BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

[E36]Motormanagement/sensor storing

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Warlord
1e Versnelling
Posts: 181
Joined: 03 Aug 2006 23:13

[E36]Motormanagement/sensor storing

Post by Warlord »

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden dat ik hier gepost heb maar ik zit op dit moment met een fijn probleem. Het gaat om een e36 320 van 1992 die een maand geleden ineens slecht begon te lopen. Motor hield enorm in en toerental begon heen en weer te schieten bij stationair toerental en de auto schudde ook heen en weer. Daardoor als tijdelijke "oplossing" de motor in noodloop laten draaien door de lmm eraf te halen. Dit is natuurlijk absoluut geen goede oplossing maar hierdoor bleef de motor nog wel redelijk draaien.

Daarna heb ik via mijn werk voor een mooi bedrag een nieuwe bosch lmm op de kop kunnen tikken en heb ik na het verbinden de auto hem eerst laten inleren. Het leek allemaal aardig maar na 10 minuten rijden begon de auto weer rare fratsen te krijgen dus het toerental begon weer heen en weer te schieten bij stationair en inhouden boven +/- 3000 toeren. Ik had dus het idee om hem uit te laten lezen bij de dealer maar die vroeg een jaar geleden +/- 120 euro als het ondertussen niet al meer is en dat vertik ik eigenlijk. Nou kan ik hem via een monteur van de dealer ook laten uitlezen maar die kan dat niet direct doen en ik wil het nu eigenlijk wel zo snel mogelijk opgelost hebben.

Als de motor nog koud is gaat het prima omdat hij dan eigenlijk ook in een noodloop draait. Pas als hij warm begint te worden gaat het mis. Nou ben ik niet helemaal thuis in zulke storingen op te zoeken maar ik zou zelf zeggen de lambdasonde oid kapot is alleen die is ook +/- een jaar geleden vervangen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet weer stuk kan zijn. Dan had ik nog het idee dat misschien de gaspositiesensor stuk kan zijn. Na hem uit te meten kom ik wel op wat vreemde waardes uit, ik meet waardes tussen de 2K en 4K gemeten terwijl hij nog op hetr gasklephuis zat maar aangezien ik niet weet wat de waardes zou moeten wezen kan ik niet beoordelen of deze stuk is. Verder zijn alle slangen die tekenen van scheuren vertoonden allemaal vervangen en is de ICV ook nog schoongemaakt.

Om een lang verhaal kort te houden, klinkt het iemand bekend in de oren of in ieder geval een idee waar ik het beste zou kunnen beginnen te meten/testen?

Topic Author
Warlord
1e Versnelling
Posts: 181
Joined: 03 Aug 2006 23:13

Re: [E36]Motormanagement/sensor storing

Post by Warlord »

Na enigsinds zoeken bleek een van de draden van de lambda sonde te zijn afgebroken door gebrekkige montage. Deze heb ik nu weer goed aan elkaar gezet en rijd de auto weer aardig alleen is het stationair probleem niet verholpen. Kan dus nogsteeds wezen dat ik weer een verotte lambda sonde heb of misschien toch dat m'n icv kapot is. Ik zal dit weekend weer verder zoeken.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: [E36]Motormanagement/sensor storing

Post by 325i »

Uitlezen is toch wel de makkelijkste optie om mee te beginnen om dat gericht te maken.
Weet je nergens een universele garage die uitleesapparatuur heeft tegenwoordig zijn er zat te vinden namelijk
Dan ben je meestal meteen geholpen en dan voor 20 of 30euro gemiddeld ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
Warlord
1e Versnelling
Posts: 181
Joined: 03 Aug 2006 23:13

Re: [E36]Motormanagement/sensor storing

Post by Warlord »

Is ooit al eens uitgelezen door een garage(autodiagnos systeem) en iemand met universeel systeemp op de laptop. Ze konden beide amper gegevens uitleze. Ik meen dat dat ook een probleem is bij die oude motormanagement systemen voor het type van 94 zonder obd2. De oude software heeft geloof ik nogal wat bmw eigen functies die niet worden uitgelezen door die universele apparaten maar daar kan ik me in vergissen. Misschien dat ik daar inderdaad nog wel eens even langsrijd.

nicolay
3e Versnelling
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2009 00:13
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
Location: Den Dolder
Age: 42

Re: [E36]Motormanagement/sensor storing

Post by nicolay »

Ik heb laatst bij de dealer hier bij mij in de buurt geinformeerd wat het uitlezen zou kosten en hij zei een half uur arbeidsloon. Ik geloof dat dat dan de helft was van 105 (ex.btw), maar ben niet helemaal zeker van het uurloon. Verder heb ik wel een 318is en geen 320i, wie weet maakt dat ook nog verschil.
Anyway, dan kom je dus uit op iets van 65 euro. Lijkt mij persoonlijk wel te doen, zeker gezien je klacht. Ik zou even bellen naar de dealer en kijken of ze een prijs met je willen afspreken.
Good luck!
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

mark1978
Neutraal
Posts: 14
Joined: 02 Mar 2009 16:27

Re: [E36]Motormanagement/sensor storing

Post by mark1978 »

Joh, koop gewoon zelf zo'n diagnose apparaat, heb er een voor circa 80 euro gekocht, bij een bedrijf in ik meen Groningen. Heb zelf een storing ontdekt met de nokkenassensor. Moet er wel bij zeggen het aantal storingen dat ik uit kan lezen met m'n diagnose apparaat zijn een stuk of 30 a 40.

groet,

Mark
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”