BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Distributie ketting N47 motorblok

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team


Topic Author
IQski
Neutraal
Posts: 43
Joined: 05 Jan 2014 20:26
Type Auto: E90 320D EDE 2010

Distributie ketting N47 motorblok

Post by IQski »

Hallo allemaal,

Ik heb nog niet de moeite genomen om mezelf voor te stellen, maar omdat ik misschien straks BMW-rijder ben, komt dat wellicht later wel.

Om mijn vraag in te leiden, ik ben bezig om mijn huidige (vreselijke) franse diesel in te gaan ruilen voor een diesel waar ik een beter gevoel bij heb. Dan gaat mijn gevoel al snel richting duitse gründlichkeit. Hiervoor heb ik 2 maal een Seat gereden met het bekende 1.9tdi motorblok met 110pk die prima voldeed. Afgelopen week een voorselectie gemaakt van diverse auto's, waaronder ook de BMW 1 en 3 series.

Zaterdag diverse auto besnuffeld bij handelaren en dealers, zonder proefritten, maar gevoelsmatig hebben de BMW 1's veel punten gescoord bij zowel mezelf als mijn echtgenote, die eigenlijk al om is :) We behoeven geen grote auto, eigenlijk is een achterbank overbodige luxe. In ieder geval, van een E81 uit 2008 de sleutels gevraagd en na even gezeten en gevoeld te hebben de motor gestart en hoorde gelijk een rare tik onder de motorkap vandaan, ongeveer 2 tikken per seconde (hang me er niet aan op).

Dit deed me herinneren aan 1 van mijn maten uit engeland die ook een BMW diesel rijdt, ik meen een E91, die ook voorzien is van een N47 motorblok. Hij deelde laatst een filmpje, waarop ook een tikkend en slepend geluid te horen was. En omdat 1 en 1 2 is, ben ik gaan speuren, kwam een hele fb-pagina tegen met distributie ketting issues van het N47 motorblok. Ik maak me een klein beetje zorgen als ik voor een BMW zou kiezen en straks tegen enorme kosten aan loop. Op onderhoud besparen wil ik niet, maar kan me slecht verenigen met een auto die spontaan het niet doet (iets wat met de Seats me nog nooit is overkomen, en met het franse stuk ellende te vaak).

Zijn er hier mensen die iets kunnen delen over dit onderwerp? Is het iets wat regelmatig voorkomt? Komt het vaker voor bij bepaalde rijstijlen of manier van onderhouden (olie ververs interval bijv.)? Alles wat informatief kan zijn op dit gebied heeft mijn interesse. Geloof me, de 1 heeft een hele goede indruk gegeven en kijk er eigenlijk al naar uit om serieus te gaan 'jagen' naar m'n eigen BMW (en me eindelijk goed voor te stellen).

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Richard
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan

tomellen
Neutraal
Posts: 3
Joined: 11 Nov 2013 18:25
Type Auto: BMW 118d

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by tomellen »

Hallo,
De n47 heeft inderdaad problemen met de distributieketting. De grootste problemen deden zich voor met wagens die geproduceerd zijn tussen 2007 en 2009. Maar zelfs met de nieuwe modellen (F20) zijn er al probleemgevallen gekend. Zelf heb ik een 118d van 2011 en deze heeft ook een tikkend geluid. Bij de dealer zeggen ze dat het de inspuiting is maar ik vertrouw heel de boel niet echt. Hier een filmpje van mijn wagen. Vooral op het einde van het fragment is het getik duidelijk hoorbaar:
https://www.youtube.com/watch?v=EA3hOrZiNGw

Groetjes

Topic Author
IQski
Neutraal
Posts: 43
Joined: 05 Jan 2014 20:26
Type Auto: E90 320D EDE 2010

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by IQski »

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Dat laatste stukje van je filmpje doet me erg denken aan het tikken dat ik afgelopen zaterdag hoorde bij een 118D uit 2008.

Update omtrent eventuele aanschaf van een 1:
Contact gehad met de aanbieder, auto nog niet gezien. Auto zou er erg netjes bij moeten staan, dat zien we dan wel weer. Heeft eigenlijk alles wat ik in een vervangende auto zoek, behalve ecc, maar daar kan ik wel mee leven. Wat me een beetje tegenstond was het feit dat de auto weliswaar alle beurten op tijd heeft gehad (onderhoudshistorie is compleet), maar is bij een algemene garage onderhouden, dus geen BMW-dealerschap. Laatste beurt is uitgevoerd door een VAG-dealer.

Ik blijf met veel interesse dit topic volgen, dus hoop ook meer reacties. Aanstaande vrijdag ga ik bij de auto kijken, dan hoop ik wat wijzer te zijn met betrekking tot dit probleem. Als het probleem zich statistisch gezien minimaal voor komt, dan wil ik het gokje wel nemen, maar als het om bijvoorbeeld 5 procent gaat, dan bedenk ik me nog een keer.
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan

tomellen
Neutraal
Posts: 3
Joined: 11 Nov 2013 18:25
Type Auto: BMW 118d

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by tomellen »

Bijna 99% van de n47 blokken tikt. Ook de motoren in de 5 reeks. Enkel hoor je dit niet zo sterk door de isolatie die rond het blok zit. Hoeveel km heeft de 118 gelopen?

Topic Author
IQski
Neutraal
Posts: 43
Joined: 05 Jan 2014 20:26
Type Auto: E90 320D EDE 2010

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by IQski »

De bimmer die ik afgelopen zaterdag heb horen lopen,had iets van 140k gedraaid. Was gelijk vanaf de bestuurdersstoel waar te nemen, met de deuren gesloten. Is dat normaal, of hoort het niet/nauwelijks hoorbaar te zijn binnen, en redelijk te horen met het oor in de buurt van de motorkap?
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan

tomellen
Neutraal
Posts: 3
Joined: 11 Nov 2013 18:25
Type Auto: BMW 118d

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by tomellen »

Bij mij is het niet hoorbaar in de cabine, dus enkel naast de auto. 140000 is meestal een "gevaarlijk" moment. Wat je zeker moet doen is de motor laten draaien tussen de 1500 en de 2000 toeren, met de deur open. Als je dan een slepend geluid hoort is de ketting slecht en moet deze vervangen worden. Dit is veel werk en kost aardig wat geld. Hierbij ook even wat filmpjes van een slepend geluid van een n47 blok met kettingprobleem:

https://www.youtube.com/watch?v=aDkh3zD-4Xc
https://www.youtube.com/watch?v=nI2OgTdHXL4

Topic Author
IQski
Neutraal
Posts: 43
Joined: 05 Jan 2014 20:26
Type Auto: E90 320D EDE 2010

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by IQski »

Ik begin me nu echt zorgen te maken. Lees op engelse, duitse en belgische fora allemaal hetzelfde verhaal. Op een belgisch forum wordt het tikken van het blok wel in relatie gebracht met het distributie ketting verhaal.

BMW steekt de kop in het zand? Als je iets ontwerpt waar je de distributieketting op een dergelijke plaatst zet, waardoor een complete motor gelicht moet worden om erbij te kunnen, en je vermeldt nergens dat er ook maar iets gedaan hoeft te worden aan deze ketting, dan mag je er toch vervoegelijk vanuit gaan dat het geen slijtage onderdeel is?
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan

Topic Author
IQski
Neutraal
Posts: 43
Joined: 05 Jan 2014 20:26
Type Auto: E90 320D EDE 2010

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by IQski »

Jammer dat er tot op heden niet meer (verschillende) reacties zijn geweest. Zoals in het vorige berichtje ben ik erg gereserveerd richting een 2 liter diesel.

Desalniettemin morgen ga ik kijken en voornamelijk luisteren bij een 118d uit 2008. Niet van plan om een beslissing te nemen. Ik verwacht niet dat de auto snel verkocht wordt, maar zit er wel eens naast wat dat betreft :)

Wish me luck! ;)
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan

Seec
Neutraal
Posts: 1
Joined: 28 Aug 2013 19:47

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by Seec »

Inmiddels al een beslissing genomen? Ik ben érg benieuwd naar je ervaring. Ik ben zelf namelijk ook aan het kijken naar een BMW 1 diesel van dit type.

Topic Author
IQski
Neutraal
Posts: 43
Joined: 05 Jan 2014 20:26
Type Auto: E90 320D EDE 2010

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by IQski »

Hoi,

Met een beetje mazzel, rijd ik volgende week een zwarte 118d uit 2008 de showroom uit :D
Het zat allemaal heel erg mee. Op een paar gebruik sporen na een hele nette auto en toen ik op de start knop drukte en de motorkap open trok klonk er een fluweelzacht lopende diesel. Zonder tikken, slepen of wat dan ook. Ik zou als ik jou was daar wel heel erg op letten, zeker omdat mijn vorige ervaring van het N47 blok heel anders was.
Afijn, proefrit beviel goed, geen rare meldingen (wel een signaal dat een lamp stuk was, en dat was ook zo). Miste wel een cruise control, dus dat werd een discussiepuntje. Maar verder stuurde de 1 snaarstrak, geen speling (fusee kogel slijtage) opgemerkt. Acceleratie heb ik niet echt uitgebreid getest, maar hij voelde tam, maar wel krachtig over een groot toerenbereik, en dat is natuurlijk heerlijk. Ik ga er 53pk en 90Nm op vooruit, dus even een inhaalactie op een 80-weg plaatsen wordt weer makkelijk.
En dan wordt het plussen en minnen. Deze aanbieding kwam met set winterbanden op lmv, een afneembare trekhaak en stond inmiddels niet meer op run-on-flat banden. De banden hadden nog ruim profiel. Ik ga er wat luxe interieur dingetjes iets op achteruit tov mijn Peukepot 307 :bah: zoals volledig leer, stoelverwarming, dimmende binnenspiegel en dus die cruise control.
Kreeg voor mijn frans stukje ellende nog een paar honderd euro meer dan verwacht en er ging nog wat van de vraagprijs af. Onderhandeld of er nog cruise control in gezet kon worden, en er werd van de VAG-dealer uit naar de lokale BMW dealer gebeld en werd een aanbod gedaan, dat de auto voor de vraagprijs geleverd kon worden inclusief cruise control :ja:
Ik ga wel regelmatig luisteren naar het N47 blok en zal als het erop aankomt in overleg een besluit nemen of ik preventief een ketting zal gaan laten vervangen, want ik hoop echt een paar ton erbij te rijden. Maar zoals het er nu naar uitziet is dat moment nog ver weg. :ja:
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan

sander_BMW
Neutraal
Posts: 1
Joined: 17 Jan 2014 11:42
Type Auto: BMW 118D

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by sander_BMW »

Ik heb zelf een 118D uit 2007 met nu ruim 200.000km. 2 weken geleden is mijn distrubtieketting van tijd geraakt. De auto is net weer gemaakt, maar de kosten hiervan zijn enorm. Dit schijnt echt een probleem te zijn bij dit type motor (N47).
Ik zou niemand een tweedehands 118D kunnen aanraden tenzij alles vervangen is. Het vervangen van een distrubutieketting van dit type motor is niet zo eenvoudig, omdat de ketting achter zit. Hiervoor moet dus de motor eruit gehaald worden.
Nu dat de auto weer is gemaakt rijdt het fantastisch. Dit is denk ik alleen wel mijn laatste BMW. Ik vind het schandalig dat BMW de auto's niet terug geroepen heeft. Van een merk als BMW zou ik toch meer verwachten.

Topic Author
IQski
Neutraal
Posts: 43
Joined: 05 Jan 2014 20:26
Type Auto: E90 320D EDE 2010

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by IQski »

Dat klinkt heel erg onfortuinlijk. Hopelijk gaat mij dat niet overkomen. Ben in ieder geval van plan om goed te luisteren en voor het eventueel te ver gaat, actie te ondernemen. Ik ben met je eens dat BMW hier meer mee had moeten doen.

Toch ga ik proberen van m'n 1 te genieten, heb hem vandaag opgehaald.
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan

Leeuwen999
1e Versnelling
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 09:59
Type Auto: 118I ( 2015 )

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by Leeuwen999 »

Hallo,

Ik vind het lastig om uit de filmpjes te horen hoe het precies klinkt. Ik heb zelf een F20 en lees hierboven dat het daar ook al bij gebeurd, maar hoe weet ik of dit bij mij aan de hand is. Komt het alleen bij diesels voor en is het iets wat door slijtage komt?
Mijn motor loopt tussen de 1500 en 2200 t/m rauw en trilt behoorlijk ( heb de auto nieuw gekocht, is eigenlijk vanaf het begin al zo, nu na 14000km lijkt het iets minder of ik wen er aan ). Trillingen zijn door de hele auto te voelen, versnellingspook het ergste.
Zoals hierboven al aangegeven houdt BMW de boot af, niets aan de hand. Hoort bij het concept en de auto is veilig ( zonder te kijken trouwens, men verwijst naar de dealer die dit ( objectief? ) beoordeeld ). Ik vrees dat men probeert de garantieperiode te overbruggen en dan is het mijn probleem.
Ook voor mij geen BMW meer na deze, er kan altjd een probleem zijn wat lastig op te lossen is maar bij BMW heb ik niet het idee dat men de zaak serieus oppakt ( men neemt niet eens de moeite om te kijken, trilling lijkt me toch een meetbaar iets waarvoor specificaties zijn op te stellen ? )
Gezien het feit dat het probleem bij BMW wel bekend is ( men geeft toe dat het bij het concept hoort, maar doet er niets mee ), zou ik niemand aanraden de nieuwe 1 serie te kopen. De auto ziet er mooi uit ( vind ik ) en rijd best goed. Maar voor minder geld zijn er auto's die dit doen. Van BMW verwacht ik wat extra's ( wat ze dus niet waar maken ).
Gezien het feit dat ik op dit forum nog niet echt veel "klachten" lees over de F20-auto ben ik benieuwd of het alleen voor mij een probleem is of dat de rest het accepteerd ( misschien eens een apart topic over starten )

Gr Arie

Topic Author
IQski
Neutraal
Posts: 43
Joined: 05 Jan 2014 20:26
Type Auto: E90 320D EDE 2010

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by IQski »

Gezien het feit dat je een ander motortype beschrijft als in dit topic, zou ik je aanraden om er een ander topic voor aan te maken. Ik moet bekennen dat ik hier ook weinig feedback heb gekregen op mijn eerste vragen. Dat kan een goed teken zijn, dan lijkt het probleem wellicht minder groot, maar dat er iets speelt lijkt mij ontegenzeggelijk waar te zijn.

Er rekken kettingen op, sommige breken en andere verspringen van timing, met soms desastreuze gevolgen. Ook in mijn beleving zou een ketting (en zeker op een dergelijke plek in de motor) een onderdeel moeten zijn wat de levensduur van het motorblok mee moet gaan. Een riem zit vaak op een plek die redelijk bereikbaar is, en daar kan je gezien het materiaal keuze ook wel bedenken dat deze bijvoorbeeld maar een ton mee kan.

In het algemeen wordt er bij de N47 diesels gesproken over een slepend geluid diep onder de motorkap, zo goed als onder de voorruit. Op een forum waar onze zuiderburen actief op zijn, las ik ook iets over een tikkend geluid wat de voorbode kan zijn van een slijtende ketting. In hoeverre dat juist is weet ik niet. Het slepende geluid komt van de opgerekte ketting, gevolgd door een slijtende ketting geleider, als ik het goed heb.

Ik denk echt niet dat dit verhaal je veel helpt, omdat jouw N13 motorblok echt een hele andere ontwikkeling is, trouwens in samenwerking met de PSA groep (Peugeot/Citroen).
previous: 118D 5d hatch
current: 320D 4d sedan

128MB
Neutraal
Posts: 3
Joined: 20 Jan 2014 15:03
Type Auto: E87 118D

Re: Distributie ketting N47 motorblok

Post by 128MB »

Hoi, ik zit nu met een enorme schrik na zoveel slechts te hebben gehoord over dit motorblok.

Ik rij nu 5 jaar met mijn 2008 118D en heb pas vandaag gehoord van een collega (ex BMW technieker!) dat dit een vaak voorkomend probleem is, hij heeft het zelf meegemaakt met zijne.

Ik heb nu bijna 100.000km en mijn pook ratelt onder last, ook op sommige dagen maar niet altijd is er tijdens het rijden een zeer duidelijke ratel te horen maar geen idee waar dat vandaan komt.

Hij zei ook dat als de ketting breekt, je een klein deel van de kosten terugkrijgt als je altijd bij een officiële bmw garage tijdig je onderhoud gehad hebt, maar dan nog kost het duizenden euro's om je hele motor te herbouwen.
Bij mij is dit niet het geval, ik ben bij een onafhankelijke garage geweest.

Ik heb echt schrik gekregen en weet niet wat ik moet doen ...
Post Reply

Return to “1 Series”