BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

trillen stuur X5

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
Frank123
Neutraal
Posts: 4
Joined: 06 Jul 2011 22:02
Type Auto: X5 3.0d

trillen stuur X5

Post by Frank123 »

mijn X5 3.0D AUT trilt en schud heftig bij remmen bij circa 110 km/uur. Stuur en hele auto wordt heftig geschud. ook tijdens rijden op vlak asfalt voel ik trillingen in het stuur.
Stabilisatorstangen, rubbers etc zijn vervangen. Complete wielsets zijn vervangen etc.
Het probleem lijkt dieper te zitten, maar waar?
wie heeft hier ervaring mee?

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 45
Contact:

Re: trillen stuur X5

Post by D@NNY »

Remschijven krom...?
Bij een automaat hou je vaak de rem ingetrapt bij een stoplicht bijvoorbeeld.
Hierdoor ontstaat een hotspot op de schijf, waar de blokken hem omklemmen, terwijl de rest van de schijf wel afkoeld.
Dit zorgt voor kromme schijven, en dus een trilling.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

ArnoldC
1e Versnelling
Posts: 229
Joined: 08 Jun 2010 18:07
Type Auto: 318 D Compact (E46)
Location: Middelburg
Age: 31

Re: trillen stuur X5

Post by ArnoldC »

Lijkt inderdaad wel op kromme remschijven, is een bekend probleem bij de X5. Maar is het ook als je gewoon rijdt, of puur met remmen?

Topic Author
Frank123
Neutraal
Posts: 4
Joined: 06 Jul 2011 22:02
Type Auto: X5 3.0d

Re: trillen stuur X5

Post by Frank123 »

Bedankt voor de reacties.
De remschijven zijn ook al vernieuwd.
Het trillen en schudden is vooral heftig bij remmen bij circa 110 km/uur, maar ook bij stilstand voel ik de auto trillen en bij het rijden trilt het stuur duidelijk voelbaar alsof het wegdek een wasbord is.

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 45
Contact:

Re: trillen stuur X5

Post by D@NNY »

Ja, ik weet het, je hebt de hele santekraam al opgenoemd...Maar Ehmm..Zijn banden en velgen uitgebalanceerd..? Misschien je fuseekogels..? stuurinrichting, of wiel lagers...dat bij een bepaalde druk ergens toch een speling op zit, en de wielen toch de ruimte krijgen om te "zoeken" ..? Een kleine speling vertaald zich op snelheid in trillingen.
Maar trillingen bij stilstand, daar raak ik de weg een beetje kwijt....Motorsteunen..?
Lijkt mij als garage zijnde toch niet zo heel moeilijk op te lossen...Anders zou half Nederland er last van hebben... :roll:
Zelf heb ik weleens kromme schijven gehad, slecht gebalanceerde banden, en een hoogte slag in goedkope banden, boven de 140 ging de hele auto trillen. Maar dit lijkt daar dan weer niet op... ;)
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Topic Author
Frank123
Neutraal
Posts: 4
Joined: 06 Jul 2011 22:02
Type Auto: X5 3.0d

Re: trillen stuur X5

Post by Frank123 »

Ik zoek het trillen en schudden inmiddels meer in de hoek van de aandrijving oid.
Het valt mij op dat de trilling er is bij iedere snelheid, in meer of mindere mate. Zowel bij gas geven als bij gas los.
Kan het in de aandrijving, versnellingsbak of de remsysteem komen?

ArnoldC
1e Versnelling
Posts: 229
Joined: 08 Jun 2010 18:07
Type Auto: 318 D Compact (E46)
Location: Middelburg
Age: 31

Re: trillen stuur X5

Post by ArnoldC »

Hmm trillen met stilstand lijkt inderdaad op motorsteunen, laat deze maar eens checken. Loopt je blok wel lekker enz? Wellicht kan het ook nog aan de automaatbak liggen...

Topic Author
Frank123
Neutraal
Posts: 4
Joined: 06 Jul 2011 22:02
Type Auto: X5 3.0d

Re: trillen stuur X5

Post by Frank123 »

Het probleem lijkt nu opgelost.
Na vernieuwen van trekstangrubbers (en wederom de remschijven met origineel BMW materiaal) trilt en schudt de auto niet meer bij het remmen bij circa 110 km per uur.
Bij BMW dealer Kalfsbeek werd direct gezegd dat 9 van de 10 keer te zachte trekstangrubbers de oorzaak is van het trillen.

bemarjan
1e Versnelling
Posts: 168
Joined: 07 Aug 2011 11:14
Type Auto: bmw e12 528 1976
Location: Zwijndrecht
Age: 34

Re: trillen stuur X5

Post by bemarjan »

wat anders misschien (als het terug komt) kromme aandrijfassen? of slechte homokineten?

trekstangrubbers kan natuurlijk prima omdat een 4wd behoorlijk er aan trekt

ik hoop voor je dat het nu opgelost is

gr arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
Locked

Return to “Archief”