BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
320d + chip of 330d?
Moderator: Moderator Team
320d + chip of 330d?
Hallo,
Ik wil binnenkort een bmw 3 serie kopen van bj 2001+.
Ik zit met een keuze tussen 330 diesel met 184 pk en 320 diesel met 150pk maar dan chippen tot 190 pk.
Maar ik heb mijn twijfels over chip is dat veilig? Waarmee moet ik allemaal rekening me houden al ik motor ga chippen. Of is de 330d een betere keuze?
Heeft iemand van jullie 320d met chip? Hoe is jullie ervaring daarmee?
Al vast bedankt voor jullie reacties!
Ik wil binnenkort een bmw 3 serie kopen van bj 2001+.
Ik zit met een keuze tussen 330 diesel met 184 pk en 320 diesel met 150pk maar dan chippen tot 190 pk.
Maar ik heb mijn twijfels over chip is dat veilig? Waarmee moet ik allemaal rekening me houden al ik motor ga chippen. Of is de 330d een betere keuze?
Heeft iemand van jullie 320d met chip? Hoe is jullie ervaring daarmee?
Al vast bedankt voor jullie reacties!
Ikzelf heb een tijdje ( toen mijn ecu eruit lag )
een 320D gechipt gereden ( van n maat van me )
moet zeggen dat ding veegt echt goed en verbruikt daarbij heel weinig.
hij heeft er zelf geen problemen mee maar er zijn een paar kleine puntjes waar je rekening mee moet houden.
eventjes een duidelijke vergelijking dan maar :
330d :
6-in-lijn
2926cm³ cylinderinhoud
135KW
390Nm bij 1750tpm
top van 227
0 tot 100 in 8.2
320d :
4-in-lijn
1995cm³ cylinderinhoud
110KW
330Nm bij 2000tpm
top van 213
0 tot 100 in 9.2
dus standaard is de 330d een toch aardig stuk leuker.
Dan komt het chip verhaal, op zich is chippen veilig mits het goed gebeurd.
eventjes bij een aantal grote namen in de nederlandse chip industrie gezocht en geen enkele komt met de 150pk 320d naar 190pk maar allen slechts tot 179pk
dwz dat wat je hebt gelezen hoogst waarschijnlijk een minder veilige methode is.
echter als je toch kiest voor chippen even bijde auto's weer naast elkaar :
320d gechipt :
179pk
400Nm bij 2000tpm
330d gechipt :
216pk
510Nm bij 1750tpm
dus zoals je ziet als je gaat chippen wordt het verschil nog een flink stuk groter.
ik zou dus voor de 330d gaan.
daarnaast moet ik wel zeggen let op waar je gaat chippen, de chip gegevens die k heb gevonden komen van de grote namen uit de nl industrie af, hiervan varieren de getallen maar het hoogste zijn deze gegevens.
dus zo'n verschil met de "algemene norm" weet niet hoe veilig die is..
een 320D gechipt gereden ( van n maat van me )
moet zeggen dat ding veegt echt goed en verbruikt daarbij heel weinig.
hij heeft er zelf geen problemen mee maar er zijn een paar kleine puntjes waar je rekening mee moet houden.
eventjes een duidelijke vergelijking dan maar :
330d :
6-in-lijn
2926cm³ cylinderinhoud
135KW
390Nm bij 1750tpm
top van 227
0 tot 100 in 8.2
320d :
4-in-lijn
1995cm³ cylinderinhoud
110KW
330Nm bij 2000tpm
top van 213
0 tot 100 in 9.2
dus standaard is de 330d een toch aardig stuk leuker.
Dan komt het chip verhaal, op zich is chippen veilig mits het goed gebeurd.
eventjes bij een aantal grote namen in de nederlandse chip industrie gezocht en geen enkele komt met de 150pk 320d naar 190pk maar allen slechts tot 179pk
dwz dat wat je hebt gelezen hoogst waarschijnlijk een minder veilige methode is.
echter als je toch kiest voor chippen even bijde auto's weer naast elkaar :
320d gechipt :
179pk
400Nm bij 2000tpm
330d gechipt :
216pk
510Nm bij 1750tpm
dus zoals je ziet als je gaat chippen wordt het verschil nog een flink stuk groter.
ik zou dus voor de 330d gaan.
daarnaast moet ik wel zeggen let op waar je gaat chippen, de chip gegevens die k heb gevonden komen van de grote namen uit de nl industrie af, hiervan varieren de getallen maar het hoogste zijn deze gegevens.
dus zo'n verschil met de "algemene norm" weet niet hoe veilig die is..
===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
===========================
-
- 1e Versnelling
- Posts: 61
- Joined: 14 Aug 2007 22:26
- Location: Hellendoorn
Doe mij de 330d ook maar, en het liefst een automaat in dat geval!
net zo fijn
!
zo'n zes in lijn trilt niet onder in toeren, vier cylinder wel.
Met chippen moet je inderdaad een beetje uitkijken!
Vaak kun je dat al zien aan het roken bij flink gassen! Goede chip-software is getest op een vermogensbank, en moet op zich geen problemen geven.
net zo fijn

zo'n zes in lijn trilt niet onder in toeren, vier cylinder wel.
Met chippen moet je inderdaad een beetje uitkijken!
Vaak kun je dat al zien aan het roken bij flink gassen! Goede chip-software is getest op een vermogensbank, en moet op zich geen problemen geven.
liever de nurburgring, dan de trouwring
Verbruik van een gechipte 320D is altijd nog lager dan van een standaard 330D.
Bovendien schijnt het 3.0D blok met 184pk een zwakke versie te zijn, zijn nogal wat problemen mee. Weet zo specifiek niet welke, maar dit heb ik gehoord van wat 530D eigenaren.
De 193pk versie en de 204pk versie zijn al een stuk beter.
Bovendien schijnt het 3.0D blok met 184pk een zwakke versie te zijn, zijn nogal wat problemen mee. Weet zo specifiek niet welke, maar dit heb ik gehoord van wat 530D eigenaren.
De 193pk versie en de 204pk versie zijn al een stuk beter.
als ik de cijfertjes van ziptuning moet geloven: (120d 177 pk 2006)
Standaard (177pk)
Verbruik binnen beb. kom 7.30 / 100 km
Verbruik buiten beb. kom 4.50 / 100 km
Verbruik gecombineerd 5.50 / 100 km
Chiptuning (215pk)
Verbruik binnen beb. kom 6.93 / 100 km
Verbruik buiten beb. kom 4.27 / 100 km
Verbruik gecombineerd 5.22 / 100 km
Standaard (177pk)
Verbruik binnen beb. kom 7.30 / 100 km
Verbruik buiten beb. kom 4.50 / 100 km
Verbruik gecombineerd 5.50 / 100 km
Chiptuning (215pk)
Verbruik binnen beb. kom 6.93 / 100 km
Verbruik buiten beb. kom 4.27 / 100 km
Verbruik gecombineerd 5.22 / 100 km