BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Bmw 330e 2020 hybride rijden tot 50kmh

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
ozzyakp
Neutraal
Posts: 1
Joined: 31 May 2023 18:13
Type Auto: 330e 2020

Bmw 330e 2020 hybride rijden tot 50kmh

Post by ozzyakp »

Beste allemaal,

Sinds een maand ben ik de trotse eigenaar van mijn BMW 330e. Ik ben geïnteresseerd in de hybride rijfuncties en heb een vraag hierover. Wanneer de accu volledig is opgeladen en ik in een stedelijke omgeving rijd, blijft de auto alleen in de elektromodus rijden. Hierdoor raakt de accu snel leeg na ongeveer 30 kilometer rijden. Ik moet flink het gaspedaal intrappen om de verbrandingsmotor te laten starten. Echter, bij mijn vorige auto, de Toyota Yaris hybride (geen plug-in), begon de elektromotor te werken totdat een bepaalde snelheid werd bereikt (25 km/u). Ik verwachtte een vergelijkbare ervaring in mijn BMW, maar deze blijft op elektrisch rijden, zelfs als ik 80 km/u rij.

Ik heb opgemerkt dat als ik de batterijcontrole(battery control) op 30% instel en de accu meer dan 30% is, de auto wel op de verbrandingsmotor rijdt na 25 km/u. Op deze manier maak ik gebruik van beide motoren en zorg ik ervoor dat de elektromotor bij lagere snelheden werkt. Ik weet niet zeker of dit extra verbruik met zich meebrengt en of dit de bedoeling is van deze functie. Iemand enige ervaring mee?

Mvg,
Jacob

Beamergek
Neutraal
Posts: 2
Joined: 19 Dec 2023 12:14
Type Auto: BMW 330e

Re: Bmw 330e 2020 hybride rijden tot 50kmh

Post by Beamergek »

Ik heb ook een 330e sinds januari 2024 en herken hetgeen wat jij aangeeft. Helaas is de BMW later begonnen met de hybride systemen, terwijl Toyota allang begonnen was met de eerste Prius-modellen. Bij Toyota zijn de hyride systeem veel beter doorontwikkeld met de opgedane ervaring. Een Toyota hybride is daarom ook vele malen zuiniger dan een hybride BMW. Ze zijn beter afgesteld om inderdaad over te springen naar de brandstofmotor of elektrisch.
Ik heb namelijk onderzoek gedaan naar de Toyota RAV4 Hybride, maar koos toch voor de BMW :lol:

Je kan proberen om zelf handmatig op de knop Hyride te klikken als de auto op elektrisch blijft. De software is zodanig ingebakken dat je binnen de bebouwde kom elektrisch gaat rijden, mits de accu vol is. De Hybride-stand is dan iets zuiniger qua elektra-verbruik, lijkt mij. Dus je kunt dan iets meer acculading overhouden.

Wat betreft de Battery Control kan ik je zeggen dat je verbruik altijd omhoog gaat. Voorbeeld: als ik ongeveer 20 min. battery control rijd met een maximale snelheid van 80 km/uur, schiet het verbruik gelijk omhoog van 1 liter op 16 km naar 1 liter op 12 km.

Verder is het algemeen bekend over de accu's, maar ik merk dat je maximale rijbereik stijgt bij warm weer (±36 km met een volle lading), terwijl je in de winter of koude dagen een veel lagere rijbereik hebt (max. 21 km met een volle lading).

Mijn conclusie is dat de BMW 330e zeer goed rijdt en presteert als een echte BMW. Ze zijn echt niet vergelijkbaar met Toyota's of andere Janpanse/Koreaanse hybrides qua rijstijl en/of performance. Wel legt de BMW het af qua verbruik en ben je dus duurder uit met het verbruik.
Bovendien snap ik niet hoe BMW 330e rijders op Internet of blogs met uitspraken komen dat ze een verbruik halen van 1 op 28. Ik las ook zelfs dat je met met 3 liter brandstop 100 km kon afleggen in hybride modus. Maar volgens mij is dat allemaal een broodje aap verhaal. Elektriciteit is nu eenmaal niet zuiniger of goedkoper dan benzine.
Post Reply

Return to “2019+ (G20)”