Mjin naam is Nils, 32 jaar jong, woonachtig in Brabant en hopelijk vanaf midden October eigenaar van een BMWdA 320 EDE sportline High Executive. Ik woon samen met mijn vriendin en hond Max (Duitse Dog)
Afgelopen juni ben ik bij mij nieuwe werkgever gestart en als gevolg daarvan mocht ik een nieuwe auto uitzoeken, hier onder vind je een "redelijk" uitgebried verslag van de afgelopen weken m.b.t. de zoektocht naar mijn nieuwe trots

Welke auto gaat het worden?
Na het ontvangen van de link naar de tool van de leasemaatschappij en het doornemen van de voorwaarden van het bedrijf de eerste schifting gemaakt. De keuze die ik heb is heel erg uitgebreid qua merken van Land Rover (evoque en freelander) tot Audi TT en van Nissan tot Mercedes in principe is de keuze vrij echter ben ik beperkt tot een diesel (ivm met km's >40.000 per jaar).
Mijn eisen:
Automaat
bij voorkeur 20%
Leer
Verplicht:
Navigatie
Bluetooth
Eerste schifting
Na wat zoekwerk en vele google uren was mijn lijstje als volgt
Opel Insignia
Ford Mondeo
Volvo v60/s60
BMW 3'er
Citroen DS5
De opel en mondeo vielen al snel af omdat deze niet als 20% met een automaat leverbaar zijn, bij de volvo is enkel de s60 als 20% met automaat leverbaar, en een aangeklede uitvoering met automaat gaat als snel richting 45k wat ik aardig aan de prijs vind voor dit soort auto's
Mijn voorkeur ging uit naar een station, met de bekende reden ..... het is zo handig met de gelimiteerde keuze i.v.m. de automaat toch een sedan in de overwegingen genomen.
Resterende lijst
Volvo v60/s60
DS5
BMW 3'er
De touring versie van de BMW was aangekondigd waarbij de prijzen etc bekend zouden worden begin juli dit was mijn eerste keus vandaar dat ik hier meer aandacht aan heb gegeven maar in mijn achterhoofd ook rekening houdend met de mogelijkheid dat de touring niet direct als 20% leverbaar zou zijn.
Verkenning
Papier en internet zijn geduldig dus was het tijd om op de vrije zaterdag een rondje langs de dealers te maken en de auto's te voelen.
Eerste afspraak .......
de volvo's
Mijn oog was gevallen op de r design uitvoering van de s en v60 bij de dealer hadden ze beiden uitvoering staan. Bij het verkennen van de beide uitvoering viel mij de s60 qua uiterlijk tegen de v60 daarentegen kon wel mijn goedkeuring weg dragen.
Het werd tijd voor de eerste meters in de de volvo, de test rit werd gemaakt in de v60 Rdesign. Zoals bekend zijn de stoelen van volvo meer dan prima en in het R design model zijn het zelfs sportstoelen. De test auto had de d2 (115pk) motor met de geartronic versnellingsbak eraan gekoppeld. Deze motor is absoluut niet lui en kan prima mee in het verkeer, het is geen snelheidsmonster wat het uiterlijk wel doet vermoeden. De stoelen zitten prima en de versnellingsbak is oke het navigatie systeem is overzichtelijk en duidelijk de ruimte in de auto is ook prima, de vering is enigszins hard, maar wat wil je met een verlaagd sportonderstel en 18" maar het is niet storend.
Na de testrit heb ik een offerte laten maken voor beide modellen, beide als rdesign en de s60 als d2 en d4 motor, de d4 met handbak omdat ik overwoog om meer pk's te hebben en dan maar geen automaat.
Citroen ds5
De keuze bij de ds5 was gevallen op de SoChic uitvoering, mat als aandrijving de eHdi of de DieselHybrid beiden standaard met de egs automaat. Het voordeel van de eHdi is dat ik deze kan bestellen nadat ik de liniaal langs de optie lijst heb gehaald het voordeel van de Hybrid is dat deze 200pk heeft iets minder opties zullen kunnen worden aangekruist omdat de hybrid flink duurder is als de eHdi.
Ik was erg benieuwd naar de rijbeleving van de DS5 het design is gewaagd en je moet ervan houden, persoonlijk vind ik het design geslaagd. Bij het rond de auto lopen vallen het strakke design en het formaat op, rond kijkend in het interieur valt het design op is misschien niet allemaal even functioneel maar wel erg mooi, maar smaken verschillen.
Tot nu toe had ik nog geen opmerking over de auto maar dat ging snel veranderen, na het starten van de auto en de eerste meters rijdend viel mij direct op dat de auto vrij hard is geveerd, dat kan natuurlijk ook aan de weg liggen dus direct richting de snelweg gestuurd. De frustratie begon op de snelweg pas echt de 115pk is niet voldoende om de auto relaxed te kunnen rijden je moet echt opletten als je wil invoegen naar de linker rijstrook i.v.m. de traagheid van de auto, maar wat echt storend is, is de egs 6 versnellingsbak. Na diverse keren optrekken, ene keer volgas vervolgens half gas en alle andere mogeijk combinaties was ik zo gefrustreerd en misselijk van de schakelen dat ik de auto in de kortste route terug naar de garage heb gereden, de sleutels heb ingeleverd en met een dikke rode stift een streep door de ds5 gehaald.
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen deze auto kunnen kopen na een test rit, zal aan mij liggen maar de vering is veel te hard en de versnellingsbak is ronduit slecht.
BMW
Na de franse frustratie de laatste test van de dag, aangezien de touring nog niet als test auto beschikbaar is heb ik in een sedan modern line test gereden. Mijn zinnen had ik gezet op de touring maar bij aankomst bij de dealer en een gesprekje met een van de verkopers kwam ik er snel achter dat de touring in eerste instantie niet als 20% zal worden geleverd. Toch maar even rijden in de sedan, ik kan kort zijn, de auto is fantastisch de auto zit lekker, rijd lekker ziet er heerlijk uit kortom ..... verkocht.
Station of geen station that's the question
Ik had het wel verwacht dat mijn voorkeur naar de BMW zou gaan maar nog steeds was de keus niet gemaakt de s/v60 was ook nog steeds een reële optie. Na wat denkwerk en enkele discussies met mijn vrienden vroeg ik me steeds meer af waarom ik ook al weer een station wilde.
Oke ik heb een groet hond (deense dog) maar de keren dat ik de hond meeneem in de auto is op een hand te tellen, tevens is er een optie om de achterbank neer te klappen in de sedan .... kleedje erover en klaar. Hoe vaak laad ik mijn huidige en vorige station tot het dak vol????? idd nooit, zelfs op vakantie haal ik het dak niet waarom dan een station vroeg ik me af ......
De Keus
Ik vermoed dat jullie de keus wel kunnen raden ...... Juist ...... het word een 320Da efficient dynamics sportline High Executive ....... sedan. De volvo's vielen af omdat de v60 niet in 20% procent diesel automaat is te verkrijgen en s60 viel toch af omdat het design mij niet genoeg aansprak.
De BMW heeft de looks, de rijeigenschappen en ook nog eens de financiële voordelen, het is dus niet alleen een gevoelskwestie maar ook een verstandige keus!
Op dit moment is er een actie (of upgrade) bij BWM dat je voor de excecutive prijs een high executive uitvoering en dakota leer krijgt (koopt/leased) daar kan ik nu dus mooi van profiteren de offerte ligt op dit moment bij de leasemaatschappij ook om de extra kosten voor de 18" (assecoires) door te reken en of dit kan i.v.m. de company policy.
Kortom het is geworden
BMW 320dA EDE sportline High Executive
Kleur Havana
Dakota Leer Zwart /Rood (stiksels)
8 Traps sport automaat
Profesional Navigatie
18" (code 397)
Nils
PS voor degenen de afvragen waarom geen Audi of Mercedes ..... mercedes kan mij niet bekoren en bij de audi vind ik de optie pakketten achterlijk duur