Een risico maar toch gedaan
Posted: 21 Mar 2025 18:31
Sinds decennia rijd ik Frans. Was eigenlijk geen vraag, er stond gewoon een Citroën voor de deur. Ook omdat ik die auto’s goed kende en er brede support van het Citroën forum was, reed ik goedkoop in oude Citroëns door Europa. Zelf sleutelen met beschikking over een smeerput maakt dat ook wel heel makkelijk!
Maar toch kriebelde die andere wens ook, een BMW. Vooral de laatste jaren na wat pech met een slechte C3 HDI (ford 1.4 16v) en onfortuinlijke gebeurtenissen waarbij ik zonder auto zat en er een mogelijkheid kwam om een 318i van een bekende (zwager) over te nemen, oud (2005) en al wat km’s (221k) maar keurig onderhouden en zeker niet beknibbeld op onderdelen.
Ik wilde een hem ruim voor onze vakantie naar Kroatië hebben zodat ik nukken en -problemen voor die rit kon ontdekken. En die waren er ook. Ik kocht m medio januari 24. Vakantie zou in mei plaatsvinden. We rijden elke 2 weken naar ons weekeind huisje in Cochem, ik deed een opleiding in Nijmegen en werkt in Zeist wekelijks in Grave dus elke maand kwam er 3000km bij. Koppeling lag er redelijk snel uit. Radio overleed en iets met een vacuüm trekkende catrer ontluchting, nieuwe schijven en blokken voor, naast de €2500 aanschaf kwam er voor de vakantie in totaal al bijna €2500 aan onderhoud en kosten bij. Inclusief 4 nieuwe Pirelli Cinturato all season. Maar eigenlijk was dat het best waard want hij rijdt echt heerlijk! Niet snel maar vlot genoeg, stabiel en comfortabel, op de (Duitse) snelweg tot 170 mooi rustig en bij 130-150 gewoon lekker. Precies wat ik wilde!
Dus, dit was mijn voorstellen. Nu ga ik dingen vragen over koplampen vervangen, audio toch weer vervanging, airbag-gordel waarschuwingslampje, dreun rond 100kmh, en meer van die typische kwaaltjes van een oude E90
Hoop een net zo fijne ervaring te hebben hier als wat ik vroeger op het Citroën forum had waardoor ik met beperkt budget toch mijn 318i kan blijven rijden!
Maar toch kriebelde die andere wens ook, een BMW. Vooral de laatste jaren na wat pech met een slechte C3 HDI (ford 1.4 16v) en onfortuinlijke gebeurtenissen waarbij ik zonder auto zat en er een mogelijkheid kwam om een 318i van een bekende (zwager) over te nemen, oud (2005) en al wat km’s (221k) maar keurig onderhouden en zeker niet beknibbeld op onderdelen.
Ik wilde een hem ruim voor onze vakantie naar Kroatië hebben zodat ik nukken en -problemen voor die rit kon ontdekken. En die waren er ook. Ik kocht m medio januari 24. Vakantie zou in mei plaatsvinden. We rijden elke 2 weken naar ons weekeind huisje in Cochem, ik deed een opleiding in Nijmegen en werkt in Zeist wekelijks in Grave dus elke maand kwam er 3000km bij. Koppeling lag er redelijk snel uit. Radio overleed en iets met een vacuüm trekkende catrer ontluchting, nieuwe schijven en blokken voor, naast de €2500 aanschaf kwam er voor de vakantie in totaal al bijna €2500 aan onderhoud en kosten bij. Inclusief 4 nieuwe Pirelli Cinturato all season. Maar eigenlijk was dat het best waard want hij rijdt echt heerlijk! Niet snel maar vlot genoeg, stabiel en comfortabel, op de (Duitse) snelweg tot 170 mooi rustig en bij 130-150 gewoon lekker. Precies wat ik wilde!
Dus, dit was mijn voorstellen. Nu ga ik dingen vragen over koplampen vervangen, audio toch weer vervanging, airbag-gordel waarschuwingslampje, dreun rond 100kmh, en meer van die typische kwaaltjes van een oude E90
Hoop een net zo fijne ervaring te hebben hier als wat ik vroeger op het Citroën forum had waardoor ik met beperkt budget toch mijn 318i kan blijven rijden!