BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Terugkerende problemen met koppeling 318D

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling
Type Auto: 318dA

Re: Terugkerende problemen met koppeling 318D

Post by Bimlove »

B1M1W8 wrote:Hoi Arjan,

Gisteren terug van vakantie waarbij ik van Spanje in één keer terug ben gereden naar Nederland. Bij Parijs in een flinke file gestaan, maar de auto heeft het perfect gedaan. Geen bibberend of schokkend optrekken. Eindelijk een BMW zoals ik hem had willen hebben.

Gr,
Top, fingers crossed :-)
Bye,
Bimlove.

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

29 oktober 2011
Ik merk dat het trillen in de koppeling terug is gekeerd.

3 november 2011
Ik heb de auto weg gebracht voor een onderhoudsbeurt en heb het opnieuw trillen van de koppeling ter sprake gebracht.
Men wist mij te vertellen dat het een bekend probleem is met de 318D en de 320D en het is een bekend probleem met een motor in lijn in combinatie met een dubbel massa vliegwiel en BMW heeft er geen oplossing voor, men gaat er dus ook niets meer aan doen.

Ik zit er weer mee dus.
Bye,
Bimlove.

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

3 november 2011
Ik heb een mail gestuurd aan O de B van Van Poelgeest.

In juni dit jaar hebben we elkaar gesproken over de problemen met mijn auto.
We zijn met een offerte begonnen voor een nieuwe auto, maar dat proces is afgebroken omdat BMW Amsterdam besloot om een andere type koppeling in mijn auto te monteren.
Jij wilde hier het resultaat van afwachten.

Van de heer R M heb ik begrepen dat hij het hele verhaal ook heeft besproken met jouw baas, de heer B.

We zijn 4 maanden verder en het probleem is wederom teruggekeerd.

Afgelopen zaterdag merkte ik dat het trillen in de koppeling terug is gekeerd.
Vandaag heb ik de auto weg gebracht voor een onderhoudsbeurt en heb het opnieuw trillen van de koppeling ter sprake gebracht.
Men wist mij te vertellen dat het een bekend probleem is met de 318D en de 320D en het is een bekend probleem met een motor in lijn in combinatie met een dubbel massa vliegwiel en BMW heeft er geen oplossing voor, men gaat er dus ook niets meer aan doen.

Ik heb nu dus een probleem dat niet opgelost gaat worden.

Hoe nu verder ?

Ik hoor graag van je.

4 november 2011
Antwoord van Van Poelgeest :

Wat vervelend dat de koppeling weer problemen geeft.
Heeft Amsterdam nu aangegeven dat er nu niets meer te doen is??
Aangezien zij degene zijn die het laatste onderhoud hebben gegeven kan ik op
dit moment niets betekenen.
Als ik toch nog iets voor je kan betekenen dan verneem ik dat graag van jou.

7 november 2011
Ik heb van Poelgeest gemaild met de vraag om een goed bod te doen op mijn auto met en zonder inruil.

16 november 2011
Ik heb een mail gekregen van van Poelgeest met daarin een bod op mijn auto met inruil, een bod zonder inruil en een offerte voor een nieuwe auto.
Ik vind het bod te laag, dus ik wil het gesprek aan gaan.

26 november 2011
Een heel goed gesprek gehad met van Poelgeest, alle feiten, gevoelens en problemen zijn wederom op tafel gekomen, ik heb aangegeven dat ik niet tevreden ben met het bod en dat er iets veel beters moet komen.
Er komt een beter bod op mijn auto, maar dat gaat wel even duren.
Een en ander moet nog wel kortgesloten worden met BMW Nederland.

7 december 2011
Ik ben gebeld door van Poelgeest, er is een nieuw bod gedaan en dit bod is een stuk hoger en ik heb het geaccepteerd.
Vrijdag 9 december ga ik een proefrit maken in een 318D automaat, mocht die bevallen, dan bestel ik een nieuwe auto en ben ik van dit onding af.
Last edited by Bimlove on 09 Dec 2011 18:16, edited 1 time in total.
Bye,
Bimlove.

roelant1
Neutraal
Type Auto: 318D

Post by roelant1 »

Hallo,

Hopelijk zijn wij vanaf vandaag ook van de trillende koppeling af, er wordt een nieuwe drukgroep en een nieuw vliegwiel gemonteerd.
De auto is van 2003, en het probleem is een half jaar geleden pas begonnen.

Groeten,

Roelant.
BMW 318D E46 '03
Ford Transit dubb. cab. 2400TCDI '07
VW T3 transporter pickup enk. Cab. 1600D '86
VW T3 caravelle 8-pers. 2100 benz. '89

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Da's de zoveelste ... hmmm, maar na 8 jaar pas, da's goed.
Heb net de automaat opgehaald en zit nu weer op mijn werk, de boel hier afmaken, dan es goed spelen met de automaat.
Bye,
Bimlove.

roelant1
Neutraal
Type Auto: 318D

Post by roelant1 »

De koppelingsplaten waren geheel op, en het vliegwiel gescheurd of zoiets.
Er zat de eerste koppeling nog in, en bij een km-stand van 285.000 is dat nog niet zo slecht.
Nu koppelt en rijdt hij weer prima, hopelijk blijft dat zo.

@Ass-ware, succes met je nieuwe auto.

Groeten,

Roelant.
BMW 318D E46 '03
Ford Transit dubb. cab. 2400TCDI '07
VW T3 transporter pickup enk. Cab. 1600D '86
VW T3 caravelle 8-pers. 2100 benz. '89

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Vandaag een groot stuk met een 318D automaat gereden.
Wel wennen, maar het rijdt erg relaxed, ga er zelfs rustig er van rijden.
Kick down is lekker, maar makkelijk te voorkomen indien niet gewenst, je kan vol gas gaan, zonder door te drukken, druk je door, dan voel je een klik en dan gaat de kick down in werking.
Als je met kick down versnelt naar 120 en je laat bij 120 het gas los, dan loopt ie rommelig, moet ie nog ff van 5 naar schakelen enzo, zal wel een kwestie van aanpassen zijn.
Ik ben overtuigd, ik ga zaterdag een automaat bestellen.

Met dank aan van Poelgeest, die met een goed bod kwam en de auto ruim een halve dag ter beschikking stelde.
Bye,
Bimlove.

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Post by ArnoldC »

Dat is goed nieuws. Heb ik teveel gezegd? Denk het niet hè! Een hele fijne auto. Inderdaad is dat zo dat als je na kickdown ineens je gas loslaat moet de automaat even weer goed oppakken, is niet te voorkomen en met elke auto zo. (ook in de nieuwe 8-bak die in de F10 5-serie gemonteerd zit). Mooi dat je dealer het goed heeft opgelost. Toch gaaf dat je bij BMW bent gebleven, maarja eens bmw altijd bmw he! Heb je niet nog iets van korting, omdat de E9x serie er bijna uitgaat?

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Nee, ik denk dat de dealer genoeg gedaan heeft, ik heb niet meer om korting gevraagd.
Ik heb van Poelgeest vandaag wederom mijn complimenten gegeven, deze auto is history, we hebben het er niet meer over.

Bovendien duurt het nog wel even voor de nieuwe touring uit komt, de sedan komt eerst.

Hij is besteld, 318D automaat, Tasman Groen, aluminium accenten, aluminium roofrails, zwart leer, Harman Kardon stereo, en nog wat meer.
Ik ga er bij kwijlen :-)
Bye,
Bimlove.

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Inderdaad een erg mooi optiepakket! En even de kleur opgezocht, erg mooi, en zie je echt nooit! Weet je ongeveer wanneer de auto geleverd zal worden? Inderdaad heeft de dealer het heel netjes opgelost, en hopen dat je met je nieuwe auto meer geluk hebt :)

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Klopt, in het echt is ie wat donkerder, ik heb een kleurstaal gezien, heel chique.
Levering is waarschijnlijk februari.
Veel slechter dan de huidige auto kan ie niet zijn ;-)
Bye,
Bimlove.

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Dat is al snel! netjes hoor! Ben wel benieuwd naar foto's als je hem hebt hoe hij eruit ziet. Wat voor velgen komen eronder? En heb je ook Xenon erop of dat niet? Zwart leren interieur is echt zeer mooi!

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

De velgen zijn dezelfde die ik nu ook heb, de Dubbelspaak 268 uit het boekje.
Xenon zit er ook op ja, hoewel me dat niet zo boeit, zit in het Luxury Line pakket.
Ik zal de foto's posten zodra ik hem heb :-)
Bye,
Bimlove.

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

12 januari 2012
Ik word gebeld, de auto komt op 25 januari binnen, men wil graag een afspraak maken voor de aflevering.
Die hebben we op zaterdag 28 januari gezet.
Spannend !!!

20 januari 2012
8 dagen voor de geplande levering zie ik opeens een aanbieding voor mooiere aluminium velgen.
Ik heb de auto besteld met de standaard velgen van het Luxury Line pakket, de BMW style 268, maar die had ik ook al op mijn eerste BMW en eigenlijk wil ik zoveel mogelijk dingen anders, dus ook de velgen.
Voor slechts 750 euro kan ik ze vervangen door de BMW style 187 en omdat ik die wel heel erg mooi vind, heb ik die maar gekozen.
1 klein nadeel ... deze velgen hebben een levertijd van 2 weken dus ik kan mijn auto pas 1 of 2 weken later ophalen.
Nou ja, dat is dan maar zo.
Ik heb de BMW style 187 besteld en voor de volgende winter neem ik er wel een setje winterbanden bij, da's nu niet meer nodig, dat wordt nix meer met deze winter.

31 januari 2012
Ik word gebeld, het verlossende woord, de velgen zijn binnen en ik kan de auto zaterdag ophalen !!!
Yoohoo !!!

03-02-2012
1 dag voor ik de auto ga halen ... Damn, het gaat opeens sneeuwen.
Dat was niet de bedoeling !!!
Effe gauw de dealer bellen, es zien of er nog winterbanden om mijn velgen kunnen.
Ik glibberde vanmorgen al weg in de straat waar ik woon ... da's nix.
We hebben besloten een setje BMW style 268 met winterbanden te nemen, dat is goedkoper dan winterbanden op de BMW style 187 (inc wissel kosten).
Gelukkig op de valreep gered, ik moet er niet aan denken om direct met mijn nieuwe bak te gaan driften.

04-02-2012
De dag is daar, ik mag hem ophalen.
Eindelijk.
En wat heb ik genoten zeg.

De kleur, Tasmangruen, had ik slechts op een stukje van 5 x 10 CM gezien en dat was alweer 1,5 maand geleden, dat vond ik op 10 december erg mooi, maar hoe dat er ook al weer uit zag ...
En in het echt, op een hele auto, is ie mooooooooooooooi, zo vreselijk mooi.
Geen spijt van.

En dat leer, zo soepel, zo zacht en wederom mooooooooooooooi.
Wat een goede keus.

En dan het rijden, soepeltjes schakelen, geen trillen of schudden, man wat een sensationele ervaring, helemaal geweldig.

Ik ben zo vreselijk blij, wat heb ik een geweldige auto nu, helemaal top.

Met dank aan de hulp van Onno de Boer van van Poelgeest, die zich enorm heeft ingezet om de deal rond te krijgen.

Ik plaats ook wat foto's, misschien niet de beste en mooiste, maja, daar moeten we het maar ff mee doen.
Photo1.JPG
Photo1.JPG (87.63 KiB) Viewed 17001 times
Photo2.JPG
Photo2.JPG (127.79 KiB) Viewed 17001 times
Photo3.JPG
Photo3.JPG (109.71 KiB) Viewed 17001 times
Bye,
Bimlove.

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling