Klopt328iHIOB wrote:jah je hebt gelijk
maar we hebben hem ook geholpenlol
Alleen ik heb een klein beetje een voorbeeld functie als bmwforum.nl personeel dus vandaar dat ik het zei

Moderator: Moderator Team
Klopt328iHIOB wrote:jah je hebt gelijk
maar we hebben hem ook geholpenlol
Bedankt voor je reactie...328iHIOB wrote:goede dag
zou ik niet doen als ik jou was klein lijstje wat je er in kan gooien :
shell helix ultra 5w40 of 0w 40 volledig synthetisch
shell helix ultra AB 5w30
shell helis ultra al 5 w 30
mobil 1 0w 40
gulf formula gx 5w30
gulf formula tlx 0w 30
elf excellium xll 5 w 40
dit komt uit de tis
helaas kan ik de lijst niet kopieeren maar dit staat allemaal voorgeschreven
met nog veel meer soorten
geen half synthetische olie
groetjes
Omdat mijn e36 uit 92 komt en de vorige eigenaar naar mijn weten altijd 10w40 heeft gebruikt, heb ik ook altijd 10w40 erin.328iHIOB wrote:goede dag
waarom ben je dan overgestapt
ze schrijven alleen vol synthetische olie voor
ik heb nooit last gehad met de 5 w 40 van shell helix ultra
ps: zou ook een pakking vv als die zo erg olie lekt
en de motor dan afvullen met de juiste olie en dan moet het weg zijn
groetjes en succes
Wat ook wel een belangrijk verschil is: in de racerij wordt neit op een motor meer of minder gekeken: slijtage is niet zo'n belangrijk issue, zolang de motor het maar een volledige race goed uithoudt. Als je hem tussen twee races in moet reviseren is dat niet zo belangrijk.325i wrote:Dikkere olie komt moeilijker ergens langs af vandaar dat de racerij dus dikkere olie gebruikt.
In principe heb je daar gelijk in. Er zijn echter uitzonderingen.Apae01 wrote:Wat ook wel een belangrijk verschil is: in de racerij wordt neit op een motor meer of minder gekeken: slijtage is niet zo'n belangrijk issue, zolang de motor het maar een volledige race goed uithoudt. Als je hem tussen twee races in moet reviseren is dat niet zo belangrijk.325i wrote:Dikkere olie komt moeilijker ergens langs af vandaar dat de racerij dus dikkere olie gebruikt.
In mijn auto voor alledag heb ik dat toch liever niet, en zie ik graag dat de motor enkel honderdduizenden kilometers meegaat, met uiteraard normaal onderhoud. Daarom zal je in een straatauto een olie willen die ook bij de koude start al snel een goede smering biedt. Aangezien je de motor zelden voluit belast, is het niet zo belangrijk dat de olie extreem hoge temperaturen aankan, wat natuurlijk bij races juist wel heel belangrijk is. Dus: olie voor een straatauto en een circuitauto is niet vergelijkbaar.
Hydraulische klepstoters moet je in ieder geval een olie geven die snel die stoters vult, als ze lang (bijvoorbeeld een minuut na koude start) blijven tikken veroorzaakt dat extreem veel slijtage. beter dus ofwel een dunne olie als een 5W, ofwel een volsynthetische (die vult ook eerder). De juiste olie minimaliseert het tikken tot de eerste slag van de nokkenas bij een gezonde motor.