Trouwens zo'n wash mitt... als je die vaak gebruikt en vaak wast... wordt het dan net zo'n keihard stuk schuurpapier als een gewone badstof handdoek? Hij is NU nog mooi zacht, dus ik aarzel eigenlijk om 'm elke week in de wasmachine te duwen...
Wel zit ik eraan te denken om een tweede te kopen, zodat de oude(re) voor de velgen gebruikt kan worden. Een handschoen is daar wel handig voor om goed tussen de spaken te komen... en verder moet ik nog een goeie droogdoek hebben... ik droog de auto nu met de uitgewrongen wash mitt
Ach, dit is uberhaupt de eerste auto (in 11 jaar) waarbij ik het wassen zo serieus neem, omdat-ie gewoon super netjes is nog. (en duur in aanschaf was... dus ik ben er ook zuiniger op dan ooit )
Mikey wrote:voor je gaat beginnen ( ofja eigenlijk begin je dan ! ) auto goed afspuiten, eventueel met hoge druk reiniger.
Hierna met kokend water en goeie schone spons nog maals afspoelen.
Hierna met kokend water / shampo en andere schone spons de auto poetsen !
KOKEND WATER? En dan? Wachtend tot het afgekoeld is, voordat je met je handen erin kunt? Whahaha wat een prutsadviezen geef je toch ook af en toe, Mikey!
web wrote:Trouwens zo'n wash mitt... als je die vaak gebruikt en vaak wast... wordt het dan net zo'n keihard stuk schuurpapier als een gewone badstof handdoek? Hij is NU nog mooi zacht, dus ik aarzel eigenlijk om 'm elke week in de wasmachine te duwen...
Wel zit ik eraan te denken om een tweede te kopen, zodat de oude(re) voor de velgen gebruikt kan worden. Een handschoen is daar wel handig voor om goed tussen de spaken te komen... en verder moet ik nog een goeie droogdoek hebben... ik droog de auto nu met de uitgewrongen wash mitt
Ach, dit is uberhaupt de eerste auto (in 11 jaar) waarbij ik het wassen zo serieus neem, omdat-ie gewoon super netjes is nog. (en duur in aanschaf was... dus ik ben er ook zuiniger op dan ooit )
Wassen zonder wasverzachter.
Velgen met een washmitt? Koop gewoon een kwast! Ja, gewoon eentje waar je normaal mee schildert. Daarmee doe ik al jaren de velgen, makkelijkste en goedkoopste manier om je velgen mee te doen.
Vooral bij de styling 32 velgen is een kwast perfect.
gebruik goeie handschoenen en je voelt nix !
dat kokende water zorgt er wel voor dat je in een paar minuten klaar bent prutser !
bespaart je flink wat geld en tijd en moeite !
zie afwassen met de hand. des te warmer / heter het water des te makkelijker het gaat.
Als het water heet genoeg is laten de dingen vanzelf los, met een sponsje erbij kom je dan heel ver. Natuurlijk om het hygenisch schoon te krijgen maak je gebruik van afwasmiddel.
Zo zul je misschien wel hebben gemerkt dat e.g. olie e.d. van je handen afhalen wat makkelijker gaat als het water wat warmer is...
nouja zo werkt het met alles eigenlijk wat je schoon wilt krijgen...
Talloze mensen over de hele wereld zijn helemaal lyrisch over bepaalde merken die spullen leveren om je auto schoon te krijgen, en dan zou het met alleen kokend water en een paar handschoentjes ook kunnen?
Ik geloof er geen reet van! Maar dat geeft niets.
Doe jij je auto met heet water, ik gebruik de dure spulletjes wel. Ieder zo zijn eigen manier.
ik werk op de zaterdagen in een professionele wasplaats bij een BMW dealer en je hebt echt wel spullen (velgenreiniger en "allesreiniger") nodig om de auto's schoon te krijgen. Tenminste ik weet niet hoe weinig er hier met de auto's gereden wordt, maar als je een paar honderd km per week rijdt dan krijg je het zwart niet meer met warm water alleen van de velgen.
Hoe warmer het water hoe beter het gaat natuurlijk. Is met de afwas ook. Maar ZO erg wonderen doet het nou ook weer niet...
Met een kwast (geprobeerd) smeer je het vuil alleen maar in het rond, neemt niks op. Dan moet je maar hopen dat je het voldoende losgemaakt hebt zodat je het er daarna afgespoten krijgt. Betekent dat ik het telkens 2-3 keer over moet doen... bij mij zit er echt wel 'genoeg' op namelijk, na de wekelijkse 600-800km. Met de wash mitt ben ik (denk ik) in 1x klaar. Moet nog zien natuurlijk, heb pas net een tweede mitt aangeschaft. Geen goedkope dingen trouwens, maar gemak is ook wat waard...
Een mitt, een microvezeldoek en flessen cleaner en conditioner voor het leer... samen 57 euro Wel allemaal Meguiars 8)
Ik wilde ook nog een fles gold class wax halen maar dat heb ik nog maar even uitgesteld... vond dat ik wel weer even genoeg uitgegeven had aan onderhouds producten. Voorlopig maar even wat oudere "mindere" wax opmaken dus...
Je zou eens de Detailer-line moeten proberen van meguairs dan koop je het gelijk in 1Gallon jerrycan.
-
Ben je wel voor sommige jerrycans boven de 30 of 40euro kwijt... maar dan heb je wel bijv shampoo met een verdunnings ratio van 128:1. uit eindelijk goedkoper als die 700ml flesjes.
-
Zelf gebruik ik de APC (all purpose cleaner) van meguairs. Waarmee ik de hele binnenkant van me auto mee schoon maak. Stoelen, ABC lijsten, stuur, deuren, dash, hemel (word gewoon weer als wit), leer (wel met lotion na smeren ofcourse) en dergelijken. Voor huishoudelijk gebruik is het ook perfect!
Hmm, zie toch wat rare dingen langskomen, (zoals kokend water) ook niet erg gunstigs voor rubbers e.d. als je dit regelmatig doet, zullen je rubbers langs de ramen afsterven en uiteindelijk gaan lekken, erg goeie tip dus... NOT!!
Bij het wassen van een auto, of dit nu wit, zwart of wat voor kleur dan ook is, gebruik je ALTIJD een 2-emmer methode, zoals eerder al vermeld stond, 1 emmer met schoon water en sop, en een emmer om de vuile spons in "schoon" te maken. Spuit de auto natuurlijk altijd eerst GOED af.
Bij het afdrogen van een auto gebruik je ALTIJD een lederen zeem, geen microvezeldoek of trekker, microvezel betekend swirls, trekker betekend krassen.
En wat betreft het merk poetsmiddel je gebruikt, dat is iets persoonlijks, de ene poets graag met meq's en andere graag met zymöil, laat je niet gek maken want poetsen is persoonlijk en iedereen werkt met de producten die hij/zij het prettigst vindt.
Wat betreft krasstraten, er bestaan geen krasvrije wasstraten, ook niet de uitvoeringen met zeemlapjes... De auto voor jou was misschien wel een off-road safari jeep, en dan blijven de zanddeeltjes lekker in de zeem lapjes hangen, vervolgens gaat jou O zo mooie bmw erdoor en voila, weer wat krassen en swirls erbij. Ik zal binnenkort wel even een poetstopic openen waarin ik het 1 en ander zal uitleggen over het proffesioneel behandelen van een autolak en interieur...