BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Probleem met aansturing waterklep (verwarming interieur) in BMW 330Ci E46

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
ericoupe
Neutraal
Posts: 1
Joined: 09 Apr 2024 14:26
Type Auto: BMW 330Ci E46 Bj 09/2000

Probleem met aansturing waterklep (verwarming interieur) in BMW 330Ci E46

Post by ericoupe »

Hallo,

Ik ben Eric, nieuw hier op het forum, en heb een vraag over de aansturing van de waterklep in mijn 330 Coupé. De specs van mijn auto vind je hieronder, evenals een toelichting van wat ik al gedaan heb in mijn zoektocht naar een oplossing voor het probleem.


BMW 3 reeks bouwmaand/jaar 09/2000
E46 Coupé BMW 330Ci
Productie Code: BN51
Laatste 7 digits van de VIN-code: JT81005
https://www.realoem.com/bmw/nl/select?vin=JT81005

Probleem: interieur verwarming blijft warme lucht geven, ook als ingestelde temperatuur lager is dan werkelijke binnentemperatuur. Verwarming blijft warme lucht geven, ook als airco aanstaat om te koelen.

Eerste idee was dat warmwaterklep (64118369805) defect was. Dus nieuwe klep geplaatst. Probleem blijft hetzelfde.
https://www.realoem.com/bmw/nl/showpart ... Id=64_0890

Dan ingangsignaal aan waterklep gecontroleerd (rood-grijze kabel). Ingangsignaal aan de klep blijft spanningsloos. Met andere woorden: er komt geen signaal om de klep aan te sturen. Niet als er warmte nodig is, en ook niet als er geen warmte nodig is in het interieur.

Vervolgens waterklep (64118369805) geforceerd aangestuurd met extern 12 Volt signaal. Klep sluit onmiddellijk (hoorbaar). De toevoer van warmwater naar de verwarming stopt, er wordt geen warme lucht meer geblazen. Zo hoort het te zijn. Het probleem zit dus bij de aansturing van de waterklep (64118369805). De klep sluit niet als er geen warmte nodig is.

Vervolgens stuurunit van de verwarming/airco uit dashboard verwijderd (Bediening. autom. airconditioning AUC 64116956319).
https://www.realoem.com/bmw/nl/showpart ... Id=64_0921
Aan de achterzijde daarvan zitten 4 stekkers, van waaruit een groot aantal kabels vertrekken. Waaronder ook 1 rood-grijze kabel. Ik dacht/hoopte dat dit de kabel was die de waterklep rechtstreeks aanstuurt.

Deze rood-grijze kabel aan de controle-unit is NIET doorverbonden met de rood-grijze kabel aan de waterklep. Deze rood-grijze kabel aan de controle-unit voert ook constant een signaal van 4,7 Volt. Signaal blijft onveranderd, ongeacht de vraag naar warmte of koude in het interieur. Wat mij doet vermoeden dat deze kabel niet bedoeld is om de waterklep (rechtstreeks) aan te sturen.

Het lijkt er dus op dat de aansturing van de waterklep niet rechtstreeks gebeurt vanuit de controle-unit in het dashboard.

Daarnaast ook met Delphi via OBD-stekker de werking van de verwarming en airo gecontroleerd. Lijkt allemaal OK. Behalve de aansturing van de "waterklep 5%", dan gebeurt er niets.

Mijn vragen:
Weet er iemand van waaruit de waterklep aangestuurd wordt? Met andere woorden: vanwaar vertrekt de (rood-grijze) signaalkabel die de waterklep moet aansturen? En waar zit de "schakelaar" die open/dicht moet gaan om de klep aan te sturen? Zit er in dat circuit nog ergens een zekering? (Alle zekeringen in handschoenkastje zijn gecontroleerd en werken.)

Benieuwd naar jullie meningen en goede raad.

Groet,
Eric

BMW E46 330Ci
BWM E36 Z3 1.8i
BMW 1150RT
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”