BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Minder vermogen na drift poging

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Cherokee08
Neutraal
Posts: 3
Joined: 31 Oct 2023 01:12
Type Auto: 318i E90 2006

Minder vermogen na drift poging

Post by Cherokee08 »

(TLDR: auto trekt minder snel op bij vol gas en maakt daarbij iets meer (zwaarder) geluid na een zielige poging tot driften met clutch dumping.)

Beste allen,

Vannacht heb ik een klein recreatie ritje gemaakt. Het was aan het regenen waardoor ik zin had om te profiteren van het gladdere wegdek. Toen ik weer bijna thuis was ging ik een afgelegen industrieterrein op en probeerde ik te driften door de koppeling in de tweede versnelling snel los te laten rond de 5000 toeren. De laatste keer dat ik dat probeerde was ongeveer een week geleden en toen lukte het tot mijn verbazing bij de tweede poging. Echter wilde het deze keer maar niet lukken en gaf ik het na 2 of 3 zielige pogingen maar op. Daarna probeerde ik een 180° drift in de eerste versnelling om weer de goeie kant richting huis op te gaan; was ook mislukt.

Toen ik weg reed en wat extra gas gaf merkte ik dat er bij veel gas geven een zwaarder geluid van de auto kwam, en begon de auto ook een beetje meer te trillen. Daarbij gaat sneller optrekken wanneer ik veel gas geef ook wat moeizamer.

Zolang ik niet veel gas geef is er eigenlijk weinig verschil, ik merk het echt pas als ik veel gas geef. Ik heb ook gemerkt dat toeren weinig uitmaken; het zwaardere geluid komt in gelijke mate omhoog wanneer ik gas geef bij 2000 toeren en bij 3000 toeren. Als ik langzaam gas geef is er weinig verschil. En wanneer ik stationair veel gas geef (tot aan de redline) merk ik weinig verschil.

Wat ik ook heb opgemerkt is dat hij een heel klein beetje meer verbruik aangeeft op het dashboard.(maar dit zou ik een illusie kunnen zijn)

Mijn vermoeden is dat dit een lek is in de uitlaat - daar wijzen de symptomen naar - maar ik vraag me af hoe een mislukte drift poging kan leiden tot een lek in de uitlaat. Ik acht de kans klein maar ik ben toch bang dat er misschien iets ergers aan de hand is. Schade aan bijvoorbeeld de aandrijflijn lijkt me een logischer gevolg van driften, maar dat zou naar mijn weten geen zwaarder geluid produceren.

Ik ga waarschijnlijk van de week even naar een DIY-garage om er onder een brug naar te kijken.

Als iemand toevallig ervaring heeft of nog een idee heeft wat het zou kunnen zijn hoor ik het graag.



NB: Ik weet dat het niet verstandig is om te (proberen te) driften en dat het hoe dan ook schade aan de auto brengt. Ik wist alleen niet dat het ook schade aan de uitlaat kon veroorzaken :?: )
User avatar

Florissilfhout
1e Versnelling
Posts: 68
Joined: 12 Apr 2013 21:56
Type Auto: BMW F31 320 EDE
Location: Zuid-Holland
Contact:

Re: Minder vermogen na drift poging

Post by Florissilfhout »

Hoi Cherokee08,

Het klinkt mij meer als een mogelijk probleem in je inlaat. Bij de hoge belasting die je beschrijft, zou het kunnen zijn dat er een overdruk is geweest en er nu ergens valse lucht kan worden gezogen. Dat sluit mijn inziens meer met een hoger aangegeven verbruik en het geluid wat je hoort. Ben benieuwd wat je kan vinden!

Groeten,

Florissilfhout
CODIAG - Coderingen, Retrofits, Alarmsystemen - Zuid-Holland
----------------------------
BMW F31 320 EDE
BMW F21 118d verkocht
BMW E91 318i verkocht
Alfa Romeo GTV verkocht
BMW E46 318i verkocht
BMW E36 318iS verkocht

Peter1981
Neutraal
Posts: 6
Joined: 14 Oct 2023 17:24
Type Auto: BMW M2 / BMW e90 M3

Re: Minder vermogen na drift poging

Post by Peter1981 »

Minder vermogen door een lekkende uitlaat komt niet bepaald vaak voor , uitlezen zou ik eens mee beginnen.
Wellicht een slang los ergens waardoor die in noodloop staat
Post Reply

Return to “Algemeen”