BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Voorstellen Eric 540i historie onderhoud | Update 357.117 Km

Nieuw Hier? dan kan je je hier voorstellen.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Eric 540
Neutraal
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2013 14:57
Type Auto: 540 E39

Voorstellen Eric 540i historie onderhoud | Update 357.117 Km

Post by Eric 540 »

Beste allen

Sinds augustus 2012 ben ik de blije bezitter van een E39 540i. De auto had op dat moment 270.000 km gereden. Naar aanleiding van een artikel in Youngtimer 2-2013 besloten om naar dit model te kijken. Een halve dag op pad langs een youngtimer specialist die 5 stuks E39 had staan. En langs een BMW specialist die een 540 had staan. Ik mocht ongevraagd proefrijden. Eerste indruk: Beetje veel vermogen en zwaar aan de voorzijde. Op dat moment druk met werk en na een paar maanden wilde ik eens in een 528 rijden. Helaas lukte dat niet. Vervolgens na de vakantie op de eerste werkdag: BOEM. Mijn Volvo 940 plat. Op dat moment had ik dermate veel werk dat de tijd nemen om de juiste auto uit te zoeken er niet was. De voorgaande maanden had ik regelmatig op internet naar het aanbod gekeken en dat was niet bepaald ruim en niet van de door mij gewenste kwaliteit. Of 10K en meer…. Mede door de financiën besloten de 540 waarin ik proef heb gereden direct te kopen. Toch leuk om als zelfstandig ondernemer een vrije keus van auto te hebben.

Enkele gegevens:
Kleur: Montreal balau metalic 297
Interieur: Standard leder grau N6TT sportinterieur
Steptronic
M onderstel
Radio BMW Business

Bij de aanschaf achterstallig onderhoud weg gewerkt en naar de airco laten kijken. 1 storing blijft: De schakelaars tussen lucht uit de roosters dashboard en voorruit functioneren omgekeerd. Ik kan er mee leven.

Bij 288.000 km Prins VSI in laten bouwen. Helaas houd de motor af en toe 1 seconde in bij 2.500 toeren en meer. En bij het los laten gaspedaal en direct weer gas geven houd de motor in. Over +- 2 weken met de LPG-inbouwer rijden met aangesloten computer. Het storingsgeheugen melde 1 storing, Lambda sensor bank cilinder 1 t/m 4 heeft 18 storingen gegeven. Vervangen.

Huidige km stand 306.700. Het afgelopen jaar de volgende onderdelen vervangen en onderhoud uitgevoerd:
• 270.000 Olie en olie filter + luchtfilter
• 272.000 8 originele bougies
• Oktober 2012 alle 4 de klepdekselpakkingen vervangen
• December 2012 draagarm LA en 2 x microfilterhuis + filter
• 287.507 APK 22-2-2013 Tussen stukjes stabilisatorstangen vervangen
• 288.000 Maart 2013 Prins VSI in laten bouwen
• April 2013 2 x Michel Premacy HP 225/55 R16 99W
• 296.000 olie + oliefilter
• Juni 2013 embleem en temperatuur sensor koelvloeistof
• 297.000 automatische bak 4.5 liter olie en filter vervangen (volledig spoelen kan bij dit type bak niet)
• Juli 2013 handrem stellen en 2 x ster voorruit herstellen
• September 2013 4 x Continental wintercontact TS 830P 225/55 R16 99V gekocht en om de aluminium velgen gemonteerd. Nu wachten tot het morgenochtend glad wordt.

Tik in motor. Bij 2.000 toeren en dan gas los laten. Tikken en met afname toerental wordt het getik minder. Bij stationair licht hoorbaar. Uitlezen. Lambda sensor bank cilinder 1 t/m 4 heeft 18 storingen gegeven. Vervangen.
Met stethoscoop luisteren. Tik in linker bank (gezien vanaf de distributie) cilinder 1 t/m 4 en zo te horen in het onder blok. Tik wordt niet erger.
Carter pan er onderuit. Niets geen aanslag onder in de pan. Nog niet 1 minuscuul aluminium stukje of vijzel van een lager. Oliepomp gecontroleerd. Alle bouten zitten vast. Carter pan pakking vervangen en Forte reiniger er door. 30 minuten motor draaien in afwisselend toerental tot 2.000 toeren. Olie en filter vervangen en een Forte beschermer in de nieuwe olie + oliefilter vervangen. Tik blijft hetzelfde klinken. Grrrrr
Binnenkort langs een motorenrevisie bedrijf. Wellicht hebben zij een idee bij dit tikkende geluid.

Wordt vervolgt en met hartelijke groet,

Eric
Last edited by Eric 540 on 07 Feb 2015 20:04, edited 2 times in total.

hj2
1e Versnelling
Posts: 83
Joined: 08 Aug 2013 09:51
Type Auto: E39 530i Touring 2003

Re: Voorstellen Eric 540i inclusief historie onderhoud

Post by hj2 »

Welkom!

Over je ventilatie: je kunt gewoon de knopjes eruithalen en op de juiste positie terugzetten :D
Balen van de tik. Hoezo denk je dat het uit het onderblok komt?

Topic Author
Eric 540
Neutraal
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2013 14:57
Type Auto: 540 E39

Re: Voorstellen Eric 540i inclusief historie onderhoud

Post by Eric 540 »

Beste hj2,

N.a.v. het luisteren met de stethoscoop hadden wij de indruk dat het getik aan de onderzijde (carterpan en zijkant blok) harder klonk dan bij de cilinderkop. 100% ben ik er nog niet van overtuigt... Dus invalshoeken/ ervaringen zijn altijd welkom.
Enige ideeën:
drijfstanglager al had er dan mogelijk slijpsel in het carter gelegen. Tikkende klepstoter, kettingspanner spant niet goed meer....
Gr. Eric

Topic Author
Eric 540
Neutraal
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2013 14:57
Type Auto: 540 E39

Re: Voorstellen Eric 540i inclusief historie onderhoud

Post by Eric 540 »

Allereerst de tik in de motor. 2 x bij een motorenrevisie bedrijf geweest. De tik laat mij niet los en ik zou er enorm van balen als de motor in elkaar loopt en het was te voorkomen geweest. Het revisiebedrijf doet voor een BMW specialist alle revisiewerkzaamheden en Vanos reparaties als de specialist te veel werk heeft. Met stethoscoop beide keren op alle plekken geluisterd. Onderbouwd waarom het geen drijfstanglager, gekantelde zuiger of distributieketting is. Het geluid vindt alleen plaats bij warme motor, gas loslaten en vanaf 2.000 toeren naar stationair. Het kan een tikkende klepstoter zijn die bij voldoende oliedruk geen geluid geeft. Het heeft mij enigszins gerust gesteld mede omdat het geluid in 29.000 km niet erger is geworden.

Onderhoud:
299.000 km Thermostaathuis vervangen
301.000 km de MPM olie er uit gedaan en de originele Castrol Edge 5W40 er in inclusief nieuw filter
311.500 Remblokken achter vervangen
01-01-2014
314.800 Remblokken voor vervangen
314.800 km 4 velgsloten vervangen
315.400 km Storingsgeheugen uitlezen, airbagstoring + APK nalopen
319.000 km draagarm Rechts achter vervangen i.v.m. kapot rubbertje
320.849 km Brandstoffilter Prins VSI vervangen
321.229 km APK. Onderweg 1 lampje stuk. Verder goed gekeurd
325.150 km zomerbanden er onder. 2 Michelin Premacy HP 99W banden gekocht

Topic Author
Eric 540
Neutraal
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2013 14:57
Type Auto: 540 E39

Re: Voorstellen Eric 540i inclusief historie onderhoud | Upd

Post by Eric 540 »

Update bij 357.117 Km
311.500 Remblokken achter vervangen
314.800 Remblokken voor vervangen
20-05-2014 Bult op Michelin band, 1 band vervangen
20-05-2014 Parrot CK3100 ingebouwd
20-05-2014 Vloermat LV vervangen + leder reiniger gekocht en 2 uurtjes reinigen.
01-07-2014 331.800 Oliefilter, 7.5 liter Castrol Edge 5W30 en ruiten wisserbladen vervangen.
11-07-2014 Uitlijnen. Alles ok.
28-07-2014 333.500 1 ventiel band lek.

31-07-2014 334.000 met vakantie naar Italië. 3.200 km gereden. Ons verblijf was 20 km van het strand en wij dachten er 20 minuten over te doen. Niet dus. 45 minuten met heel veel slalommen. Nou is dat geen straf. Mijn vrouw kan het niet waarderen als ik snel naar boven ga echter met deze motor is het een genot om bij laag toeren altijd vermogen te hebben en rustig naar boven te rijden :) .

19-09-2014 340.246 Lekkage automatische bak. De oliekeerring automatische bak aan de motorzijde was lek. Beide oliekeerringen automatische bak en oliekeerring krukas bakzijde vervangen. De krukaskeering was uitgehard en nodig aan vervanging toe. Bouten uitlaat-spruitstuk zaten vast, braken af en zijn uitgeboord. Alle olie vervangen inclusief koppelomvormer. Filter en pakking carterpan was bij 296.000 km gedaan. Bak schakelt als prima en niet anders als voor deze reparatie. Alles bij elkaar 16 uur werk.

26-09-2014 341.300 Visco koppeling vervangen.
16-11-2014 347.200 Winterbanden er onder (18-11 naar Oostenrijk).
10-12-2014 Accu vervangen.
2015 Start 353.771 km
16-01-2015 354.778 2 gasveren kofferbak vervangen. Stelmotor kofferbak vervangen.

17-01-2015. Naar Gijsbersten voor en storing airbag. Mogelijk een pen-contact in de linker gordelhouder. Storingsgeheugen gereset en als de melding zich weer voordoet, e.e.a. herstellen. Aaron Gijsbertsen heeft mij geholpen. Aardige deskundige specialist.
05-02-2015 357.046 APK bij Gijsbertsen. Goed gekeurd. Geen werkzaamheden.
07-02-2015 357.117, 7.5 liter Castrol Edge 5W30, oliefilter en luchtfilter vervangen. Het oliefilter en het vorige oliefilter (331.800) open gezaagd om te kijken over iets van vervuiling in zat. Niets.

Verbruik LPG:
Winter: 1: 7.7 Weinig airco.
Zomer: 1: 7.2 Met airco
Voor-en na seizoen: 1: 7.5 en vaak de airco aan
Post Reply

Return to “Stel je even voor”