BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Geluid rondom multi-snaar E36

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team


Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

Geluid rondom multi-snaar E36

Post by WillemV »

Hallo,

Bij de 316i E36 is is waarschijnlijk rondom de multiriem een lager aan het protesteren. Als je de motorkap opent dan hoor je vooraan, net achter de koelvin heel duidelijk een "zwaar"geluid, ik kan het niet anders onder woorden brengen.
Ik heb niet het idee dat er in het blok iets goed fout zitwant dat loopt als een zonnetje, maar dat het een van de multiriem geleiders is.
Nu vroeg ik mij af of ik op de een of andere manier dit kan checken en of ik zonder al te veel toestanden de multiriem kan loshalen en weer vastzetten. Dit omdat ik daar nog nooit een stukje gereedschap heb gehanteerd.

Alvast bedankt voor de reacties.

WillemV

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by DominiqueL-E36 »

Een zwaar geluid, bedoel je hier toevallig mee een grommend/schurend geluid?
Dit was bij mij de waterpomp, het lager vd waterpomp zat enorme speling op waardoor hij schuurde.

Je kunt dit heel makkelijk testen, pak je koelvin eens vast en probeer hem eens op en neer te bewegen, kijken of hij ook op en neer beweegt. Dit mag niet gebeuren, indien dit wel gebeurd heb je speling op het lager.

Anders zou iets van je spanrol het lager ''op'' zijn waardoor je multiriem ook minder strak gespannen staat.

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by WillemV »

Het geluid klink rauw of het schurend is weet ik niet. Dat is altijd het probleem als je een geluid moet definiëren.
Wel ga ik morgen even kijken naar de speling, ik zit nu op mijn werk en de auto staat thuis 8-) .
Als dit het is dan wordt het een verse waterpomp regelen en inbouwen.
Dan nog wel even kijken hoe ik e.e.a. demonteer of monteer. Gelukkig heb ik wel een Engels WPB.

Ik kom terug met het resultaat.
WillemV

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by DominiqueL-E36 »

Waterpomp vervangen stelt helemaal niks voor.

Heb het pas geleden nog gedaan bij mijn eigen bmw omdat hij dus die speling had.

* Koelvloeistof aftappen doormiddel van de plug onderaan de radiateur (of de onderste koelslang loshalen)
* Het mooiste is om de koelvin los te draaien als je multiriem er nog op zit (ik dacht maat 32 of 36).
(Dit kun je het beste doen door de sleutel erop te zetten en een klap te geven naar links (geen rechtsomdraad maar linksomdraad), indien je spanner ''terug klapt'' kun je hier een andere sleutel tussen zetten zodat deze niet terug kan slaan).
* Koelvin + visco losdraaien, multiriem loshalen (spanner naar beneden drukken en riem van een poelie af trekken).
* 4 boutjes, waarvan 1 inbus, losdraaien en een M8 boutje zoeken (lang draad eraan). Er zitten namelijk 2 draad openingen in de waterpomp, hier draai je links en rechts een boutje in en gelijkmatig draai je de boutjes aan, de pomp word vanzelf naar buiten gedrukt.
* Bij de nieuwe pomp, het rubber even nat maken zodat hij makkelijker naar binnen glijd, de rand waar de pomp inkomt even schoonmaken.
* Alles weer vastzetten en koelsysteem afvullen.

Indien de waterpomp het probleem was, zou je een how to kunnen maken (indien deze er nog niet is)?
Altijd makkelijk voor de ''beginners'' die geen (Nederlandse) handleiding hebben.
Paar fotootjes, wat tekst hoe je het gedaan heb en klaar.

Succes en ik hoor graag je volgende waarnemingen.

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by WillemV »

@DominiqueL-E36, bedankt voor je uitleg over het demonteren van de waterpomp. Helder verhaal.

Maar nu, ik heb aan alle polies en de koelvin of er enige beweging is te krijgen. Antwoordt NEE, behalve volgens mij een spanrol. Deze zit helemaal onderaan en vooraan praktisch tegen de kunstof kap (die van de koelvin) aan staat.

Op de bijgaande foto zie je de spanrol. De buitenste rand (met de schuine vlakken) kan je heen en weer bewegen, naar voren en naar achteren. Ik weet niet of dit normaal is, al vermoed ik van wel.

[ external image ]

Als ik naar het geluid luister is het m.i. sterker aan de rechter kant (de kant van de passagierskant). En dan met name uiterst onderin.
De foto is van boven genomen en ben er nog niet achter wat voor functie dit ding heeft.

[ external image ]

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by DominiqueL-E36 »

Spanrol kan je inderdaad heen en weer bewegen, je zult merken dat de multiriem dan slapper staat bij indrukken en als je hem loslaat hij weer strakker staat. Automatische spanner is dit, als je multiriem piept heeft spannen ook geen zin meer en dien je een nieuwe riem te monteren.

Zo te zien lijkt dit de airco pomp te zijn, maar dat kan ik moeilijk zeggen...
Als je geen beweging in de koelvin of poelies krijgt zijn de lagers zover bekend altijd goed.
Wat je kunt proberen is de multiriem eraf te halen en dan de auto (even) te laten draaien stationair, zo te zien heb je airco? (airco even uit, alle elektrische onderdelen als radio, verlichting etc uit). Als je bij even draaien nog dit geluid hoord dan ligt het in ieder geval niet in de aandrijving van de multiriem. Motor niet te lang laten draaien, je accu word tijdelijk niet bijgeladen, koelvloeistof word niet rond gepompt etc (vandaar ook maar eventjes en bij voorkeur bij koude motor). Als je de auto weer uitzet kun je met de multiriem eraf even aan alle looprollen draaien, kijken welke dan een rauw geluid maakt. Vaak kun je bij de multiriem eraf ook even aan de poelies voelen welke dan misschien speling heeft.

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by WillemV »

Er zit airco op dat klopt. Om e.e.a. even te testen gaf je aan dat de multiriem er even af moet. Leuk maar aangezien je er niet goed bij kan lijkt het mij dat de ventilatorkap er eerst even af moet.
Maar dan, is de spanner zo in te drukken dat je riem eraf kan halen of dien je de spanner los te halen. Het spannersysteem doet mij enigszins denken aan een distributiespanner.
Het Engelse wpb brengt ook niet echt helderheid in de problematiek.
Zal iedergeval ook nog wel even zoeken op http://tis.spaghetticoder.org/e36/316i_(M43)_SAL/

Maar..... stel dat het de airco pomp is, heeft iemand dan enig idee aan welke vervangingskosten moet ik gaan denken. En dan zal de hele airco opnieuw ingesteld moeten worden.

Ik ben morgen toch vrij dus zal ik in de loop van de dag eens kijken of er uitkom, zowel via advies en wpb's als met de auto zelf. In het ergste geval gaat ie aan naar een bevriende garage.

Doei

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by WillemV »

Vandaag lopen knoeien voor de deur en dat werkt niet lekker. Daarna even langs een bevriende garage gereden en advies gevraagd. Deze gaf net als Dominque aan dat eerst de voorste multiriem, die van de airco, eraf moet en dan luisteren, danwel de speling checken. Daarna evt de andere multiriem eraf halen. Hoe dan ook de achterste die van alles rondlaat draaien moet zo wie zo vervangen worden, want daar zitten kleine scheurtjes in.
Wel gaf hij aan dat de geleiderol beneden aan (van de airco) veel zijdelingse ruimte heeft.

Zaterdag gaat de BMW op de brug om e.e.a. te checken.

Mocht uiteindelijk blijken dat de aircopomp verrot is dan blijft de miltiriem eraf. Ik ga voor een auto uit "96 die overwegend in de stad en als tweede auto gebruikt wordt NIET minimaal € 600 - € 700 uitgeven om zonodig de airco weer te laten werken. Of ik moet een goede pomp aangeboden krijgen, want dan breng ik de bmw langs een aircoboer om hem opnieuw te vullen etc.

Wordt vervolgd
Doei
WillemV

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by DominiqueL-E36 »

Kijk,

Sorry voor de late reactie.

Er zit natuurlijk een voorste en achterste muliriem op.

Wat betreft de spanner, wat bij mijn 318i bekend is, kan ik hem gewoon indrukken en trek je hem van een willekeurige poelie af. Ik hoop niet dat het de airco is, maar als na de 1e riem het geluid weg is weten we beide hoelaat het is.

Op marktplaats een advertentie plaatsen gezocht gebruikte aircopomp. Ik weet niet of een aircopomp nog wat opleverd, krijg je een aanbod incl inruil eigen pomp of iets dergelijks krijg je dus mooi nog flink een bedrag terug (statiegeld). €50/€75 genoeg voor een gebruikte aircopomp. Helaas heb ik geen sloper gehad met een aircopomp, anders had ik hem je gegund.

Hou me op de hoogte van hoe of wat en wat het probleem geweest kan zijn (in de goedkoopste geval dat ene looprolletje.

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by WillemV »

Ik heb nog even zitten kijken hoe de multiriem verwijdert kan worden en dat is met een brug gelukkig een eitje.
Maar zit toch nog even met een vraagje: Wat drijft de aircopomp of compressor aan/waar is de poelie mee verbonden. Het betreft op onderstaand plaatje de rechter poelie met de zes "boutjes". Deze wordt op zijn beurt ook weer aangedreven door een bredere multiriem.

[ external image ]

Want als het de aircopomp is die verrot is, dan blijft voorlopig de multiriem eraf totdat ik besloten heb om de pomp wel of niet te vervangen. Anderzijds kan het best zijn dat het onderdeel waarmee de pomp verbonden is met de riem een lager probleem heeft en dan moet ik toch weten wat dat is.

Alvast bedankt.
WillemV

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by DominiqueL-E36 »

Die poelie met de 6boutjes dat is je krukaspoelie
De looprol met nr 1en2 is je spanrol
De linkse poelie is je aircopomp.

Je kruksaspoelie draait alle onderdelen aan, alleen de airco pomp apart. Dit komt vanwege het ''stilzetten'' van de aircopomp.

Als de airco uit staat draait je aircopomp eigenlijk ook niet (alleen je poelie).
Als je boutje 2 los draait, veert je spanrol zo los.
Dan lepel je de multiriem over je krukas of aircopomp poelie en laat je de motor draaien.
Wat je ook kan doen is van te voren even de spanrol vast pakken en licht van links naar rechts draaien. Als je de rol goed vast heb en je draait kun je vaak al wel voelen of het lager rauw is (trillingen bij draaien). Ditzelfde kun je ook uitvoeren bij de airco pomp. Daarna start je de auto even en kijk je of het geluid weg is.

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by WillemV »

Zo deze klus is gedaan. Conclusie: de aircopomp is defect. :evil: De multiriem verwijdert in een paar seconden, de spanner even lossen met ringsleutel 13 en klaar is Willem. Toen de aircopomp op en neer bewogen en geen enkele speling, maar..... daarna de poelie heen en weer gehaald en jawel daar zit het euvel. Je kan de poelie enigszins naar opzij bewegen. Daarna de BMW gestart en er is een oase van rust, je hoort nu nauwelijks de motor lopen en zo hoort het. :)

Jammer dat je niet het asje of de poelie van de aircopomp kan vervangen, want anders was het zo gepiept.
Ik ga morgen kijken welk type pomp erop zit en wat een goede 2e hands kost, maar eerst ga ik informeren wat een airco vullen etc gaat kosten. Het blijft een relatief oud beestje en om daar giga kosten voor te maken vindt ik wat overbodig. Er zit namelijk ook arko op. :)

Doei
WillemV

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by DominiqueL-E36 »

Een airco beurt kost rond de €100,- afvullen kun je mooi afpraten voor €70,- bij een airco specialist.
Waren de voornemens toch goed, de aircopomp.

Maargoed sleutelen aan BMW blokjes is super zelf te doen.
Succes

Topic Author
WillemV
1e Versnelling
Posts: 101
Joined: 19 Mar 2012 09:18
Type Auto: E36 316i touring "99
Location: Zaanstad

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by WillemV »

Toen de auto vandaag op de brug stond vond ik de speling eigenlijk minimaal, denk dat ik toch even een nieuwe spanrol plaats en een nieuwe multiriem voor de aircopomp erop zet en kan kijken en horen of de resonatie weer terug is. Zo ja dan op zoek naar een goede 2e hands aircopomp en dan de aircoboer opzoeken. Dit zal wel ergens eind mei of begin juni worden. Ik heb nog wat andere zaken te doen met de E36. Ik wil er nog even nieuwe remschijven & blokken opzetten, de multiriem van de dynamo vervangen, wel jammer dat de hele koeling vin eraf moet. Het aircofilter vernieuwen en als laatste een nieuwe beugel op de achterste uitlaat. Ik ben voorlopig nog wel even bezig. Dan komt de auto zonder problemen door de APK.

Doei
Willem

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Geluid rondom multi-snaar E36

Post by DominiqueL-E36 »

Koelvin hoeft er na mijn mening niet af.
Probleem is dat ik een 318 heb en niet zo bekend ben met de 316.
Als het ongeveer hetzelfde zit dan hoeft deze er niet af.

Je kunt hem er voorzichtig langsheen wurmen.
Ik heb het namelijk ook niet gedaan, teveel werk.
Als je hem er wel afhaald, hij zit 1 muurvast en 2 linksomdraad dus de andere kant op.
Locked

Return to “Archief”