Voorstellen Eric 540i historie onderhoud | Update 357.117 Km
Posted: 19 Oct 2013 13:29
Beste allen
Sinds augustus 2012 ben ik de blije bezitter van een E39 540i. De auto had op dat moment 270.000 km gereden. Naar aanleiding van een artikel in Youngtimer 2-2013 besloten om naar dit model te kijken. Een halve dag op pad langs een youngtimer specialist die 5 stuks E39 had staan. En langs een BMW specialist die een 540 had staan. Ik mocht ongevraagd proefrijden. Eerste indruk: Beetje veel vermogen en zwaar aan de voorzijde. Op dat moment druk met werk en na een paar maanden wilde ik eens in een 528 rijden. Helaas lukte dat niet. Vervolgens na de vakantie op de eerste werkdag: BOEM. Mijn Volvo 940 plat. Op dat moment had ik dermate veel werk dat de tijd nemen om de juiste auto uit te zoeken er niet was. De voorgaande maanden had ik regelmatig op internet naar het aanbod gekeken en dat was niet bepaald ruim en niet van de door mij gewenste kwaliteit. Of 10K en meer…. Mede door de financiën besloten de 540 waarin ik proef heb gereden direct te kopen. Toch leuk om als zelfstandig ondernemer een vrije keus van auto te hebben.
Enkele gegevens:
Kleur: Montreal balau metalic 297
Interieur: Standard leder grau N6TT sportinterieur
Steptronic
M onderstel
Radio BMW Business
Bij de aanschaf achterstallig onderhoud weg gewerkt en naar de airco laten kijken. 1 storing blijft: De schakelaars tussen lucht uit de roosters dashboard en voorruit functioneren omgekeerd. Ik kan er mee leven.
Bij 288.000 km Prins VSI in laten bouwen. Helaas houd de motor af en toe 1 seconde in bij 2.500 toeren en meer. En bij het los laten gaspedaal en direct weer gas geven houd de motor in. Over +- 2 weken met de LPG-inbouwer rijden met aangesloten computer. Het storingsgeheugen melde 1 storing, Lambda sensor bank cilinder 1 t/m 4 heeft 18 storingen gegeven. Vervangen.
Huidige km stand 306.700. Het afgelopen jaar de volgende onderdelen vervangen en onderhoud uitgevoerd:
• 270.000 Olie en olie filter + luchtfilter
• 272.000 8 originele bougies
• Oktober 2012 alle 4 de klepdekselpakkingen vervangen
• December 2012 draagarm LA en 2 x microfilterhuis + filter
• 287.507 APK 22-2-2013 Tussen stukjes stabilisatorstangen vervangen
• 288.000 Maart 2013 Prins VSI in laten bouwen
• April 2013 2 x Michel Premacy HP 225/55 R16 99W
• 296.000 olie + oliefilter
• Juni 2013 embleem en temperatuur sensor koelvloeistof
• 297.000 automatische bak 4.5 liter olie en filter vervangen (volledig spoelen kan bij dit type bak niet)
• Juli 2013 handrem stellen en 2 x ster voorruit herstellen
• September 2013 4 x Continental wintercontact TS 830P 225/55 R16 99V gekocht en om de aluminium velgen gemonteerd. Nu wachten tot het morgenochtend glad wordt.
Tik in motor. Bij 2.000 toeren en dan gas los laten. Tikken en met afname toerental wordt het getik minder. Bij stationair licht hoorbaar. Uitlezen. Lambda sensor bank cilinder 1 t/m 4 heeft 18 storingen gegeven. Vervangen.
Met stethoscoop luisteren. Tik in linker bank (gezien vanaf de distributie) cilinder 1 t/m 4 en zo te horen in het onder blok. Tik wordt niet erger.
Carter pan er onderuit. Niets geen aanslag onder in de pan. Nog niet 1 minuscuul aluminium stukje of vijzel van een lager. Oliepomp gecontroleerd. Alle bouten zitten vast. Carter pan pakking vervangen en Forte reiniger er door. 30 minuten motor draaien in afwisselend toerental tot 2.000 toeren. Olie en filter vervangen en een Forte beschermer in de nieuwe olie + oliefilter vervangen. Tik blijft hetzelfde klinken. Grrrrr
Binnenkort langs een motorenrevisie bedrijf. Wellicht hebben zij een idee bij dit tikkende geluid.
Wordt vervolgt en met hartelijke groet,
Eric
Sinds augustus 2012 ben ik de blije bezitter van een E39 540i. De auto had op dat moment 270.000 km gereden. Naar aanleiding van een artikel in Youngtimer 2-2013 besloten om naar dit model te kijken. Een halve dag op pad langs een youngtimer specialist die 5 stuks E39 had staan. En langs een BMW specialist die een 540 had staan. Ik mocht ongevraagd proefrijden. Eerste indruk: Beetje veel vermogen en zwaar aan de voorzijde. Op dat moment druk met werk en na een paar maanden wilde ik eens in een 528 rijden. Helaas lukte dat niet. Vervolgens na de vakantie op de eerste werkdag: BOEM. Mijn Volvo 940 plat. Op dat moment had ik dermate veel werk dat de tijd nemen om de juiste auto uit te zoeken er niet was. De voorgaande maanden had ik regelmatig op internet naar het aanbod gekeken en dat was niet bepaald ruim en niet van de door mij gewenste kwaliteit. Of 10K en meer…. Mede door de financiën besloten de 540 waarin ik proef heb gereden direct te kopen. Toch leuk om als zelfstandig ondernemer een vrije keus van auto te hebben.
Enkele gegevens:
Kleur: Montreal balau metalic 297
Interieur: Standard leder grau N6TT sportinterieur
Steptronic
M onderstel
Radio BMW Business
Bij de aanschaf achterstallig onderhoud weg gewerkt en naar de airco laten kijken. 1 storing blijft: De schakelaars tussen lucht uit de roosters dashboard en voorruit functioneren omgekeerd. Ik kan er mee leven.
Bij 288.000 km Prins VSI in laten bouwen. Helaas houd de motor af en toe 1 seconde in bij 2.500 toeren en meer. En bij het los laten gaspedaal en direct weer gas geven houd de motor in. Over +- 2 weken met de LPG-inbouwer rijden met aangesloten computer. Het storingsgeheugen melde 1 storing, Lambda sensor bank cilinder 1 t/m 4 heeft 18 storingen gegeven. Vervangen.
Huidige km stand 306.700. Het afgelopen jaar de volgende onderdelen vervangen en onderhoud uitgevoerd:
• 270.000 Olie en olie filter + luchtfilter
• 272.000 8 originele bougies
• Oktober 2012 alle 4 de klepdekselpakkingen vervangen
• December 2012 draagarm LA en 2 x microfilterhuis + filter
• 287.507 APK 22-2-2013 Tussen stukjes stabilisatorstangen vervangen
• 288.000 Maart 2013 Prins VSI in laten bouwen
• April 2013 2 x Michel Premacy HP 225/55 R16 99W
• 296.000 olie + oliefilter
• Juni 2013 embleem en temperatuur sensor koelvloeistof
• 297.000 automatische bak 4.5 liter olie en filter vervangen (volledig spoelen kan bij dit type bak niet)
• Juli 2013 handrem stellen en 2 x ster voorruit herstellen
• September 2013 4 x Continental wintercontact TS 830P 225/55 R16 99V gekocht en om de aluminium velgen gemonteerd. Nu wachten tot het morgenochtend glad wordt.
Tik in motor. Bij 2.000 toeren en dan gas los laten. Tikken en met afname toerental wordt het getik minder. Bij stationair licht hoorbaar. Uitlezen. Lambda sensor bank cilinder 1 t/m 4 heeft 18 storingen gegeven. Vervangen.
Met stethoscoop luisteren. Tik in linker bank (gezien vanaf de distributie) cilinder 1 t/m 4 en zo te horen in het onder blok. Tik wordt niet erger.
Carter pan er onderuit. Niets geen aanslag onder in de pan. Nog niet 1 minuscuul aluminium stukje of vijzel van een lager. Oliepomp gecontroleerd. Alle bouten zitten vast. Carter pan pakking vervangen en Forte reiniger er door. 30 minuten motor draaien in afwisselend toerental tot 2.000 toeren. Olie en filter vervangen en een Forte beschermer in de nieuwe olie + oliefilter vervangen. Tik blijft hetzelfde klinken. Grrrrr
Binnenkort langs een motorenrevisie bedrijf. Wellicht hebben zij een idee bij dit tikkende geluid.
Wordt vervolgt en met hartelijke groet,
Eric