BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Aanhang koppeling X5 F15 werkt niet meer

Forum voor alle BMW X-serie modellen van 2000 - heden.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
dutchiness
Neutraal
Posts: 2
Joined: 12 May 2023 13:21
Type Auto: X5M50d

Aanhang koppeling X5 F15 werkt niet meer

Post by dutchiness »

Hallo allemaal,

Daar BMW zelf er niet uitkomt en het enige advies is een hele nieuwe unit, dacht ik mij eerst hier even te wenden en hopelijk heeft iemand een zelfde ervaring gemaakt.

Mijn X5 heeft een toegestane treklast van 3500kg, meer dan genoeg.
Afgelopen week een aanhanger getrokken welke ledig ongeveer 1200kg was, en daar 2 ikea kasten, een nieuw aanrechtblad en wat inkopen van de vrouw mee geladen. Keurig verdeeld over de gehele aanhanger. Totale last schat ik op 1800kg. Aanhanger afgekoppeld, wilde de trekhaak inklappen, daar gebeurde iets, en toen niets.

Resultaat:
1) aanhanger koppeling is 95% uitgeklapt, kan niet verder ingeklapt worden en hangt vast genoeg om erop te staan
2) bij het indrukken van de knop, hoor je dat de elektrische motor beweegt (draait), maar er gebeurd verder niks
3) op het dashboard staat in rood: "Anhangervorrichtung. Vorsichtig anhalten". Dit gaat gepaard met en standaard gevaren geluid van BMW dat niet uit te zetten is.
4) BMW is langs geweest met de mobilities garantie en heeft het volgende uitgelezen: foutcode 802850 Watchdog defect. Met opgeslagen foutcode "ABL" Volautomatische aanhangerkoppeling.

Volgens de monteur betekend dit dat de computer de begin en eind positie niet meer herkend en is vergrendeld in een tussen positie. Nieuw stuurapparaat kost om en nabij de 100 euro (AAG 6868784). Maar ze kunnen niet zeggen of dit daadwerkelijk het probleem is. Daarom willen ze de hele aanhanger koppeling unit vervangen (±2000,- euro). Mocht dit nodig zijn, is mijn vraag of de aanhanger koppeling units onderling in de verschillende modellen gelijk zijn? Zou een unit van een 5 serie G20, of 3 serie F30 gelijk zijn aan de unit van een F15? Daar deze zijn compleet op eBay te kopen voor 600-800 euro. Hier wil BMW mij zelf geen antwoord op geven. Maar ik ga er persoonlijk niet vanuit dat voor elk model een andere unit ontworpen is?

Dingen geprobeerd:
1) handmatig instellen van begin en eind positie dmv knop 30sec vasthouden -> geen resultaat
2) foutcode wissen -> geen resultaat
3) complete stroom afhalen voor een hard reset -> geen resultaat
4) op batterij spanning alleen -> geen resultaat
5) met lopende motor (spanning 15.2v) -> geen resultaat

Ik heb ergens op een forum gevonden waar er een X3 was, waar een plastic tandwiel kapot was, maar deze trekhaak kon zich niet meer vergrendelen, dus ook dit denk ik niet dat het is. Verder heeft een google zoektocht met foutcode vrij weinig opgeleverd..

alvast bedankt alle!
Post Reply

Return to “X1, X3, X5 & X6”