BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Krakende rubbers... irritant

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
jpm
Neutraal
Type Auto: BMW 1-serie 118d

Krakende rubbers... irritant

Post by jpm »

Ha mensen,

"Ineens" kraken de rubbers van de zijramen van mijn BMW 1-serie (2006).

Ik heb alles al ingespoten met siliconenspray, maar de kraak zit volgens mij in het buitenste gedeelte van de raamrubbers, datgene dat aan de binnenkant een zachte fleece-achtige rand heeft. Ik ben bang dat als ik die ook inspuit mijn deuren niet meer waterdicht zullen zijn. De garage zegt dat alleen de complete rubbers vervangen zal helpen, maar dat is een heel duur grapje.

Heeft iemand nog geweldig handige tips hoe ik het zelf kan oplossen?

P.S. het is best wel hard gekraak dat je alleen hoort met ramen dicht en als je rijdt over hobbeltje, drempeltje, kleine straatjes, etc. Op de snelweg of met de ramen open hoor je op zich niets.
T-shirt bedrukken met eigen tekst/afbeelding: http://www.bedrukt.nl

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Krakende rubbers... irritant

Post by MAd »

Hallo JPM,

Nee, dat zit in het windwerk van de transportkabel binnen in de deur.

Ik werd er haast gewoon ziek van, wat een rot geluid.
Ik had dus ook de sponning goed schoon gemaakt, het hielp dus echt niets.
Toen de bekleding maar van de deur gehaald, en nog eens naar beneden en omhoog, mij haren gingen er van staan.

Ik heb dus het windwerk en de kabels flink ingepoten, en het was weg, pffieuw, wat een opluchting was dat.
Ik heb eerst smeervet op gedaan, dat hielp niet veel, toen er maar even de WD-40 spuitbus bij genomen, en waarempel, het was weg, en nu is het al een goede 2 maanden weg.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
jpm
Neutraal

Post by jpm »

Ha Ad,

Bedankt! Even een domme vraag, wat is het "windwerk" precies?

En kan ik ipv WD-40 ook siliconen spray gebruiken?

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo JPM,

Vragen zijn vaak nog niet zo dom.

Het wind werk, dat zijn de kabels en de motor.
waar ik het over had, dan zijn de kabels die het raam op en neer bewegen wat uitgedroogd, en dat veroorzaakt die rot herrie.
Maak ook de geleiders even schoon met Silicone spray of WD-40, dat is de metalen geleider waar de kunststof blokjes overheen glijden.

Of silicone spray zal helpen, geen idee, gewoon uitproberen denk ik, helpt het niet even schoonmaken en wat anders proberen!

Pas wel goed op de kunststof borg pennetjes die in de deurplaat klikken, als deze defect zijn wel vernieuwen.
Let ook goed op dat de kunststof afdekplaat weer goed afsluit, anders even nieuwe kit an brengen, anders heb je straks wel vocht problemen in de auto, zoals waterlekkages, en dat wil je absoluut echt niet meemaken, alle raman beslaan dan.
En dat is ook erg irritant.

met vriendelijke groet,

Ad

bemarjan
1e Versnelling
Type Auto: bmw e12 528 1976

Post by bemarjan »

bij bmw's komt het inderdaad vaker voor dat ze kraken.. ook met raam dicht..

geen silicoonspray gebruiken maar juist silicoonverwijderaar.. dus helemaal ontvetten die troep..bmw deurrubbers hebben het liefst een droge schone huid om het zo te zeggen..

mocht het echt uit de ramen zelf komen inderdaad even doen wat ad zegt..

Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

helemaal juist, de geleiders die als rubbers zijn uitgevoerd in de sponning die je dus ziet, goed schoonmaken met of een silicone verwijderaar of een goed sopje en goed drogen voordat de ruiten weer omhoog gedirigeerd worden.

verder raad ik ook aan de deurrubbers van het sluitwerk om de deur heen, in september al te gaan soppen en goed te drogen, zodat deze rubbers al geheel gereinigd zijn voor de winter behandeling.

Ik gebruik al ruim meer dan 30 tot 35 jaar Glycerine, dit impregneert de deurrubber, zodat er geen vocht meer in kan, Glycerine is niet schadelijk voor de dure synthetische rubbers, gebruik echter nooit vaseline, je krijgt gegarandeerd een vieze zwarte smurrie op je rubbers, dit tast de dure rubbers wel aan, en als je dit op je kleding krijgt, gooi deze dan maar gewoon weg, dat krijg je er niet meer uit!

Tegenwoordig zijn er ook speciale sticks te verkrijgen bij Halfords of de auto hobby zaken, dat is ook afdoende.
let wel, altijd eerst de rubbers reinigen met een licht handwarm sopje!

Dit voorkomt het vast vriezen van de deuren bij vorst.

Heb je ze al eens zien staan, voet tegen het achterscherm of achter portier, en met twee handen trekkend aan het voorportier!!
Kratshhhh, de deur gaat zomaar open, de helft van het rubber hangt aan het portier, de ander helft hangt aan de deurstijl, mooi gezicht toch, en een dure reparatie, en dienen wel nieuwe rubbers gemonteerd te worden, dit om het vocht buiten het interieur te houden en de tocht uiteraard.

Bezint eer ge begint, en tref op tijd uw maatregelen om uw dure rubbers te beschermen, natuurlijk heeft de rest van uw auto ook de nodige aandacht nodig!

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
jpm
Neutraal

Post by jpm »

ik vraag me af of ik nog niet te laat ben dan...

Het kraakt al een hele tijd en ik heb ze nooit ontdaan van siliconen, maar juist voorzien van siliconen.

Mag ik uit alle bovenstaande opmaken dat de originele rubber spray van BMW (voorheen gummipflege) dus niet goed is voor de rubbers??????

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste JPM,

Dat ligt er aan waar het gekraak zit.

Het kan op een aantal plaatsen kraken tijdens het omhoog en omlaag laten gaan van de ramen.

De geleiders in de sponning, die moetje enkel goed schoonmaken, en weinig aan doen, dus silicone vij houden.

Het windwerk in de deur, de kabeltjes en de katrolletjes, deze moeten weer gesmeerd lopen.
Want staal op staal moet gesmeerd worden, daar het anders allemaal begint te vreten op elkaar, wat weer de nodige slijtage geeft.

De binnen geleiders deze moeten weer goed schoon zijn, zonder al teveel aan poespas.
Deze binnen geleiders lopen met een u-profiel van nylon over een stalen rails, nylon met de combinatie van staal, daar moet al geen vet of een ander smeermiddel aan te pas komen, want dan word het enkel maar erger, zo ook bij de zichtbare geleiders in het raamframe, dit moet gewoon goed schoon zijn.
Staal en nylon smeert beter met water, zodra het regent en de deur word vanbinnen nat, dan is het probleem vaak geheel weg, zodra alles weer opdroogt, dan kan het zomaar weer beginnen met kraken en piepen.

Dus de delen die schoon en ongesmeerd dienen te worden, even lekker schoon boenen, en goed laten opdrogen, vooral de geleiders in het raam frame. Gebruik bij deze geleiders een lauw warm sopje, waar je nog normaal je vingers in kan doen.

Voor de binnengeleiders zou je even de werkplaats chef kunnen aanschieten, wat daar het beste middel voor is, enne, daat aanschieten, doe dit niet met een vuurwapen he, hihihihi.... Want dan krijg je weinig respons van hem....

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
jpm
Neutraal

Post by jpm »

MAd wrote:Hallo beste JPM,

Dat ligt er aan waar het gekraak zit.
Hallo Ad,

Bedankt voor je tijd.

Het gekraak komt van het raam, maar is niet hoorbaar wanneer je het raam laat zakken of dichtgaan.
Het kraken is enkel hoorbaar wanneer ik met volledig GESLOTEN ramen zachtjes rijd.
Wanneer ik met OPEN ramen rijd is er geen kraak. Wanneer ik op de snelweg rijd is er geen kraak.
Wanneer ik op een hobbelige weg rijd met GESLOTEN ramen is er continue veel kraak.
De kraak komt weg van de ramen. Wanneer ik vanaf buiten tegen het gesloten raam duw met mijn handen hoor ik dezelfde kraak.

Verduidelijkt dit iets?

Gr JP

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste JP,

Je zou dus haast denken dat het in de raam omlijsting zit, maar jammer genoeg kan het dus in alle geleiders zitten.

Misschien eens op de deur bonken aan de binnezijde, wel een beetje rustig doen, niet te hard, het moet wel een beetje lijken op de beweging die dit veroorzaakt.
Zet de deur eens open, en voer eens uit wat ik net beschreven heb, soms kan je het vinden, soms niet, en dan dien je gewoon alles uit te voeren wat de irritante kraak veroorzaakt.

heb ik ook gedaan, ik kon het ook niet zo snel lokaliseren, het leek in eerste instantie de raamomlijsting te zijn, schoon gemaakt, mooi, het hielp geen moer.
Toen de deurbekleding los gemaakt, let wel op de bedrading hoor!
De binnen geleiders gereinigd en het windwerk gesmeerd met goed vet.
het leed was geleden, ik heb het natuurlijk wel even uitgetest voordat ik de deurbekleding weer heb gemonteerd, anders kan je weer aan de gang, niet erg leuk dan!

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad.
Locked

Return to “Archief”