BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

wielen scheef onder de auto?! (e36)

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
stef
1e Versnelling
Type Auto: bmw e30 316

wielen scheef onder de auto?! (e36)

Post by stef »

hoi,

Ik ben er laatst achter gekomen dan mij wielen scheef onder de auto staan. Het gaat om de achterwielen.
Ik ben erachter gekomen omdat mijn wiel links achter vaak aanloopt.

Nu heb ik gekeken en mijn wiel links achter loopt tegen de buitenkant aan. En het rechts achterwiel loopt heel lichtjes tegen de binnenkant van de auto aan.

Nu lijkt het alsof de achteraf en scheef onder zit. Zeg maar een cm of iets te ver naar links. Verder zijn alle maten links en rechts hetzelfde.

Zo'n 1,5jaar geleden is bij mij de achteras losgescheurd. Hier hebben we van die m3 plaatjes tegen gelast en alles weer terug gezet. Auto natuurlijk daarna uit laten lijnen. Mij lijkt het sterk dat het aan de achteras ligt dat ze de plaatjes niet helemaal goed gezet hebben. Zou heel toevallig zijn dat ze 4 plaatjes allemaal een cm opschuiven. Zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.

Verder heb ik gekeken of er toevallig iets aan de wielen zelf iets kan zien. Maar hebben allemaal de zelfde et waarde en alles. Banden slijten ook gewoon recht af dus zit er niet scheef onder waardoor de een wel aanloopt en de andere niet.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn. En hoe ik er achter kan komen dat ik het ook zeker weet. Zoals bepaalde maten of net wat.

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg Stef

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Re: wielen scheef onder de auto?! (e36)

Post by D@NNY »

Foto's...? één en ander zal niet helemaal recht zijn teruggeplaatst, anders heb je dat niet....
Er worden natuurlijk zeer grote krachten uitgeoefend, dat plak je niet ff vast met je plaatjes...Misschien dat er toch iets verschoven is...
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

A i r
1e Versnelling

Post by A i r »

silent blocks misschien? Is moelijk te zien.

Topic Author
stef
1e Versnelling

Post by stef »

Zal proberen om er morgen een foto van te maken en meteen hierbij te zetten.

stel dat de plaatjes verschoven zijn. Naar mij idee passen de bouten er dan toch ook niet meer in? Of in ieder geval niet goed meer. Als je de plaatjes een cm scheef zet dan zouden de bouten er ook scheef ingedraaid moeten worden. Of klopt het niet wat ik denk.

Air: Silent blocks? Kun je dat misschien een beetje uitleggen? Zoveel verstand heb ik er ook niet van. Maar langzaam maar zeker word ik er ook iets wijzer in :D

mvg stef

A i r
1e Versnelling

Post by A i r »

Hoe zal ik dat eens uitleggen.....:

Zijn de bovenste ophangrubbers van je achterdraagarmen.

Topic Author
stef
1e Versnelling

Post by stef »

oke. Dinsdagavond gaat de auto weer de brug op. Zal daar dan ook eens naar kijken. bedankt voor de tip.

Topic Author
stef
1e Versnelling

Post by stef »

Bij deze de foto's... Weet het ben niet zo'n super fotograaf maar hoop dat ze goed genoeg zijn.

Vanaf de achterkant.
[ external image ]
[ external image ]

zijkanten.
[ external image ]

Rechts achterwiel.
[ external image ]

Links achterwiel.
[ external image ]

Op de laatste 2 foto's zie je duidelijk het verschil in ruimte van de wielkasten.

mvg Stef

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

Idd. op de laatste 2 foto's is het goed te zien...Vraag me toch af of het niet iets met de uitlijning te maken heeft.
Verkeerd toespoor of camber. Lijkt me sterk dat de gehele achtertrein er scheef eronder zit.
Heb zelf na uitlijning de auto een keer rotter terug gehad, dan dat ik hem had gebracht, dus dat zegt ook niet alles.
De auto trok naar links, en bij rechtuit rijden stond het stuurwiel overmatig naar rechts...
Na een klaagtelefoontje kon het wel goed gedaan worden ;)

Volgens mij (voor zover zichtbaar op de foto) zijn dit gewoon waardes die gecorrigeerd kunnen worden met een goede uitlijning.
Zou eens een second opinion doen bij een ander bedrijf voor wat betreft de uitlijning.

Topic Author
stef
1e Versnelling

Post by stef »

Zou daar zoveel verschil in kunnen zitten? Mijn linker wiel zou ongeveer een cm verder naar binnen moeten vallen wil die niet aan kunnen lopen.

Ga er in ieder geval zeker even navraag doen. Zoveel mogelijk dingen proberen om datgene ook zeker uit te kunnen sluiten.

mvg Stef

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

Tja ben geen expert op dat gebied, en moet het vanaf hier ook maar met wat foto's doen....
Lijkt mij dat het geen kwaad kan om even navraag ergens anders te doen, voordat je de gehele achterzijde weer gaat.-of laat demonteren.
Er zitten vele aansluitingen aan je achter-as, denk dat je dan wel bijkomende verschijnselen moet hebben als er iets echt geheel scheef onder zit.

Drifter
Neutraal
Type Auto: 325i

Post by Drifter »

En schokbreker en/of verlagingsset stuk?

BMW zonder schuine achterwielen is geen echte.....is in dit geval wel alles erg scheef!

Topic Author
stef
1e Versnelling

Post by stef »

schokbrekers zitten er nog geen jaar onder.. Mag eigenlijk hopen dat ze dan nog niet stuk zijn.

De achteras scheef lijkt me sterk want neem aan dat je het dan ook ergens anders terug moet zien. Weet namelijk niet wat het met de aandrijfas doet? Die zit dat lijkt mij ook scheef. En dat zij je dan toch wel moeten merken of zien? Verwacht ik.

Ga in ieder geval van de week is voor het uitlijnen bellen en een afspraak maken. Morgen gaat die de brug weer op en dan zullen we de andere punten ook meteen even nakijken.

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

stef wrote:Ga in ieder geval van de week is voor het uitlijnen bellen en een afspraak maken. Morgen gaat die de brug weer op en dan zullen we de andere punten ook meteen even nakijken.
laat ff weten...Ben wel benieuwd... :ja:

Topic Author
stef
1e Versnelling

Post by stef »

Vandaag de auto op de brug gehad...

Silent blocks waren nog goed...
schokbrekers/veren goed...

afspraak voor het uitlijnen volgt snel...

Nog iemand met andere ideeen?

hiker
Neutraal

Post by hiker »

Ik denk zelf dat bij het plaatsen van je achteras of nieuwe veren de "camber" is gewijzigd.
Als je hem toch laat uitlijnen, vraag gelijk of ze dat natrekken.
Succes.
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”