E39 525i automaat slipt
Posted: 21 Dec 2014 11:09
Dag allen
Ik heb al heel wat op het forum rond gesnuffeld en een hoop te weten gekomen. Toch ga ik nog even mijn probleem voorleggen.
Ik heb afgelopen woensdag een zeer nette E39 525i 2002 aangeschaft bij een handelaar (284.500 km). Het is een full option, ziet eruit als nieuw, en ik ben 3e eigenaar. Uiteraard na een uitvoerige proefrit akkoord gegaan. Nu het volgende;
Op donderdag (dag later dus), merkte ik bij het wegrijden dat de automaat "slipte" en in toeren sloeg alsof deze in de neutraal stond. Hij pakte vervolgens wel weer automatisch de versnelling. Op dat moment heb ik er niet al te veel aandacht aan besteed en dacht het zal wel. Toen welgeteld één keer voorgekomen.
Op vrijdag was het al hele andere koek. Ik wilde s'ochtends vertrekken, was de straat nog niet uit, en ik merkte dat bij het minste of geringste gas dat ik aanraak, de automaat meer toeren maakt dan dat de auto vooruit komt.
Het is nu zondag, wilde nog even naar een verjaardag gaan maar ik ben na 15 kilometer maar omgedraaid. Auto schiet continue in toeren en ben bang dat ik straks bij het stoplicht niet meer van de plek kom of dat ik meer stuk maak dan mij lief is. (alhoewel boven de 80km/u lijkt alles prima te werken evenals kickdown)
Het schakelen werkt verder soepel, en dan bedoel ik zonder stoten. Vanaf afgelopen woensdag dat ik de auto heb, heb ik er slechts 600km mee gereden (inclusief de terugreis van meer dan 200km). Die dag was er niks aan de hand. De auto had wel bijna 4 maanden stil gestaan.
Is dit probleem te verhelpen met spoelen, en verversen olie van de automaatbak? Of zal de koppelomvormer opspelen?? Kunnen de symptonen zo drastisch veranderen dat er woensdag NIKS aan de hand was, tot 2 dagen later extreem slippen?? De auto heeft ongeveer 4 maanden stil gestaan.. (is er vuil los gaan zitten..??)
INPA geeft error 49 op de transmissie;
Na wat googlen is dat volgens mij deze melding -> DME Control Unit or Torque Monitoring Level 2 (MS43)
Ideeën zijn zeer welkom! Ik ben zelf absoluut geen automonteur maar hoop op deze manier toch gericht te kunnen zoeken en hopelijk zo nog wat kosten te besparen. Thnx!
Ik heb al heel wat op het forum rond gesnuffeld en een hoop te weten gekomen. Toch ga ik nog even mijn probleem voorleggen.
Ik heb afgelopen woensdag een zeer nette E39 525i 2002 aangeschaft bij een handelaar (284.500 km). Het is een full option, ziet eruit als nieuw, en ik ben 3e eigenaar. Uiteraard na een uitvoerige proefrit akkoord gegaan. Nu het volgende;
Op donderdag (dag later dus), merkte ik bij het wegrijden dat de automaat "slipte" en in toeren sloeg alsof deze in de neutraal stond. Hij pakte vervolgens wel weer automatisch de versnelling. Op dat moment heb ik er niet al te veel aandacht aan besteed en dacht het zal wel. Toen welgeteld één keer voorgekomen.
Op vrijdag was het al hele andere koek. Ik wilde s'ochtends vertrekken, was de straat nog niet uit, en ik merkte dat bij het minste of geringste gas dat ik aanraak, de automaat meer toeren maakt dan dat de auto vooruit komt.
Het is nu zondag, wilde nog even naar een verjaardag gaan maar ik ben na 15 kilometer maar omgedraaid. Auto schiet continue in toeren en ben bang dat ik straks bij het stoplicht niet meer van de plek kom of dat ik meer stuk maak dan mij lief is. (alhoewel boven de 80km/u lijkt alles prima te werken evenals kickdown)
Het schakelen werkt verder soepel, en dan bedoel ik zonder stoten. Vanaf afgelopen woensdag dat ik de auto heb, heb ik er slechts 600km mee gereden (inclusief de terugreis van meer dan 200km). Die dag was er niks aan de hand. De auto had wel bijna 4 maanden stil gestaan.
Is dit probleem te verhelpen met spoelen, en verversen olie van de automaatbak? Of zal de koppelomvormer opspelen?? Kunnen de symptonen zo drastisch veranderen dat er woensdag NIKS aan de hand was, tot 2 dagen later extreem slippen?? De auto heeft ongeveer 4 maanden stil gestaan.. (is er vuil los gaan zitten..??)
INPA geeft error 49 op de transmissie;
Na wat googlen is dat volgens mij deze melding -> DME Control Unit or Torque Monitoring Level 2 (MS43)
Ideeën zijn zeer welkom! Ik ben zelf absoluut geen automonteur maar hoop op deze manier toch gericht te kunnen zoeken en hopelijk zo nog wat kosten te besparen. Thnx!