BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Dringend achterklep gaat niet meer open indicatielampje bran

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal
Type Auto: Bmw 323i E46

Dringend achterklep gaat niet meer open indicatielampje bran

Post by Ricardo1990 »

Hallo beste.

Ik heb een groot probleem mijn achterklep gaat niet meer open met de knopje op de klep of het knopje op de sleutel alleen mechanies... ook als de klep dicht zit goed sluit blijft het indicatie lampje branden op jt dashboard dat de klep los is.....
Daarom kan ook het dak van de cabrio niet meer dicht of open....

Iemand weet wat ik eraan kan doen

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Dringend achterklep gaat niet meer open indicatielampje

Post by DominiqueL-E36 »

Uit laten lezen bij de dealer.
Misschien water bij de bedrading ingekomen waardoor slecht contact oid.
Aan de computer kunnen ze bij (ik neem aan je e46?) je bmw kijken naar de werking van het slot en mechanisme.

Zekeringen heel?
Vaak kun je de koffer van binnen uit open doen met een draad of hendel.

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal

Post by Ricardo1990 »

Gaat idd om mijn E46..

Uhm zekeringen heb ik nog niet nagekeken is er voor de kofferbak dan een spciale zekering?
De klep kan nog wel met sleutel mechanisch worden geopent maar lampje blijft branden na dicht gooien.

En als ik echt niks kan vinden zit ik eraan te denken om een uitlees apparaat te kopen... voor 80 euro heb je al de kabels en software voor je laptop om uit te lezen.

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal

Post by Ricardo1990 »

Probleem opgelost!

De kabels van de kofferbak waren bijna allemaal door midden..... ik had de rubbers al los gehaalt maar kon in eerste instantie niks zien ben dus naar een garage gereden en hun hebben ook de rubbers los gehaalt maar trokken een heel stuk van de kabel na buiten waardoor de breuken zichtbaar waren. aan elkaar gemaakt en hoppa hij doet het weer gelukkig!!

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo Ricardo,

Ik lees het probleem net.

Maar kabelbreuk komt erg vaak voor in de achterkleppen, de draad die men gebruikt heeft bij BMW is te stug, en daarom breekt de buitenmantel, lee echter de isolatie, je krijgt kortsluiting en de raarste vormen van storingen in de hele auto worden gemeld.

Het repareren van deze kabelboom, dat is niet de kabelboom inkorten, dan komt het hele probleem spoedig terug.
Ga beter even naar een demontage bedrijf en neem wat bedrading mee die dezelfde kleurcode heeft.

Haal de gehavende delen uit de kabelboom, en zet er nieuwe stukken in die iets langer zijn, dat hoeft slechts een paar cm te zijn.

Maak echter niet de grote fout, dat er gekoppeld word met kabelschoentjes, dit leidt echter weer tot slechte contacten en je hebt weer storingsmeldingen.
Als je de draden een voor een doormidden haalt, schuif er dan direct een krimpkousje over de draad, soldeer de draden weer aan elkaar, en als de draad weer gesoldeerd is, dan schuif je het krimpkousje er weer overheen.
Let er daarbij wel goed op, dat je de lassen steeds iets probeert te laten verspringen, niet dat wanneer je de kabelboom weer gaat omwikkelen, dat het net een zwangere slang lijkt, dat is helemaal verkeerd en herleid weer tot andere problemen, waaronder het stuk klemmen van de dikke uitstulping van de kabelboom.

Er zijn ook reparatie stukken te koop, je kan dan ook bij de dealer nieuwe stekkers kopen, deze kan je zo in de kabelboom verwerken, en hoef je niet telkens indien dit probleem voor komt de hele hemel te moeten demonteren.
Ligt er natuurlijk aan hoe lang de auto in het bezit blijft.
De nieuwe stukken voor de reparatie zijn echter niet goedkoop bij de dealer, ga beter naar de sloop en neem daar de benodigde draad mee op kleur code.

Het probleem van de kabelboom breuk is al veelvuldig op diverse BMW fora voor bij gekomen, en besproken.

Nu is dit gelukkig niet alleen bij BMW dat dit soort dingen voorkomen, bij andere merken komt het dus ook voor, gelukkig maar.
Nu is het aan de fabrikanten om zo wijs te zijn, om in dit soort situaties een beter soort bedrading te leveren, een soort die niet zo snel stug of hard word, het probleem zit hem gewoon in de soort isolatie die men gebruikt voor het bekleden van de koperen kern van de bedrading.

Als ik zelf dit probleem zou tegen komen in de achterklep, dan maak ik direct een eind aan dit probleem, ik zou dus een tussenkabel maken, en de kabelboom beter wegwerken en ophangen zodat er geen torsie op de bedrading zou komen, de kabelboom zou ik ook op een andere plaats bevestigen niet meer langs de scharnieren, maar misschien beter door sleepcontacten, zoals die wel vaker gebruikt worden.
Er worden dus verbindingen gemaakt door aanraking met verende pennen op metalen plaatjes, dit is echt vele malen beter en betrouwbaarder, de kabelboom schuurt en tordeert niet meer bij de scharnieren van de achterklep.

Voor degen die ik op een idee gebracht heb,kijk dan een bij andere merken auto's zoals bij de Seat die gebruikt dit princiepe jaren geleden al.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal

Post by Ricardo1990 »

Hoi,

Wederom bedankt voor de reacties!

Ik heb het nu tijdelijk even in elkaar gedraait en de kabels apart getapt maar wat ik ga doen is solderen, krimkous daarna het hele stuk opnieuw intapen aangezien er nu bijna helemaal geen tape om zat en met tape blijft het toch makelijker aan elkaar.

Als het probleem zich nog een keer voordoet dan ga ik wel de boel goed onderhande nemen neem ik gelijk iets dikkere flexibele kabels.

gr

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo beste Ricardo,

Dikkere draad hoeft niet en nhet heeft ook weinig nut ook.
Wat wel nut heeft, dat is een draad die veel soepeler is, dat houd in dat de isolatie wel dikker kan zijn en veel soepeler, de kern van koper zou ook iets soepeler moeten zijn, en blijvend.

Door het openen en sluiten in de tijd, komt er wat torsie en buiging op deze kabelboom te staan, en dat is nu net de reden dat de breuk plaats vind.
Leg de kabelboom dus iets ruimer neer, zodat er over een grotere lengte de buiging plaats vind, dat zal veel schelen dan wanneer de buiging over een korte lengte plaats vind.

Als de lassen gemaakt worden, doe dit wel verspringend, zodat de kabelboom geen dikkere punten krijgt, doet men dit wel, dan is de kans erg groot dat er een beknelling van de kabelboom zal plaats vinden.

Gebruik een goede isolatieband voor het inwikkelen van de kabelboom, liefst een soepele versie.

De lassen kan men beter of in de kofferklep laten vallen, of juist net onder de hemelbekleding, nooit in de buigzone van de kabelboom!!

Ik hoop dat u iets heeft aan deze reactie van mij.

Succes :ja:

Met vriendelijke groet,

Ad
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”