BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

325 turbo tunen

Projecten van leden van BMWForum.nl

Moderators: Moderator Team, Service Team

Topic Author
E30T

325 turbo tunen

Post by E30T »

Sinds een paar weken rij ik in een E30 325 turbo. Het vermogen valt me een beetje tegen dus ik ben op onderzoek uitgegaan om te kijken wat er nog aan gedaan kan worden.

Allereerst moet het blok goed gemaakt worden, dus dat hij daar niet op kapot kan lopen. Dat betekent dus:
- Waterpomp vervangen, de auto heeft een half jaar stil gestaan.
- Olie lekkages verhelpen. We zijn erachter gekomen dat het kleppendeksel lekte, die is er dus afgehaald. Wat blijkt nu, de pakking is 2 of meer keren gebruikt. Tevens leek er iets vreemds tussen de koppakking te zitten, een soort tape stak eruit. De koppaking is er dus ook afgehaald en nu blijkt dus dat deze ook minimaal 2 keer gebruikt is en dat de originele bouten nog gemonteerd waren :roll: .
- Nokkenas is versleten, er zitten kleine gaatjes is, en hij heeft te weinig klepspeling gehad. Er komt nu een Schrick 272 graden nokkenas in.
- 12 Nieuwe tuimelaars.
- Uitlaatspruitstuk is niet helemaal recht. Bij het lassen is het waarschijnlijk krom getrokken waardoor hij nu op de 1e cilinder lekt. We gaan proberen om het te laten vlakken.
- 1 Klep is ingesleten op de plek van de tuimelaar, die wordt vervangen.
- Alle kleppen krijgen nieuwe klepsteelrubbers en worden weer goed gemaakt, opgeschuurd voor de optimale afdichting.
- Carterpan pakking wordt vervangen.
- Als het carter eraf is dan kijken we meteen even naar de lagerschalen, daar kun je dan zo bij.
- Uiteraard nieuwe olie, koelvloeistof, een oliefilter en 6 nieuwe bougies.
- Verder alles wat los gaat daar komt een nieuwe pakking tussen.
- Er wordt een brandstof lucht verhoudings metertje ingebouwd evenals een turbodruk meter.

De cilinders zelf zien er nog heel goed uit, geen stootranden te zien.

Als dit allemaal gedaan is dan laat ik hem afstellen bij Kronenburg of Achterberg. Dat wil zeggen de turbodruk gaat omhoog van 0,3 naar 0,5 bar. Daarnaast moet het motormanagement aangepast worden. Bij Kronenburg bouwen ze een compleet nieuwe computer in met sensoren, deze computer kunnen ze helemaal afstellen. Bij Achterberg zetten ze er een andere chip in en gaan ze die zelf schrijven. Achterberg is maar half zo duur als Kronenburg, de laatste kost ongeveer 2000 euro. Maar als ik naar Kronenburg ga dan zit er een heel mooi systeem in en dat kan later zo weer opnieuw afgesteld worden, dat kan ik thuis met een laptop doen.

Zal jullie hier op de hoogte houden en kijken of ik foto's kan plaatsen.

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

zijn toch aardig wat kosten voor een pas aangeschafte auto
wel jammer
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

Topic Author
E30T

Post by E30T »

Dan weet je wel meteen wat je hebt. En de auto was ook niet zo duur.

Verder is hij wel helemaal in orde, kwam zonder problemen door de apk, het is alleen dit. Die metertjes wil ik er zelf in hebben, de vorige eigenaar blijkbaar niet.

Een paar dingen zijn ook gewoon ouderdom, een carterpan pakking die lek is gebeurt wel vaker.

Topic Author
wim325i e36

Post by wim325i e36 »

wel jammer dat er vrij veel aan de motor mankeerd, maar zo te horen gaat dat allemaal weer goed komen!!!!

veel succes ermee!!! :D

frank de jonge
Neutraal

Post by frank de jonge »

Hoeveel vermogen schat je straks te hebben??

Ben benieuwd naar de pics :D
Tjah....

Topic Author
E30T

Post by E30T »

Uiteindelijk na ruim 4 weken heb ik hem weer terug :D

Hoe verder we kwamen hoe meer er kapot bleek te zijn.
- De Nokkenas was versleten en is vervangen door een Schrick 272 graden
- 12 Nieuwe tuimelaars
- Kleppen geslepen en klepsteelrubbertjes vervangen.
- Onderblok was gescheurd en vervangen door een goede gebruikte.
- Onderblok is gehoond en gevlakt
- Krukas was kapot door een kapot drijfstanglager.
- Drijfstanglagers vervangen.
- Krukas hoofdlagers vervangen.
- Zuigers en drijfstangen gewogen en gelijk gemaakt.
- Krukas, vliegwiel en koppeling gebalanceerd.
- Nieuwe zuigerveren.
- Koppeling is vervangen.
- Uitlaatspruitstuk gevlakt.
- Oliepomp vervangen.
- Waterpomp vervangen.
- Distributieriem incl spanrol vervangen.
- De 2 v-snaren vervangen.
- Alle pakkingen/keerringen vervangen.

Vrijdag heb ik hem opgehaald. Kom ik er zaterdag na een 50 km achter dat hij toch nog wat olie lekt. Dus ik rij terug naar de garage, er blijken een aantal kleine lekkages te zijn.
- Bevestiging oliefilterhuis.
- Bevestiging olieleiding van turbo.
- Kleppendeksel.

De eerste 2 zijn opgelost. Het kleppendeksel gebeurt as. donderdag. Het kleppendeksel moet er dan toch vanaf om de kleppen na te stellen.

Als hij dan helemaal klaar is dan kan hij rustig 2000 km ingereden worden. Hierna even de olie en filter vervangen. Als dat gedaan is dan wordt er op de rollenbank een nieuwe chip geschreven en kan ik weer lekker rijden.

Mr. Ash...
2e Versnelling

Post by Mr. Ash... »

dat ziet er echt super uit nog ff en je bent zo door die 2000km heen en kan je lekker je gang gaan

Ikke
3e Versnelling

Post by Ikke »

Klinkt goed, zal wel kriebelen als je het vermogen nog niet kunt testen. :D

Anders rijdt even naar eurodisney in parijs, en dan kijk je wat daar een kaartje aan de kassa kost en dan kom je terug en vertel je me dat gelijk. Heb je 2 vliegen in 1 klap.. :fluiten:

Topic Author
rob

Post by rob »

haha zo gek zou ik wel zijn om het te testen.
echt succes joh ;)

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

haha

vind je het nog steeds geen zonde dat je die auto hebt gekocht ???
:wink:

vind ondertusse dat er wel exceptioneel veel & snel kapot is gegaan nadat je hem hebt gekocht

ok ok je hebt een leuke auto
maarja voor wat je in het begin kwijt bent geraakt aan reparaties had je ook kunnen steken in het leuker / sneller maken van een ander model / type

ikzelf zou en vind het wel een beetje zonde & jammer

maarja inderdaad 2000 km is zo gereden toch :wink:

Ya Know.....
It Is What It Is

Topic Author
E30T

Post by E30T »

Mikey wrote:haha

vind ondertusse dat er wel exceptioneel veel & snel kapot is gegaan nadat je hem hebt gekocht

maarja voor wat je in het begin kwijt bent geraakt aan reparaties had je ook kunnen steken in het leuker / sneller maken van een ander model / type

Ik ben op dit moment ook bezig om een deel van de reparatiekostel op de verkoper te verhalen, hij heeft veel verzwegen en mooier gemaakt dan het is terwijl hij goed wist dat er van alles mis was met de motor.

Ik heb op het moment al 800 km gereden, dus nog 2 weekjes en dan ff de olie en het filter verversen, dan kan hij er weer tegenaan

Mr. Ash...
2e Versnelling

Post by Mr. Ash... »

E30T wrote:

Ik ben op dit moment ook bezig om een deel van de reparatiekostel op de verkoper te verhalen, hij heeft veel verzwegen en mooier gemaakt dan het is terwijl hij goed wist dat er van alles mis was met de motor.

Ik heb op het moment al 800 km gereden, dus nog 2 weekjes en dan ff de olie en het filter verversen, dan kan hij er weer tegenaan
Hey Juridisch gezien kan je schadevergoeding eisen en zal je een gedeelte van het geld wel vergoed krijgen. Ik doe de opleiding HBO recht en heb een tijdje terug zulk soort cassusen behandeld.

Topic Author
E30T

Post by E30T »

Mr. Ash... wrote:
E30T wrote:

Hey Juridisch gezien kan je schadevergoeding eisen en zal je een gedeelte van het geld wel vergoed krijgen. Ik doe de opleiding HBO recht en heb een tijdje terug zulk soort cassusen behandeld.
Ik heb geluk, ik heb een nichtje die rechten heeft gestudeerd en ze werkt nu bij een kantonrechter. Zij helpt me hiermee :D

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

nouja...

je had m toch particulier gekocht ?

dan zal het er uiteindelijk op neerkomen dat het je eigen schuld is

ook al zal je aan die man vragen wat er mis is en hij je vertellen niks of slechts een gedeelte vertellen.
omdat het geen proffesional is op het gebied van auto's ( monteur of dergelijke )
en omdat het niet bij een bedrijf gekocht is kan het erop neerkomen dat de beste man niet beter wist en dat het jouwn eigen schuld is dat jij deze auto zo hebt gekocht en akkoord bent gegaan met de daarvoor afgesproken prijs...

Wil niet veel zeggen ofzows, wil je ook niet ontmoedigen...

maar zo gaat het bijna altijd wel.
sja goed is het een bedrijf geweest dan kan je nog wel wat verhalen en dergelijke maarja.....

anyways suc6

Ya Know.....
It Is What It Is

Topic Author
wim325i e36

Post by wim325i e36 »

sterkte ermee.....

op hoeveel pk denk je uit te komen? ik ben wel benieuwd!!

:lol:
Post Reply

Return to “Projecten”