In het rondje even voorstellen: ik ben Rogier, 33 jaar en sinds 1 jaar wonende in het niet file-vrije deel van Brabant: Eindhoven. Verder getrouwd, werkende, 2 kids, blalalala. En belangrijkste voor hier: na jaren van omzwervingen lijk ik nu toch echt mentaal niet meer onder een BMW uit te kunnen
Om dit te kunnen plaatsen even wat autohistorie van mijn leventje. Voor wie wat lezen wil. Of de korte versie op http://home.online.nl/rjsverhoef, met plaatjes!
1. Op mijn 22e had ik eindelijk een paar centen door bijbanen naast studie, om een eerste auto te kunnen betalen. Hierbij speelde een aantal modellen de hoofdrol, die allen vooral op "karakter" geselecteerd waren:
- Een ondergewaardeerde semi-classic zoals mijn vader vroeger had (tja, waar gaat dat niet zo): de Citroën GSA. Ja een dweilbak, maar wel met véél karakter met de hydrauliek, de luchtgekoelde (!) boxer en praktische 5e deur.
- De SAAB 900, uiteraard in Turbo of Turbo16 versie. Maar net als de GSA kunnen die ontzettend roesten en ontzettende dure Turbo-reparaties met zich meebrengen.
- En... de E21 3-serie, "zoals een vriend van mijn ouders vroegah had". Prachtige lijnen, mooie motoren (320-6, 323 vooral natuurlijk. Maar oef, in mijn budgetje kon ik eigenlijk alleen hele rotte, hele afgeragde of verpimpte exemplaren vinden.
Dus ja: de familietraditie bleef trouw gehandhaafd toen ik tegen een behoorlijk harde GSA X1 aanliep. 250 guldens, na APK 750 guldens (tja, 2 nieuwe banden doet een hoop
2. Toen mijn (toen nog) vriendin ook ging werken moest er in ene heel veel gereden worden. Nu was de GSA onverwacht betrouwbaar gebleken in de eerste 1,5 jaar (bijna 40.000 km erbij door stage ver weg van onze Delftse studiestad
3. En we bleven nog bij het Franse land, ik waagde me voor ruime hobby-kilometers (trouwplannen en later 1e kleine op komst) aan een Citroën CX 22 TRS. Wederom erg hard exemplaar, met relatief eenvoudige techniek. 2200cc met carburateur, kan weinig mis gaan en ging ook weinig mis. Ding liep 1 op 11 ruim gemiddeld, terwijl er toch regelmatig op de A73 iets meer dan 120 gereden werd.
Toen even veel gewissel:
4a. Tijdelijke baan voor mij ook ver weg: een XM TurboD12 Ambiance van de sloop gered op boerenerf. Paar centen onderhoud erin, en de hele interim-periode zonder afschrijving gereden. Ondanks 333.333km op de teller binnen paar dagen kwijt via Marktplaats. XMs hebben door slechte start (bouwjaren 1989 t/m 1992 zijn zonder dealer-modificaties soms elektrieke nachtmerries) lage prijzen nu, zodat je met een 1993'r luxe, goedkoop comfortabel rijdt, zeker met een diesel. En door de hydractieve vering kun je nog onverwacht snel hoeken ook, op YouTube is er een oude Tiff Needel aflevering van TopGear te vinden waar de XM héél hard blijkt te slalommen.
4b. De XM dus verkocht, maar ook de CX 22 TRS en de 205 diesel. Ik kon aantrekkelijk de lease-XantiaHDi overnemen van mijn vader, met een kleine wel heel praktisch. Maar wat een saaie bak: zo'n late Xantia is van binnen saai als een VW en zelfs zo degelijk als een VW (van voor 2000 dan hé
5. Overweging toen: de GSA (nog steeds in bezit toen, spreek nu over 2005-2006) verkopen voor een... Maserati Quattroporte (model 1995-2000)! Snel, relatief comfortabel en ruim genoeg (want een 424/430 bleek ik met mijn 1m89 niet lekker achter het stuur te zitten). Het hoge onderhoudsrisico liet ons oog toch vallen op weer een XM V6 Exclusive Automaat. De meest ruime en comfortabele auto voor lange reizen tot nu toe. Op de cruise control en zweven maar. Alleen, de GSA (toen wel verkocht) kon ik niet vergeten als hobby-auto. Een late XM is gewoon te goed én te complex. Als er wat mis mee is, dan is het bijv. een weigerende airco waar je als particulier niets aan kunt hobbyen.
6. In sep2006 toch Italiaans gegaan. De XM was errug groot voor de vrijetijds-km, zodat de Xantia plaats mocht maken voor mijn eerste nieuwe auto: een FIAT Grande Punto 1.3MultiJET Edizione Prima. Prachtig ontwerp van buiten en binnen, met heerlijk stille diesel en 6-bak. En voldoende krachtig voor Nederland, slechts 90pk, maar wel 200Nm voor 1120kg dus dat gaat prima. Alleen af en toe op de Autobahn smaakt naar meer.
7. In mei 2007 toch weer een echt oude auto gekocht: een Citroën CX 2400 Pallas Injection Electronique C-matic. Ja, 7 woorden
En nu door verhuizing nagenoeg geen woon-werk-km meer, met 3 auto's voor de deur (XM, Punto, CX). De XM is nu verkocht (was "Punto eruit of XM eruit, waar 't eerst iemand voor komt"). Maar ja, ook alleen de Punto is raar, in 10 maanden tijd nog geen 8000 km gedraaid, met een diesel. Dus kruipt het autobloed weer waar het niet gaan kan, illustratie van gedachtengang:
- Fiat Bravo T-JET. Hm, lang niet zo mooi als de Grande Punto en nog errug duur voor een nauwelijks ruimere auto.
- Alfa 156 SW, bijv JTS Selespeed: klein, veel kans op een olieboot (ja nog steeds, lees maar op www.alfaforum.nl) maar wel snel
- C5? BRrrrrrrrrr wat een lelijk hok (niet de nieuwe, maar die kan ik niet betalen). En loeizwaar, wat in ons belastingklimaat hard wordt afgestraft, ook al rij je maar 9000km per jaar ermee
- Saab 9-3? Nee, teveel een verbouwde Vectra nu, geen uitstraling meer.
- Hey wat rijdt daar? Een E46 Touring, hmmm mooi ding eigenlijk. De opvolger van de E21 (E34?) vond ik te hoekig, maar de E46 is een plaatje. Mooie 320i of 325i, ik zag het al voor me
Nu dus gaan internetshoppen, heerlijk, mannen kunnen wel winkelen zonder nog wat te kopen, wij doen dat alleen anders
Ideetjes nu - en dus ook wat vragen (of mag dat niet in een Even Voorstellen?):
a. E46 Touring kan budgettair als leuke 320i of 325i. In één 320i (sedan) proefgereden, waarbij eigenlijk het geluidsniveau bij 100 km/u me wat tegenviel, was ook al >3000rpm als ik me goed herinner. En een beetje saai interieur
b. E91 Touring kan eigenlijk nét niet, of toch maar wel - dat gevoel. Alleen als 320i-4-cilinder dan, dat wel. Prachtig ontwerp, zeker ook van binnen - en stukken zuiniger geloof ik dan de E46 met 6-pitter. Maar ja, mis je dan heel veel snelheidsgevoel, of valt dat wel mee binnen dit kikkerlandje? En is een E91 nu wel of niet groter in praktijk dan een E46? Maten op Carbase e.d. zeggen niet altijd alles...
c. E39 520i/525i Touring dan? Ja ook 1600kg schoon aan het haakje, maar wel prachtige bakken. Hier vooral de vraag: is een 520i met automaat (ja, zo'n grote überbak moet van mij met automaat) niet te licht voor zo'n grote auto? En hier ook: volgens Carbase is de 5-Touring kleiner van binnen dan een Dreier:
- Bagageruimte (liter): 520i Touring = 410, E46 Touring =435, E91 = 460
Zelfde idee voor rugleuning-pedaal-afstand en rugleuning-voor-rugleuning-achter-afstand.
Is een Fünfer echt kleiner dan een Dreier, dus alleen een karakterverschil (3=sportiever, 5=zwaar/comfort)!?!?
En waar te kopen, als je ook een Punto wil inruilen? Handelaar? Dealer (bijv. goedkoopste huisselectie 320i E90?)? Specialisten in NL???
Dank voor je leestijd - en voor alle eventuele reacties! Groeten,
Rogier (die vrouwlief nog niet echt

