Ik had dit op een ander forum gevonden en vond het wel interessant voor hier aangezien er nogal regematig wat langs komt over chippen.
ik was er al zowiezo niet z`n voorstander van maar BMW geloof ik ook niet.
Alleen het verbieden van dingen vind ik ver gaan maarja zo kunnen ze zich natuurlijk vrij pleiten.
Zie bericht:
Over chip tuning.
De gevolgen voor verbruik, emissie en garantie.
Liefhebbers van sportief autorijden tonen vaak belangstelling voor chip tuning. Dat komt, omdat het een snelle en relatief goedkope manier is om meer pk’s uit dezelfde auto te halen. Immers, de originele chip wordt eenvoudigweg vervangen door een anders geprogrammeerde chip.
De voordelen van chip tuning worden voldoende gecommuniceerd door chip tuning bedrijven. BMW wijst er nadrukkelijk op dat er ook nadelen verbonden zijn aan chip tuning.
Wat iedereen die chip tuning overweegt moet weten, is dat de originele chip deel uitmaakt van een zorgvuldig op elkaar afgestemd programma van eisen - met ruime marges ten aanzien van prestaties, betrouwbaarheid, veiligheid en levensduur. En niet in de laatste plaats van brandstofverbruik en CO2-emissie. Dat samen vormt de basis voor een type-goedkeuring.
Chip tuning doet niets anders dan eenzijdig ingrijpen in door BMW vastgestelde (veiligheids)marges. Want het vermogen gaat omhoog zonder aandacht voor de consequenties voor onder meer de aandrijflijn, de remmen en het milieu.
In concreto: chip tuning betekent hogere belasting, dus meer slijtage en een hogere kans op mechanische schade. Bovendien kosten hogere prestaties altijd meer brandstof, want volgens de wetten van de natuurkunde krijg je nooit iets voor niets.
Over de garantie van BMW kunnen we kort zijn: die eindigt voor een groot gedeelte terstond. Elke schade die direct of indirect kan worden toegewezen aan chip tuning is uitgesloten van enigerlei garantie.
Blijven over de juridische gevolgen van chiptuning: als een auto na chip tuning niet meer voldoet aan de wettelijke emissielimieten, is de eigenaar van de auto strafbaar.
BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk. Binnen het BMW accessoireprogramma zijn voldoende legale en betrouwbare mogelijkheden om de prestaties te verhogen. Wie meer wil, doet er beter aan een andere keuze uit het modellenprogramma te maken.
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
BMW verbied chiptuning
Moderator: Moderator Team
-
325i
- 4e Versnelling
- Type Auto: E36 320i Sedan
BMW verbied chiptuning
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
Re: BMW verbied chiptuning
Kan me er ook wel in vinden.
Alleen dat stukje milieu gaat me wat ver. Maar ja, ik ben sowieso iemand die al dat milieu gezeur een uitvinding vind zodat de overheid bedrijven en mensen wat extra belasting af kunnen troggelen.
Alleen dat stukje milieu gaat me wat ver. Maar ja, ik ben sowieso iemand die al dat milieu gezeur een uitvinding vind zodat de overheid bedrijven en mensen wat extra belasting af kunnen troggelen.
Here in my car
I feel safest of all
I can lock all my doors
It's the only way to live
In cars
Ik zoek leden
I feel safest of all
I can lock all my doors
It's the only way to live
In cars
Ik zoek leden
De opmerking betreffende het milieu is zelfs niet volledig waar, volgens onze nederlandse wet.
Natuurlijk, door het verleggen van kenvelden KAN de emissie van de auto veranderen, minder gunstig worden. maar voor de nederlandse wet hoeft de auto alleen aan een aantal standard tests te voldoen, die bij de APK worden uitgevoerd. Zolang je een viergastest gewoon haalt is er wettelijk op dat gebied niets aan de hand.
Anders wordt het natuurlijk met een uitvoering die bepaalde fiscale voordelen biedt, zoals de nieuwste A-label BMW's die een lagere bijtelling kennen. Je moet dan ook MET chiptuning binnen de grenzen van die klasse blijven, wat vrijwel niet mogelijk zal zijn.
Tunen is ook wettelijk toegestaan in nederland, zolang je onder de 40% vermogenswinst blijft (dat lukt altijd met alleen chippen) is er ook geen keuring voor verplicht. Dus ook voor de verzekering binnen die marges geen probleem.
Chiptuning betekent inderdaad vrijwel altijd het verleggen van bepaalde keuzes binnen de standaard match: vaak ten koste van langlevendheid en/of brandstofverbruik. Zolang je die keuze bewust maakt is er weinig aan de hand, maar het is wel terecht dat garantie vervalt na tuning. Dus ofwel je neemt dat risico, ofwel je gaat pas tunen als de garantie verlopen is (maar een beetje fatsoenlijk chiptuner neemt de garantie over van de fabrikant).
BMW is overigens zelf ook erg goed in prestaties leveren: er valt aanzienlijk minder te halen dan bij sommige andere merken...oftewel de standaard mix is al behoorlijk vermogen-gericht.
Natuurlijk, door het verleggen van kenvelden KAN de emissie van de auto veranderen, minder gunstig worden. maar voor de nederlandse wet hoeft de auto alleen aan een aantal standard tests te voldoen, die bij de APK worden uitgevoerd. Zolang je een viergastest gewoon haalt is er wettelijk op dat gebied niets aan de hand.
Anders wordt het natuurlijk met een uitvoering die bepaalde fiscale voordelen biedt, zoals de nieuwste A-label BMW's die een lagere bijtelling kennen. Je moet dan ook MET chiptuning binnen de grenzen van die klasse blijven, wat vrijwel niet mogelijk zal zijn.
Tunen is ook wettelijk toegestaan in nederland, zolang je onder de 40% vermogenswinst blijft (dat lukt altijd met alleen chippen) is er ook geen keuring voor verplicht. Dus ook voor de verzekering binnen die marges geen probleem.
Chiptuning betekent inderdaad vrijwel altijd het verleggen van bepaalde keuzes binnen de standaard match: vaak ten koste van langlevendheid en/of brandstofverbruik. Zolang je die keuze bewust maakt is er weinig aan de hand, maar het is wel terecht dat garantie vervalt na tuning. Dus ofwel je neemt dat risico, ofwel je gaat pas tunen als de garantie verlopen is (maar een beetje fatsoenlijk chiptuner neemt de garantie over van de fabrikant).
BMW is overigens zelf ook erg goed in prestaties leveren: er valt aanzienlijk minder te halen dan bij sommige andere merken...oftewel de standaard mix is al behoorlijk vermogen-gericht.
bij de meeste zit die chip tuning tussen de oren. Neem eerst maar eens een goede rij cursus dan kun je ook echt snel rijden. Misschien kun je dan pas chiptuning overwegen.
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Ja, inderdaad, als je goed kunt rijden kan je ook harder met een langzame auto. Maar dan vooral op bochtige wegen, klaverbladen, minirotondes en dergelijke. In rechte lijn hard gaan is geen echte kennis voor nodig.
Snel schakelen helpt je nog een beetje (veel!) bij optrekken, maar daar komt vooral koppel bij kijken. Met chiptuning verhoog je het vermogen en eventueel koppel van de motor, en daarvan heb je bij accellereren profijt van. In bochten helpt chiptuning je helemaal niets, ook niet als je wel kunt rijden.
Snel schakelen helpt je nog een beetje (veel!) bij optrekken, maar daar komt vooral koppel bij kijken. Met chiptuning verhoog je het vermogen en eventueel koppel van de motor, en daarvan heb je bij accellereren profijt van. In bochten helpt chiptuning je helemaal niets, ook niet als je wel kunt rijden.