BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW en Nikasil

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Alpina
Neutraal

BMW en Nikasil

Post by Alpina »

Beste forummers,

Zoals wellicht de meeste wel weten zijn er, met name in de jaren '95 t/m '97, problemen geweest met aluminiumblokken met nikasilcoating.
De M52 van de BMW E39 kende dit probleem bijvoorbeeld.
Kortgezegd, benzine met een hoogzwavelgehalte (goedkope benzine) vrat het nikasil weg, gevolg einde blok (geen enkele andere optie)
Nu weet ik dat met name Engeland door dit probleem werd geplaagd.

1. Speelde/speelt dit nu ook in Nederland???
2. Als jullie in de markt waren voor een E39, zou je er dan een kopen met een nikasilblok (goed lopend logischerwijs), of loop je daarom heen?

Hoor het graag van jullie.

Gr, Martin

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Ik heb met mijn m52 motor wel vaker in duitsland de benzin getankt. Dit was 91 oktaan(goedkoopste benzine, weet niet hoe het met het zwavelgehalte zit). Had de auto totaal geen problemen mee, rijdt natuurlijk het best op 98 maar lopen doet hij. En er zijn genoeg duitsers die dit dagelijks in hun bmw gooien. Echter had ik hier van dit probleem nog nooit eerder gehoord. Ik kan dus iig zeggen dat ik er nooit wat van gemerkt heb.

Ik zou dus zeker eentje kopen als ik in de markt zou zijn, maar ik hou het toch liever op een 3serie. Maar de motoren zijn uiteraard hetzelfde. :wink:

Vliet
1e Versnelling

Post by Vliet »

Wij hebben thuis een 528i uit '99 staan, geen problemen met dat nikasil. Wel wat andere dingen, maar dat heeft daar niets mee te maken. Ik werk bij een bmw dealer en daar heb ik ook nog nooit zo'n probleem gehoord. Doe iig wel een aankoopkeuring bij een dealer. Dan weet je gelijk een stuk meer over de auto. (kost +/- 100 euro)
--------E36 Power-------

Topic Author
Alpina
Neutraal

BMW en Nikasil

Post by Alpina »

Bedankt voor de reacties en tips, hoop er nog vele te horen.
In een M52 uit 1999 zitten al geen nikasil-liners meer.

web
2e Versnelling

Post by web »

duitsland heeft juist altijd erg zwavelarme brandstof gehad... nederland weet ik niet! Maar zou hier niet ondertussen ook zwavel in brandstof verboden zijn?

desmett
1e Versnelling

Post by desmett »

Verboden niet, net zoals het in Duitsland niet verboden is, maar daar mag het maximum 10 ppm (parts per million) zijn. In Nederland dacht ik dat dit vanaf 2009 in voege gaat. Hier in België is 50 ppm al sinds 2005 verplicht, en vind je al veel 10 ppm. Je kan dit zien aan de gele stickers op de pomp met ofwel 10S of 50S.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!
Post Reply

Return to “Algemeen”