BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

325 lekt olie wat is het meestal?

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Re: 325 lekt olie wat is het meestal?

Post by 325i »

328iHIOB wrote:jah je hebt gelijk

maar we hebben hem ook geholpen ;) lol
Klopt
Alleen ik heb een klein beetje een voorbeeld functie als bmwforum.nl personeel dus vandaar dat ik het zei :mrgreen:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

maar je moet dan wel reageren op je eigen project hehe :D

groetjes

ps: of je bent eindelijk aan eten toe gekomen

Heman
1e Versnelling

Post by Heman »

328iHIOB wrote:goede dag

zou ik niet doen als ik jou was klein lijstje wat je er in kan gooien :

shell helix ultra 5w40 of 0w 40 volledig synthetisch
shell helix ultra AB 5w30
shell helis ultra al 5 w 30
mobil 1 0w 40
gulf formula gx 5w30
gulf formula tlx 0w 30
elf excellium xll 5 w 40

dit komt uit de tis

helaas kan ik de lijst niet kopieeren maar dit staat allemaal voorgeschreven

met nog veel meer soorten

geen half synthetische olie

groetjes
Bedankt voor je reactie...

Baal nu wel dat ik er vol synthetische olie in heb gedaan. Ik wil eigenlijk weer terug naar mijn vertrouwde 10w40, maar dat kan dus schijnbaar niet meer... :?

Leuk dat ze dat bij de BMW dealer ook even erbij vertellen, dat als je eenmaal overstapt, nooit meer terug kan. Als ik dit had geweten had ik er nooit een 5w30 vol syntheet (Kroon Asyntho) ingegooid.. :x

P.s. Mijn blok lekt nu als een gek en ik ruik regelmatig verbrande olie op mijn uitlaat wat via mijn interieurventilator naar binnen komt... :nee:
BMW E36 318i Sedan '92 M40
BMW e46 320d Touring '01 M47

Heman
1e Versnelling

Post by Heman »

Ik ga er nu maar castrol magnatec 10w40 in gooien en kijken hoe dat uitpakt....

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

goede dag

waarom ben je dan overgestapt

ze schrijven alleen vol synthetische olie voor

ik heb nooit last gehad met de 5 w 40 van shell helix ultra

ps: zou ook een pakking vv als die zo erg olie lekt

en de motor dan afvullen met de juiste olie en dan moet het weg zijn

groetjes en succes

Heman
1e Versnelling

Post by Heman »

328iHIOB wrote:goede dag

waarom ben je dan overgestapt

ze schrijven alleen vol synthetische olie voor

ik heb nooit last gehad met de 5 w 40 van shell helix ultra

ps: zou ook een pakking vv als die zo erg olie lekt

en de motor dan afvullen met de juiste olie en dan moet het weg zijn

groetjes en succes
Omdat mijn e36 uit 92 komt en de vorige eigenaar naar mijn weten altijd 10w40 heeft gebruikt, heb ik ook altijd 10w40 erin.

Ik ben overgestapt omdat mijn klepstoters lichtjes tikken. Maar als je bij zo'n oude bak opeens naar 5w30 overgaat dan schijn je dit soort problemen te kunnen krijgen (weet ik nu). Het was niet dat het eruit goot, maar rook een beetje verbrande olie als ik meer dan 2 uur heb gereden..

Ik had er ook liever castrol magnatec 5w40 in gedaan (omdat die ook vol-synt. is). Helaas ben ik genept door de site van Halfords, waarop staat dat de castrol 10w40 ook vol synt. is. Dit is echter niet zo, de magnatec 10w40 is half synt. Maar ach, het zit er nu al in en ik ruik en lek voor zover ik weet niks meer..

Mvg

325i
4e Versnelling

Post by 325i »

10w40 is altijd een half synteet ;)
Maar 10w40 blijf ik bij dat is prima voor een e36 anders zou die het niet uithouden met 3000km Nurburgring wat immers het zwaarste belastende circuit ter wereld is ;)

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

goede dag

gelukkig is het opgelost

en zoals voorheen besproken er kunnen zoveel soorten olie in

maar ik hou me altijd graag aan de soorten olie die ze voorschrijven lijkt me niet voor niks

en als je op het circuit rijdt en je auto mischien eerder olie zal gaan verbruiken dan snap ik dat je 10w 40 erin gooit maar als het niet nodig is zal ik het niet doen

groetjes

Topic Author
BMWtjes
Neutraal

Post by BMWtjes »

Maar zijn die lekkages dure reparaties?

Apae01
1e Versnelling

Post by Apae01 »

325i wrote:Dikkere olie komt moeilijker ergens langs af vandaar dat de racerij dus dikkere olie gebruikt.
Wat ook wel een belangrijk verschil is: in de racerij wordt neit op een motor meer of minder gekeken: slijtage is niet zo'n belangrijk issue, zolang de motor het maar een volledige race goed uithoudt. Als je hem tussen twee races in moet reviseren is dat niet zo belangrijk.
In mijn auto voor alledag heb ik dat toch liever niet, en zie ik graag dat de motor enkel honderdduizenden kilometers meegaat, met uiteraard normaal onderhoud. Daarom zal je in een straatauto een olie willen die ook bij de koude start al snel een goede smering biedt. Aangezien je de motor zelden voluit belast, is het niet zo belangrijk dat de olie extreem hoge temperaturen aankan, wat natuurlijk bij races juist wel heel belangrijk is. Dus: olie voor een straatauto en een circuitauto is niet vergelijkbaar.
Hydraulische klepstoters moet je in ieder geval een olie geven die snel die stoters vult, als ze lang (bijvoorbeeld een minuut na koude start) blijven tikken veroorzaakt dat extreem veel slijtage. beter dus ofwel een dunne olie als een 5W, ofwel een volsynthetische (die vult ook eerder). De juiste olie minimaliseert het tikken tot de eerste slag van de nokkenas bij een gezonde motor.

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

goede dag pascal

even het topic lezen

daar staan een aantal olie soorten die de bmw dealer voor deze motoren vrij geeft

groetjes

Apae01
1e Versnelling

Post by Apae01 »

Overigens, ik lees wat vragen over volsyntheet of halfsyntheet, of minerale olie.

De meeste wat betere olieen zijn halfsyntheet, en daarbinnen heb je dan weer wat kwaliteitsverschillen. Zuivere minerale olie is inmiddels vrij zeldzaam, en niet echt te adviseren in de meeste toepassingen, in ieder geval niet beter dan iets anders.

De meeste soorten kan je mengen, alleen van een volledig volsyntheet overstappen naar een volledig minerale olie (of andersom) is niet handig. Daar moet dan minstens een keer een verversing met een halfsysntheet tussenin zitten, anders heb je kans dat de verschillen elkaar "bijten". Je kan dus best na een volsyntheet weer terug naar iets anders: gewoon de volgende verversing met een halfsyntheet doen. Alleen, het helpt niet tegen je probleem...

Wat is namelijk het geval? Een goede volsysntheet heeft sterke reinigende eigenschappen, en lost dus heel wat vuil uit je motor op dat een aantal keerringen die allang aan vervanging toe waren nog net dicht hield. Nu je die afzetting, die daar dus NIET hoort, kwijt bent gaat de motor olie zweten/lekken. Vervang je netjes de pakkingen zodat de motor droog is, dan ben je met de volsyntheet een stuk beter af: die olie kan heel wat meer piekbelasting hebben en zal niet snel voor opbouw van sludge zorgen. Lekker voor de klepstoters, want die worden tenminste goed en snel gevuld.

Zelf ga ik de eerste verversing met een halfsyntheet doen, louter omdat ik niet zeker weet wat er nu in zit. De volgende verversing doe ik dan wel met een echte volsyntheet. Als de motor wat gaat lekken vervang ik de bewuste pakking wel, dan klapt die tenminste niet als ik ergens onderweg ben.

Heman
1e Versnelling

Post by Heman »

Apae01 wrote:
325i wrote:Dikkere olie komt moeilijker ergens langs af vandaar dat de racerij dus dikkere olie gebruikt.
Wat ook wel een belangrijk verschil is: in de racerij wordt neit op een motor meer of minder gekeken: slijtage is niet zo'n belangrijk issue, zolang de motor het maar een volledige race goed uithoudt. Als je hem tussen twee races in moet reviseren is dat niet zo belangrijk.
In mijn auto voor alledag heb ik dat toch liever niet, en zie ik graag dat de motor enkel honderdduizenden kilometers meegaat, met uiteraard normaal onderhoud. Daarom zal je in een straatauto een olie willen die ook bij de koude start al snel een goede smering biedt. Aangezien je de motor zelden voluit belast, is het niet zo belangrijk dat de olie extreem hoge temperaturen aankan, wat natuurlijk bij races juist wel heel belangrijk is. Dus: olie voor een straatauto en een circuitauto is niet vergelijkbaar.
Hydraulische klepstoters moet je in ieder geval een olie geven die snel die stoters vult, als ze lang (bijvoorbeeld een minuut na koude start) blijven tikken veroorzaakt dat extreem veel slijtage. beter dus ofwel een dunne olie als een 5W, ofwel een volsynthetische (die vult ook eerder). De juiste olie minimaliseert het tikken tot de eerste slag van de nokkenas bij een gezonde motor.
In principe heb je daar gelijk in. Er zijn echter uitzonderingen.

Dat een dunne olie de klepstoters sneller zal vullen staat onomstotelijk vast.
BMW Duitsland beweert echter dat de slijtage bij een oudere motor juist te voorkomen is door dikkere olie te gebruiken.
Ik weet niet precies hoe de monteur van BMW Duitsland heeft geredeneerd, maar het kwam er op neer dat de stoters nog harder zouden gaan tikken met dunnere olie. Hij zei zoiets van: als je dunnere olie gaat gebruiken, dan krijgen de stoters nog meer speling waardoor het tikken toeneemt...Lijnrecht tegenover wat BMW NL beweert..

Bij mij moet ik idd concluderen dat ik minder last heb van tikken met dikkere olie. Toen ik 5w30 erin had zitten werd het tikken erger dan met 10w40, vraag me niet waarom..

De enige reden die ik kan bedenken is dat mijn stoters aan vervanging toe zijn.

325i
4e Versnelling

Post by 325i »

10w40 blijft beter in de stoters zitten waar 0w30 bijv sneller eruit komt. ;)

Apae01
1e Versnelling

Post by Apae01 »

Maar dan lijkt het me tijd voor ofwel een spoelbeurtje, ofwel een opmeten van de oliedruk, ofwel een nieuwe oliepomp. Als de stoters sneller leeglopen dan de pomp ze volkrijgt, is er wel iets aan de hand, en kan je feitelijk op duur onderhoud gaan budgetteren.
Overigens: bedenk wel dat mijn verhaal van "dan vervang ik wel even een pakkinkje" is gebaseerd op het feit dat ik dat zelf kan en doe: als je je onderhoud laat doen is het droog laten maken van een zwetende motor best prijzig...
Locked

Return to “Archief”