BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW 318i 2003 onregelmatig stationair lopen

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
mk99
Neutraal
Posts: 1
Joined: 13 Aug 2020 15:06
Type Auto: BMW E46 318i 2003 (automaat)

BMW 318i 2003 onregelmatig stationair lopen

Post by mk99 »

Hallo allemaal,

heb sinds kort een probleempje met mijn BMW E46 318i automaat uit 2003. De auto rijd in het algemeen goed, maar
af en toe heeft hij na het starten last van schommelende toerentallen bij stationair draaien. Soms start hij goed en
draait stationair met kleine fluctuaties bij ~700 rpm, soms doet hij hetzelfde bij 900, of 1100 rpm. Ook als hij stabiel lijkt te lopen zit hij dus niet altijd op dezelfde RPM's. Als hij bij het starten meteen begint met schommelen dan wil hij tot de 500 rpm of net eronder dippen en uitvallen, maar hij lijkt dat altijd net te compenseren. Hetzelfde gebeurt soms bij het rijden als ik iets sneller rem en tot stilstand kom, dan wil de RPM naald in de laagste versnelling om een of andere reden ook onder de 500 rpm. Verder tijdens het rijden geen problemen, behalve dat het motormanagementlampje soms aan gaat als ik weer lager in de RPM's ga zitten na snelle acceleratie. Lampje stopt meestal na een tijdje met branden, de auto uit en aanzetten doet hetzelfde.

Heb m al een keer laten checken door mijn monteur maar die kon niks specifieks vinden. Hij heeft hem ook naar een collega van hem gebracht met BMW apparatuur, die heeft hem kort uitgelezen (heb ik niet voor hoeven betalen) en zei dat er geen duidelijke foutcodes uit kwamen, maar dat er wel iets niet goed was.

Waar ik gisteren achter ben gekomen is dat het probleem met de schommelende/schokkende toerentallen zich specifiek voordoet bij een langzame transitie van stationair naar gaspedaal (in beide P en N stand). Zodra ik dat eerste kleine beetje gas geef dan willen de RPM's meteen omlaag zakken en gaat hij schommelen en schokken. Als ik de pedaal zoals normaal meteen een beetje doordruk dan heeft hij dat overgangsprobleem niet. Weet niet of dit te maken heeft met het feit dat het een automaat is, mijn aanname is dat als het aan de koppeling lag het niet zou moeten gebeuren in P en N stand, maar misschien denk ik te makkelijk.

Online lijken er best veel mensen te zijn met soortgelijke problemen, met verschillende oorzaken en oplossingen. Het ligt denk ik niet aan de brandstofpomp/filter of bougies want die zijn redelijk nieuw. De bobines zijn goed en er lijken geen lekken te zijn in de luchtslangen onder het inlaatspruitstuk. Gaspedaal positiesensor reset heb ik geprobeerd, hielp niet. Andere mogelijkheden:

- LMM kapot
- lek in carterventilatie
- valse lucht (lambdasonde)
- stationair stel motor defect
- krukas/nokkenas positiesensor niet goed
- brandstofinjectoren vervuild of defect
- vanos klep vuil of defect
- DISA klep defect

Ben ik iets van de mogelijke oorzaken vergeten, of duid de informatie uit mijn geval op iets anders?
Hopelijk kan iemand op basis van de genoemde symptomen de lijst van oorzaken
iets korter maken, voordat ik mijn portemonnee tevoorschijn moet halen bij de specialist.

Alvast bedankt.

Groetjes
mk
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”