BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW 540XD G31

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Joskrent
Neutraal
Type Auto: F20 125D

BMW 540XD G31

Post by Joskrent »

Goeiedag,

Ik heb een mooie 540D op het oog.
Deze is voorzien van vele mooie opties
Waaronder X-drive.

Nou heb ik gehoord dat mensen met xdrive veel slechte ervaringen hebben en problemen.

Weten jullie hier mischien meer over?

Of moet ik deze auto laten staan puur omdat er xdrive op zit?

Goos
Neutraal
Type Auto: bmw 5 serie g30 540i xdrive

Re: BMW 540XD G31

Post by Goos »

Ik heb vorige maand een g30 540i xdrive gekocht.
Mijn ervaring met xdrive is nog niet zolang. Altijd 5 series rwd gehad. Deze auto was toevallig ook xdrive. Bevalt goed, met veel vermogen, ook bij nat wegdek, nooit, ingrijpen van veiligheids systemen. Ook bij gas geven in bochten merk je een positief verschil. Er zit bij mij wel een breedset onder, banden met ster. Ik heb begrepen dat de band omtrek verschillen, niet groter mogen zijn dan 1 %. Anders wordt de tussenbak te warm ( extra slip) en kan hierdoor stuk gaan. Zolang je je aan deze bandenomtrek eis houdt, kan er niet veel misgaan. Enige nadeel is dat bij een stuk gereden band, je mogelijk alle 4 moet vernieuwen, om de omtrek binnen specificatie te houden.
Maar sinds een aantal maanden is er software te koop ook voor de g serie tot facelift model, xdelete heet deze. Er is al veel ervaring bekend met deze software met de F serie. Deze software zet ahw de slip koppeling op los, welke via de tussenbak de voorwielen aandrijft. Op andere fora lees ik vaak dat er in de zomer met deze software de auto op 2 wiel drive gezet wordt, waardoor de banden eis niet meer zo streng aangehouden hoeft te worden. En driften kan ook weer. In de winter gaat men dan weer naar 4 wiel aandrijving. Binnen 1 minuut is dat software matig via telefoon of laptop geregeld. Kosten sofware ca 200 euro en 80 voor de adapter. Toch wel fijn, ik zie het als een extra optie, die je wel of niet kan gebruiken. Benzine verbruik is wel iets hoger, omdat er meer draaiende delen zijn. Ik rij nu gemiddeld 1 op 9,5, veel korte ritten. Mijn vorige f11 535i verbruikte 1 op 9,3, was 2 wieldrive. Snelweg rit van meer dan 50 km gereden, max 105 km/h, verbruik van die rit 1 op 14,5, niet slecht. Al met al ok heb er tot nu to geen spijt van dat ik voor xdrive heb gekozen.
Gr Goos

Goos
Neutraal
Type Auto: bmw 5 serie g30 540i xdrive

Re: BMW 540XD G31

Post by Goos »

Ondertussen al 3 maanden ervaring met x delete, werkt perfect. In de zomer blijf ik met ermee rijden en in de winter, met winterbanden, ga ik weer naar awd.
Gr Goos
Post Reply

Return to “2017+ (G30,G31,G38)”