BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

diesel of benzine?

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
MOB_Figga
Neutraal

diesel of benzine?

Post by MOB_Figga »

nu ik steeds dichterbij mijn gewenste budget voor mijn eerste bmw kom, begin ik me af te vragen wat voor brandstof mijn bmw zal gebruiken, diesel of benzine. ik heb inmiddels miljoenen keren de autotrack, autotrader, autotelegraaf en andere occasionsites bekeken en zie daar veel benzine, maar ook diesel bmw's staan van mijn gading. echter, ik weet niet wat ik nou wil. dit is mijn idee over benzine en diesel (qua hoe een auto rijdt):

benzine:
sneller reageren van de auto, inhalen makkelijker(?), maar bij het tanken toch duur (geloof dat de gem. prijs nu rond 1,36 zit per liter)

diesel:
duidelijk trager reageren van de auto (op gas geven, inhalen e.d.), maar wel goed voor als je van plan bent om veel kilometers te rijden (mijn mening, plz corrigeren als dit niet klopt). tanken is minder duur (diesel is ong. 1,05 per liter)

ik weet dat het niet zozeer alleen brandstofkosten zijn en dat er ook verschil is in wegenbelasting (1e keer dat ik dat uitzocht zag ik dat diesel e46 2x zoveel wegenbelasting per kwartaal betekent tov benzine e46).

kan iemand mij misschien een uitleg geven hierover?
"Ik hou niet van ringetjes (Audi), ik hou niet van sterretjes (Mercedes), ik hou van vliegtuigpropellortjes (BMW!)!"
[ external image ]

glasya
1e Versnelling
Type Auto: E36 316i

Re: diesel of benzine?

Post by glasya »

De huidige diesels (de wat nieuwere) doen niet onder voor benzine motoren (kijk bijvoorbeeld naar 24 uur Le Mans, daar won Audi ook met een diesel).

Het ligt denk ik aan het aantal kilometers dat je maakt, diesel is inderdaad duurder in wegenbelasting, de exacte rendabelheids grens qua kilometers weet ik echter niet.
BMW E36 316i Coupé
Mercedes C180 Esprit Sedan

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Post by D@NNY »

stoffige trage imago van een diesel is allang verleden tijd.Zijn idd zat diesels die een benzine auto eruit rijden. ;)
Als je niet meer als 15-20000 per jaar rijd ben je met diesel duurder uit.
Het is persoonlijke voorkeur, je budget, en wat je zoekt.
Persoonlijk zou ik zelf een 6-cilinder benzine prefereren. ik haal de 10.000 km per jaar nog niet eens.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

nicolay
3e Versnelling
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998

Post by nicolay »

Eens, hoeveel km je per jaar rijdt is van groot belang, zover de keuze rationeel is.
Verder noem je niet het verschil tussen een 4cilinder en een 6cilinder benzine, maar dat maakt heel wat uit. Wederom in prijs en eigenschappen.
Een diesel rijdt m.i. minder sportief, maar minder snel zijn ze vaak niet meer. Wat inhalen betreft ben je juist vaak sneller dan een benzineauto, omdat die meestal meer toeren nodig heeft voor een inhaalactie. Een diesel heeft "altijd" trekkracht.
Verder zou ik persoonlijk ook nog mee laten wegen dat de brandstofprijzen de pan uit kunnen rijzen en in dat geval wil je geen slurper hebben (ook als je nauwelijks km's rijdt, daalt de waarde van je auto).

Succes!
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

Topic Author
MOB_Figga
Neutraal

Post by MOB_Figga »

ok, bedankt voor deze eerste reacties :D.. ik wist wel dat het iets te maken had met hoeveel kilometers je wilde rijden.. maar ik zal nu iets concreter zijn over 'bmw's van mijn gading': ik heb het over 3 serie E46 sedans (diesel/benzine) en 1-serie 5-deurs (diesel/benzine). btw: bij de diesels die ik te koop zie staan, valt me op dat voor het budget dat ik ter beschikking heb (binnenkort), deze een beduidend hogere kmstand hebben tov benzine. ik neem aan dat dit dan samenhangt met het feit dat de diesels met name door 'asfalttijgers' (autoweek-term) gebruikt zijn?

geldt voor de hier genoemde series dat de diesel niet 'trager' / 'minder' zijn dan de benzine? ik heb helaas geen ervaring met diesels, dus ik kan niets zeggen daarover. eigenlijk zou ik gewoon eens een diesel en benzine moeten uitproberen... :|
"Ik hou niet van ringetjes (Audi), ik hou niet van sterretjes (Mercedes), ik hou van vliegtuigpropellortjes (BMW!)!"
[ external image ]

nicolay
3e Versnelling
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998

Post by nicolay »

MOB_Figga wrote:ok, bedankt voor deze eerste reacties :D.. ik wist wel dat het iets te maken had met hoeveel kilometers je wilde rijden.. maar ik zal nu iets concreter zijn over 'bmw's van mijn gading': ik heb het over 3 serie E46 sedans (diesel/benzine) en 1-serie 5-deurs (diesel/benzine). btw: bij de diesels die ik te koop zie staan, valt me op dat voor het budget dat ik ter beschikking heb (binnenkort), deze een beduidend hogere kmstand hebben tov benzine. ik neem aan dat dit dan samenhangt met het feit dat de diesels met name door 'asfalttijgers' (autoweek-term) gebruikt zijn?
Dat klopt. Staar je overigens niet blind op km-standen, zeker niet als je van plan bent de auto wat jaartjes te houden. Beter een nette, goed-behandelde auto met 50k meer op de teller, dan eentje die een slechte indruk geeft, maar minder km's heeft de gedaan.
MOB_Figga wrote: voor de hier genoemde series dat de diesel niet 'trager' / 'minder' zijn dan de benzine? ik heb helaas geen ervaring met diesels, dus ik kan niets zeggen daarover. eigenlijk zou ik gewoon eens een diesel en benzine moeten uitproberen... :|
Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet eens wat uit te proberen :D
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

bmw-the-man
Neutraal

Post by bmw-the-man »

Zoals D@nny al zegt het hangt af van wat jij met je auto gaat doen...

Ga je veel rijden(meerdere keren per dag) dan zou ik voor een diesel kiezen, als je maar enkele keren gaat rijden (2x per week?) dan zou ik voor een benzine kiezen.
Post Reply

Return to “Algemeen”