wie o wie kan me helpen?
Ik zit namelijk met het volgende probleem
Als ik mijn normale verlichting aanzet springt mijn grootlicht ook mee aan.
Maar als ik hem dan weer uitzet en weer aan. Branden de normale verlichtingen wel.
En als ik daarna mijn knipperlicht naar rechts aanzet beginnen de grootlichten ook mee te knipperen.
Zelfs even seinen met verlichting aan wil ook niet dan blijft de grootlicht ook haken.
En krijg hem dan aleen weer uit door eerst de complete verlichting uit te zetten en dan weer aan.
Verder brand er op de dashboard ook geen verlichting dat de grootlicht aanstaat
Maar heb wel een constante knipperlicht branden op de dashbord aan de rechterkant.
Ik kan aleen seinen als de verlichting uitstaat maar wel op contact natuurlijk.
Maar dan word de constante knipperlicht die in de dashboard zit feller in plaats dat de grootlicht indicator aan gaat.
wie o wie heeft een idee?
grt SWV
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
verlichting probleem
Moderator: Moderator Team
Re: verlichting probleem
Hallo SWV,
Het lijkt wel op een plakkende schakelaar.
Dit heb ik ook wel eens gehad, enkel moest ik het contact even uitzetten, en weer opnieuw starten, dan was het over.
De schakelaar vernieuwd en het leed was geleden.
Wat ook nog goed kan, een relais wat niet helemaal meer fris is, en de contacten plakken.
Ik ga er ook vanuit, omdat alle storingen die u opnoemt allemaal te maken hebben met een en dezelfde schakelaar, het grootlicht, de richtingaanwijzers en de verlichting.
Het stuur signaal beïnvloed blijkbaar alles wat er gebeurt op de stuur sateliet, en daarom ga ik er vooralsnog vanuit dat dit de schuldige is.
Verder weet ik natuurlijk niet of er al eens gewerkt is aan de verlichting of de kabelboom darvan, hier jan namelijk ook een sluiting aanwezig zijn, dat word dus zoeken en doormeten!
met vriendelijke groet,
Ad
Het lijkt wel op een plakkende schakelaar.
Dit heb ik ook wel eens gehad, enkel moest ik het contact even uitzetten, en weer opnieuw starten, dan was het over.
De schakelaar vernieuwd en het leed was geleden.
Wat ook nog goed kan, een relais wat niet helemaal meer fris is, en de contacten plakken.
Ik ga er ook vanuit, omdat alle storingen die u opnoemt allemaal te maken hebben met een en dezelfde schakelaar, het grootlicht, de richtingaanwijzers en de verlichting.
Het stuur signaal beïnvloed blijkbaar alles wat er gebeurt op de stuur sateliet, en daarom ga ik er vooralsnog vanuit dat dit de schuldige is.
Verder weet ik natuurlijk niet of er al eens gewerkt is aan de verlichting of de kabelboom darvan, hier jan namelijk ook een sluiting aanwezig zijn, dat word dus zoeken en doormeten!
met vriendelijke groet,
Ad
Re: verlichting probleem
hallo,ad
Ik heb hem al een keer met een andere schakelaar getest maar deed precies het zelfde.
er is volgens mij wel een keer met de kabelboom geknutseld.
Want bij de verlichtingschakelaar loopt een roodwitte kabel waar ze ook een dikke rode draad naar achter hebben getrokken die langs de achterbank loopt naar de kofferbak en dan loopt hij ergens naar beneden.
Of zal dat van de trekhaak wezen?want tussen die kabel zit ook nog een porseleinen zekering van 8 ampere
Verder lopen er ook nog roodwitte kabels vanaf de schakelaar naar beneden die er gewoon los bij hangen aan 1 of ander plastik kapje maar waar dat in moet weet ik zo niet.
Ik heb wel een idee maar als ik hem in dat plastik blokje hang gebeurt er niks want dat is namelijk gewoon een of ander ophanging waar hij ingeplugt kan worden waar hij verder geen contact maakt.
grt swv
Ik heb hem al een keer met een andere schakelaar getest maar deed precies het zelfde.
er is volgens mij wel een keer met de kabelboom geknutseld.
Want bij de verlichtingschakelaar loopt een roodwitte kabel waar ze ook een dikke rode draad naar achter hebben getrokken die langs de achterbank loopt naar de kofferbak en dan loopt hij ergens naar beneden.
Of zal dat van de trekhaak wezen?want tussen die kabel zit ook nog een porseleinen zekering van 8 ampere
Verder lopen er ook nog roodwitte kabels vanaf de schakelaar naar beneden die er gewoon los bij hangen aan 1 of ander plastik kapje maar waar dat in moet weet ik zo niet.
Ik heb wel een idee maar als ik hem in dat plastik blokje hang gebeurt er niks want dat is namelijk gewoon een of ander ophanging waar hij ingeplugt kan worden waar hij verder geen contact maakt.
grt swv
Re: verlichting probleem
Hallo beste SWV,
Ja dat wist ik al, dat je een andere schakelaar had gemonteerd, wist ik nog van het andere forum, hihihihi...
Maar wat ik jou wil vragen, welke schakelaar bedoel je eigenlijk, want ik had het dus over de sateliet op de stuurkolom.
Niet de schakelaar in het dashboard!
Ik had eigenlijk het boze vermoeden dat je sateliet stuk is, dat daar een ingebrande pool of zo zit, daar zit dus alles in, je richtingaanwijzers en je groot licht schakeling, eigenlijk alles wat allemaal verkeerd gaat.
Dus de richtingaanwijzer schakelaar en waar je grootlicht en sein licht in zit! Die bedoelde ik dus.
De schakelaar die je moet draaien in het dashboard, daar zal het niet aan liggen, beste SWV.
Ik zou daar altijd als eerste gaan zoeken, waarschijnlijk is daar een ingebrande pool of dat deze sateliet versleten is, dat komt ook voor.
Dit enkel omdat de richtingaanwijzers ook mee gaan doen, en dat het controlelampje van het grootlicht ook dienst weigert, en dat de controlelampjes ook mee gaan spelen als je het grootlicht bediend word, daarom denk ik aan de schakelaar op de stuurkolom, de sateliet.
Is daar al naar gekeken beste SWV.
Ik wed dat die de schuldige is, en die bedoelde ik dus al vanaf begin af aan eigenlijk, dit was dus even een kleine communicatie storing, en dat kan ook bij de beste mensen voorkomen, helaas.
Ik dacht bij mezelf, ik geef nog even een reactie, want zo rond blijven rijden is ook waardeloos, en het dient opgelost te worden, en jij bent er ook niet bij gebaat als het probleem aanwezig blijft, en dat is erg irritant, zo stel ik me dat voor, want het is erg irritant.
Als de sateliet nog verder in de vernieling geraakt, dan kan er ook sluiting optreden, en dat wil is ten alletijden voorkomen, want dat maakt het nog gevaarlijk ook.
De auto moet dus altijd veilig blijven, ongelukken kunnen we missen als kiespijn.
Dus, probeer dat ook eens beste SWV.
Zit er een Airbag in het stuur, want dat zal verwijderd dienen te worden, koppel dan eerst de accupool los, en wacht even een half uurtje, dan is de airbag wel ontladen.
Want zo'n plofzak onder je kin is ook niet alles, dat is ook beter te voorkomen.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Ja dat wist ik al, dat je een andere schakelaar had gemonteerd, wist ik nog van het andere forum, hihihihi...
Maar wat ik jou wil vragen, welke schakelaar bedoel je eigenlijk, want ik had het dus over de sateliet op de stuurkolom.
Niet de schakelaar in het dashboard!
Ik had eigenlijk het boze vermoeden dat je sateliet stuk is, dat daar een ingebrande pool of zo zit, daar zit dus alles in, je richtingaanwijzers en je groot licht schakeling, eigenlijk alles wat allemaal verkeerd gaat.
Dus de richtingaanwijzer schakelaar en waar je grootlicht en sein licht in zit! Die bedoelde ik dus.
De schakelaar die je moet draaien in het dashboard, daar zal het niet aan liggen, beste SWV.
Ik zou daar altijd als eerste gaan zoeken, waarschijnlijk is daar een ingebrande pool of dat deze sateliet versleten is, dat komt ook voor.
Dit enkel omdat de richtingaanwijzers ook mee gaan doen, en dat het controlelampje van het grootlicht ook dienst weigert, en dat de controlelampjes ook mee gaan spelen als je het grootlicht bediend word, daarom denk ik aan de schakelaar op de stuurkolom, de sateliet.
Is daar al naar gekeken beste SWV.
Ik wed dat die de schuldige is, en die bedoelde ik dus al vanaf begin af aan eigenlijk, dit was dus even een kleine communicatie storing, en dat kan ook bij de beste mensen voorkomen, helaas.
Ik dacht bij mezelf, ik geef nog even een reactie, want zo rond blijven rijden is ook waardeloos, en het dient opgelost te worden, en jij bent er ook niet bij gebaat als het probleem aanwezig blijft, en dat is erg irritant, zo stel ik me dat voor, want het is erg irritant.
Als de sateliet nog verder in de vernieling geraakt, dan kan er ook sluiting optreden, en dat wil is ten alletijden voorkomen, want dat maakt het nog gevaarlijk ook.
De auto moet dus altijd veilig blijven, ongelukken kunnen we missen als kiespijn.
Dus, probeer dat ook eens beste SWV.
Zit er een Airbag in het stuur, want dat zal verwijderd dienen te worden, koppel dan eerst de accupool los, en wacht even een half uurtje, dan is de airbag wel ontladen.
Want zo'n plofzak onder je kin is ook niet alles, dat is ook beter te voorkomen.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: verlichting probleem
hahaha oow dezelfde Ad hahaha
das toevallig
De sataliet,zit die achter de airbag dan?of is dat de richtingaanwijzer zelf?
Als je de richtinaanwijzer schakelaar zelf bedoelt die heb ik ook al getest met een andere eraan en werkte ook niet.
Die deed dus precies hetzelfde wat de oude ook doet.
De draai schakelaar in de dash had ik dus ook een ander van geprobeerd maar gaf ook geen resultaat.
En als ik de airbag verwijder kan ik er dan zo bij of is dat ook nog een gepriegel?
Het is inderdaad erg vervelend om zo door te blijven rijden met dit gedoe.
Maar de kabel waar ik het over had kan het dus ook niet wezen?die door de kofferbak loopt?
want die zit namelijk ook aangesloten op de draaischakelaar in de dashboard.
Lijkt me inderdaad ook hartstikke gevaarlijk als er wel kortsluiting onstaat en de hele barrel me in de brand vliegt.
Dat wordt dan rennen met vrouwtje en de kids.
Hoop natuurlijk niet dat dat gebeurt..
swv
das toevallig
De sataliet,zit die achter de airbag dan?of is dat de richtingaanwijzer zelf?
Als je de richtinaanwijzer schakelaar zelf bedoelt die heb ik ook al getest met een andere eraan en werkte ook niet.
Die deed dus precies hetzelfde wat de oude ook doet.
De draai schakelaar in de dash had ik dus ook een ander van geprobeerd maar gaf ook geen resultaat.
En als ik de airbag verwijder kan ik er dan zo bij of is dat ook nog een gepriegel?
Het is inderdaad erg vervelend om zo door te blijven rijden met dit gedoe.
Maar de kabel waar ik het over had kan het dus ook niet wezen?die door de kofferbak loopt?
want die zit namelijk ook aangesloten op de draaischakelaar in de dashboard.
Lijkt me inderdaad ook hartstikke gevaarlijk als er wel kortsluiting onstaat en de hele barrel me in de brand vliegt.
Dat wordt dan rennen met vrouwtje en de kids.
Hoop natuurlijk niet dat dat gebeurt..
swv
Re: verlichting probleem
Hallo beste SWV,
Yes, it's me! Hahahaha.
Dit is natuurlijk niet de manier om een aansluiting te maken voor wat eigenlijk?
Men kan natuurlijk niet zomaar een aftakking maken vanaf de lichtschakelaar, ik weet dus ook niet waar deze aftakking voor dient.
Stel dat er Check Control op de auto aanwezig is, dan kan dit controle systeem al diverse storingsmeldingen gaan geven.
Is deze aftakking misschien voor de trekhaak, of wat mag ik me er van voorstellen.
Eens even kijken waar die draad is aangesloten in de kofferbak, misschien geeft dit een oplossing, koppel deze eens gewoon los, en bekijk wat er dan gaat gebeuren, kijk dan wel of alles nog werkt zoals de verlichting aan de achterzijde, misschien zit er wel een fout in de kabelboom naar achter, wie zal het zeggen!
Wat kunnen sommige mensen toch broddelwerk afleveren, als men het niet weet, dan beter niet doen.
Nu zit u met de gebakken peren.
Maar het is nog steeds geen barrel hoor, beste SWV!
Het kan een kleinigheid zijn, maar je moet het natuurlijk net vinden of zien.
Ja, inderdaad, ik doelde dus op de richtingaanwijzerschakelar, dat noemt men de sateliet.
Jammer, dat dit ook geen oplossing biedt.
Dan zouden die losse draden er misschien iets mee te maken kunnen hebben, maar, dan zou er iets te zien moeten zijn, of deze zijn afgeknipt of dat het gewoon loze draden zijn, maar als het loze draden zijn, dan zitten er vaak toch kabelconnectors aan, dus op zijn Hollands gezegd, kabelschoentjes.
Deze connectors kunnen vaak voor een bepaalde accessoire zijn, en dan kan men deze connectors in een stekker of plug inpluggen.
De kabelboom is vaak geschikt voor meerdere types van deze serie, of voor uitbreiding van een accessoire.
Zolang er nog geen lichten raar gaan doen of dat er ergens rook signalen uitkomen, dan zal het nog niet zo'n vaart lopen.
Verder zou ik eens de kabelboom nalopen op gebreken, of onderbrekingen of doorverbindingen die er niet thuis horen.
bekijk de massa aansluitingen ook aandachtig en maak deze even los en reinig deze, smeer deze ook lichtjes in met een zuur vrije vet of vaseline, maak wel altijd even de min pool van de accu even los, als u deze werkzaamheden gaat uitvoeren.
Als u de Airbag wil loskoppelen van het hart van het stuurwiel.
Let dan goed op het volgende!
Neem altijd de min accu pool los, wacht daarna even een half uur, dan is de spanning wel uit de componenten van de Airbag.
Het zou erg slordig zijn, dat doe plofzak of Airbag in uw gezicht zou exploderen.
Want het is dus gewoon een explosie die plaats vind door middel van explosieven, het is natuurlijk wel een hele kleine lading.
Goed op letten dus.
Daarna kan u het stuurwiel en de Airbag gewoon demonteren.
Waarna u een stuk beter bij de sateliet kan komen voor de eventuele uitbouw, waarschijnlijk lopen de bedrading door deze sateliet heen.
Maar als u de sateliet heeft losgekoppeld en een andere sateliet heeft uitgeprobeert, dan hoeft deze niet eens losgehaald.
Dan zou ik de omgeving eens goed bekijken wat er misschien allemaal veranderd is.
Dit is een erg ingrijpend gezoek om de eventuele problemen te kunnen opsporen.
Het lijkt gewoon op een slechte massa ergens.
Misschien kan het probleem ook uit de contactdoos komen uit de onderzijde van het contactslot.
Wie zal het zeggen, daarom zal het nodige zoekwerk moeten plaats vinden, om het te kunnen vinden.
Verder kan alles mogelijk zijn, dat is het rare van dit soort storingen.
Zoek enkel in de richting van de verlichting, de richtingaanwijzers, en de kabelboom vanaf de schakelaars die er mee te maken hebben, tot de koplampen en de richting aanwijzers.
Misschien is de radio wel ergens aan doorverbonden, want dit komt ook wel eens voor, en dan zoek je jezelf echt 10 slagen in de ronde.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Yes, it's me! Hahahaha.
Dit is natuurlijk niet de manier om een aansluiting te maken voor wat eigenlijk?
Men kan natuurlijk niet zomaar een aftakking maken vanaf de lichtschakelaar, ik weet dus ook niet waar deze aftakking voor dient.
Stel dat er Check Control op de auto aanwezig is, dan kan dit controle systeem al diverse storingsmeldingen gaan geven.
Is deze aftakking misschien voor de trekhaak, of wat mag ik me er van voorstellen.
Eens even kijken waar die draad is aangesloten in de kofferbak, misschien geeft dit een oplossing, koppel deze eens gewoon los, en bekijk wat er dan gaat gebeuren, kijk dan wel of alles nog werkt zoals de verlichting aan de achterzijde, misschien zit er wel een fout in de kabelboom naar achter, wie zal het zeggen!
Wat kunnen sommige mensen toch broddelwerk afleveren, als men het niet weet, dan beter niet doen.
Nu zit u met de gebakken peren.
Maar het is nog steeds geen barrel hoor, beste SWV!
Het kan een kleinigheid zijn, maar je moet het natuurlijk net vinden of zien.
Ja, inderdaad, ik doelde dus op de richtingaanwijzerschakelar, dat noemt men de sateliet.
Jammer, dat dit ook geen oplossing biedt.
Dan zouden die losse draden er misschien iets mee te maken kunnen hebben, maar, dan zou er iets te zien moeten zijn, of deze zijn afgeknipt of dat het gewoon loze draden zijn, maar als het loze draden zijn, dan zitten er vaak toch kabelconnectors aan, dus op zijn Hollands gezegd, kabelschoentjes.
Deze connectors kunnen vaak voor een bepaalde accessoire zijn, en dan kan men deze connectors in een stekker of plug inpluggen.
De kabelboom is vaak geschikt voor meerdere types van deze serie, of voor uitbreiding van een accessoire.
Zolang er nog geen lichten raar gaan doen of dat er ergens rook signalen uitkomen, dan zal het nog niet zo'n vaart lopen.
Verder zou ik eens de kabelboom nalopen op gebreken, of onderbrekingen of doorverbindingen die er niet thuis horen.
bekijk de massa aansluitingen ook aandachtig en maak deze even los en reinig deze, smeer deze ook lichtjes in met een zuur vrije vet of vaseline, maak wel altijd even de min pool van de accu even los, als u deze werkzaamheden gaat uitvoeren.
Als u de Airbag wil loskoppelen van het hart van het stuurwiel.
Let dan goed op het volgende!
Neem altijd de min accu pool los, wacht daarna even een half uur, dan is de spanning wel uit de componenten van de Airbag.
Het zou erg slordig zijn, dat doe plofzak of Airbag in uw gezicht zou exploderen.
Want het is dus gewoon een explosie die plaats vind door middel van explosieven, het is natuurlijk wel een hele kleine lading.
Goed op letten dus.
Daarna kan u het stuurwiel en de Airbag gewoon demonteren.
Waarna u een stuk beter bij de sateliet kan komen voor de eventuele uitbouw, waarschijnlijk lopen de bedrading door deze sateliet heen.
Maar als u de sateliet heeft losgekoppeld en een andere sateliet heeft uitgeprobeert, dan hoeft deze niet eens losgehaald.
Dan zou ik de omgeving eens goed bekijken wat er misschien allemaal veranderd is.
Dit is een erg ingrijpend gezoek om de eventuele problemen te kunnen opsporen.
Het lijkt gewoon op een slechte massa ergens.
Misschien kan het probleem ook uit de contactdoos komen uit de onderzijde van het contactslot.
Wie zal het zeggen, daarom zal het nodige zoekwerk moeten plaats vinden, om het te kunnen vinden.
Verder kan alles mogelijk zijn, dat is het rare van dit soort storingen.
Zoek enkel in de richting van de verlichting, de richtingaanwijzers, en de kabelboom vanaf de schakelaars die er mee te maken hebben, tot de koplampen en de richting aanwijzers.
Misschien is de radio wel ergens aan doorverbonden, want dit komt ook wel eens voor, en dan zoek je jezelf echt 10 slagen in de ronde.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
