BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Koplamp hoogteverstelling
Moderator: Moderator Team
-
lekkerebert
- 1e Versnelling
- Type Auto: E39 530i Touring 2002
Koplamp hoogteverstelling
Beste allen,
Mijn E39 heeft xenon-verlichting, hartstikke fijn, maar de koplampen staan erg ver naar beneden gericht.
Ik heb het hele instructieboekje erop nagezocht, evenals de hele cockpit en boordcomputer van de auto. Lijkt er niet op dat mijn auto (electrische) koplamp-hoogteverstelling heeft.
Denk dus dat ik ze handmatig omhoog moet draaien, maar waar zitten die schroefjes?
Of anders, er zitten genoeg schroefjes... welke moet ik hebben?
Heb al gecontroleerd of de koplampen niet per ongeluk op linksrijdend verkeer stonden, was niet t geval.
En als we toch bezig zijn met vragen : mn remlicht links achter is stuk. Wat voor lampje moet daarin?
Mijn E39 heeft xenon-verlichting, hartstikke fijn, maar de koplampen staan erg ver naar beneden gericht.
Ik heb het hele instructieboekje erop nagezocht, evenals de hele cockpit en boordcomputer van de auto. Lijkt er niet op dat mijn auto (electrische) koplamp-hoogteverstelling heeft.
Denk dus dat ik ze handmatig omhoog moet draaien, maar waar zitten die schroefjes?
Of anders, er zitten genoeg schroefjes... welke moet ik hebben?
Heb al gecontroleerd of de koplampen niet per ongeluk op linksrijdend verkeer stonden, was niet t geval.
En als we toch bezig zijn met vragen : mn remlicht links achter is stuk. Wat voor lampje moet daarin?
-
Speedy540
- 2e Versnelling
- Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Re: Koplamp hoogteverstelling
dat van het lampje links achter. haal het er eens uit en kijk eens op de fitting. maar zou zo maar 12v 21w kunnen zijn.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa
De xenonverlichting van de E39 heeft normaal gesproken een automatische hoogteregeling, tenminste als het een originele uitvoering is. Hij heeft ook een koplampreinigingsinstallatie. Als de lampen naar beneden gericht staan is het mogelijk dat de stelinrichting het begeven heeft. Er is al veel over geschreven hierover en een bekend zwak punt van de E39. De stelnokken zijn van kunststof en drogen na een aantal jaar uit en breken dan af, vandaar dat ze dan niet meer te stellen zijn.
Je kunt ze wel repareren middels een nieuwe set stelnokken.
Je kunt ze wel repareren middels een nieuwe set stelnokken.
-
Raymond64
- 1e Versnelling
- Type Auto: 525 Touring E39
Zal aan de stel nokken liggen in de koplamp, deze breken af na een jaartje of 10 en zijn te vervangen voor aluminium, is klusje van 30 minuten per koplamp.
-
lekkerebert
- 1e Versnelling
Moeten de koplampen eruit voor die operatie?
Koplampen moeten eruit voor de operatie. Op de site van Offenga kun je via een filmpje zien hoe je het kunt oplossen. Het moet dan wel de gekitte versie zijn en niet de gelijmde want die kun je niet uit elkaar halen (bij mij het geval) en zal je toch een nieuwe koplamp moeten aanschaffen. 
-
lekkerebert
- 1e Versnelling
Vind t filmpje niet?
Bovendien is de mijne een face-lift, een van de laatste waarschijnlijk (September 2002).
Nieuwe koplampen is BS. Die stelnokken moeten vervangen worden, of ik t nu zelf doe of laat doen, ze gaan niet eerder stuk dan dat ik de auto weg doe.
Even logisch nadenkend, als ik de gelijmde koplampen heb, kan ik de lijmnaad toch wel warm stoken met een föhn of zo, en dan de delen van mekaar voorzichtig loshalen? Eventueel met een stanley-mesje als hulpmiddel?
Bovendien is de mijne een face-lift, een van de laatste waarschijnlijk (September 2002).
Nieuwe koplampen is BS. Die stelnokken moeten vervangen worden, of ik t nu zelf doe of laat doen, ze gaan niet eerder stuk dan dat ik de auto weg doe.
Even logisch nadenkend, als ik de gelijmde koplampen heb, kan ik de lijmnaad toch wel warm stoken met een föhn of zo, en dan de delen van mekaar voorzichtig loshalen? Eventueel met een stanley-mesje als hulpmiddel?
Ga naar de site van Offenga, kies dan webshop en vul het chassisnr van je auto in. Kies dan verlichting en dan stelnokken type 2. Dan zie je ook de verwijzing naar het youtube filmpje. Het is een duidelijk filmpje waarbij je in plaats van een stanleymesje beter een plamuurmes kunt gebruiken.
Veel succes toegewenst,
Jos
Veel succes toegewenst,
Jos
-
lekkerebert
- 1e Versnelling
Dank je Jos. Ik ga t uitzoeken, en denk wel dat ik t zelf gerepareerd krijg. Hoop wel dat ik de koplampunits weer helemaal dicht krijg.
-
Raymond64
- 1e Versnelling
- Type Auto: 525 Touring E39
Koplamp 10 minuten op 90c in oven dan is hij uit elkaar te halen, word kit zacht.
Stelnokken van aluminium op internet marktplaats te vinden.
Verschil nabouw en fabriek inbouw xenon is herkenbaar aan geen hoogte verstelling.
Andere optie kan zijn dat stangetje naar voorwieldraagarm is losgeschoten.
Deze is te vinden veelal op rechter draagarm.
Dit is de officiële stel stang voor fabrieks xenon.
Nok vervanging als je handig bent 30 minuten per koplamp.
Tip, maak ook meteen de lens van binnen schoon!
Stelnokken van aluminium op internet marktplaats te vinden.
Verschil nabouw en fabriek inbouw xenon is herkenbaar aan geen hoogte verstelling.
Andere optie kan zijn dat stangetje naar voorwieldraagarm is losgeschoten.
Deze is te vinden veelal op rechter draagarm.
Dit is de officiële stel stang voor fabrieks xenon.
Nok vervanging als je handig bent 30 minuten per koplamp.
Tip, maak ook meteen de lens van binnen schoon!
-
beeMdoubleyou
- Neutraal
- Type Auto: 540I exe
.
Last edited by beeMdoubleyou on 06 Jan 2015 16:35, edited 1 time in total.
-
beeMdoubleyou
- Neutraal
- Type Auto: 540I exe
koplampen vanaf 2000 kunnen NIET in de oven. Ik heb het zelf gedaan in combi met een verfbrander en had er bijna een sloopvergunning voor nodig om de klus te klaren.
Uiteindelijk is het wel gelukt maar zeker af te raden ! na deze klus bleek ook de andere nokken te zijn afgebroken. het is mogelijk deze te vervangen via het gat van de lamp maar heb het laten doen (vlak bij Duitsland) door Mert. (0651114361)
Hij was er een half uur mee bezig voor een klein bedrag. Hoe is mij nog een raadsel want zelf kon ik de schroeven waarmee de stelnokken vastzitten niet vinden.
succes, Eduard
Uiteindelijk is het wel gelukt maar zeker af te raden ! na deze klus bleek ook de andere nokken te zijn afgebroken. het is mogelijk deze te vervangen via het gat van de lamp maar heb het laten doen (vlak bij Duitsland) door Mert. (0651114361)
Hij was er een half uur mee bezig voor een klein bedrag. Hoe is mij nog een raadsel want zelf kon ik de schroeven waarmee de stelnokken vastzitten niet vinden.
succes, Eduard
Koplampen vanaf 2002 is het.beeMdoubleyou wrote:koplampen vanaf 2000 kunnen NIET in de oven. Ik heb het zelf gedaan in combi met een verfbrander en had er bijna een sloopvergunning voor nodig om de klus te klaren.
succes, Eduard
En moeilijk is het niet om ze te vervangen, heb er zelf genoeg gedaan.