Wat is nu eigenlijk correct qua spanning!
Het betreft
255/40r18 99v goodyear eagle f1 run flat achteraan
225/45r18 run flat vooraan
Nu vraag ik mij af welke bandendruk ik moet hanteren op de wagen.
De bandencentrale beweert 2,7 bar?
Een andere beweert 2,5 bar
En de autostatus in de wagen zelf beweert bij half beladen 2,2 bar
Vol beladen 2, 7 bar
Het betreft een bmw 320d break sportline 190 pk
Bj 2018
Wat is nu eigenlijk het correcte antwoord om max.grip te blijven behouden.
De centrale volgen of bmw zelf.
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Bandenspanning!!??
Moderator: Moderator Team
Re: Bandenspanning!!??
Deze " eigenwijze zelfbenoemde bandendruk specialist " heeft zich aangemeld op dit forum om je antwoord te geven.
Heb je banden gegoogled , en alleen XL gevonden .
Voor 225/45R18 Loadindex 95 / maxload 690 kg AT 2,9 bar tot max 160 kmpu.
Achter 255/40 R18. Li 99/ maxload 775 kg AT 2,9 bar tot 160 kmpu.
Ik heb ingeschat dat als 90% van het as-draagvermogen gebruikt wordt voor max 160 kmpu, dat dan comfort en grip nog acceptabel zijn.
Daarom lijst gemaakt met strengere formule dan de officiële europese, en geeft 90% van uitgerekend draagvermogen, voor max 160 kmpu.
Dus dit geeft niet minimum druk voor veiligheid ( dat je band-materiaal niet oververhit), maar maximum druk waarbij comfort en grip nog acceptabel.
Aan jouw de taak om eventjes de aslasten 99% nauwkeurig vast te stellen in je gebruik. Succes daarmee, het grootste struikelblok in het geheel, en jouw verantwoording.
Autofabrikant rekent druk uit voor max toegelaten aslasten en max technische wagensnelheid, zonder reserve.
In 95% van het gebruik zijn de aslasten lager, en ook rijdt je de maximum snelheid niet, wat de nodige reserve geeft.
Voor de koude druk voor de vooras, en achter de koude druk voor de achteras, leek me logisch.
Li 95 aslast/ koude druk/ LI 99 aslast
648 kg/ 1,4 bar / 728 kg
688 kg/ 1,5 bar / 773 kg
729 kg/ 1,6 bar / 818 kg
769 kg/ 1,7 bar / 863 kg
809 kg/ 1,8 bar / 908 kg
848 kg/ 1,9 bar / 953 kg
888 kg/ 2,0 bar / 997 kg
928 kg/ 2,1 bar / 1042 kg
967 kg/ 2,2 bar / 1086 kg
1007 kg/ 2,3 bar / 1131 kg
1046 kg/ 2,4 bar / 1175 kg
1085 kg/ 2,5 bar / 1219 kg
1124 kg/ 2,6 bar / 1263 kg
1163 kg/ 2,7 bar / 1307 kg
1203 kg/ 2,8 bar / 1351 kg
1242 kg/ 2,9 bar / 1395 kg referentiedruk
1280 kg/ 3,0 bar / 1438 kg
1319 kg/ 3,1 bar / 1482 kg
1358 kg/ 3,2 bar / 1525 kg
1397 kg/ 3,3 bar / 1569 kg
1435 kg/ 3,4 bar / 1612 kg
1474 kg/ 3,5 bar / 1656 kg/vaak maxkoud op bandwang.
Als je het voor hogere snelheid wilt, of andere gedachten hebt over de nodige reserves, schrijf het dan, dan pas ik dat aan in mijn spreadsheet.
Heb je banden gegoogled , en alleen XL gevonden .
Voor 225/45R18 Loadindex 95 / maxload 690 kg AT 2,9 bar tot max 160 kmpu.
Achter 255/40 R18. Li 99/ maxload 775 kg AT 2,9 bar tot 160 kmpu.
Ik heb ingeschat dat als 90% van het as-draagvermogen gebruikt wordt voor max 160 kmpu, dat dan comfort en grip nog acceptabel zijn.
Daarom lijst gemaakt met strengere formule dan de officiële europese, en geeft 90% van uitgerekend draagvermogen, voor max 160 kmpu.
Dus dit geeft niet minimum druk voor veiligheid ( dat je band-materiaal niet oververhit), maar maximum druk waarbij comfort en grip nog acceptabel.
Aan jouw de taak om eventjes de aslasten 99% nauwkeurig vast te stellen in je gebruik. Succes daarmee, het grootste struikelblok in het geheel, en jouw verantwoording.
Autofabrikant rekent druk uit voor max toegelaten aslasten en max technische wagensnelheid, zonder reserve.
In 95% van het gebruik zijn de aslasten lager, en ook rijdt je de maximum snelheid niet, wat de nodige reserve geeft.
Voor de koude druk voor de vooras, en achter de koude druk voor de achteras, leek me logisch.
Li 95 aslast/ koude druk/ LI 99 aslast
648 kg/ 1,4 bar / 728 kg
688 kg/ 1,5 bar / 773 kg
729 kg/ 1,6 bar / 818 kg
769 kg/ 1,7 bar / 863 kg
809 kg/ 1,8 bar / 908 kg
848 kg/ 1,9 bar / 953 kg
888 kg/ 2,0 bar / 997 kg
928 kg/ 2,1 bar / 1042 kg
967 kg/ 2,2 bar / 1086 kg
1007 kg/ 2,3 bar / 1131 kg
1046 kg/ 2,4 bar / 1175 kg
1085 kg/ 2,5 bar / 1219 kg
1124 kg/ 2,6 bar / 1263 kg
1163 kg/ 2,7 bar / 1307 kg
1203 kg/ 2,8 bar / 1351 kg
1242 kg/ 2,9 bar / 1395 kg referentiedruk
1280 kg/ 3,0 bar / 1438 kg
1319 kg/ 3,1 bar / 1482 kg
1358 kg/ 3,2 bar / 1525 kg
1397 kg/ 3,3 bar / 1569 kg
1435 kg/ 3,4 bar / 1612 kg
1474 kg/ 3,5 bar / 1656 kg/vaak maxkoud op bandwang.
Als je het voor hogere snelheid wilt, of andere gedachten hebt over de nodige reserves, schrijf het dan, dan pas ik dat aan in mijn spreadsheet.