BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Aanraders en tips welkom :-)
Moderator: Moderator Team
-
- Neutraal
- Posts: 2
- Joined: 25 Oct 2014 15:57
- Type Auto: Chevrolet, Jeep, Jaguar, Renault, Saab, Citroen
Aanraders en tips welkom :-)
Mijn ouwe heer is al een tijdje op zoek naar een BMW van het type E39.
Samen met hem heb ik wat avondjes zitten surfen om wat meer te weten te komen over dit model.
Aangezien mijn vader niet meer piepjong is hoeft het allemaal niet meer flitsend snel te gaan dus hebben we besloten
dat een 520i het meest geschikt is qua kosten en comfort.
Ook weten we dat een 523i waarschijnlijk een stukje leuker rijdt tegen ongeveer hetzelfde verbruik dus deze variant is ook mogelijk.
Nu komen we op internet verscheidene E39's tegen met een niet al te hoge kilometerstand.
De bouwjaren verschillen nog wel eens.
Zit er wezenlijk verschil in betrouwbaarheid in bijvoorbeeld een 1997 model en een 2000 model?
Staan er momenteel modellen te koop die een aanrader zijn om te bezichtigen?
Afraders mogen ook gemeld worden
Ik ga dit forum eens even doorspitten, ik zal vast interessante informatie tegenkomen.
Wanneer er concrete plannen zijn tot aanschaf zal ik jullie hierin betrekken.
Hartelijk dank.
Groet,
Jan
Samen met hem heb ik wat avondjes zitten surfen om wat meer te weten te komen over dit model.
Aangezien mijn vader niet meer piepjong is hoeft het allemaal niet meer flitsend snel te gaan dus hebben we besloten
dat een 520i het meest geschikt is qua kosten en comfort.
Ook weten we dat een 523i waarschijnlijk een stukje leuker rijdt tegen ongeveer hetzelfde verbruik dus deze variant is ook mogelijk.
Nu komen we op internet verscheidene E39's tegen met een niet al te hoge kilometerstand.
De bouwjaren verschillen nog wel eens.
Zit er wezenlijk verschil in betrouwbaarheid in bijvoorbeeld een 1997 model en een 2000 model?
Staan er momenteel modellen te koop die een aanrader zijn om te bezichtigen?
Afraders mogen ook gemeld worden
Ik ga dit forum eens even doorspitten, ik zal vast interessante informatie tegenkomen.
Wanneer er concrete plannen zijn tot aanschaf zal ik jullie hierin betrekken.
Hartelijk dank.
Groet,
Jan
Re: Aanraders en tips welkom :-)
Als liefhebber zou ik minimaal een 523i adviseren en de 520 laten staan.
KM stand zegt niet zo heel veel. Inmiddels is minimaal 2 ton wel de standaard.
Veel belangrijker is het dat de beurten aantoonbaar op tijd zijn uitgevoerd EN met de juiste producten (hoeft geen BMW te zijn, maar wel van een kwaliteitsmerk. Dat zelfde geldt voor de onderhoudspartij. een goede universele garage is ook prima.
Reserveer minimaal 1k voor reparaties in het eerste jaar (voor een goeie)
Als het budget het toelaat zou ik ook een facelift nemen. Bij een modelrevisie zijn er veel kinderziektes aangepakt en bovendien is het goed voor de restwaarde
Anyway, dat is wat IK zou doen
KM stand zegt niet zo heel veel. Inmiddels is minimaal 2 ton wel de standaard.
Veel belangrijker is het dat de beurten aantoonbaar op tijd zijn uitgevoerd EN met de juiste producten (hoeft geen BMW te zijn, maar wel van een kwaliteitsmerk. Dat zelfde geldt voor de onderhoudspartij. een goede universele garage is ook prima.
Reserveer minimaal 1k voor reparaties in het eerste jaar (voor een goeie)
Als het budget het toelaat zou ik ook een facelift nemen. Bij een modelrevisie zijn er veel kinderziektes aangepakt en bovendien is het goed voor de restwaarde
Anyway, dat is wat IK zou doen
-
- 1e Versnelling
- Posts: 55
- Joined: 29 Apr 2014 20:55
- Type Auto: E39 530i Touring 2002
- Location: Elsloo (L)
- Age: 43
Re: Aanraders en tips welkom :-)
En waarom de 520 laten staan?
Ikzelf heb een 530i en ben dus niet zielig qua motor, de buurman heeft een 520, en die is zuiniger en zit ook in ongeveer 10 seconden op 100. Zeker voor een niet meer piep-jonge bestuurder die niet zo hard meer hoeft, zou een 520 prima voldoen.
Bovendien zal een 520 in aanschaf wellicht minder kosten dan een E39 met grotere motor.
Technisch zijn t allemaal goede auto's. Komt zelden iets aan waardoor je niet meer rijden kunt, maar ik ben t met hj2 eens dat bijgehouden onderhoudsboekje en een facelift-model wel mooi meegenomen zijn.
Als je vader regelmatig op vakantie gaat met de auto, is een beetje goed-werkende navi wel prettig. Mk4 is aan te raden, en plug en play. Het 16:9 beeldscherm is beter dan het 4:3. Een recente DVD met heel Europa erop is voor nop te downloaden. Mk3 werkt ook, maar dan zit je met iets van 14 CD's te klooien.
Dynavin of andere Chinese vervangings-head units kosten tussen de 250 en 500 euri, van gebruikt tot splinternieuw. Persoonlijk ben ik er niet kapot van (heb dan ook Mk4), maar de een vindt t geweldig, de ander heeft er een hekel aan.
De 6-cd-wisselaars zijn vaak stuk, maar die zijn makkelijk te vervangen voor een GROM-apparaatje. 150 euri en je kunt een USB-stick aan de head-unit hangen, met je hele muziek collectie erop. Stuurbediening blijft dan behouden.
Verder zou ik persoonlijk een automaat aanraden. Die bakken zijn goed, en je hebt veel meer tijd om om je heen te kijken, op t verkeer te letten, van de omgeving te genieten, dan met een handbak. Qua sportiviteit (waar je ouweheer waarschijnlijk niks om geeft) lever je misschien 0,2 seconde in op de sprint naar 100.
Als t budget t toelaat : het M-interieur en/of stoelverwarming zijn extra's die je zeker hebben wil. Geldt ook, in mindere mate voor xenon-verlichting, schuifdak en privacy shades.
Ikzelf heb een 530i en ben dus niet zielig qua motor, de buurman heeft een 520, en die is zuiniger en zit ook in ongeveer 10 seconden op 100. Zeker voor een niet meer piep-jonge bestuurder die niet zo hard meer hoeft, zou een 520 prima voldoen.
Bovendien zal een 520 in aanschaf wellicht minder kosten dan een E39 met grotere motor.
Technisch zijn t allemaal goede auto's. Komt zelden iets aan waardoor je niet meer rijden kunt, maar ik ben t met hj2 eens dat bijgehouden onderhoudsboekje en een facelift-model wel mooi meegenomen zijn.
Als je vader regelmatig op vakantie gaat met de auto, is een beetje goed-werkende navi wel prettig. Mk4 is aan te raden, en plug en play. Het 16:9 beeldscherm is beter dan het 4:3. Een recente DVD met heel Europa erop is voor nop te downloaden. Mk3 werkt ook, maar dan zit je met iets van 14 CD's te klooien.
Dynavin of andere Chinese vervangings-head units kosten tussen de 250 en 500 euri, van gebruikt tot splinternieuw. Persoonlijk ben ik er niet kapot van (heb dan ook Mk4), maar de een vindt t geweldig, de ander heeft er een hekel aan.
De 6-cd-wisselaars zijn vaak stuk, maar die zijn makkelijk te vervangen voor een GROM-apparaatje. 150 euri en je kunt een USB-stick aan de head-unit hangen, met je hele muziek collectie erop. Stuurbediening blijft dan behouden.
Verder zou ik persoonlijk een automaat aanraden. Die bakken zijn goed, en je hebt veel meer tijd om om je heen te kijken, op t verkeer te letten, van de omgeving te genieten, dan met een handbak. Qua sportiviteit (waar je ouweheer waarschijnlijk niks om geeft) lever je misschien 0,2 seconde in op de sprint naar 100.
Als t budget t toelaat : het M-interieur en/of stoelverwarming zijn extra's die je zeker hebben wil. Geldt ook, in mindere mate voor xenon-verlichting, schuifdak en privacy shades.
-
- 1e Versnelling
- Posts: 121
- Joined: 06 Sep 2014 09:23
- Type Auto: 525 Touring E39
- Location: Zandvoort en Borculo
- Age: 59
Re: Aanraders en tips welkom :-)
Ik heb een echte te koop, 100% nl en in top staat, wel een 525 maar rijd bij mijn vrouw ook 1 op 12 met automaat!
Ja dit echt mogelijk, dit door modificatie op nokkennen krukas censor!
Ja dit echt mogelijk, dit door modificatie op nokkennen krukas censor!
-
- Neutraal
- Posts: 39
- Joined: 23 Jan 2013 23:13
- Type Auto: 523i touring
- Location: haarlem
- Age: 47
Re: Aanraders en tips welkom :-)
Wat is er dan gedaan bij deze modificatie? 1 op 12 is wel lekker!
Re: Aanraders en tips welkom :-)
Zelfs een 528i automaat rijdt wel eens 1 op 12 (bij 80-100 km/u).
-
- 1e Versnelling
- Posts: 121
- Joined: 06 Sep 2014 09:23
- Type Auto: 525 Touring E39
- Location: Zandvoort en Borculo
- Age: 59
Re: Aanraders en tips welkom :-)
Sorry voor de late reactie, deze modificatie zorgt voor een betere timing van nok en krukas.
Dus ook voor inspuitingsmoment en verbranding en 1 op 12 is met een zware voet.
En tevens met veel stadsverkeer en 160 op snelweg!
Dus ook voor inspuitingsmoment en verbranding en 1 op 12 is met een zware voet.
En tevens met veel stadsverkeer en 160 op snelweg!
Re: Aanraders en tips welkom :-)
Ik wordt nu wel heeeel nieuwsgierig naar hetgeen deze modificatie dan exact inhoudt!
Re: Aanraders en tips welkom :-)
houtblok onder gaspedaal leggen??? wind in de rug rijden? denk dat we er nooit gaan achterkomen!!! of misschien chipstuning!
Re: Aanraders en tips welkom :-)
Jaaaa, paprika!
-
- 2e Versnelling
- Posts: 342
- Joined: 27 Apr 2014 23:02
- Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
- Location: Maassluis
- Age: 52
Re: Aanraders en tips welkom :-)
Let wel bij de 39 op het bakje onder de rembekrachtiger. Hier onder zit een afwaterings gat wat nog wel eens dicht wil gaan zitten. Dan wordt water je remsysteem in gezogen. of erger nog. Bij een kennis van mij is dit gebeurd. Tot het punt dat de wagen niet meer wilde starten.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa