BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

m24D** in een E12??

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team


MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m24D** in een E12??

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Ik blijf toch met wat vragen zitten.

Het stotteren, wel of niet starten.

Ik begin eerst met het wel of niet starten.
Zit er verschil in wanneer de auto niet start in het weer type.
Dit wel of niet starten, maakt het uit of de motor koud of warm is.
Maakt het iets uit welke brandstof koud of warm niet starten.

Op de gastank, daar zit een ventiel, dat er voor zorgt als het contact uit staat, dat dit ventiel gesloten is.
Als het contact aan staat, heb je dan spanning op dit ventiel?
Als jou BMW wel start, of draait op LPG, hoor je dan de benzine pomp ook meedraaien, of word deze uitgeschakeld?

Mijn buur heeft dus ook een ouder type LPG installatie, dus een ouder G3 type, met de regelknop met 3 standen.

LPG-Neutraal -Benzine.
Hij start dus altijd op LPG, want volgens hem is de schakelaar defect, ik meet in elk geval dat de scahkelaar goed is, maar dit systeem is anders aangesloten.
Biuj hem hoor je dus de pomp meelopen als hij op LPG draait, dus er zit een afsplitsing voor de carburateur bij hem, het is overigens een Chevy met een V8 motor.
hij kreeg dus als hij niet wilde starten, geen spanning op dat ventiel, en het rare van dit verhaal, de benzine pomp draaide ook niet.
Ik heb dus een dikke 4 qmm draad genomen, en dit ventiel voorzien van spanning, je hoorde direct de klep openen, en de benzine pomp ging ook draaien, de auto starte ook direct.
Dus, hij had het zelfde euvel als jij, de ene keer starte hij wel, de andere dag weer niet.
Nu nadat ik dit ventiel een gekieteld heb met een directe spanningslijn, doet hij het na een paar weken nog steeds.
Voor de rest had hij geen problemen, als hij starte dan reed hij ook verder goed, niets geen sputteren of stotteren.

Dat stotteren, bedoel je daar onder het rijden mee dat de auto gaat jutteren, dus eigenlijk gaat hikken, of inhouden en weer versnellen.

Ik zou eens naar de censoren kijken die op de krukas en de nokkenas zit, misschien zijn deze wat vettig, kijk dan ook of de oliekering toevallig niet lekt, want dan heb je de poppen aan het dansen, dan slagen die censoren vet.

Kan het zijn dat de LMM vettig is, deze voorzichtig reinigen met remmenreiniger, uiterst voorzichtig droog deppen, niet wrijven.

Heb je een mogelijkheid om uit te lezen, Arjan.
Ik heb het vermoeden dat er een electrisch componentje de zaak belazert.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van jou, Arjan.

De Agr, het zou kunnen, dat deze vuil kan zijn, EGR is niet aanwezig bij dit model.

De LPG, hoe gaat deze de motor in, is het met een sput-in, of LPI, of welk ander systeem?

Sput-in, dat is met een pijpje in de inlaatslang na de LMM.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Posts: 168
Joined: 07 Aug 2011 11:14
Type Auto: bmw e12 528 1976
Location: Zwijndrecht
Age: 34

Re: m24D** in een E12??

Post by bemarjan »

hey ad,

de motor start eigenlijk in elk weertype is niet zo belangerijk..
wat belangerijker is.. dat hij als een bejaarde met 3 rollators en 5 krukken loopt..
komt bij.. op lpg draai ik niet meer.. dus dat verhaal kan je vergeten

ff voor de info op je vragen
de motor doet hetzelfde op lpg
is een kransje met gaatjes VOOR het LMM waar de slang dan weer op zit naar de klok toe
als het lpg systeem is ingeschakeld draait de pomp niet.. en andersom..
dan schakelt de klok dicht en het ventiel in de tank ook.. inderdaad 3 standen schakelaar.. dat werkt allemaal perfect.. geen mankementen.. maar wil dat lpg kwijt.. heb er eigenlijk een hekel aan...

maar goed.. wat doet de motor..(KOUD)

je start.. met een beetje gas.. terwijl dat niet hoor.. ik weet het.. maar anders start je je accu leeg.. en draait de motor nog niet..
dan moet je met je voet het gas er op houden voor een paar seconden.. zodat hij hoog blijft draaien.. hij pakt de shoke er niet bij..FOUT 1
dan als je weg wil rijden.. erg snel in zijn drive zetten en voet weer op het gas.. oftewel met 2 voeten werken.. anders valt hij stil..
dan ga je rijden.. en moet je zodra je even moet wachten.. in neutraal uit laten rollen en voet op gas houden.. anders valt hij uit.. zo ook bij sationair draaien..
motor houd in geeft backfire's met optrekken reageert niet op een beetje gas.. alleen op vol gas dan houd hij minimaal in.. sputtert hier en daar.. wel gepaart met wat backfire's en tegenzin. maar hij gaat..
de motor loopt continue op 4 of 5 cilinders
gepaard met een dikke benzine lucht en regelmatig zwarte rook

Motor word warm:
de motor word warmer het stationair draaien gaat al beter.. stotterend wegrijden gebeurt al minder maar gaat niet weg..

dan is de motor warm(koelvloeistof sensor op het dashboard)
de motor draait veel te laag in zijn drive 300-400rpm stationair
met wegrijden van stilstand.. geeft de motor even moeite.. maar gaat daarna wel.. houd eerst even in.. komt dan op toeren.. en begint te trekken..(50% kracht) komt denk ik door lage toerental
bij neutraal of parking draait de motor zon 600-700 toeren stationair)
motor komt op 2200 toeren.. en begint ineens flink door te trekken(schatting 80% kracht) maar maakt herrie alsof er een cilinder niet meewerkt(zo is het ook maar dan weet je ook gelijk het geluid)
dan komt de motor op 3000 toeren.. en weg is het vermogen.. helemaal niets meer.. de auto houd enorm in.. en wil absoluut niet doortrekken.. gaat roken achter de auto.. en enorm herrie maken je gaat eerder langzamer.. is met volgas en halfgas of zelfs geen gas..
even beetje gas los.. de bak schakeld over.. iets meer gas.. dan volgas.. dan blijft hij in de zelfde versnelling staan.. en zit je weer in het 2200 toeren gebied en heb je vermogen zat
motor word niet te warm.. maar blijft vervelend lopen en af en toe inhouden bij optrekken..

ik weet dat deze auto geen EGR heeft.. maar het oudere AGR maar sommige mensen die misschien meelezen snappen niet wat dat is.. dus en EGR wel... heeft een beetje de zelfde functie..

ik zal eens kijken of ik wat sensors kan vinden van het beestje..

er zitten nieuwe bougies in(na 3 uur zoeken de juiste gevonden)
luchtmassameter is schoon vorige keer nog gedaan..
alles gebeurt op euro 98.. want op 95 word dit hele verhaal nog 3x erger..

zere vingers.. ik stop er ff mee..

gr arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m24D** in een E12??

Post by MAd »

Hallo Arjan,

De stationair staat dus te laag afgesteld, deze zou 900±50 RPM/Min moeten bedragen.
Dat kan een reden zijn, dat je wat voetgas bij moet geven, beter is van niet, maar dat hoef ik jou niet te zeggen.
Regel de staionair af, zit er geen schroefje, kijk dan eens bij de aanslag, een plaatje of een stangetje, dat de aanslag zou moeten voorstellen, als er geen regelschroef zit, dit plaatje of stangetje, kan je desnoods ietsje verbuigen, zodat de staionair op deze wijze word verhoogd.
Ik heb dus jammer genoeg geen voorbeeld voor handen, anders zou ik het wel weten.
Ehh, sorry, ik heb dus wel een afbeelding, er zit dus in een lang buisje een stelschroef voor het stationair, dus opschroeven dat toerental!

Zijn er geen vacuümslangen defect, dat kan een hele goede reden zijn, dat de motor op minder dan 6 pitten loopt.
Houd de rembekrachtiger zijn onderdruk, dat mambraan zorgt wel eens voor defecten, zeker als de BMW al iets ouder word, rubber verduurt op den duur.
Want de Vacuüm komt tenslotte uit de motor vandaan, er hoeft maar een heel klein beetje vettige lucht uit de slang en de motor te komen, en het membraan is history, defect.
Als de motor gedraaid heeft, dan kan je dat membraan controleren, trek de dikke leiding gewoon even los, gaat dit gepaart met een luide sis, dan weet je dat het membraan goed is.
Knijp verder eens in elke vacuümslang, knijp deze eens gewoon plat, zitten er kleine barstjes in, gooi die slang gerust weg.
Ik heb het idee, dat het te maken kan hebben met valse lucht, dan lijkt het net alsof de ontsteking defect is, de gelijkenis is gelijkwaardig.
Je kan dat ook controleren door de bougies, die net brandnieuw zijn, te testen, haal een voor een de bougiekappen los, je kan daardoor de cilinder die niet meedraaien er direct uit halen.
Je kan zo kijken welke cilinder niet meedraaien, je krijgt dan een idee, welk stuk van de motor niet meewerkt.

Het zou erg mooi zijn, dat het allemaal op een helft zit, dus of van cilinder 1-3 of cilinder 4-6.
Kijk dan ens waar de vacuümleidingen en slangen zich bevinden, misschien een doorgeslagen inlaatspruitstuk pakking, door de Backfires.

Hmm, raar, ik verwachte eigenlijk dat de benzine pomp als die electrisch is, dat men deze laat draaien, en wel met een bypass.
Waarom dat ik dat zou vinden, de kans dat de pomp door stilstand vaker een storing zal vertonen, net door dit stilstaan.
het mooiste is dus een klep die gestuurd word d.m.v. de selectie schakelaar, zodat de pomp gewoon zijn pompende functie blijft behouden, en dat alles netjes nat blijft tot aan de injectie toe, niets krijgt de kans dat het vervuild geraakt.
Nu is het bij jou een injectie, bij een carburateur is het gevolg erg vaak, dat de vlotter lek geraakt, doordat de vlotter kan gaan tikken op de bodem van de vlotterkamer, hij raakt dus lek, dit weergeeft weer een storing.
Maar dit uitdrogende werking kan ook veroorzaken dat de klep onderin de injectiepomp, daat die vervuild geraakt, en niet of slechter zijn werk gaat doen.
Dit kan dus beter allemaal nat blijven door de benzine.

Daarom denk ik dat wanneer de weersinvloeden hier niet van toepassing zijn, dat het of valse lucht zou kunnen zijn, of een vervuiling in het benzine systeem, en natuurlijk de censors op de krukas en de nokkenas, kan, dus, hoeft niet!

Werkt de koudstartklep wel, dat zit ik mij ook nog af te vragen.
Werkt deze niet goed, dan heb je gegarandeerd ook deze problemen, het werkt eigenlijk precies als een choke op een craburatie motor, werkt deze ook niet, dan start je gegarandeerd je accu leeg, maar de carburatie motor werkt dan nog slechter dan een injectie motor. Deze moet je dan haast verzuipen in de benzine, eerder gaat hij niet aan de gang.

Verder kan je ook eens in de richting van de bak kijken, daar zitten ook nog wat tierlantijnen die de zaak nog eens lekker kunnen vergallen! Vacuüm e.d.

De carterontluchting, is deze schoon, Arjan?
Ja, ik stel even vervelende vragen.
De verdelerkap, zitten daar geen zwarte ijskristallen op aan de binnen of buiten zijde.


De zwarte rook en benzine lucht, dat is het punt van verzuipen van de motor, teveel brandstof dus, dat kan ook de reden zijn van de Backfires.

De herrie, wat moet ik me daar bij voorstellen, Arjan.

Ik denk dat we even terug moet gaan naar de basis afstellingen, en nog eens even van voor af aan alles even bekijken, of het allemaal niet is verlopen.
Toen de motor na de basis afstelling van de vorige keer, wat was het stationair toen Arjan.

Waar ik bang voor zou kunnen zijn, het management, dat dit niet helemaal jofel is, niet dat het persé zou moeten zijn.
Maar er zit zoveel onvrede in die motor.
Terwijl deze gewoon goed op benzine en LPG zou moeten kunnen draaien, het zijn gewoon geweldige motoren, die echt tegen een stootje kunnen, maar als er een electronisch mankementje zit, dan ben je de pineut, dat is even zoeken geblazen.
Je zou dus eigenlijk een paar dagen moeten kunnen onderzoeken, en dat is de clou nou net.
Je hebt noh de wederhelft waar je naar dient te kijken, anders voelt die zich verwaarloosd, waar ze gelijk in heeft.
Het is een erg vervelend iets, dat een motor niet lekker wil draaien, maar zolang je dat euvel niet vind, dan word het een ergernis van jewelste.

Ik zou dus kijken naar alles wat er mee te maken kan hebben, van de voorzijde tot aan de achterzijde, en ook nog vooral bij de bak, daar kan ook iets de zaak ontregelen, zoals een vacuümslangetje.

IK heb geen zere vingers, maar ik stop er ook even mee, weer stof genoeg tot nadenken, beste Arjan.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad
Contactpunten zijn niet aanwezig, want anders zou ik ook nog vragen, zitten er een punt en een krater ingebrand, door een slechte werking van de condensator, maar die heb je niet. Die valt dus af.

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Posts: 168
Joined: 07 Aug 2011 11:14
Type Auto: bmw e12 528 1976
Location: Zwijndrecht
Age: 34

Re: m24D** in een E12??

Post by bemarjan »

hey ad

rotorkap is goed.. meerdere keren bekeken.. is nog zgan en de bougie kabels werken ook prima..
bougies geven alle 6 een sterke vond heb ik ook gecontroleerd.. pats auw.. kreeg ik zelf ook een vonkje.. lekker gevoel..
nou dat membraam goed werkt of niet.. heb je ook andere manieren voor.. laat de motor draaien.. dat het vacuum opbouwd.. kan je voelen door op de rem te trappen.. dan de motor uit.. er staat vacuum op.. trap dan een paar keer op de rem.. dan krijg je na 2 of 3 keer een keihard rempendaal aangezien je dan niet meer bekrachtigd word.. daarom zit die terugslag er op.. dat als je motor uitvalt je gewoon nog even normaal kan remmen.. slim bedacht van die knaapjes.
dat werkt allemaal prima
dan zit ik ook nog te denken over die koudstartklep.. die kan inderdaad problemen geven.. ga ik nog even achteraan.. ik haal straks nog even alles los.. en dan weer lekker binnen alles rustig schoonmaken en controleren.. of alles werkt..
de accu is ook weer volledig opgeladen.. werkt goed dat ladertje van 10 euro van de action! is klein compact en licht.. avondje was hij weer vol!

maar goed.. je hoort straks nog even meer van mij.. ik ga zo ff kijken van hoe of wat! en de wederhelft heeft niets te klagen haha.. de auto staat niet voor niets 2,5 week op zijn plaatsje zonder aangeraakt te worden..
daarbij komt dat ik geen koudweer mens ben.. en liever bij de kachel zit.. koukleun noemen ze dat geloof ik..

tot nu toe de 2e winter op rij dat een auto wat heeft net voor het koud word! ai ai ai.. vervloekt hahha

maar goed.. ik ga zo ff klussen

groetjes arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m24D** in een E12??

Post by MAd »

Hallo Arjan,

Ja, zo kan het natuurlijk ook.

Ja, dat die ontsteking wel werkte, dat hoefde je mij eigenlijk niet te vertellen, want de hele ontsteking werkt als een tierelier, dat wisten we eigenlijk wel.
Maar dat zijn toch vragen die gesteld en bekeken dienen te worden, we kunnen even niet zomaar uitsluiten.
Maar het vonkte en jij dus ook, ajjaaiii, wat een klets op die vingers, net alsof ze eruit getrokken worden.

Maar draait het nu dan wel op alle pitten, als de motor warm is dan?
Die vraag blijft bij mij rijzen!

Het vacuüm gebeuren, dat blijft ook maar ronddolen in mijn hoofd, dan hb je net zoals bij een defect ontstekingssysteem dat er een paar pitten niet meelopen, maar dat kan ook een oorzaak terug vinden in het injectiesysteem, alhoewel ik daar niet zo erg mee inzit. Het vacuüm daar blijf ik op terug vallen.

Inlaatspruitstuk pakking? Scheurtjes in de inlaatbuis/spruitstuk.

Ja, die koudstartklep, deze zou de motor net sneller moeten laten draaien als hij koud is, en de afregelschroef van het staitonair toerental, even bij regelen als hij warm is tot 900±50 RPM/Min.
Er zit een stelschroef volgens Auto Data.

Ja, het word ietsje frisser.
Maar als je binnen kan staan en droog, dat is al heel erg goed, op kou zoals je het noemt kan je jezelf kleden, op regen, dat gaat niet lukken, dan zou ik niet eens de motorkap openen, alles word zeik nat, en dat moeten we ook niet hebben.

Anders even een kacheltje er bij, het hoeft niet bloedwarm te zijn, maar dat het net ietsje warmer is dan is het ook al goed, net zodat de vochtigheid weg is.

Al vriest het 10 tot 15 graden, en als ik binnen kan staan zonder kachel, dan vind ik dat niet erg, maar dan niet buiten in weer en wind, dan vertik ik het dus.

Ja, het hoeft geen dure lader te zijn, het heeft geen enkele zin om eentje te hebben met een gouden kastje.
Ik heb er twee, een mobiel dingetjes, handzaam en erg goed, en er zit een 6 Volt en een 12 Volt functie op, en natuurlijk een supersnellader, met start capaciteit, die ligt altijd in de caravan, ik heb dus al 2 x een defecte accu gehad, en dit redde mij telkens.
Thuis heb ik een grotere, en eigenlijk precies dezefde functies, maar wel een stuk zwaarder, en groter.
Binnen 20 minuten is de accu geladen, het is natuurlijk niet goed, om een accu vol te bombarderen, de platen kunnen er van krom trekken, maar in tijd van nood, helaas dan doe ik het toch.
Nu heb ik meerdere auto's bij het huis staan, dus weg kunnen, dat gaat altijd, of anders even een startkabeltje erbij, dan wil het ook wel lukken.
Als de auto langer stil staat, dan een druppeladertje er op zetten, dat is het beste nog steeds.
Dan blijft de accu geconditioneerd, en op peil.

Ja Arjan, ik hoor wel van de brand.
Ja, leuk is het niet als je telkens met de winterdag aan het hannessen bent met de auto.
Ik ben al erg blij, dat het weer geen invloed had, want dan kan je jezelf 10 slagen rond gaan zoeken waar het vocht allemaal in kan kruipen.

Kijk maar eens naar die koudstartklep, en naar wat vacuümleidingkjes ook die naar de bak.
Als daar vacuüm naar toe gaat, want het is best het een en ander veranderd aan die automaat bakken.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Posts: 168
Joined: 07 Aug 2011 11:14
Type Auto: bmw e12 528 1976
Location: Zwijndrecht
Age: 34

Re: m24D** in een E12??

Post by bemarjan »

hey ad

gelukkig viel de kou mee vandaag alleen tussen de druppels doorrennen was er bij.. en daar heb ik niet zo veel moeite mee..
maar goed progressie..

LMM schoon en ingekort (flens voor lpg er af en de extra terugslagklep er af)
Bosch 0280140124 Auxillary Air Regulator (leuk he gelijk een code erbij) schoongemaakt met remmenreiniger daarna wd40 erin gespoten.. en ingewikkeld met een doekje en zo ff een half uurtje laten liggen daarna proces herhaald..(willen nog wel eens vast gaan zitten die dingen)

ook het ff kijken hoor.. hoe heet dat ding ook alweer..

ik dacht koudstart injector op het inlaatspruitstuk nog ff ingespoten met reiniger

maar ik zie alleen geen vacuum regelaar..
en geen EGR reset knop(volgends haynes werkplaats handboek moet ik die beide hebben

eind resultaat:

De motor loopt IETS vloeiender maar dan echt iets.
draait nu continue op hetzelfde toerental of het nu in de drive is of in zn vrij was eerst niet zo..

alleen nog te laag stationair en daar ga ik zo ff voor kijken want het regende even te hard
en bij rijden geeft de motor nog backfire's en rijd als een 1,0L in zn 2 optrekken als hij in zijn 1 rijd.. vreemd maar goed..

als ik het stationair omhoog heb gekregen laat ik je het ook nog ff weten..

gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m24D** in een E12??

Post by MAd »

Hallo Arjan,

Ja, draait al beter, gelukkig maar.
Draait de motor ook mooi rond op 6 pitten, of is het nog een 4 cilinder, en soms een 5 cilinder.

Dat rotte backfire ook!

Weet je zeker dat de ontsteking helemaal juist staat, ja, ik weet het, check dubbel check, dat doe ik graag als er iets niet helemaal goed rond draait.
Dat backfire, je zou haast zeggen dat hij te weinig peut krijgt, benzine dus.
Ander zijds lees ik weer dat hij slecht op toeren komt, en zwart rookt, weer teveel benzine dus.
Ik zit nu ook te twijfelen aan de hoeveelheid benzine, genoeg druk op de leiding, en dit is enkel te meten met een drukmeter.
Let op!! De hoeveelheid druk op de benzine leiding, die kan variabel zijn, doordat de pomp misschien constant draait, gewoon omdat deze werd uitgeschakeld als de auto op LPG reed.
De benzine is deze vers, ik denk van wel, want soms is deze wel eens vuil, als men op LPG rijdt, dit geeft natuurlijk ook de nodige problemen.
En weer komt dat vacuüm weer boven drijven, teveel aan lucht, Backfire dus.
Je kan deze auto gerust "Chitty-Chitty-Bang-Bang " gaan noemen.
Of ken je deze film niet Arjan?
Dat ding had ook behoorlijk Backfire, en als die Bang deed de Backfire, kreeg hij ook een zwaarte pluim bij de knal!

Op de maat van de muziek knalde hij, en soms als het moest 2x achter elkaar zelfs, Bang-Bang..

Hmm, ik bedenk me nog iets, de ontsteking, zou daar iets niet pluis zitten, misschien door de vorige eigenaar gedemonteerd geweest, en niet goed in elkaar geknutseld, of misschien met de pulsgenerator, komt van onder af het blok, kijk eens in het boze boek Arjan! Of anders op BMWfans.info bij de 6' E24 635CSI, daar zie je dus die pulsgenerator afgebeeld.
Heb je de bobine als eens laten doormeten, ja, je gaat de gekste dingen bedenken, soms wil deze ook wel eens wat lekstroom verliezen.

Probeer het eens, met de oliepeilstok er uit, wat de motor dan doet, of met de olievuldop er af, hoe loopt de motor dan Arjan?
Soms wil de motor dan wel eens beter gaan draaien, dan weet je gelijk dat de carterontluchting niet helemaal zijn werk doet, als de loop van de motor ineens beter word, met een van deze losgenomen of verwijderd.

Zo, ik heb nog snel wat Audi A6 onderdelen op Marktplaats gezet, deze nieuwe onderdelen lagen nog steeds in mijn magazijn rond te dwalen, weg met die handel.
Kijken wat ik de volgende keer weer tegen kom, er ligt nog voldoende, wat nog opgeruimd kan worden.
dat bewaren dat heeft toch geen enkele zin, ik heb denk ik al een hele auto aan onderdelen verkocht, was allemaal nog van de A6, en die heb ik niet meer.

Zo, ik heb weer eens voldoende stof gegeven om over te denken, ik zal er nog eens over na denken wat er nog mis kan zijn, ik ga nog eens wat puzzelen op de sites van BMW.

succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Posts: 168
Joined: 07 Aug 2011 11:14
Type Auto: bmw e12 528 1976
Location: Zwijndrecht
Age: 34

Re: m24D** in een E12??

Post by bemarjan »

hey ad

ik heb hier zon kwartier blauw gelegen.. ergens dwaalde het nog ergens in die grijze stofmassa van me..
maar even youtube erbij gepakt.. en ziehier

http://youtu.be/-P2jiRPlq2U

maar nu beste ad... vind ik hem zo leuk.. dat ik hem ook zo ga noemen! en dat ik een naamsticker zo ga laten maken haha! en dan op de auto plak!

ook ben ik nog even bezig geweest met wat stelschroefjes!
had er verschillende gevonden van de beste kar maar niets hielp eigenlijk.. hij reageerde er wel op.. maar niet ten beste.. dus hij staat eigenlijk al op max stationair.. ook niet al te best..
hij draait nu ongeveer 500-600 toeren per minuut.. op de luchtmassa meter max en gasklephuis ook..
in de drive ook... ben ik ook wel blij mee..

ook heb ik nog een motortje gevonden op marktplaats.. wel een 2,8 injectie maar wel een M30b28 dus en die beste man wil er 275 euro voor hebben.. zonder bak..
noujah lees zelf maar even het verhaaltje.. zit ook een foto bij!
http://link.marktplaats.nl/500426414

die ontsteking zat ik ook al aan te denken dat die van tijd af is dus te vroeg of iets dergelijks!
dat hij af en toe te veel vervroegd met optrekken.. dan trekt hij ook beroerd op in toeren en backfire's
zowiezo gaat het brandstof filter vervangen worden want die heb ik al nieuw liggen..

en de benzine is zo vers als een appeltje die aan de boom hangt want rij nouwelijks op lpg... wat nu overigens niet meer werkt.. omdat het er uit is van de motor weg en een gedeelte electro weg het werkte toch al slecht
die van die olie dop zal ik eens proberen! klinkt goed
de motor draait nu trouwens op eeuhm wat zal ik zeggen 5/5.5 pit.. dus ook al vooruit gang toch.. maar maakt nog steeds veel tegenwerkende herrie..
benzine druk ook aan gedacht.. zat al te denken hoe dat even te testen.
maar goed jij een verhaaltje erbij.. ik ook eens een verhaaltje erbij gooien haha

net nog even een nieuwe kachel gehaald voor hier in huis.. gaskacheltje.. mijn vorige was veel te klein voor dit huis.. eigenlijk een bijkachel..

even schoongemaakt dat ding.. en aangesloten.. en de fik erin.. brand prima en lekker..

zal morgen eens testen of die echt warmte geeft!

Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m24D** in een E12??

Post by MAd »

Hallo Arjan,

Ja, dit is een hele mooie film, mogen ze van mij gerust binnenkort nog eens vertonen.
Die oldie, die mogen ze van mij heden avond nog bij mij op de oprit neerzetten, en de sleutels en de eigendoms papieren aan mij overhandigen, dar heb ik geen enkele moeite mee hoor!

Hahahahahaha, ja, die viel zomaar ineens binnen, Chitty-Chitty-Bang-Bang, gewoon door de gedachten aan de backfire van jou BMW, en inderdaad, het is een leuk koosnaampje voor een oldie.

Ik dacht eerst, Blauwliggen, en dan nog een kwartier lang, zou hij het koud gehad hebben, hihihihihi...
Ineens dacht ik er aan, hij heeft het filmpje gezien of al dikke voorpret gehad bij de gedachten alleen al!

Nu even back tot reality!
Hmm, dat geeft te denken, dat hij weinig reactie toont op de stelschroef, hiuj moet eigenlijk reageren door het toerental te verhogen of te verlagen, misschien best mogelijk, dat het beter afgesteld kan worden met een warme motor.
Waar ik ook aan zit te denken, zou...... de vorige eigenaar aan de injectie hebben liggen rommelen??
Dat zou een hele hoop kunnen verklaren, zo ook met de ontsteking, want een ontsteking die te laat of te vroeg staat, die geeft geheid problemen, kan terugslag geven, of Backfire genaamd.
De meeste oorzaken kan men terug vinden, door de ontsteking op de juiste wijze af te stellen.
Er voor zorgen, dat alles juist werkt op de ontsteking, als er afgesteld dient te worden zonder Vacuüm, dit ook zo uit te voeren, want anders klopt de voorontsteking die door het vacuümdoojsje word vervroegd niet meer.

Verder dient het Vacuümdoosje gecontroleerd te worden, of het membraan nog heel is, want nu komt de clou beste Arjan, ik denk dat dit jou prbleem kan zijn, dat op minder cilinders te draaien, als dit domme membraan stuk is, dan draait de motor ook op minder cilinders.
Waarom ik daar ineens mee op de proppen kom, ik dacht ineens aan de auto van mijn vader, deze had ook van deze dolle kuren, starten, draait netjes stationair, en ineens krijgt dat ding de kolder in zijn buik, en draait ineens op 2 tot 3 cilinders, het leek wel of er een verbrande klep in de motor zat, zo reutelde dat ding, het was dus een 4 pitterje.
Na een aantal keren de carburateur geopend te hebben, wat telkens maar even hielp, zat ik eens te kijken naar dat verdraaide doosje, die vervroeger, en ja hoor, ik nam een slangetje en inderdaad dat membraan stuk, dus de hele ontsteking werkte niet zoals het moest, en je krijgt verlies in de ademhaling van de motor.
dat ding losgemaakt en er een nieuwe op gemonteerd, het probleem was verholpen, nooit meer problemen gehad.
Wat me ook nog binnenvalt, die auto van mijn vader zoop benzine, en stonk naar benzine, had enkel geen Backfire, dus de ontsteking stond wel op tijd, en er was voldoende brandstof in het mengsel.

Dus Arjan, bekijk die vacuüm doos eens op de ontsteking.

Verder dat Backfire, dat kan een tekort zijn aan brandstof, een te arm mengsel!

Dat is voor mij de reden, dat ik de electrische pomp erg graag wil laten draaien, als er op LPG gereden word.

Stel, dat je de motor nu op benzine kan laten draaien als een zonnetje, dan is de kans erg groot, dat hij op LPG ook weer normaal draait, want een vacuümlek, daar is een LPG motor erg gevoelig voor!

Die motor is niet te duur, als hij werkelijk zo goed is als die verkoper dat beaamd, kijk erg goed uit dat als je er naar gaat kijken, dat hij los is, want een motor die buiten de carrosserie ligt, die kan men niet zomaar even laten draaien, enkel en alleen nog op een bok.
Voor mij heeft een dergelijke motor geen waarde, het risico is veel te groot!
Eerst de motor laten draaien, en zelf kunnen beoordelen dat hij netjes draait, anders gaf ik er geen euro aan uit.
Je hebt geen controle op deze manier, en je weet ook niet wat je koopt.

Ik zou eerst nog eens wat dingetjes nalopen, ik blijf raar genoeg weer terug komen op die vacuüm zie je wel Arjan.

Dat toerental is veel te laag, hij moet naar het toerental wat ik al aangaf, dit kan ook een negatieve invloed hebben op het gedrag van de motor, als hij te langzaam draait, alles gaat immers langzamer. Ook de oliepomp geeft niet het rendement aan druk, dus ook minder oliedruk in het blok.
De ontsteking dient ook met de aangegeven snelheid van het stationair te draaien, om afgesteld te kunnen worden, indien er van dat toerental word afgeweken, dan klopt er van de statische en de basis afstelling helemaal niets, dan krijg je erge problemen, zoals Backfire of terugslag, de ontsteking staat dan niet juist afgesteld.
Dit is erg afhankelijk van het juiste toerental, als men gaat afstellen.

Ik stop er weer even mee Arjan, je hebt weer meer informatie die steeds stukjes bij beetjes binnen schiet bij mij.
Soms valt het ineens, maar nu kwam het ineens toen ik de reactie aan het schrijven was aan jou.
Ik dacht, verdorie toch, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, die Vacuüm vervroeger doos aan de zijkant van de ontsteking!

Weer stof tot nadenken voor jou Arjan.
Google eens " oorzaken van een Backfire " De gevolgen, zo die kunnen best heftig zijn zeg.
jij hebt een insput aan het begin van het inlaatspruitstuk, dan heb je een aardige dosis zeer gevaarlijk brandbaar mengesel in die buis zitten, ik lees zelfs dat dit kan barsten, dus kijk er maar eens even naar, want scheuren in een inlaat tube, dat loopt ook niet erg lekker meer. Ik zie er zelfs hele kopprevisies tussen staan en nieuwe cilinderkoppen.
Niet dat dit zomaar gebeurt, maar je kan nooit te voorzichtig zijn.
Ik las dus wel, als je een injectie motor had, dat het beter was om LPI te monteren, je haalt de injector van de benzine er uit, je platst de LPI injector en daarin weer de benzine injector, maar dit geeft ook weer bij bepaalde merken wat problemen. Ik las op het audi forum, dat de K-Jet tronic en de L-Jet tronic ook geen LPG werd ingebouwd door de hofleverancier van VAG, dit dus na 100.000 km trouwens. De kans op Backfire werd iets groter.
Echter bij een LPI installatie merk je daar minder van, omdat deze dichter bij de inlaatklep zit.
Maar het verhaal LPG sloot jij toch af.

Succes Arjan.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Posts: 168
Joined: 07 Aug 2011 11:14
Type Auto: bmw e12 528 1976
Location: Zwijndrecht
Age: 34

Re: m24D** in een E12??

Post by bemarjan »

Hey ad ik ben nu bezig aan de auto onsteking staat al iets beter hij draait er alleen niet veel beter door
Toen ik de slangen. Lostrok van de vacuüm doos deed hij het nog slechter dus die zal zijn werk wel doen ik ga zo nog verder expirimenteren met de onsteking. Nu eerst een Peukie en opwarmen bah bah wat een wind zeg

Mvg arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m24D** in een E12??

Post by MAd »

Hallo Arjan,

Hmm, als dit stationair gebeurt, dan is dit niet goed, want de basis afstelling van de ontsteking dient te geschieden zonder vacuümslangetje.

Ik heb er nog eens een antal keren bij na zitten denken, of het probleem niet in de injectie pomp zou kunnen zitten.
Ik heb in een van de vorige reacties gezegd, dat de injectiepomp net zoals de carburateur eigenlijk nat van benzine zouden moeten blijven, anders krijg je schade aan diverse onderdelen, nu is dit bij een carburateur niet goed te bewerkstelligen.

Maar bij een injectiepomp weer wel, de pomp dient te blijven draaien, om alles te koelen en te smeren, tenminste daar gaat men vanuit, het mag niet droog komen te staan, want dit geeft geheid problemen als men weer op benzine wil gaan rijden.
Nu is het bij een carburateur nog niet zo duur, om een vlottertje te vervangen, maar bij een injectie, krijgen de plunjers toch een aardige knauw, als deze droog komen te staan, de plunjers gaan droog hun druk proberen te geven, en dat gaat niet goed.

Ik heb dus eigenlijk het vermoeden, dat het grootste probleem in de inspuitpomp zit.
Ik weet dus niet of de injectors al eens beproefd zijn bij een Bosch dienst, dan kan je dit ook uitsluiten, dat het misschien aan de injectors liggen kan.
Misschien nog met de combinatie van de accumulator, en de koudstartinjector of klep.
Er zitten nog al wat fragile onderdelen in de pomp en de LMM, is de stuwklep goed gangbaar, zonder stroeve stukken, dit door de Backfires die hebben plaats gevonden.
Deze Backfires kunnen een behoorlijke schade aanrichten, tot aan uit elkaar geplofte spruitstukken aan toe, de LMM die krijgt natuurlijk ook een behoorlijke optater te verwerken.
Wat ik je ook nog kan aanraden, Arjan, test ook de compressie eens, dit voor de zekerheid!
Dan kan je de kleppen en de zuigers ook uitsluiten, dit staat allemaal in verbinding nog met die Backfires, die je gehad hebt.

Het kan natuurlijk een geheel van kleine storinkjes zijn, Koudstart klep of injector, accumunlator, brandstofinjectie moment, een antal onderdelen in de injectiepomp die slijtage verschijnselen hebben.

In deze omgeving ziou ik het toch gaan zoeken, daar zit de grootste kans van de problemen.
De injectors kunnen al de grootste oorzaak zijn zelfs.

Al met al, ben je behoorlijk bezig, om de BMW weer in orde te krijgen.

Ik denk dat ik weer voldoende stof heb gegeven om na te kijken.
Ik zou dat allemaal eens testen als ik in jou schoenen stond Arjan.
Die LPG heeft behoorlijk roet in het eten gegooid, ik zie meerdere merken auto's die problemen hebben met LPG en een L-Jettronic injectie systeem, dat is geen erg goede combinatie blijkbaar.

Succes.

met vriendlijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Posts: 168
Joined: 07 Aug 2011 11:14
Type Auto: bmw e12 528 1976
Location: Zwijndrecht
Age: 34

Re: m24D** in een E12??

Post by bemarjan »

hey ad

ik ga zaterdag eerst eens het benzine filter vervangen kijken wat dat doet!
en dan nog eventjes zoeken naar andere injectors.. die zijn wel te verkrijgen..
misschien haperen die wel of zijn ze kapot..
zo zoeken we weer lekker verder..

kapotte koplamp.. lampje vervangen.. doet het nog niet.. gaan we weer weer een storing haha..

auto geeft me bijna hoofdpijn.. en geld ligt op het moment ook niet voor het oprapen dus moet het allemaal ff rustig aan doen..

hij zuipt ook bij het leven.. ook wel jammer eigenlijk..

maar goed.. kop op en verder zoeken!

Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m24D** in een E12??

Post by MAd »

Hallo Arjan,

Nee joh, laat die injectors eerst een testen, misschien zijn ze nog ultrasoon te reinigen!
Dat scheelt ook aardig in de onkosten, ik zal jou ook op de kosten proberen te laten besparen.

Als de test niet goed uitpakt, dan kan je altijd nog voor andere injectors kijken.
Ga in elk geval wel bij een Bosch service dienst, of bij iemand die je kent via een kennis of de oude werkgever.
Een injector kost al haast 100,00 euro, ik weet niet of je dat al wist?

De drukregelaar bij het inlaatspruitstuk, deze moet eigenlijk de druk constant houden.

Nu wil ik geen slechte berichten brengen, maar heb je al eens aan de controle unit gedacht, werkt deze goed?
Kijk nu even niet naar de prijs, want dan val je echt van je stoel af, ik wist ook niet even wat ik zag, ik moest ook even knipperen met mijn ogen, wat een L-Jettronic controle unit kost, brrr.
Deze kan ook getest worden, zat dit toevallig niet in dat papierwinkeltje wat naar jou toe verhuisd is?

Ik zou voorlopig enkel diverse onderdelen gaan testen, nog geen centen uitgeven, misschien ga je dingen aanschaffen, die helemaal niet nodig zijn, dat is ook zonde van de investering.


Die defecte lamp, is dit een stadslicht of een groot gedimde lamp?
Is aan dezelefde zijde misschien ook het achterlicht uitgevallen, dan kan het een zekering zijn.
Een Check Control zit er bij jou gelukkig nog niet in, dat scheelt alvast in het zoeken.

Ja, als je eenmaal met pech begint, dan heb je ook direct alles.

ik hoop dat het mee gaat vallen, want dit is echt niet leuk meer.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Posts: 168
Joined: 07 Aug 2011 11:14
Type Auto: bmw e12 528 1976
Location: Zwijndrecht
Age: 34

Re: m24D** in een E12??

Post by bemarjan »

hey ad

we gaan vooruit..

de bmw heeft een goede bui vandaag.. i guess.. hij loopt nu best lekker.. nog niet optimaal.. had net ff geen steekie 10 bij de hand.. om nog ff een tikje verder te gaan met de ontsteking...

dan.. uitlaat rubbers er op.. dus uitlaat hangt weer vast.. koste me 6 hele euro's voor 3 rubbers... dat zijn pas onkosten
de flens van de uitlaat ook weer een stuk dicht gedraaid.. had ook ff geen steekie 13 bij de hand.. dus ff de bovenste bout gelaten voor wat het is.. morgen weer een dag

ook nog gekeken naar de lampjes... het is het dimlicht dat is een H1 lampje..
morgen even doormeten.. wel heb ik het stekkertje van de stadslicht vervangen.. plus een stukje kabel korter.. die was heel erg losjes.

bij het dimlicht geen gekke dingen kunnen ontdekken.. wel brand de achterkant normaal..

morgen even doormeten dus en de massa doorpiepen.. met de multi meter.. dan weten we welke kabel het euvel is..

maar goed.. we gaan dus wat vooruit..

die injectors he..

nou een collega vertelde mij vandaag.. die rijd ook altijd met oldtimers e.d. veel gesleuteld
je hebt toen een flesje injector en later motorreiniger er door gegooid.. dikke kans dat er iets in je tank is losgekomen en daardoor je filter dicht zit geslipt
morgen zowiezo dat filter vervangen.. plus even het buffertankje leeg laten lopen.. dan is alle troep daar ook uit..
toen zei hij.. als je nou daarna nog even zon flesje reiniger voor je injectors er door gooit.. ben je er misschien al..
voor die paar euro kan je dat best proberen..

ook zei hij goed zo dat je dat lpg er uit gehaald heb.. want gas is om op te koken niet om op te rijden ahahaha

blijf hem leuk vinden

maar goed nog ffies douche.. dan naar de meid.. word vervolgd!

Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m24D** in een E12??

Post by MAd »

Hallo Arjan,

Gas is om op te koken, nou, dat is ook niet helemaal waar hoor! Hahahahaha, het is er al eentje met een lange grijze baard.

hat zou wel lekker geweest zijn, dat er op gas gereden kon worden, maar bij de L-Jettronic en de K-Jettronic geeft dit erg vaak problemen, enkel omdat de gas in de aanvoerbuis word ingebracht, dat is het hele prbleem.
Kon dit gaan d.m.v. LPI dan was dit probleem haast weg.
Bij komende zaak met deze injectie systemen, dat is de grote inhoud van de inlaat buis/spruitstuk, en de niet juist afgestelde ontsteking.
Dan krijg je al heel vaak last van een voorontsteking, terwijl de klep nog niet eens gesloten is ( inlaatklep ).
En dat is nu die zware backfire!

O ja, een lekke uitlaat, die wil ook nog wel eens een duit in het zakje doen, erg belangrijk dat deze helemaal gasdicht is tot aan het eindstuk.
Smeer de conische ring die in de Downpipe zit gerust in met GunGum kit, dan sluit deze ook erg goed af, ook de insteek gedeeltes kan je zo behandelen.
Als je naderhand de delen weer los wil nemen, dan geeft dit geen enkel probleem, de kit is weer gewoon weg te borstelen.

Dat van die injectorreiniger, zeker kan dat een berg troep loshalen in het hele traject, en dan kan logisch ook de filter en andere delen verstopt geraken, neem b.v. de pomp of een injector, dit is allemaal mogelijk, Arjan.

Dan krijg je dus als je hier over na gaat denken ook deze hele waslijst met gegevens wat er allemaal zou kunnen opdoen.
Dan hebben we ook nog het nadeel, dat de patiënt niet visueel te bekijken is, dus dan word het ook weer en stuk moeilijker om dit te beoordelen.

Maar dat met die LPG, dat gaat enkel maar goed, als die motor een carburateur had gehad, dan had je deze problemen echt nooit gehad.
Je bouwt dan een tussen plaat in onder de carburateur, waar het gas word ingebracht, dit is de beste oplossing.

Het lampje:

Ja juist hoor, even doormeten, dat is het wijste wat je kan doen, kan al een slechte massa zijn, maar dan kan de lamp dienst weigeren, of heel erg zwak gaan branden, dat zie je dan ook wel eens, geeft net een rode gloed, net als een gloeiende spijker.
Als de achterlichten gewoon branden, dan is het geen zekering ook.


Er zit dus weer schot in de zaak, dat is tenminste al iets, gelukkig.
het hoeft dus ook niet altijd iets groots of iets heel erg duurs te zijn, een simpel klein dingetje, kan ook al aardig voor problemen zorgen.

Nou succes Arjan.

Ik wens jou een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad
Locked

Return to “Archief”