Page 1 of 1

BMW 530 LPi

Posted: 12 Nov 2008 19:33
by Apae01
Tja, moet ik dat nu een project noemen? Nou ja, toch maar wel:
Vandaag de BMW ingeleverd bij de gasinbouwer, voor de inbouw van een Vialle LPi installatie.
Voor de inbouwer (Boertien in Emmen) nog best een project, al doen ze ook deze BMW's veel vaker: er bestaat namelijk helemaal geen gascomputer voor deze achtcilinders! Boertien lost dat op door de installatie aan te sturen met twee computers voor een viercilinder.
Dat wordt natuurlijk een complexe installatie: die computers moeten wel vlekkeloos samenwerken!

De inbouw gaat waarschijnlijk drie, misschien vier, dagen kosten. Foto's komen dus volgende week aan bod.

Wat er bedacht is: er komt een 85 liter bruto breedtetank achter de achterbank, de vulopening komt middenachter in het bumperschort, en de gasschakelaar komt in de optioneel leverbare ASC-console naast de versnellingspook.

Reden van de keus voor de vulopening: de mooiste manier van wegwerken zou zijn achter het paneel van een afneembare trekhaak. Helaas heeft de auto die niet, maar als dat gaat veranderen, zit de vulopening tenminste op de juiste plek, en kan dan alsnog weggewerkt worden.

Re: BMW 530 LPi

Posted: 12 Nov 2008 20:02
by 540iS2
Goed werk! Dat leest toch makkelijker dan in het Duits. ;)

In mijn Mercedes is ook LPG ingebouwd, bij Agatech in Eck en Wiel. Allebei de eigenaren rijden een e38 op LPG. Zij zweren echter bij Prins installaties. Was dat geen optie i.p.v de 4 cilinder computers aan elkaar te koppelen?

Re: BMW 530 LPi

Posted: 13 Nov 2008 05:33
by Apae01
Wat mij betreft was een dampgas-injectie ook een optie geweest, maar om diverse redenen, waaronder de nete manier waarop ik het bij andere BMW's ingebouwd heb gezien, heb ik voor Boertien gekozen. En die waren categorisch: er komt een Vialle in, punt. En echte redenen om dat niet te doen heb ik ook niet, als de inbouwer aangeeft dat het gewoon kan: de Vialle is toch een van de modernste technieken, waarbij je (als enige type gasinstallatie) het volle vermogen behoudt.

Re: BMW 530 LPi

Posted: 13 Nov 2008 13:00
by 540iS2
Daar is Vialle niet de enige in. De Prins VSI installaties behoud je ook je vermogen. Door het hoge octaangetal van LPG, zou je zelfs nog iets meer vermogen kunnen krijgen.

Ik wil je niet iets uit je hoofd praten, maar Prins is ook erg :ja:

Re: BMW 530 LPi

Posted: 23 Dec 2008 18:50
by flowmaster
ik weet zeker dat Prins goed is ik ben zelf werkzaam bij Pouls Autotechiek in Baarlo en wij bouwen heel veel Prins VSI systemen in, ik heb zelf ook een gasinstallatie van Prins in mijn auto en je merkt er niks van, wat bij viale een probleem is de pomp in de tank die wil wel eens kapot gaan ( erg duur grapje) een Prins VSI systeem is een seqeuntieel systeem dit wil zeggen dat de gasinstallatie wordt aangestuurd door de benzine computer wij maken een vertaling in de gascomputer die weer zijn signaal doorgeeft aan de gasinjector.

Re: BMW 530 LPi

Posted: 23 Dec 2008 21:09
by glasya
het mooiste zou zijn zoals amerikaanse auto's hebben, een nummerbord die omhoog klapt met daarachter de dop :P