Oké .. ik ontdek steeds meer aan mn 318 Touring E36 en deze vind ik wel erg mooi..
Als ik stilsta, met draaiende motor, in z'n vrij, op de handrem en ik draai m'n stuur helemaal naar links óf helemaal naar rechts, dan komt er in/onder de motor, net buiten het midden onder het stuur een flinke herrie vandaan.
Het klinkt alsof er iets aanloopt en de motor lijkt iets meer moeite te moeten doen..
Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
(Als jullie mij vertellen dat dit normaal is, dan geloof ik dat niet )
Lijkt inderdaad wat met je stuurbekrachtiging te zijn! Controleer inderdaad het oliepeil even en kijk of er ergens lekkage is. Laat anders iemand anders even sturen en kijk zelf onder de motorkap of je evt. wat raars kunt zien.
bedankt voor de tips, kunnen jullie mij vertellen hoe en waar ik mijn stuubekrachtigingsoliepijl kan checken?
En, misschien is het niet helemaal duidelijk, maar het geluid treed op als ik mijn stuur helemaal in de uiterste positie links of rechts heb staan en hem daar vasthoud, niet tijdens het draaien zelf dus..
Kijk eerst eens of hij het zonder handrem erop nog doet...?
Als je het stuur draait krijgt de auto wat speling en gaat de handrem frictie geven terwijl hij is aangetrokken.
Dit wil nog weleens een pieperig en krakerig geluid veroorzaken.
bij mijn e36 325i zat hij achter de dynamo beetje onderin meest makelijke plaats (NOT)
is een klein potje, daar het dopje van afdraaien en de pijlstok zit in de dop vast.
Ik heb het gelijk gechecked en het pijl leek iets aan de lage kant te zijn, het stokje was droog namelijk.
Er zat nog wel olie in dus helemaal droog stond hij niet..
Ik heb meteen olie gekocht om bij te vullen. Ik hoop eigenlijk dat ik wel de goede heb gekocht: ATF Dexron ||-D van kroon.
Kroon is sowieso wel goed, maar het is officieel 'automatic transmission fluid'. Wel staat in de beschrijving dat het ook gebruikt wordt als stuurberkrachtigingsvloeistof.
Er moet inderdaad ATF olie in, die je ook in (sommige) automaatbakken doet. Ik gooi er altijd Castrol Transmax Z in, maar dit lijkt me toch wel hetzelfde.
De ATF die je van Kroon gebruikt hebt is een goede olie, de olie die Arnold opnoemt is ook een goede olie, doen weinig voor elkaar onder.
Ik zelf ben ook een erg grote liefhebber om het merk Kroon voor de auto's te gebruiken, ik heb daar hele goede ervaringen mee.
De afkorting ATF betekend eigenliojk niets anders dan : Automatic Transmission Fluid dus in het gewone NL Olie voor de automatische versnellingsbakken.
Echter moet ik wel een opmerking plaatsen!
Voor mijn E39 525i touring van 2001 geeft men bij Kroon aan dat ik voor de hydraulische systemen zoals de stuurbekrachtiging en de niveauregeling het volgende product dien te gebruiken:
Special Hydraulic Fluid SP 3013 van Kroon..
Echter wil dit natuurlijk nog niet zeggen dat deze oliesoort ook voor jou BMW gebruikt dient te worden, er kunnen verschillen in het type en het bouwjaar zitten, dat wil ik er ook nog even bij vermelden.
Ik kijk dus ook altijd bij Kroon, en vul daar het kenteken van mijn BMW inhet type en welke motor, dan krijg je als je wilt een hele waslijst van de oliesoorten en het koelmiddel wat je dient te gebruiken.
Een verkeerd type olie soort, kan het geluid misschien verergeren of net zo houden zoals het is/was.
Misschien heb jij de pech dat er een onderdeel stuk aan het gaan is, zoals de pomp of het stuurhuis.
maar het geluid kwam voort volgens jou verhaal aan het einde van de slag van de besturing, is dit rechts en links identiek?
Dan kan het mogelijk ook nog een overdrukklep zijn die dit geluid veroorzaakt, dit geeft ook een dergelijk geluid.
Ik leg het even uit in het kort.
Zolang men het stuurwiel draait tot tegen de eindaanslag en men houd het stuurwiel vast, dan blijft de pomp de hele zaak bekrachigen, maar de uitslag van het sturen is op zijn einde, de druk bouwt echter nog steeds op, als er nu geen overdrukklep aanwezig was, dan zou of zal er iets gaan barsten.
Dus die klep voorkomt dit, ik denk dan toch een klepperende overdrukklep, dit euvel komt vaker voor, maar ook niet zo heel erg veel, en word daardoor onderkent of over het hoofd gezien.
Deze kleppen gaan normaal gezien heel erg lang mee, en ze zijn derhalve oersterk, want het is tenslotte BMW, gewoon erg betrouwbaar.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven, en volgens mij zal Arnold dit ook wel kunnen bevestigen, want hij werkt dacht ik bij de dealer waar ik ook kom, enkel ik kom dan in RSD.
Bedankt voor je enorm duidelijke verhaal en sorry voor mijn late reactie. Ik ben even bezig geweest met van alles en nog wat en heb even geen tijd gehad om onder mn BMW te liggen
Dit weekeind gelukkig weer wel..
Het geluid treed nog steeds op en is inderdaad links en rechts, aan het einde van de stuurtslag identiek.
Wat je zegt over een overdrukklep lijkt mij dus helemaal geen onaardig idee. Is er een manier waarop ik dit verder zelf kan onderzoeken?