Allereerst moet het blok goed gemaakt worden, dus dat hij daar niet op kapot kan lopen. Dat betekent dus:
- Waterpomp vervangen, de auto heeft een half jaar stil gestaan.
- Olie lekkages verhelpen. We zijn erachter gekomen dat het kleppendeksel lekte, die is er dus afgehaald. Wat blijkt nu, de pakking is 2 of meer keren gebruikt. Tevens leek er iets vreemds tussen de koppakking te zitten, een soort tape stak eruit. De koppaking is er dus ook afgehaald en nu blijkt dus dat deze ook minimaal 2 keer gebruikt is en dat de originele bouten nog gemonteerd waren

- Nokkenas is versleten, er zitten kleine gaatjes is, en hij heeft te weinig klepspeling gehad. Er komt nu een Schrick 272 graden nokkenas in.
- 12 Nieuwe tuimelaars.
- Uitlaatspruitstuk is niet helemaal recht. Bij het lassen is het waarschijnlijk krom getrokken waardoor hij nu op de 1e cilinder lekt. We gaan proberen om het te laten vlakken.
- 1 Klep is ingesleten op de plek van de tuimelaar, die wordt vervangen.
- Alle kleppen krijgen nieuwe klepsteelrubbers en worden weer goed gemaakt, opgeschuurd voor de optimale afdichting.
- Carterpan pakking wordt vervangen.
- Als het carter eraf is dan kijken we meteen even naar de lagerschalen, daar kun je dan zo bij.
- Uiteraard nieuwe olie, koelvloeistof, een oliefilter en 6 nieuwe bougies.
- Verder alles wat los gaat daar komt een nieuwe pakking tussen.
- Er wordt een brandstof lucht verhoudings metertje ingebouwd evenals een turbodruk meter.
De cilinders zelf zien er nog heel goed uit, geen stootranden te zien.
Als dit allemaal gedaan is dan laat ik hem afstellen bij Kronenburg of Achterberg. Dat wil zeggen de turbodruk gaat omhoog van 0,3 naar 0,5 bar. Daarnaast moet het motormanagement aangepast worden. Bij Kronenburg bouwen ze een compleet nieuwe computer in met sensoren, deze computer kunnen ze helemaal afstellen. Bij Achterberg zetten ze er een andere chip in en gaan ze die zelf schrijven. Achterberg is maar half zo duur als Kronenburg, de laatste kost ongeveer 2000 euro. Maar als ik naar Kronenburg ga dan zit er een heel mooi systeem in en dat kan later zo weer opnieuw afgesteld worden, dat kan ik thuis met een laptop doen.
Zal jullie hier op de hoogte houden en kijken of ik foto's kan plaatsen.