BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Moderator: Moderator Team


Topic Author
F.P.
Neutraal
Posts: 15
Joined: 20 May 2012 20:00

BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by F.P. »

Beste forum leden,

Over wellicht een jaartje wil ik een BMW gaan aanschaffen.
Waarom pas over een jaar zal je je wellicht afvragen...nou dan is mijn huidige lease afgelopen.
:D

Nu is mijn oog gevallen op een BMW 530D Touring (e39) van tussen bouwjaar 2000 t/m 2003.
Aangezien mijn budget (+- 7000 euro in totaal) nog niet zo groot is, is hier mijn keuze op gevallen.
Tevens wil ik een BMW kopen in Duitsland en zelf de auto importeren.

Waar moet ik zoal opletten als ik zo'n auto koop?
Zijn er specifieke "mankementen" aan dit type auto?
Heb begrepen dat de versnellingsbak redelijk snel kapot kan gaan, klopt dit? en zo ja hoe kan ik dat zien bij een aankoop?
Hebben jullie ervaring met importeren van auto's en zo ja waar moet ik vooral op letten?
Zijn er handelaren in Duitsland waar ik absoluut niet mee in zee moet gaan?
En last but not least zijn er goede aankooptips voor handen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,

Frans

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by DominiqueL-E36 »

Bij importeren van auto's beslist GEEN auto kopen welke vanuit Duitsland voor de export word aangeboden.
Je kunt beter een auto in Duitsland kopen dan in Nederland, de meeste autoverkopers in Nederland zijn niet te vertrouwen. In Duitsland zijn de verkopers VERPLICHT alle mankementen en minpunten te vermelden. Vaak is het ook mooi om te kijken wanneer de TUV afloopt of dat deze recent is vernieuwd. TUV is namelijk een veeeeeel strenger dan de Nederlandse APK. Dan zit je vaak goed. Kijk naar de wielranden en dorpels op roest (BMW kwaaltje).

Dit weet ik over importeren, verder ligt mijn ervaring bij de 3-serie ipv 5-serie.

WdePundert
3e Versnelling
Posts: 631
Joined: 07 Aug 2011 14:06
Type Auto: 118I
Contact:

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by WdePundert »

Dat de TÜV veel strenger is dan de RDW kan ik uit eigen ervaring beamen: ik wilde eens een auto naar Duitsland exporteren, werd door de TÜV niet toegelaten. Weer terug importeren naar Nederland was geen enkel probleem.
Verba volant, scripta manent.

Topic Author
F.P.
Neutraal
Posts: 15
Joined: 20 May 2012 20:00

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by F.P. »

Bedankt voor jullie reacties, erg nuttig!

Het is wellicht dan ook verstandig om gelijk de auto TUV te laten keuren of kan dit niet?
En als ik aangeef welke mankementen een auto heeft bij een verkoper, zijn ze dit verplicht te melden?
Wellicht ook handig om op papier te zetten?

Qua onderhoudskosten is er nagenoeg geen verschil t.o.v. de 3 of 5 serie...of zie ik dat verkeerd?

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by DominiqueL-E36 »

Nou hangt ervana wat u denk aan onderhoudskosten.

Een 520D of een 320D scheelt met blok niks, wel met ruimte en comfort (en wegenbelasing verschil van 250/300kg???).

TUV keuren gaat niet, u kunt wel de auto een soort aankoopcheck laten doen maarja hier in Nederland word je erbij genaaid. Voor €20,- kijken ze je vloeistoffen na etc maar niet extra dingen als motor electronica storingen etc. De reden waarom een TUV niet kan omdat Duitsland anders werkt met registratie. De duitsers hebben vaste kenteken platen. Heeft een Duitser bijv op z'n BMW 520D 11-ABC-3 staan en hij verkoopt hem gaan de platen eraf (daarom ziet u bijna nooit Duitse platen bij een advertentie). Koopt hij een BMW 325i dan krijgt zijn nieuwe auto het kenteken 11-ABC-3. In Duitsland is de regering heel streng, als de auto bijvoorbeeld net van de schadeboer afkomt wegens een ongeval(letje) is de verkoper verplicht dit te melden aan de koper, zo niet kan je hem met behulp vd regering voor de rechter slepen.
Zoek maar eens op mobile.de of autoscout24.de daar ziet u foto's van ieder krasje, deukje, plekje, scheur of mankement.
Ik vertrouw een Duitser liever dan een Hollander. Hier naaien ze je waar je bij staat. Als ik een auto verkoop is het ofeen belangstellende (maar vermeld er alles bij) of handelaar. De volgende auto komt lekker weer uit Duitsland.

Sterker nog, na de vakantie bouw ik mijn eigen e30 op.
E30 tot 1987 (uit Duitsland) waar een blok inkomt van een e34 525i of 540i (V8). 5-serie hoef ik minder aan te passen aan het blok. Maar waarschijnlijk verhuis ik toch maar Duitsland.

Maar echt waar, het mooiste is als je een auto bij een Duitse Handler koopt en informeer de BPM kosten (invoeren + op naam zetten +/- €150,-). Veel mensen denken met het bedrag wat op internet staat klaar te zijn.
Als u een auto importeerd: met een redelijk frisse/recente TUV, kunt u zo langs de monteur dat hij hem kan afmelden in Nederland.

Het is dat die 5 en 7-series me nu te duur zijn in de belasting anders nam ik er zeker 1.

Topic Author
F.P.
Neutraal
Posts: 15
Joined: 20 May 2012 20:00

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by F.P. »

Beste DominiqueL-E36,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Om eerlijk te zijn heb ik nog niet naar een 3 serie gekeken...zal dat ook maar eens gaan doen ;-)

Wat betreft de kosten voor een 5 serie ben ik als volgt te werk gegaan:

Hsb /wegenbelasting: € 160 per maand (+-)
Verzekering WA+: € 60 per maand (+-)
Onderhoudskosten: € 200 per maand (+-)
Totale kosten: € 420 per maand (+-)

Daarnaast moet ik ook de afschrijvingskosten hierin meenemen...€ 100 per maand?

Wat denk jij wat betreft de onderhoudskosten van € 200 per maand...is dat voldoende?
Ik rij +- 25.000 op jaarbasis.
En wil er 3 tot 4 jaar in blijven rijden als dat kan.

Wat betreft het importeren ben ik inderdaad vanuit gegaan om een auto van rond de €6000 te kopen in Duitsland, daarnaast komen de bpm kosten en overige kosten er nog bij ( €300).

Heb op de site van autoweek een berekening gemaakt van de bpm kosten voor bijv. een 5 serie edition van 2001. Kwam ik uit op rond de €1200 die ik moet betalen...kan dit kloppen dat jij weet?

Topic Author
F.P.
Neutraal
Posts: 15
Joined: 20 May 2012 20:00

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by F.P. »

Wat denken jullie?
Zijn de onderhoudskosten redelijk die ik hierboven neergezet heb?

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by DominiqueL-E36 »

Onderhoudsinterval is geloof ik 25.000km.
200€ per maand kun je opzich wel goed zitten (als de auto 1x in het jaar weggaat voor onderhoud hou je rekening met €2400,-. Dit is ruim genomen maar zit wel goed).

Wat betreft de bpm berekening is een indicatie. Het hangt altijd af van de auto 'hoe luxe hij is'. Ik heb met laten vertellen door de douane dat na 8jaar en 8maanden enkel alleen een 'rest-BPM' overblijft. Dit is veelal een klein bedrag en kan opzich wel kloppen (1200€). Zeker weten kun je even langs de douane gaan bij het rdw-station.

Topic Author
F.P.
Neutraal
Posts: 15
Joined: 20 May 2012 20:00

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by F.P. »

Ok thanks!

Nu sparen en wachten totdat mijn huidige auto uit de lease gaat :-)

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by DominiqueL-E36 »

Mijn voorkeur 3-serie (omdat de 5-serie te zwaar in de wegenbelasting is en ik op dit moment niet hoef te trekken achter de auto).

In de toekomst misschien wel een 5-serie aangezien ik een tourwagen op het oog heb.
Maar voorlopig een E30 325i :D

Topic Author
F.P.
Neutraal
Posts: 15
Joined: 20 May 2012 20:00

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by F.P. »

Is idd ook niet verkeerd! Ik ga voor de 5 serie :-)

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by DominiqueL-E36 »


Topic Author
F.P.
Neutraal
Posts: 15
Joined: 20 May 2012 20:00

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by F.P. »

Ah ja dat is zeker leuk...maar ja...geen diesel hahaha :lol:

535i_2001
Neutraal
Posts: 15
Joined: 05 Sep 2012 15:53
Type Auto: E39 535i 10-2001

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by 535i_2001 »

Mijn ervaring is dat U op dit moment in Nederland beter en goedkoper kunt slagen, dan een kostbare reis naar Duitsland te ondernemen met alle nasleep die erna komt.
Dit is natuurlijk geen vuistregel, er zijn juweeltjes te vinden in Duitsland, zonder twijfel! Maar, daar hangt wel degelijk een prijskaartje aan en een hele hoop werk.


Bij het zoeken naar een goede 5-serie gaan maanden vooraf en er zijn absoluut goede exemplaren te vinden.

Exemplaren die nog volledig origineel zijn, lang in bezit van een of twee eigenaren en met een natrekbare onderhoudsgeschiedenis. Geimporteerde auto's kopen is altijd een risico i.m.o. En als je zelf een auto uit Duitsland gaat halen, plus de kosten die daarmee gepaard gaan en de BPM, keuringskosten en overige kosten, zou ik persoonlijk het advies willen geven om wat contacten te leggen met BMW-dealers in de directe omgeving van Uw woonplaats. Zij ruilen vaak goede 5-series in die direct naar de handelaren gaan. Natuurlijk zijn niet alle inruilers interessant en goed genoeg, maar ik kan uit ervaring vertellen dat een dealeronderhouden (en/of geleverde NL-auto) vaak in betere staat is dan een Duitse auto. Vergeet niet, niet alle Duitsers gaan hetzelfde om met een BMW, sommige koesteren hun auto in de garage en rijden er voorzichtig mee, anderen maken gretig gebruik van de snelwegsnelheid! Dit is zeker van invloed op het totaalbeeld van de toestand van zo'n Duitse auto. Een diesel kan natuurlijk veel kilometers aan, echter, een diesel is zeker niet onverwoestbaar en ruw gebruik kan op den duur enorme kosten met zich meebrengen. Denk aan de versnellingsbak, onderstel, motor, ophanging enzovoorts. Natuurlijk is dit een veronderstelling, elke gebruikte auto moet zeer nauwkeurig op bovengenoemde punten worden onderzocht, maar de geschiedenis is het eerste uitgangspunt, althans, naar mijn bescheiden mening.
Niet elke Duitse BMW is superieur aan een NL-geleverde 5-serie en de prijzen in Duitsland zijn momenteel erg hoog!

Dealers en BMW-specialisten met goede reputaties zijn mijn eerste keuze, Marktplaats-auto's dienen altijd voorzichtig te worden bekeken maar let vooral op de onderhoudsgeschiedenis en de historie van de auto. Vraag de verkoper waar de auto gekocht is en bel vooral de dealers als deze terug te vinden zijn in de onderhoudsboekjes.

Ik heb zelf een volledig dealeronderhouden 535i sedan en deze is geheel nagetrokken door mij bij Ekris. Verkeert nog in geheel originele staat en is niet verprutst. Kilometerstand < 181.000 en ik ben 3e eigenaar. Alles gecheckt en ware het niet voor mijn gezondheidsproblemen, was het feest compleet geweest. Ik vecht met het restje kracht dat ik nog heb om binnen 1-2 jaar iets gezonder te worden, de vooruitzichten zijn helaas erg beperkt en de kans is dat ik mijn juweeltje moet verkopen. Maar dit is zo zonde, het is een van de weinige goed onderhouden post-facelift E39 5-serie exemplaren en zeer net van buiten en binnen en rijdt als een droom. Helaas is ook dit mij niet gegund, zo blijkt het nu.

Ik wens U veel succes met de zoektocht en veel "Freude Am Fahren" !!!

Topic Author
F.P.
Neutraal
Posts: 15
Joined: 20 May 2012 20:00

Re: BMW 530D Touring (e39) aankooptips?

Post by F.P. »

Bedankt voor de uitgebreide reactie! :ja:
Echter in Duitsland heb je echt veel meer keuze en een veel completere auto. Ben met name opzoek naar een met leer, opendak en affabriek navigatie...in nl best lastig te vinden helaas. Maar ik heb nog een klein jaartje te gaan :-) Misschien is de e61 wel wat tegen die tijd? :mrgreen:
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”