BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Trekhaak module

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Yosh
Neutraal
Posts: 1
Joined: 04 Dec 2012 12:51
Type Auto: 116i (E87)

Trekhaak module

Post by Yosh »

Beste BMW liefhebbers,

Ik heb sinds kort een BMW 116i (E87) aangeschaft en kreeg een foutmelding op het display (gele auto op de brug).
Door het BC knopje vast te houden, kwam ik achter de foutcode, CC-ID 75. Dit betekent dat de elektronica van de trekhaak is uitgevallen. Na wat speurwerk heb ik de aanhanger module (61356952615) gedemonteerd en direct zag ik het probleem: daar waar de modules zitten, was water gekomen en de printplaat is deels geoxideerd! :-(
Ik ga proberen deze print zelf te herstellen, daar een nieuwe module bij BMW 218 euro kost! Aangezien ik nog nooit met een aanhanger gereden heb, is het geen super belangrijke zaak, maar ik wil gewoon dat alles werkt aan mijn auto.
Ik heb daarom een aantal vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen:

1. Waarvoor dient de module? Stuurt deze de lampen direct aan of is het puur de koppeling met de BC en de extra luxe dat bepaalde lichten uitgeschakeld worden, defecte lampen gemeld worden, etc?

2. Dit ben ik van plan om te proberen, maar wat als ik een aanhanger nu insteek zonder de module? Gaan mijn lampen op de aanhanger gewoon functioneren?

3. Als de lampen branden zonder module, kan ik de foutmelding op een manier onderdrukken of moet de BC daarvoor herprogrammeert worden? Net als een andere 1-serie zonder trekhaak, daar zit de trekhaak functie immers ook niet ingebouwd en verschijnen er geen errors.

4. Mocht het repareren niet lukken, kan er iemand goedkoop aan een goede werkende module komen, als ik deze echt nodig heb? (al zou ik eerst mijn lek moeten repareren, zodat er geen water meer binnendringt. Ik gok op een slecht dichtende rubber van de achterlamp?)

Zoals ik al zei, ik rij nooit met een aanhanger, maar mocht het eens nodig zijn dan moeten de lampen wel werken. Een module of extra luxe met defecte lampen melding, etc. is voor mij geeneens nodig. Belangrijkste is dat de foutmelding verdwijnt.

Alvast bedankt voor alle moeite en leerzame info!

Groetjes,

Joshua

sner69
Neutraal
Posts: 1
Joined: 25 Mar 2021 14:13
Type Auto: 116i

Re: Trekhaak module

Post by sner69 »

Joshua,

ik heb exact hetzelfde probleem, (lamp auto en geen stroom op stekker).
Ik was benieuwd hoe het afgelopen is...

Groet,
Rens
Post Reply

Return to “1 Series”