BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Olie vernieuwen van de automatisch transmissie???

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topic Author
cello38
Neutraal
Type Auto: BMW 530i Executive

Olie vernieuwen van de automatisch transmissie???

Post by cello38 »

Bezit sindskort een BMW 530i van bouwjaar 2001/ E39 model, automatisch transmissie. Alleen ben benieuwd of de olie van de automaat om de xx aantal km's ververst/ vernieuwd moet worden. Of is dit alleen nodig indien er lekkage is?

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Olie vernieuwen van de automatisch transmissie???

Post by MAd »

Hallo Cello38,

Dat de olie ververst dient te worden bij een automaat spreekt voor zich.

De een zegt bij de 100.000 km, de ander raad het weer aan bij de 150.00 km.

Dus zou ik zeggen, prik ergens tussen deze waarden in een km. stand, dan komt het vast wel goed.

Een goede aanrader, en ook prijstechnisch gezien:

Kijk eens op de site van ZF Dortmund.

De verversing van de bak, de venieuwing van het filter, het kleppenblok word geheel gedemonteerd, dus de meeste olie is er dan echt wel uit.
Het kkleppenblok word gemodificeerd wat de stangetjes en de klepjes betreft, de klepjes moet je gewoon zien, als wat veertjes en wat balletjes, dat is de werking van het kleppen systeem.
dat word dus gemodificeerd en vervangen.

De automaat word geheel op de juiste temperatuur ververst, er word een testrit gemaakt door Herr Joerg Sagert, de service monteur van ZF.
U kunt dus lekker even tijdens deze dag, samen met uw vrouw of vriending lekker de stad in, intussen maken ze bij ZF Dortmund uw automatische bak weer helemaal in orde, hij schakelt als herboren, kosten zo rond de 400,00 euro.

Dit kan een belevenis voor u zijn, maar de besissing ligt dus echt bij u.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
cello38
Neutraal

Post by cello38 »

Beste Ad,

Alvast wil ik je bedanken voor je informatie, wat is dit precies voor een bedrijf, en wat wordt er allemaal gedaan bij de automaatbak, de prijs a 400 euro valt dan wel mee. Want heb hier bij de BMW- dealer gevraagd de kosten voor het verversen van de olie kost circa € 350 (10,5 liter olie totaal inhoud)

En hoe maak ik afspraak bij ZF DORTMUND, want dit spreekt me heel erg aan!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Celal

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

hallo beste Celal,

zeg je ZF, dan zeg je in feite de beste fabrikant van automatische versnellingsbakken.
Zij produceren dus versnellingsbakken voor de personenauto's en de grote 50 tonner en de nog imposantere kraanwagens van 500 ton en meer.

Zij zijn dus de grote speler op de automarkt voor de automatische versnellingsbakken.

BMW kent 2 soorten automaten, een ZF dus en een GM.

Als ZF het niet kan, ja, wie kan het dan nog wel, is mijn vraag.

Voor het adres, kan je gewoon kijken via Google en toets dan in ZF Dortmund, je kan daar dus ook naar een foto reportage kijken, met Herr Carl Jörg Sagert, de service monteur van ZF Dortmund.

Als je daar dus geweest bent, dan is je bak echt haast weer als nieuw, zeg gerust herboren, deze verhalen kan ik al van meerderen, en ook van BMW, Audi en Mercedes rijders.

Ik kreeg vandaag een PB-tje op een ander forum van een forum lid, dat hij pas geweest was, hij had ook nog het differentieel laten verversen, en was dus 460,00 euro kwijt, inclusief alles, olie en onderdelen.
Hij was zeer entousiast en de bak schakelde beter dan voorheen, en lekker rustig.
de automaat word dus ververst, het kleppenblok word ook gedemonteerd en gemodificeerd, nieuwe klepjes er in, dit zijn dus eigenlijk veertjes met balletjes, en stangetjes, maar door het verwijderen, loopt er echt de laatste olie helemaal uit, terwijl vaak bij de garages enkel de olie word afgetapt de carterpan van de automaat verwijderd en het filter vernieuwd, dit noemt men dan de olie wissel, dus eigenlijk blijft er nog een procent of 30 achter, wat wel oude olie is dus.

Er word dus ook proef gereden door de service monteur Sagert, en als het allemaal goed bevonden is, dan gaat de auto terug naar de eigenaar, en die zal echt niet weten wat hij meemaakt.

Dus beste Celal, even Googlen naar ZF Dortmund, je vind daar alle adres gegevens, en je kan dan een afspraak maken indien u dit wenst.

Velen zijn u al voorgegaan, en met de volle tevredenheid.
Duitsland is erg gewild voor dit soort zaken, en voor de onderdelen, het scheelt allemaal.

Ik heb een schakelbak, dus ik zal echt met een afspraak daar hen moeten gaan, om er eens wat foto's te mogen schieten, wat overigens geen enkel probleem is, als je maar een afspraak maakt.

Op bimmerboard.be heeft erg lang een hele mooie reportage gestaan met het commentaar van de eigenaar van de BMW.
Ik weet niet of dat nog het geval is.

Succes Celal.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
cello38
Neutraal

Post by cello38 »

Beste Ad,

Dankzij jouw heb ik veel informatie verzameld betreft ZF Dortmund, ik dank je zeer vriendelijk!

Heb vandaag nog een mail verstuurd naar ZF, betreft verzoek voor een afspraak. Hoop dat ik zo snel mogelijk terecht kan voor mijn automaatbak. Ik heb zelf een BMW 530i E39 model van bouwjaar 2001, dan zal dat wel een ZF automaatbak zijn (Denk ik)

Ik ga er vanuit dat alle medewerkers duits sprekend zijn? Of zijn er nog mensen die ook NL spreken, aangezien ik slecht Duits spreek.

Ik vind de prijs absoluut niet duur, dit in NL laten doen zal wel € 1000,- kosten :shock:

Nogmaals Ad, BEDANK JE ZEER VRIENDELIJK!

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

hallo beste Celal,

Nou 1000,00 euro is nog niet het geval, maar in elk geval wel meer dan bij ZF in Dortmund.

Ik weet het niet, of ze Nederlands spreken, maar als je je best doet in gebrekkig Duits, dan begrijpen ze heus wel wat je bedoelt, en doen dan ook hun best wel om het jou in hun opperbeste en duidelijkste Duits wie weet in he tNederlands uit te leggen.

Maar de laatse revieuw was dus een PB van een forum lid uit Limburg die er geweest was onlangs, die was erg tevreden.

Die had ik ook dit adres gegeven.

Ik heb dus al vele revieuws gelezen op de fora van BMW,Audi en Mercedes, hier warenb ook diverse forum leden naar ZF Dortmund geweest, en die vertelden enkel maar de positieve verhalen over wat zij hebben ervaren.

Maar eigenlijk ben je nergens beter af dan bij degene die de bak produceert, die weten perecies elk onderdeeltje te zitten.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
cello38
Neutraal

Post by cello38 »

Ik heb vandaag contact gehad met Herr Carl-Jörg Sagert en de kosten zijn € 430,-, heb gelijk een afspraak verzoek ingediend, alleen ze zitten tot eind mei 2011 helemaal vol, nu afwachten wanneer ik aan de beurt kom ;)

Topic Author
cello38
Neutraal

Post by cello38 »

Reactie terug gekregen, afspraak gepland op 26 mei 2011, tot deze datum helemaal vol!

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste BMW vrienden,

Ja dat zit er dik in, het word beter weer, menig BMW of zeg gerust Beiers geweld liefhebbers gaan nu naar Dortmund.
Samen met moeders of hun vriendin, zetten hun trotse bezit bij ZF neer, en gaan lekker met dit zonnige weer de stad in, wie zou dit nu niet doen, een geweldige service en dan nog lekker de stad in, je slaat 2 vliegen in een klap, de auto weer tip top, en moeders of de vriendin ook weer een heerlijke dag in Dortmund gehad, ja ik zie het al voor me.

Ik heb verdikke-me geen automaat :lol: :bmwforum:

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Sorry beste BMW vrienden.

Ik vergeet nu gewoon de eind groet neer te zetten.

Ik wens u natuurlijk een heel fijn weekend toe, geniet zeker en vast van het goede weer.

met vriendelijke groet,

Ad

mrdento
Neutraal
Type Auto: BMW 740 I EXE E38

Post by mrdento »

Goede morgen allen,

Een vraag betreffende de verversing van olie van de automatische transmissie.
Ik heb een 740 I exe, M60, bj 95. Daar staat in de handleiding dat de olie van de bak niet vervangen behoeft te worden. Als ik jullie verhalen lees, zijn jullie een andere mening toegedaan ? Ook als BMW zegt dat het niet hoeft, is een bezoek aan Dortmund bij ZF te adviseren ?

Ik lees graag jullie reactie,

goed weekend gewenst vanuit Soest !

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste mrdento,

Ja, dat verhaal van BMW en andere fabrikanten kennen we al veel langer!

Dit is gewoon hele onjuiste informatie.

Enkel door de toevoeging van de 2 letters het z.g.n. LL syndroom noem ik het maar.

LL staat dus voor Long Life, maar Long Life is dus niet levenslang zoals de fabrikanten het benamen.
De LL olie gaat iets langer mee dan de gewone ATF, maar deze moet toch ververst te worden.
Waarom plaatst men dan nog een filter, is dit dan ook LL, wat een fabeltjes van die fabrikanten dus! :oops:

Nee beste mrdento, de bak dient dus echt ververst te worden, de een advisseert bij de 100.000 de ander weer bij de 150.000 km. Dit geld dus voor elk merk auto, echt geen uitzonderingen dus!

Neem een middenweg er tussen in, en ververs de bak, en vernieuw echt het filter, maar vergeet dan ook niet het kleppenblok uit te bouwen, want dit laten zitten, dat betekend ook dat er nog wat liters olie in de bak achter zullen blijven.

Maar gezien de complexiteit van de bak, is het beter een reis naar ZF te maken, voor een goede 430,00 euro is de bak weer echt als herboren zijnde.
Let wel, er word dus gekeken of de bak een update nodig heeft, en als deze er is dan word deze ook uitgevoerd, de klepjes en stangetjes worden vervangen bij de update, maar gezien de drukte bij ZF zou ik wel ruimschoots van te voren een afspraak maken.
Ik heb ergens een compleet adres neergezet van ZF.
Maar wil dat hier alsnog eenmaal doen, geen enkel probleem.

De service monteur van ZF:
Carl-Jörg Sagert
ZF Services Deutsland GMBH
Niederlassung Dortmund
Vincenz-Wiederholt str. 10
59439 Holzwickede
Tel : 004923019122940
Fax: 004923019122950
Mail : carl.joerg.sagert@zf.com

Anders kunt u de verversings termijn ook vragen bij ZF, dat is de fabrikant van de bak, er zou eventueel ook nog een GM bak in gemonteerd kunnen zijn, dat zijn de enige 2 merken automaten bij BMW.

Ik weet nu inmiddels van meerdere bezoekers aan ZF service, dat men altijd met de volle tevredenheid weer huiswaarts gaan.
Niet enkel BMW eigenaren, maar ook die van Audi en Mercedes, dus eigenlijk een legio aan auto eigenaren weten inmiddels dit service center van ZF al te vinden, niet alleen uit NL, maar ook uit België,Duitsland en meerdere omliggende landen.

Nu is er in ons land ook een dergelijk centrum van ZF, ik weet enkel niet of dit voor personenauto's is of voor de beroeps vervoerders is, en de prijzen zullen misschien ook wel anders zijn, want in ons land is nu eenmaal alles duurder, de onderdelen, en de arbeidsuren.

Dus het is aan u zelf wat u met deze boodschap doet, u kunt doorrijden op het advies van de fabrikant.

Of u neemt het advies over van ZF, het is uw eigen keuze, dat kan niemand u hier toe dwingen.

prettig weekend.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
cello38
Neutraal

Post by cello38 »

Hallo,

De verstrekte informatie van de dealer is 100% onjuist! Tegen mij hebben ze ook verteld dat de verversing van de automaat bak olie niet hoeft, tenzij er lekkage plaats vind. Maar nadat ik ZF heb leren kennen (Dankzij AD ;) ) ben ik toch achtergekomen via ZF dat mijn automaatbak olie tussen de 80.000 - 120.000 km of 8 jaar vervangen moet worden. Dus ik zou zeggen maak een afspraak bij ZF Dortmund, dit heb ik ook gedaan. Alleen zal dan wel medio Juni 2011 worden.

Hieronder nog de mail van Herr Carl Joerg Sagert, betreft mijn auto (BMW 530i E39)

Hallo Herr Angin,>> >> bei ihnen im Fhzg. ist das ZF Getriebe 5 HP-19 verbaut.>> ZF empfiehlt da einen Getriebeölwechsel zwischen 80- und 120000KM,>> oder spätestens nach 8 Jahren.>> Wir bieten einen Getriebeölservice incl. Reinigung des Elektro- Hydraulischen Schaltgerätes an.>> Tauschen diverser Verschleißteile wie Kugeln, Siebe, Dichtungen usw.>> Das HA-Difföl können wir auch wechseln.>> Dauer ca. 4 Stunden, Kosten kpl. ca. 430,-€.>> >> Termine haben wir leider erst wieder Ende Mai frei.>> >> Mit freundlichen Grüßen>> Carl-Jörg Sagert>> ZF Services Deutschland GmbH >> Niederlassung Dortmund >> Vincenz-Wiederholt-Str. 10 >> 59439 Holzwickede >> Tel. 02301/9122940 >> Fax. 02301/9122950 >> Mail carl-joerg.sagert@zf.com >> Geschäftsführer: Thomas Bothe >> Sitz: Friedrichshafen-Handelsregistereintrag: Amtsgericht Ulm HRB 631033

De prijs van € 430,- is inclusief HA- Diff olie

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste forum leden,

Daarom noemde ik al het kilometrage van 100.000 km, dat zit er dus net tussen in.

Ik ben dus zeer content, dat Cello38 ook even de e-mail van Jörg Sagert de service monteur van ZF heeft geplaatst.
Hartelijk dank beste cello38, dat vind ik gewoon klasse!

Ik hoor zo vaak klachten over garages en dealers, dat deze zeggen dat de bak niet ververst dienen te worden, dat vind ik erg vervelend.
Ik weet dus ook niet waar zij deze informatie vandaan krijgen, niet van ZF dus, dit is de fabrikant van de automatische bak van BMW en nog vele andere merken, vooral de Duitse merken dus.

telkens als ik lees, mijn bak schakelt niet meer zo lekker.
Dan krijg ik al de rillingen over mijn rug.
Dan vraag ik wel eens, al bij de dealer of de garage geweest voor een oliewissel, oliewissel, dat is niet nodig volgens hun.

ja, dan geef ik deze auto eigenaar de goede raad, om dit dan toch echt te laten uitvoeren, soms word het geweigerd bij de garage, ja, netjes hoor!

Dan even de goede raad, ga eens ten rade bij ZF in Dortmund, soms word er tegen mij gezegd, waarom weet jij dat wel en de garage niet.
Ervaring bij de merken BMW, Audi en Mercedes denk ik, en de fora waar ik lid van ben van diverse merken, in NL en buitenland, het is echt overal hetzelfde verhaal! Dat vind ik erg betreurenswaardig.

Door dit soort onderhouds tekort, krijg je wel schade aan je automaat!
De zeef gaat ook dicht zitten, met als gevolg te weinig olie circulatie, en daarna de schade en de verbranding van de olie en de onderdelen als gevolg..

Door een simpele olie wissel uit te laten voeren zoals het moet, net als bij ZF Dortmund, je betaalt rond de 430,00 euro!
Je bespaart je zoveel narigheid die door de tekortkoming van het onderhoud van de automaat, een hele dure revisie, wat vele malen duurder is dan het echte onderhoud.

Het kan denk ik niet genoeg gezegd worden, dus ik hoop dat we met zijn allen de bezitters van de automaten er op willen wijzen, dat een olie wissel dus echt wel broodnodig is.

Ik hoop op deze wijze dat we de automaat bezitters voor schade kunnen behoeden.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
cello38
Neutraal

Post by cello38 »

Hallo BMW Forum leden,

Geen dank ad ;) indien ik iets weet wil ik dit wel delen met mijn andere BMW forum leden/ collega's. Ik denk dat het in NL daarom vaak automaat problemen voorkomen, aangezien dealers elke keer beweren dat de automaat bak olie niet vervangen hoeft te worden, terwijl dit helemaal ONZIN IS!!! Ik denk indien je olie tijdig vervangt, zoals ZF dat aangeeft bij 100.000 km / 8 jaar,, dan denk ik dat een automaat zeer lang mee zult gaan. Maar als je dat nooit doet, zoals de dealers in Nederland aangeven, Ja dan vind ik dat het logisch is dat de automaat met 250.000 km naar de klote gaat, dan ben je niet 430,- euro kwijt (dit is het bedrag wat je bij ZF Dortmund kwijt bent) voor een revisie,, dan misschien wel 2000,- euro of misschien nog meer.

Mijn advies is voor de BMW rijders met automaat, informeer even bij ZF te Dortmund om de hoeveel km je olie vervangen moet worden, maar ik denk dat 120.00 km de uiterst is of 8 jaar.. Wacht niet tot dat het te laat is zou ik zeggen! ;)

Groetjes,,

Cello
Locked

Return to “Archief”