BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

E39 1997 523i CO net iets te hoog krijgt geen goedkeur

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
bfrqrv
Neutraal
Posts: 1
Joined: 16 Jul 2023 10:44
Type Auto: E39 523i 1997 Touring

E39 1997 523i CO net iets te hoog krijgt geen goedkeur

Post by bfrqrv »

Hoi,

Ik krijg de auto niet door de emissietest, we hebben 0,30 nodig op de CO bij 3000rpm
Je ruikt de auto wel dus ik denk dat de meting het goed heeft
Dit is nog een plaatje die het CO nog hoger aangaf. Zie bijlage




Later de auto eerst ff lekker geknalt(motor loopt fantastisch!), ik reed als een gek. We kregen toen wel een uitlezing van 0,6, maar die ging niet meer omlaag eerder weer omhoog.


Ik gebruik INPA om de lambdas te controleren. Vind ze wel verdacht het zijn nog de originele Siemens sensoren met het BLW logo. Dit zijn origineel Titania sensoren die doen 0-5 volt vanaf ECU dus niet de normale Zirconia sensoren die 0-1 volt doen vanaf de sensor zelf. Dit is wel jammer dat in dit type auto nu net deze andere sub-type sensoren zitten waar ik weinig ervaring mee heb.

Soms krijg ik de fout 202 en 203, wat betekent dat de O2-sensoren buiten de limiet zijn. Maar ook als de grens niet wordt overschreden, mislukt de emmisietest alsnog.

Bougies zijn alle 6 prima van kleur en auto loopt dus mooi. Heb wel het idee dat er iets performance verlies is maar is lastig vast te leggen.

Ik heb de kat opgemeten (lijkt een kleine kat, ik denk niet meer dat hij origineel is) met een infraroodmeter en hij heeft inderdaad 50 graden verschil tussen in/uit. Volgens mijn informatie doet een kat het dan nog wel, maar ben niet overtuigd.

heb verder alle basics gedaan die meestal bij een te arm mengsel gelden, zoals MAF en vacuümlekken.

Ik moet zeggen dat de auto 360000 km heeft gereden en dat hij wel wat olie nodig heeft. Ik weet niet of de PCV de CO kan verknoeien? Of staat wat olieverbruik los van een CO uitstoot?

De vacuümslang naar de brandstofregelaar lijkt goed en heeft een goed vacuüm op de regelaar dus ik verwacht 3 bar, maar nog niet gemeten.

Inmiddels 2 nieuwe lambdas besteld maar ben niet overtuigd, misschien kunnen jullie me weer wat licht in de duisternis geven. We kunnen alle benodigde tests doen en ik denk dat we er al een paar hebben gedaan.

Hier een filmpje van de sensoren zichtbaar gemaakt in Inpa.

http://www.blackshalo.com/inpa.mp4

Je ziet hier dat de correctiwaarden aardig de min in gaan. Is dit een teken ergens van of zolang de lambdas kunnen bijregelen is er niets aan de hand? De out of limit 202 en 203 komen dus echt vaak naar voren, alleen de juiste kleur van de bougies en mooie motorloop laten mij twijfelen dat er iets mis is met beide lambdas.

Wat vinden jullie?




[ external image ]
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”