BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

audio E36 Coupe

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal

audio E36 Coupe

Post by tobyzitzE36 »

Ik wil graag de speakers vervangen van mijn 316i Coupe uit 1998. Ik vind het geluid niet zo mooi en er is mij verteld dat ik geen extra versterker moet kopen omdat de radio al genoeg power levert.

k heb niet veel verstand van ICE maar ik 4x40 watt VDO Dayton radio. Is dit genoeg power?

Klopt het dat er voorin bij je voeten, ter hoogte van je pedalen ook speakers zitten? Bij mij zitten ze naast me hoedenplank en in het deurpaneel.

Kent iemand een goede audio zaak in de buurt van Rotterdam? I.v.m. het laten inbouwen
BMW E36 316i Coupe

-AC Schnitzer Short-Shift
-Pipercross sportluchtfilter
-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Re: audio E36 Coupe

Post by D@NNY »

4x40 watt is niet echt veel....Ik heb zelf ook maar 4x50 watt vanuit de radio. Heb in het verleden wel met versterker 300 watt gehad ;)
Als het goed is zou je 6 speakers moeten hebben ja, ik weet niet of het aantal verband houd met toenmalige opties, maar ik heb ze in de deur, bij de voeten en in de hoedenplank.
Zelf denk ik niet dat het aan de speakers ligt, maar echt gewoon aan je vermogen.....Of je speakers moeten een keer opgeblazen zijn, (kraken/vervormen) anders denk ik niet dat je heel veel verschil merkt met alleen speakers vernieuwen, althans dat is mijn ervaring.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal

Post by tobyzitzE36 »

ok bedankt voor de info! :D

nee me speakers zijn gewoon originele Nokia speakers (achterin dan) maar ze zijn niet opgeblazen. het is echt puur de bass en de treble vind ik niet hoog genoeg, daarom klinkt de muziek "zwak" als ik het vergelijk met mijn stereo bijvoorbeeld.

ik had namelijk in vorige auto wel een JBL 600 watt versterker gehad met andere speakers en een basstube achterin. het geluid viel me echt zwaar tegen, vooral de mix tussen bass en treble was niet mooi. altijd teveel bass of teveel treble. het was gewoon een overkill aan geluid.

misschien ligt het toch aan het vermogen van me radio. het jammere van een versterker vind ik dat je veel tijd kwijt ben aan het wegstoppen van je kabels en aansluiten.

misschien een wat simpeler versterker, zeg 200 watt?
BMW E36 316i Coupe

-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

Ja het is idd. een hoop werk, vooral in een BMW. Overal zit ijzer in de weg, en ben je gebonden aan vaste maten als je niet wil hakken en breken, Wel zijn er voor de hoedenplank een soort adapters te koop zodat een groter formaat (verdiept) passend is.
Meestal kan je niet zomaar een versterker er tussen knallen, maar moet je dan ook weer de speakers vervangen.....200 watt versterker op 40 watt speakertjes blaas je zo kapot. Diepe bass krijg je niet echt uit "standaard" speakers, hier zal je toch echt een bass kast/pipe, plus versterker voor nodig hebben wil je enig effect merken.
Ik heb vroeger veel ge-experimenteerd met audio in de auto. Mijn devies is vervang alles, of laat het zo, anders word het toch niet veel beter.
Een optie is nog om de versterker alleen de bass-kast aan te laten sturen, en de speakers alleen op de radio. Maar grote kans dat dan dus alleen de bass klanken gaan overheersen, en de hoge tonen er niet meer bovenuit kunnen komen.
Beste prestaties krijg je mijns inziens door je te laten adviseren bij een professioneel inbouwstation en in te laten bouwen...Maarja dat gaat weer een berg geld kosten.

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal

Post by tobyzitzE36 »

ja daar ben ik dus bang voor dat het veel tijd kost en, zoals je zelf zegt, aan het eind toch weer een overkill aan geluid zal zijn.

ik denk dat ik deze week maar eens langs een winkel ga, kijken wat het me gaat kosten en kijken wat hij ervan vindt

in ieder geval bedankt voor de info!

je kent toevallig geen goede zaak in de buurt van rotterdam?
BMW E36 316i Coupe

-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

Hou ons op de hoogte als je gaat..... :ja:

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal

Post by tobyzitzE36 »

nou ik ben vandaag eens bij een winkel langs geweest.

het advies waar hij mee kwam is dat wanneer ik echt mooier geluid wil hebben zonder subwoofer (ik wil de ruimte in me kofferbak houden), dan moet ik 2x een composets (tweeter, hoge/lage/midden tonen) kopen plus een kleine versterker. hiermee krijg je het beste geluid voor het minste geld. (voor mij nog steeds aan de hoge kant)

dit alles omdat de speakers in een coupe niet groot van formaat zijn en daarom heeft het geen nut om de speakers te vervangen. want als je goede speakers op dat formaat wil dan ben je, heel veel geld kwijt aan speakers die het geluid toch niet weten te produceren omdat ze domweg te klein zijn (10cm)

hij zei bij een golf 5 zijn de speakers standaard 16 cm, die kunnen veel meer geluid produceren dan een 10 cm speaker en daarom is voor zo'n formaat makkelijker te upgraden en relatief betaalbaar.

persoonlijk wou ik ongeveer 200 euro uitgeven aan een systeem, maar hij stelde dat een goede composet x2 + versterker en inbouw op ongeveer 800 euro zou komen :shock:

dus ik denk dat het hem niet gaat worden. ik wil namelijk voor ongeveer 200 euro een veel mooier geluid krijgen+geen subwoofer+ ik wil niks zien van de upgrade. volgens de verkoper was het idee hierboven de enige manier om zoiets voor elkaar te krijgen. hij heeft namelijk zelf een E36 Touring waarbij hij hetzelfde heeft gedaan.

reacties?!?!?
BMW E36 316i Coupe

-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

Bimlove
1e Versnelling
Type Auto: 318dA

Post by Bimlove »

Ik kan niet zonder subwoofer, maja.
Bouw de subs onder de voorstoelen, zie je niets van :-) en je houdt je koffer ruimte.
Bye,
Bimlove.

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

Komt dus een klein beetje neer op mijn verhaal.... ;) Of veel geld kwijt, of een hele verbouwing....
Bij mij persoonlijk was het het "hebben" om het hebben, want na 10 minuten in die herrie (hoe goed de muziek of de artiest/DJ ook is) ben je het echt wel weer zat...... :lol: :mrgreen:
Als ik zin heb zet ik m'n Home cinema set van 1000 watt wel ff aan, met beelden van een live concert ofzo op m'n LCD scherm van 120 cm. :ja: Kan geen auto audio tegenop want alles gaat mee rammelen,resoneren, en trillen, of je blaast gewoon je achter ruit eruit zoals ik :? :lol:

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal

Post by tobyzitzE36 »

ja klopt daar komt het helaas op neer d@anny :( de verkoper zei dat ik gewoon de verkeerde auto heb gekocht op het gebied van audio tuning :lol:

een Golf zou beter zijn geweest zei hij maar daar rij ik liever niet in 8-)
BMW E36 316i Coupe

-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]

glasya
1e Versnelling
Type Auto: E36 316i

Post by glasya »

Ik heb zelf een setje 500watt Caliber ovalen speakers gekocht tijdje terug met zo'n omvormring, dat beviel me al prima (heb inmiddels wel een versterker + basstube erbij gedaan.

Die speakers waren maar 45 euro, en het scheelt toch redelijk wat omdat je geen versterker hoeft te hebben.
Enige waar je eventueel nog wel wat werk van kan hebben is het bekabelen + het maken van gaten in je plank.
BMW E36 316i Coupé
Mercedes C180 Esprit Sedan

Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

D@NNY wrote:Komt dus een klein beetje neer op mijn verhaal.... ;) Of veel geld kwijt, of een hele verbouwing....
Bij mij persoonlijk was het het "hebben" om het hebben, want na 10 minuten in die herrie (hoe goed de muziek of de artiest/DJ ook is) ben je het echt wel weer zat...... :lol: :mrgreen:
Och, ik hou het nog elke dag vol, prima massage elke dag :-)
D@NNY wrote:Als ik zin heb zet ik m'n Home cinema set van 1000 watt wel ff aan, met beelden van een live concert ofzo op m'n LCD scherm van 120 cm. :ja:
En dan de buren op me dak ja ... sniff.
D@NNY wrote:Kan geen auto audio tegenop want alles gaat mee rammelen,resoneren, en trillen, of je blaast gewoon je achter ruit eruit zoals ik :? :lol:
Kwestie van een goede oto.
Ik rij a 7,5 jaar in een Seat Toledo, boom elke dag en er trilt nog nix.
Bye,
Bimlove.

Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

glasya wrote:Die speakers waren maar 45 euro, en het scheelt toch redelijk wat omdat je geen versterker hoeft te hebben.
Enige waar je eventueel nog wel wat werk van kan hebben is het bekabelen + het maken van gaten in je plank.
Zonder versterker ?
Dat is vloeken in de kerk man.
Als je een beetje wilt blazen, dan gaat de versterker in een autoradio al vervormen, nee, ik ben heel erg blij met mijn 2 DLS versterkers ;-)
Bye,
Bimlove.

glasya
1e Versnelling
Type Auto: E36 316i

Post by glasya »

Tja, daarom heb ik zelf ook een 1000 watt kicker in de koffer liggen :D
BMW E36 316i Coupé
Mercedes C180 Esprit Sedan

Topic Author
tobyzitzE36
Neutraal

Post by tobyzitzE36 »

een basstube of subwoofer vind ik niks omdat het ruimte bij mij in neemt, die ik wel nodig heb. en ik hoef ook geen keiharde bass (slechte ervaring mee gehad in mijn vorige auto). bass en treble moeten op hetzelfde niveau zitten. en ik voel er niks voor om te gaan verbouwen. ik wil dat alles onzichtbaar blijft
BMW E36 316i Coupe

-Autostyle einddemper
-Pilot Xenon 8000k

[ external image ]
Locked

Return to “Archief”