BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

PDC en montage vaste trekhaak

Forum voor alle E9X serie vanaf vanaf 2006 tot 2012.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
bak
Neutraal
Posts: 8
Joined: 01 Apr 2012 05:34
Type Auto: 318d

PDC en montage vaste trekhaak

Post by bak »

Iemand ervaring met montage van een vaste trekhaak icm Park Distance Control ?
Ben niet zo bang om de trekhaak te plaatsen echter zit te twijfelen aan de montage van de electrische aansluitset.
Straks alles aangesloten en blij'ft PDC piepen, of software aanpassing dealer en heb je ook last van een vaste trekhaak als je over drempels gaat ivm een demontabele?

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: PDC en montage vaste trekhaak

Post by MAd »

Hallo beste Bak,

Ik heb vorig jaar juni ook een afneembare trekhaak gemonteerd.
De PDC censoren hebben echt geen last van de trekhaak.
Echter wel, als er een aanhanger achter de auto gekoppeld word, maar ik heb bij mijn E39 een 5 serie dus en een touring, ik heb dus een schakelaartje op de midden console zitten waar ik de PDc mee kan uitschakelen,m dat zit er bij deze BMW standraad op.
Enkel als ik de achteruit versnelling inschakel, dan moet ik nogmaals dat schakelaartje bedienen.

Verder heb ik dan nog een goede tip voor u:
ik heb mijn afneembare trekhaak gekocht via ebay.de de firma waar ik de trekhaak gekocht heb, dat is Stafan Bertelshofer in Weichering bij Munchen.
Ik zou dus voor mijn afneembare trekhaak in NL moeten betalen het bedrag van 900,00 euro!!! :duh:
Excl. e-set, dus geen bedrading er bij zelfs.

Ik heb de hele set compleet gekocht, afneembaret trekhaak, met Jaeger kabelboom geheel gemonteerd, en een verloopstekker er netjes bij, die verloopt van 13 polig Jaeger naar 13 polig Multicon-west en daar past de 7 polige stekker van de aanhanger weer in.
Deze set word dus door BMW in de fabriek orgineel gemonteerd, en die hele set compleet koste mij verstuurd en wel, dus incl. verzendkosten voor slechts 399,90 euro en dat is echt spot goedkoop te noemen voor een 525 touring.

De kabelboom in Nl kost al ergens tussen de 240,00 en de 260,00 euro!!
Bij Bertelshofer kost deze kabelboom helemaal comopleet 124,00 euro dat zijn tenminste nog eens andere prijzen.

Voor een eventuele uitschakeling van de PDC bij een trekhaak montage, hebben ze bij de firma Stefan Bertelshofer een aparte aansluiting die met de uitmuntende beschrijving er zo tussen geplaatst kan worden, zodra de aanhanger stekker gekoppeld word, word de PDC netjes uitgeschakeld.

Ik stond er echt van te kijken dat het zo netjes en uitmuntend werkt die set.
Als ik de aanhanger stekker van de caravan in de stekkerdoos doe, en ik rijdt achteruit, dan schakelen de achteruitrij lichten netjes uit, dit voorkomt verblinding bij het achteruitrijden bij donker.
Als ik met een gekoppelde aanhanger achter de auto het mistachterlicht inschakel, dan schakelt de aanhanger moduile die er bij gemonteerd zit netjes de mistachterlicht op de cravan of aanhanger in, en op de auto netjes weer uit.

Dit alles doordat de aanhanger module met een communicatie draad is gekoppeld met de Check control van de auto.
Heeft men een defecte lamp op de aanhanger of caravan, dan word dit netjes aangegeven op het dispaly van de tellerunit van de auto.

Beter en mooier en goedkoper, nee dat is onmogelijk, zelf tweede hans trekhaken zijn nog duurder!

De trekhaak is dus niet in het detectie gebied van de censor aanwezig, enkel de aanhanger.

Ik hoop dat ik u voldoende informatie heb kunnen verstrekken.

wat de service betreft van de firma Stefan Bertelshofer, die is echt uitmuntend, als ik hun een cijfer zou moeten toe kennen naar mijn inzien, dan zou die ruimschoots boven de 10 uitkomen voor hun kennis en hun uitmuntende service! :ja:

Stel dat men uw probleem niet zou kunnen oplossen, dan staat de firma Jaeger voor u klaar, u word dan doorverwezen naar de techniekers van Jaeger, en die service is zeker net als Stefan Bertelshofer zo goed, u kunt gerust contact met hun opnemen en dit alles via e-mail, u krijgt echt binnen zeer korte tijd een bericht retour, u mag uiteraard ook contact opnemen per telefoon dat is uw keuze, en zij voldoen aan uw wensen.

Google eens Stefan Bertelshofer, u kunt echt zien wat men allemaal in huis heeft.
De montage handleiding kunt u al direct van hun site downloaden.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bak
Neutraal
Posts: 8
Joined: 01 Apr 2012 05:34
Type Auto: 318d

Re: PDC en montage vaste trekhaak

Post by bak »

Ad,
Heldere taal, denk dat ik daar maar een ga bestellen. Inderdaad voor dergelijke bedragen kun je in NL niet een 2e hands demontabel krijgen. Ook netjes van de handleidingen, site goed voor elkaar.
:ja:

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: PDC en montage vaste trekhaak

Post by MAd »

Hallo beste Bak,

En voor alle onderdelen kan u goed terecht via ebay.de.
Let dan wel even op de aanbieder rechts boven staan de gegevens over de betrouwbaarheid vermeld.
Daar let ik altijd wel even op, ik koop nooit beneden de betrouwbaarheids percentage van 98 % hoe hoger, hoe beter!

Ik ben eigenlijk blij dat ik mijn ervaring heb vermeld, nu hebben de mede forum leden er ook profijt en voordeel van.
Ik heb het al vaker en op meerdere BMW fora vermeld war ik lid van ben.

Ik kreeg onlangs via een BMW forum een mooi compliment van de technieker van Jaeger omdat ik over hun en Stefan Bertelshofer een positief revieuw had geschreven, ik had dus ook met deze technieker een onderhoud gehad via e-mail.
Zij bekijken dus ook de Nederlandse fora over de auromerken.

Toen ik de eerste keer via ebay.de naar een afneembare trekhaak aan het zoeken was voor mijn E39 touring, wist ik echt niet wat ik zag, ik kon mijn ogen haast niet geloven, die prijzen, dat is wel iets anders dan bij ons!

De service in Duitsland die is ook vele malen beter dan in ons land dat zal wel door de wetgeving komen daar denk ik.

Maar doe er uw voordeel mee, het is echt de moeite waard.

Ik ben net nog even naar de site van Stefan Bertelshofer gewest, ik zag dat de E-set 10,00 euro duurder was geworden, ik kon ook niet zo snel de downloads vinden over de beschrijving van de montage handleidingen.
Maar dat kan aan mij gelegen hebben.

Bekijk de trekhaak setjes wel even via ebay.de dan is de prijs ook iets lager en vak is de set helemaal compleet, tenzij er veranderingen hebben plaats gevonden.

U kan dus in de zoek regel de tekst plaatsen:
BMW Anhangerkopplung abnehmbar Westfalia + E-satz 13 pohl.
Schrijf tussen BMW en anhangerkopplung het type van uw BMW, dan krijgt u alle aanbiedingen te zien enkel van uw type BMW.

U kunt er zelfs dan nog een bod op uitbrengen of direct kopen, de keuze maakt u zelf.

Succes. :ja:

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bak
Neutraal
Posts: 8
Joined: 01 Apr 2012 05:34
Type Auto: 318d

Re: PDC en montage vaste trekhaak

Post by bak »

Trekhaak zit er al een tijdje onder.
Wel beetje raar zo'n afneembare trekhaak die er scheef achter zit, ff nageken maar hoort zo. Blij dat ik geen vaste heb die er scheef onder zit. Hoe verzinnen ze het.
Bekabeling zoals aangegeven (Ad) in duitsland besteld en vanavond verder afgemonteerd. Wel even zoeken achter handschoenenkastje naar de CAN bus draadjes.
Er zitten meerdere oranje/groen - groen getwiste kabels maar zullen allen wel bus zijn daar geheel goed werkt.
Ook worden de PDC's uitgeschakeld. :D

RRon
Neutraal
Posts: 4
Joined: 18 Apr 2012 02:22
Type Auto: E91

Re: PDC en montage vaste trekhaak

Post by RRon »

Ik snap niet dat je trekhaak er scheef achter zit?? Ik heb zelf onder mijn auto een afneembare trekhaak laten monteren via trekhaken.nl, je kunt dan zelf een garage uitzoeken waar je hem laat monteren. Ik was totaal 780 euris kwijt, maar de trekhaak zit er keurig recht achter, stekkerdoos kan je achter je bumper wegklappen als je hem niet gebruikt, ziet er erg netjes uit!!
Ik heb ook geen aparte schakelaar om PDC uit te schakelen, zodra er een stekker in de door zit wordt die herkent en schakeld de PDC uit, erg makkelijk en je kan hem niet vergeten weer aan te zetten, hiervoor moest je bij trekhaken.nl wel de goede kabelset bestellen. ;)
Post Reply

Return to “2006 - 2012 (E90, E91, E92, E93)”