BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Startprobleem 540i

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Mimi 540i
Neutraal
Posts: 4
Joined: 16 Jun 2014 18:48
Type Auto: 540i steptronic

Startprobleem 540i

Post by Mimi 540i »

Hallo mensen,

Mijn auto heeft een klein probleem dat ik graag zou willen 'tackelen' voordat het erger wordt. De auto start namelijk niet zo goed meer. Na een tweede of derde poging gaat de startmotor pas rond en slaat de motor meteen aan. De eerste keer hoor ik een klik geluid.

Hierbij mijn eigen analyse. Ik hoor wel of ik goed zit.....of niet....

De accuspanning zit op 12,6 volt en dat zou voldoende moeten zijn. Ik zie geen corrosie op de aansluitingen en alles zit stevig vast. De accu sluit ik dus uit, hoewel ik er geen specifieke meter op heb gehad die de koude startkracht meet. Als de accu werk moet leveren, doet deze het goed. Alle lampjes branden ook gewoon zoals het hoort.

Het lijkt me ook niet de startmotor zelf te zijn die het probleem geeft, tenzij daar een relais zit dat soms hapert. De startmotor doet zijn werk goed (als ie tenminste prik krijgt) en de motor slaat dan ook meteen aan. Het is dus geen motor- of brandstofpompprobleem, denk ik. De auto rijdt verder uitstekend. Verder neem ik aan dat wanneer de bendix een probleem zou zijn, deze toch gewoon ronddraait als ik wil starten. Omdat de startmotor niet eens draait, lijkt het me ook niet de bendix te zijn.

Blijft over de startblokkering (EWS) of een startrelais. Ik wil eerst kijken naar dat startrelais. Ik vind echter twee verschillende locaties terug op internet waar deze kan zitten, namelijk onder de motorkap (onder een filterbox) of boven het dashboardkastje (na demontage van het kastje). Weet iemand voor een E39 540i die in maart 1999 uit de fabriek rolde waar dit startrelais zit? En mocht ie onder de motorkap zitten, is dit dan aan de bestuurderskant of de bijrijderskant?

Ten slotte heb ik het idee dat wanneer ik de contactsleutel op een neer beweeg in het slot, dit enigszins verbetering brengt, maar niet consequent.

Alvast dank voor jullie hulp. Hopelijk blijft het systeem na 2 of 3 keer proberen nog steeds functioneren, anders ben ik bang een keer niet meer weg te komen.

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Startprobleem 540i

Post by Speedy540 »

Heb je ook al eens de krukas sensor en de nokken as sensor doorgemeten met ohm waarden?
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: Startprobleem 540i

Post by marcus525tds »

Ik begin vergelijkbare problemen te krijgen....
Bij een koude motor, start hij moeilijk...de startmotor draait wel rond, maar lijkt soms of hij verspringt...
Door de sleutel gedraaid te houden en gas bij te geven, start hij uiteindelijk wel.
Bij een warme moter, start hij direct zonder problemen

Silva
Neutraal
Posts: 39
Joined: 23 Jan 2013 23:13
Type Auto: 523i touring
Location: haarlem
Age: 47

Re: Startprobleem 540i

Post by Silva »

Hoe oud is de accu? Als ie wat ouder is heeft ie wel genoeg stroom maan niet genoeg startvermogen. Hang hem aan de lader en kijk of het beter gaat. Zo ja, moet er een nieuwe accu in.

marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: Startprobleem 540i

Post by marcus525tds »

bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht. Hij geeft nl idd genoeg stroom, ik zal t testen

marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: Startprobleem 540i

Post by marcus525tds »

Helaas,

Accu opladen heeft geen positief effect gehad... Oorzaak zit toch ergens anders in.

marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: Startprobleem 540i

Post by marcus525tds »

Oorzaak blijkt toch nokkenas sensor te zijn.
Onlangs de nokkenassensor vervangen door een imitatie sensor, dat heeft ff goed gewerkt, maar in dit geval blijkt goedkoop toch duurkoop te zijn.
Gelukkig is het nu weer gerepareerd door TVMworks uit dongen! Werkt weer super nu, het is weer een genot om ermee te rijden!
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”