BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

316 E36 Coupe project

Projecten van leden van BMWForum.nl

Moderators: Moderator Team, Service Team

Topic Author
E36_freak
1e Versnelling

316 E36 Coupe project

Post by E36_freak »

Ik heb vorige week een 316 coupe gekocht waaraan een boel aan gesleuteld moet worden.
Omdat de coupe er nog piekfijn van buiten uit zag heb ik besloten om deze te kopen en op te knappen.

Mijn doel is: zo standaard mogelijk maar mooi :D

Het volgende is defect of versleten,

* koppeling hellemaal versleten Reeds Vervangen

* stuurbekrachtigingpomp huilt Reeds Vervangen

* voor wiellagers kapot Reeds Vervangen

* uitlaat gaar, uitlaat ophanging (€14 nieuw) ooit gelast door een mierenneuker Reeds Vervangen

* dynamo maakt een pokke herrie vervangen door een nieuwe originele

* radiateur klep en ontluchting kapot gedraaid met een stalen schroef en afgekit. Dit is echt het toppunt, een nieuwe ontluchtingsschroef kost €0,98 omdat de vorige eigenaar het blijkbaar te duur vondt heeft hij een stalen schroef erin geragt en afgekit. :x gefixt

* de mistlampen voor zijn achteraf ingebouwd, omdat er geen aan/uit knopje in de auto zat heeft een van de vorige eigenaren een lelijke groene knop in het middenconsole gebouwd (niet om aan te zien).

* mist een deel van de hoedenplank nieuwe geplaatst

* luchthappers voor de remschijven zitten niet achter de bumper

* linkerdeur paneel zit losjes met nieuw clips vast gemaakt

* achter zitten 2 verschillende veren waardoor de auto aan 1 kant hoger is Reeds Vervangen

* de auto heeft een dikke beurt nodig, filters, olie, bougies, nieuwe multiriem allemaal vervangen

* BMW logo aan de voorkant is niet origineel (rare formaat en dikte) Reeds Vervangen

Al deze dingen ga ik maken en sommige dingen laten maken omdat ik geen kennis voor in huis heb. EN zo de coupe van een langzame dood redden :D

Sommige mensen hebben me al voor gek verklaard, maar een echte bmw liefhebber begrijpt waarom (zie foto). :wink:

Ik zal binnenkort meer foto's schieten (before and after) en hier plaatsen.

[ external image ]
Last edited by E36_freak on 13 Aug 2008 20:20, edited 7 times in total.
Je hebt auto's en je hebt BMW

Topic Author
E36_freak
1e Versnelling

Post by E36_freak »

Inmiddels heb ik het volgende vervangen,

* koppeling, laten vervangen door een proff betrouwbare monteur
* multieriem
* originele uitlaat + nieuwe ophanging (de oude weg geslepen + las resten). Ik moet zeggen dat er een fijn geluidje vanaf komt, ookal is het een originele en een 1.6.

De motorolie (vol syntetisch) en overige filters, bougies, heb ik al aangeschaft samen met de radiateur vul klep.
Ook de wiellagers met de wielnaaf worden binnenkort vervangen.

Daarnaast ben ik op zoek naar een kompleet lederen interieur en een OBC 18k, deze wil ik ook graag inbouwen zodat de coupe nog mooier oogt.

De achterlichten worden vervangen door mooie originele bmw heldere met witte knipperlichtglas.

Mistlampen voor gaan ook eruit en worden door een nieuw setje vervangen, deze die er nu op zitten zijn kapot en gaar.

En heel misschien komen er xenon lampen erin, alleen ik zit nog te twijfelen of ik dit wel moet doen of gewoon lekker E36 origineel laten.

Foto's volgen.
Last edited by E36_freak on 04 Jun 2008 20:20, edited 1 time in total.

#Lennard
Neutraal

Post by #Lennard »

Zit zo te zien nog veel werk aan. Succes ermee.
Je bent iig goed op weg :wink:

Gert-jan
1e Versnelling

Post by Gert-jan »

Succes, mooi projectje!

Je kunt trouwens nog een mooie m (onderlip) onder de bumper doen, heb ik ook gedaan en maakt hem mooi af!

Ik las dat je zo origineel mogelijk wil maken en 2 verschillende veren had achterop?

Wil je niet gelijk lastigvallen maar ik heb nog 2 achterveren voor een 4cilinder bmw (zaten op mijn oude 318is 1993) van een 3/4 jaar oud liggen en misschien (moet de code nog checken) een originele bmw radio/cd speler liggen.

Mocht je intresse hebben moet je maar ff PM'en, verder succes met het in ere herstellen van de beemer :ok:
Bmw ///M

iGora
1e Versnelling

Post by iGora »

Succes, gaat nog een leuk project worden :)

Het is wel een super kleurtje wat je weinig tegen komt!!! Ik zeg ook; bewaren!!

Maken & dan jaren lang plezier in beleven.

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

idd leuk project !!

btw wel grappig dat de vorige eigenaar al die schroefjes e.d. te duur vond maar ( waarschijnlijk ) wel een m-kitje erop het zitten :?
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

iGora
1e Versnelling

Post by iGora »

Was denk ik meer van snel en goedkoop oplossing vinden... en dan terplekke iets opgezocht en dan erin geknald...
-
gemakzuchtigheid... :?
-
e36 freak
Hebbie niet nog meer fotos van je beemer?

Topic Author
E36_freak
1e Versnelling

Post by E36_freak »

Mikey wrote:idd leuk project !!

btw wel grappig dat de vorige eigenaar al die schroefjes e.d. te duur vond maar ( waarschijnlijk ) wel een m-kitje erop het zitten :?
Ik betwijfel of hij de M bumper heeft geplaatst, maybe iemand voor hem..

Het is idd gemakzucht, wel jammer dat je een helle radiateur sloopt vanwege 1 schroef. Ben achter gekomen dat de helle radiateur vervangen moet worden :( vanwege dit geintje.

Bij de dealer hebben ze mij aangeraden een dikkere ontluchtingschroef te kopen en de schroefdraad opnieuw draaien zodat de grote erin past. Geen slechte idee, maar mocht de radiateur verder in slechte staat zijn dan vervangen ik deze ook maar.

Vandaag de wiellagers vervangen, ik moet zeggen hij rijd veel en veel stiller (normale rij geluiden hoor je nu alleen) :D :D
Dit maakt weer veel goed.

Wat foto's betreft, ik ben het eerlijk gezegd vergeten.
Morgen zal ik een nieuwe serie foto's plaatsen.

p.s. als iemand kennis heeft met het vervangen van de rembekrachtiger dan hoor ik dat graag :wink:

DeepBass909
1e Versnelling

Post by DeepBass909 »

E36_freak wrote:
Mikey wrote:idd leuk project !!

Ik betwijfel of hij de M bumper heeft geplaatst, maybe iemand voor hem..

Het is idd gemakzucht, wel jammer dat je een helle radiateur sloopt vanwege 1 schroef. Ben achter gekomen dat de helle radiateur vervangen moet worden :( vanwege dit geintje.

Bij de dealer hebben ze mij aangeraden een dikkere ontluchtingschroef te kopen en de schroefdraad opnieuw draaien zodat de grote erin past. Geen slechte idee, maar mocht de radiateur verder in slechte staat zijn dan vervangen ik deze ook maar.

Vandaag de wiellagers vervangen, ik moet zeggen hij rijd veel en veel stiller (normale rij geluiden hoor je nu alleen) :D :D
Dit maakt weer veel goed.

Wat foto's betreft, ik ben het eerlijk gezegd vergeten.
Morgen zal ik een nieuwe serie foto's plaatsen.

p.s. als iemand kennis heeft met het vervangen van de rembekrachtiger dan hoor ik dat graag :wink:
Het kapotdraaien van de ontluchtingsschroef heb ik helaas ook ervaring mee... Heb je net een onmogelijke slang vervangen (achter op het blok, waar je amper bij kan), vul je de boel af, rij een rondje om een beetje circulatie te hebben, nog even ontluchten, en snap... En de auto staat stil vanwege een schroef van nog geen euro... :evil:
Onder het mom van nood breekt wet haastig op zoek naar een andere, tijdelijke schroef (om 8 uur 's avonds is de dealer namelijk niet meer open), zit er een afwijkende draad op die schroef (half metrisch of BSP)... Dus mijn auto heeft toch een nachtje bij m'n ouders door moeten brengen om die reden...

Gezien het lijstje aan mankementen ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar de prijs van deze auto... Want die mag eigenlijk niet hoog zijn geweest. Het klinkt een beetje als een Wheeler Dealers projectje :wink:

Succes ermee

p.s. een m-onderlip maakt inderdaad de bumper een stuk netter, en ook minder vatbaar voor beschadigingen (de m-lip is van zwart kunststof en kan behoorlijk wat hebben)

Topic Author
E36_freak
1e Versnelling

Post by E36_freak »

Zoals beloofd nog wat foto's, het zijn er niet veel.

Gisteren bezig geweest met het plaatsen van het interieurfilter, ik dacht ik doe dat wel fftjes. Fftjes kon ik wel vergeten, duurde wel langer dan fftjes. Heel de paneel moest eraf, ook de stalen wand die er tegen aan zit. En toen was het zoeken naar een handigheid om de filter onderdoor de ruitenwisser stang te krijgen.
Maar hij zit er nu op, geen vermalen bladeren meer in mn auto :D

[ external image ]

Ook was ik van plan om de ontluchtingsschroef plaatsen samen met een nieuwe afdekplaatje, het is voor de helft gelukt.
De ontluchtingskanaaltje is vol gegooid met plamuur (zo lijk het er op), het is keihard en niet eruit te krijgen. Veel geweld wou ik niet gebruiken aangezien al het troep naar binnen kan vallen, en dan heb ik pas een probleem. Dus het is ff uitzoeken hoe ik dat allemaal eruit kan krijgen zonder dan het in de radiateur valt. Waarschijnlijk met een boortje en een stofzuiger er tegen aan.

[ external image ]

Hopen dat ik van de week genoeg tijd heb om de andere dingen te vervangen.

[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]

Topic Author
E36_freak
1e Versnelling

Post by E36_freak »

Gisteren nog wat bijgeklust,

* stuurbekrachtigingspomp vervangen
* Bougies + luchtfilter + olie + olie filter
* deur panelen vast gezet met nieuwe clips, 2 nieuwe waren gebroken omdat ze niet op de juiste plaats zaten en ik te hard door drukte. Vandaag ff langs dealer om dit gelijk ook in orde te maken.

* auto hellemaal in wax gezet, beschermlaag erop gepoetst (geen insect blijft meer overeind op de auto :lol: ).

[ external image ]

[ external image ]

Nog een kleine update, ik heb de boardcomputer al besteld, het is niet de 18K zoals gehoopt maar de 12K.

hyper
1e Versnelling

Post by hyper »

zo dat ziet er mooi uit hoor

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

klus jij op een parkeerplaatst of zo dat je daar iedere keer foto's maakt ?

Wel leuk, handig en vooral slim. Is een industrie terein(tje) zo te zien dus geen last van mensen e.d. als je zelf de ruimte er niet voor hebt.

Heel slim !!

ps. goed bezig :D

Ya Know.....
It Is What It Is

Topic Author
E36_freak
1e Versnelling

Post by E36_freak »

Mikey wrote:klus jij op een parkeerplaatst of zo dat je daar iedere keer foto's maakt ?

Wel leuk, handig en vooral slim. Is een industrie terein(tje) zo te zien dus geen last van mensen e.d. als je zelf de ruimte er niet voor hebt.

Heel slim !!

ps. goed bezig :D
Als er een brug stond had ik het wel gedaan. hehe
Wat je op de foto ziet is vlak naast een autowas station. Schiet daar altijd een foto na het auto wassen.
En af en toe doe ik kleine dingen zoals filtertje vervangen, auto poetsen etc.

Voor de grotere dingen huur ik een doe het zelf garage in de Spaansepolder, daar kan je pas ongestoord je gang gaan. :wink:

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

nouja ik doe het achterom :wink:
hebben zo'n 30 meter betegelde achtertuin vanaf de garage naar de poort :twisted:

ruimte en rust zat ( in de breedte kunnen er 2 naast elkaar en ruimte zat om te klussen )

maar idd soms heb je gewoon een brug nodig !

Ya Know.....
It Is What It Is

Post Reply

Return to “Projecten”