vergrendelingsmechanisme als ik dit doe) wat dus wijst op een defecte actuator. Kan iemand dit bevestigen?
2. Vaak wordt de conclusie getrokken dat een relais op GM5 module defect is als het deurslot niet meer reageert op de sleutel in combinatie met de vergrendelingsknop in de auto. Nu viel het me op dat bij het koppelen van de sleutel het bestuurdersportier ook niet ontgrendelt werd. Klopt het dat het ontgrendelen van het bestuurdersportier via de centrale vergrendeling niet werkt als het bijrijders portier op slot blijft vanwege een defect.

Ik wil voorkomen om aan de GM5 te beginnen voordat ik zeker weet dat dit de veroorzaker is. Het moet toch mogelijk zijn om alleen al door naar de symptomen te kijken één van de twee uit te sluiten..

Ik waardeer waardeer het enorm als iemand hier wat opheldering over kan geven!

Topic Author
330CiMSportII
Neutraal
Posts: 3
Joined: 07 May 2020 18:43
Type Auto: E46 330Ci

Re: Vergrendeling bijrijders portier werkt niet meer - GM5 of actuator

Post by 330CiMSportII »

Ik hoop dat iemand nog reageert op mijn verhaal maar hier een update:

Toen ik bij de pomp stond wilde het brandstof klepje niet meer open en inmiddels hoor ik helemaal geen geluid meer bij het ontgrendelen, 100% de GM5 module dus. In ieder geval zijn de nieuwe relais onderweg, komend weekend maar eens de soldeerbout tevoorschijn toveren.

Update volgt.
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”