Goedemorgen,
ik heb sinds vorige maand een brommend geluid (lage frequentie) gepaard met trillingen opgemerkt als ik boven de 140 km/h rij met m'n BMW G30 540i XDrive. Dit alleen als ik vermogen vraag van de motor, als ik het gaspedaal loslaat is zowel het geluid als het getril direct weg.
Gister naar de bmw dealer geweest, daar heeft een monteur een stukje mee gereden, hij zegt dat hij het ook al lichtjes voelt bij snelheid boven de 100 km/u.
Ze vermoeden dat de aandrijfas links voor compleet vervangen moet worden, maar kunnen het niet met 100% zekerheid zeggen dat dat het probleem oplost. Het kan ook de kardan as zijn van voor naar achter zeggen ze, die de trillingen en het geluid doorgeven naar voor. Het lijkt vanuit de voorkant te komen.
Ze stellen voor dat ze een soortgelijke auto ernaast zetten, en dan eerst die aandrijfas links voor uitwisselen om te kijken of dat het probleem oplost. Lost dat het niet op, dan willen ze de kardan as uitwisselen.
Alle arbeid die hier in gaat zitten komt dus op mijn rekening. Dus ook het demonteren van het onderdeel uit de soortgelijke auto, en het weer terug monteren. Dit gaat dus een behoorlijk duur grapje worden voor mij, en het is ook niet eens zeker of het hier bij blijft.
Ik vraag me af of er niet betere manieren zijn om dit probleem aan te pakken. Bijv. met de juiste meet apparatuur het EXACTE probleem diagnoseren / lokaliseren zodat de oorzaak in 1x verholpen kan worden.
En dan mijjn 2e vraag: het gaat om een auto uit 2018 met 47k kilometers gereden, ik ben de 2e eigenaar gekocht in 2021 met 18k kilometers gelopen. Ik rij er vrij rustig mee. Hoe is het mogelijk dat er nu al een aandrijf as vervangen moet worden?
Suggesties zijn welkom!
gr. Sjaak.
[ external image ]
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Brommend geluid en getril bij 140 km/u+
Moderator: Moderator Team
-
- Neutraal
- Posts: 21
- Joined: 23 Jun 2012 12:17
- Type Auto: BMW 540i xDrive (G30) 2018
- Location: Breskens
Re: Brommend geluid en getril bij 140 km/u+
Beste Sjaak,
zelf heb ik een G31 540iX uit 2018 met slechts 40.300 km op de teller. En ik lijk dezelfde problemen te hebben als jij. Tussen de 100 en 130 zit er een hinderlijke brom in de drijflijn van voren in de auto. ook trilt de auto dan licht. Banden zijn identiek voor en achter en gelijkmatig en ook identiek gesleten. Geen verschil tussen zomer en winterbanden. Het geluid lijkt een soort eigenfrequentie die permanent wat harder en zachter wordt, iedere 2 a 3 seconden. De auto rijdt, schakelt, accelereert verder vlekkeloos, dus bak of motor is het niet. Ook lijkt de Xdrive dus goed aan en uit te schakelen. Maar de auto heeft dus een brommend bijgeluid wat bij genoemde snelheden luider is dan banden, motor of rijwind. Wel erg jammer dus voor zo een verder fantastische auto.
Ook mijn BMW specialist tast in het duister. Hij kan moeilijk alles gaan vervangen. Als bronnen denk ik nu aan oa tussenbak, voordifferentieel, of aandrijfassen voor.
Bij deze km stand verwacht je dat natuurlijk helemaal niet.
Ik ben dus heel benieuwd hoe dat met jouw auto is verder gegaan en of en hoe het opgelost is.
m.vr.gr.
Rob
zelf heb ik een G31 540iX uit 2018 met slechts 40.300 km op de teller. En ik lijk dezelfde problemen te hebben als jij. Tussen de 100 en 130 zit er een hinderlijke brom in de drijflijn van voren in de auto. ook trilt de auto dan licht. Banden zijn identiek voor en achter en gelijkmatig en ook identiek gesleten. Geen verschil tussen zomer en winterbanden. Het geluid lijkt een soort eigenfrequentie die permanent wat harder en zachter wordt, iedere 2 a 3 seconden. De auto rijdt, schakelt, accelereert verder vlekkeloos, dus bak of motor is het niet. Ook lijkt de Xdrive dus goed aan en uit te schakelen. Maar de auto heeft dus een brommend bijgeluid wat bij genoemde snelheden luider is dan banden, motor of rijwind. Wel erg jammer dus voor zo een verder fantastische auto.
Ook mijn BMW specialist tast in het duister. Hij kan moeilijk alles gaan vervangen. Als bronnen denk ik nu aan oa tussenbak, voordifferentieel, of aandrijfassen voor.
Bij deze km stand verwacht je dat natuurlijk helemaal niet.
Ik ben dus heel benieuwd hoe dat met jouw auto is verder gegaan en of en hoe het opgelost is.
m.vr.gr.
Rob
-
- Neutraal
- Posts: 21
- Joined: 23 Jun 2012 12:17
- Type Auto: BMW 540i xDrive (G30) 2018
- Location: Breskens
Re: Brommend geluid en getril bij 140 km/u+
Rob,
Ik ben ermee naar de dealer geweest en 2 andere garages, niemand wist wat het was. De dealer stelde voor om alle 4 de aandrijf assen te verwisselen met een zelfde type auto,, om zo te zoeken naar het probleem. Alleen kost dit grapje alleen al 4000 euro, en geen garantie of dan het probleem gevonden is, laat staan verholpen
Daar had ik dus geen zin in, dus heb mn mooie 540iXdrive ingeruild bij de dealer waar ik hem gekocht hebt op een nieuwere 1 serie. Uiteindelijk was dit niks voor mij en ben ik compleet weggestopt van Bmw..
Ik baal er wel van, de 540 was echt een top auto verder. Ik vind het wel slecht van Bmw dat ze me niet verder wilden helpen.
Ik ben ermee naar de dealer geweest en 2 andere garages, niemand wist wat het was. De dealer stelde voor om alle 4 de aandrijf assen te verwisselen met een zelfde type auto,, om zo te zoeken naar het probleem. Alleen kost dit grapje alleen al 4000 euro, en geen garantie of dan het probleem gevonden is, laat staan verholpen
Daar had ik dus geen zin in, dus heb mn mooie 540iXdrive ingeruild bij de dealer waar ik hem gekocht hebt op een nieuwere 1 serie. Uiteindelijk was dit niks voor mij en ben ik compleet weggestopt van Bmw..
Ik baal er wel van, de 540 was echt een top auto verder. Ik vind het wel slecht van Bmw dat ze me niet verder wilden helpen.