BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

E39 koelingsproblemen. Thermostaat of waterpomp?

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
BMW528iExecutive96
Neutraal
Type Auto: BMW 528i Executive Autom. E39

E39 koelingsproblemen. Thermostaat of waterpomp?

Post by BMW528iExecutive96 »

Ik ben nieuw hier met 2 linkerhanden. Heb al meer dan 10 jaar een E39 BMW 528i Executive automaat, met ruim 240.000 km op de teller.
Vandaag reed ik een klein stukje en vervolgens ging het alarm af dat de temperatuur in het rood staat. Zag wat rook van voren komen. Auto na paar kilometer aan de kant gezet. Had direct gemoeten maar ik reed op dat moment in een lange tunnel en vond het te gevaarlijk om daar te stoppen. De radiateur was goed gevuld, zie geen lekkages.
Heb de radiateurslangen gevoeld. De bovenste slang voelde goed gevuld en warm aan, terwijl de onderste slang ook goed gevuld maar lauwtjes van temperatuur.
Is dit een thermostaat of een waterpomp probleem? En is het gemakkelijk te verhelpen? Zo ja hoe of toch maar door garage laten doen?

hj2
1e Versnelling
Type Auto: E39 530i Touring 2003

Re: E39 koelingsproblemen. Thermostaat of waterpomp?

Post by hj2 »

Klinkt mij in de oren als een waterpomp idd. Beiden zijn echter vrij eenvoudig te vervangen en het materiaal kost ook de wereld niet. Als je een pomp koopt, doe er dan 1 met metalen schoepen i.p.v. de kunststof exemplaren. Misschien hebben juist die de geest gegeven bij jouw exemplaar?

Jan Wachelder
1e Versnelling
Type Auto: BMW 525i / e30 325i

Post by Jan Wachelder »

Meest logische is inderdaad de waterpomp. Als je hem vervangt moet zoiezo de koelvloeistof eruit. Gooi meteen een nieuwe thermostaat erin, kosten toch normaal niet meer als €20. Dan ben je weer helemaal vers gestart met je koelsysteem. Welke regio kom je vandaan?
[ external image ]
BMW E39 523i LPG G3 & E30 M50 2.5i

Jan Wachelder
1e Versnelling
Type Auto: BMW 525i / e30 325i

Post by Jan Wachelder »

http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... g1260.html Hier een linkje dat je misschien kan helpen. Persoonlijk zou ik die van valeo pakken, deze is namelijk voorzien van een metalen schoepen wiel. Ps: thermostaatje kost ongeveer 11 euries!
[ external image ]
BMW E39 523i LPG G3 & E30 M50 2.5i
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”