BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Fuseekogels vervangen

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Type Auto: E36 316i touring "99

Fuseekogels vervangen

Post by WillemV »

Luitjes,

De rechter fuseekogel(die bij de schijfrem is op zijn eind gekomen en ik wil dat ding eigenlijk zelf vervangen. Nu heb ik wel een pers (een vork en en plat gedeelte dit samen komen dmv een bout) geregeld om de fuseekogel uit de draagarm te persen, maar kan ik dat ding ook gebruiken om de verse fuseekogel weer op zijn plaats te krijgen.
Deze foto lijkt er het meest op het stukje gereedschap.

[ external image ]

Als ik naar bijgaande link kijk moet het redelijk simpel zijn. Nu heb ik niet een pers zoals er in deze link gebruikt wordt, maar toch.

Is er hier iemand die ervaring heeft met het bovengenoemde stuk gereedschap?
Alvast bedankt. WillemV

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/33/16

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Fuseekogels vervangen

Post by MAd »

Hallo beste Willem,

Er is helemaal geen pers benodigd om de fusee op zijn plaats te krijgen!

De stuurkogelpers kan enkel gebruikt worden om een kogel uit de conische pasvlak te drukken, niet om te persen.

De fusee of in elk geval een conische pen van de fusee word al gewoon in het gat geperst, gaat de pen dan mee draaien, zet er dan even druk op met een garage krik, dit kan u ook al direct doen, er hoeft maar net wat druk op te staan en geeft dan verder geen problemen.

Er is dus geen pers nodig.

Als het zo mocht zijn, dat er een bovenste draagarm vervangen word, en de conische pen gaat meedraaien, wat soms wel eens voor valt, dan neem ik gewoon een ratelband of sjorband waar men de vracht vast mee zet op een vrachtauto.

Je trekt dan beide draagarmen naar elkaar toe, en die sjorbanden die kunnen heel wat kracht hebben, vergelijk ze maar met een mini lier. Er kan dus met 3 tot 4 sjorbanden meer dan 20 ton vast gezet worden, en als het moet nog veel meer.

Met vriendelijke groet,

Ad

Ricardo1990
Neutraal
Type Auto: Bmw 323i E46

Post by Ricardo1990 »

Als je de fuseekogel heb is de bovenkant bij het schroefdraad een stukje plat hier past uit mijn hoofd steeksleutel 7 op en de fuseekogel draait niet meer mee.

Topic Author
WillemV
1e Versnelling

Post by WillemV »

Bedankt voor jullie reactie.

Ik ga voor het simpele en heb twee draagarmen besteld incl. de fuseekogels. De draagarmen waren niet rot of zo maar hebben toch een kleine 189.000 km achter de rug. Het achterste draaipunt. Daar waar ie in een lager rondraaid is volgens mij nog wel goed, dus die krijgt een lik vet en het is daarna een kwestie van vierpunten vast zetten.

Topic Author
WillemV
1e Versnelling

Post by WillemV »

Vandaag heb ik de beide draagarmen besteld bij http://www.bmwproducts.nl/Webwinkel-Cat ... W-E36.html geplaatst en had belooft om e.e.a. op het forum te zetten. Ik heb de complete draagarmen besteld omdat ik niet in de mogelijkheid was om beide fuseekogels te verwijderen en nieuwe te plaatsen in de draagarm etc.
Ik heb tevens gebruik gemaakt van een (uitgeprinte) prima handleiding, die je m.i. niet echt nodig hebt.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/05/16&lang=NL

Ik heb wel in Amsterdam Sloterdijk II bij een doe het zelf garage op het industriegebied De Heining een brug gehuurd, want dat werkt gewoon prettig.
Wat voor gereedschap heb je tenminste nodig:
Steek/ringsleutels 17, 19 en 22 mm
Een doppenset is ook handig.
Een goede waterpomptang of een kleine "moordenaar"
Blauwe loctite
Remmenreiniger
WD40
Kogellagervet
Schuurpapiertje 120 of zo.
Zware hamer/vuistje
Zware rubberen hamer.
een vorkbeitel om evt. de fuseekogel los te slaan.
[ external image ]

Bijgaand de oude draagarm waarbij destabilistorstang al los is gemaakt en de middelste fuseekogel is met sleutel 22 los gehaald. Al de moeren zijn op voorhand ingespoten met WD40 want ik wist niet hoe vast de boel was.

[ external image ]

Nadat alle moeren los waren gedraaid inclusief de achterste twee van de draagarmrubber, ben ik met de fuseebout bij de remmerij ruim 20 minuten bezig geweest, het kreng wilde niet los. op een gegeven moment kon ik de moer niet meer los draaien, hij kwam tegen de onderkant van de schokbreker aan. Toen heb ik de vorkbeitel tussen de draagarm en daar waar de fuseekogel in vast zit geramd en toen..... was alles los.Daar heb ik de "moordenaar" gebruikt om de fuseekogelbout vast te houden omdat die meedraaide. Immers de moer zat er nog een klein stukje op vastgedraaid. De achterste rubbers zijn op de grond met diezelfde vorkbeitel van de oude draagarm gewrikt en die herplaatst op de verse draagarm met een flinke lik vet. Daar waar de oude draagarmrubber opgezet wordt heb ik eerst even licht opgeschuurd.
In de bijgaande handleiding staat dat de schokbreker ook losgehaald moet worden, maar dat heb ik niet gedaan.
De nieuwe draagarm
[ external image ]

Omdat toch de onderkant, waar de fuseekogel weer in komt, wat vies en aangetast was door de weersinvloeden heb ik dat schoongemaakt met remmenreiniger en licht opgeschuurd.
De achterkant van de draagarm eerst met een bout los vastgezet en toen beide fusee in de beide gaten geplaatst, tegelijkertijd de stabilistator herplaatst.
Alle moeren (3 stuks) en bouten (2 stuks) wat loctite gegeven en vastgedraaid. Nu wordt er keurig aangegeven dat alles vast gezet moet worden met een momentsleutel, maar dat lukt niet bij de fuseekogelmoeren. Daar kan je gewoon niet bij.

Het spreekt voor zich dat als je een draagarm vervangt je dat aan beide kanten doet.
Ik hoop dat een ander nog wat heeft aan de bovenstaande uitleg. O ja, je heb wel geduld nodig. Ik ben pakweg om 10:00 uur gestart en om 13:00 uur was de klus geklaard.
Doei,
WillemV
Locked

Return to “Archief”